Kirjoittaja Mirri » 08.02.2025 19:40
Kiitos tiedoista, ja onpa ikävä juttu! Facebookissa on myös vertaistuellisia ryhmiä, joissa kirjoitetaan avoimesti, ja ne ovat jäsenilleen tosi tärkeitä. Harmi, jos hyvä kanava menetetään väärinkäytösten vuoksi. Tosin niissä ylläpitäjänä on yleensä jokin hyvin luotettava taho, eivätkä sellaiset ryhmät vaihda 'omistajaa', mutta kirjoittamista kaapatuksi, ja mahdollisesti vielä kiristetyksi, joutumisen pelko voi rajoittaa oikein tehokkaasti.
Olen itse joutunut joskus vuosia sitten tilini kaappaamisen kohteeksi Facebookissa, ja enemmän tai vähemmän 'sattumalta' silloinen sähköpostikin kaapattiin. Asia selvisi siten, että läheiseni alkoi saada nimissäni omalle Facebook-sivustolleen solvausviestejä ja tajusi, että minä en ole niiden takana. Hän ilmoitti asiasta minulle. Siinäpä syy, miksi olen vältellyt kaverisuhteiden solmimista Facebookissa; en halua toistamiseen samaa kuin silloin koin. Tilanne oli varsin ikävä, vaikka läheiseni hyvin ymmärsi, etten ole ryhtynyt solvaamaan häntä. Sähköpostin kaappaaminen oli sikäli erilainen, että sinne alkoi tulvia spämmiviestejä; meni tukkoon koko posti. Sähköpostini omistaja sulki sen asian selvittelyn ajaksi, ja sitten sain sen takaisin. Pelkäsin tietysti, että sieltä on pystytty lähettämäänkin jotakin nimissäni, mutta mitään sellaista ei tullut ainakaan minun tietooni.
Näitä tilivarkauksia Facebookissa tapahtuu edelleen, ja ilmeisesti aika paljonkin, koska yksi ja toinen kertoo joutuneensa kohteeksi. Joko oma tili varastetuksi, tai sitten niin päin, että tulee kaveripyyntö tai muu vastaava kaapatulta tililtä. Minua kerran miltei kosittiin yhdeltä Facebook-tililtä, mutta sattui niin, että tunnistin henkilön nimen ja tiedän hänen lähisukulaisensa, jolta saatoin kysyä, että onkohan nyt oikea ihminen asialla. Ei ollut vaan joku toinen esiintyi hänenä.
Facebook-tilien kaappaamisesta tuli vielä sellainen mieleeni, että Facebook lähettää tilin käyttäjälle sähköpostitse tiedon, jos se havaitsee tilin käyttöä jossakin muualla (tai toiselta koneelta) kuin miltä tilin omistaja yleensä käyttää tiliään.