Artikkelissa annetaan ymmärtää oireettomaksi toipumisen liittyvän nykyisiin masennuslääkkeisiin, sekä siihen, että nykyisin ollaan vakavan toistuvan masennuksen kanssa lääkkeellisen ylläpitohoidon kannalla. Ei mainita mitään, että voisiko esim. psykoterapialla lääkkeellisen ylläpitohoidon lisäksi olla osuutensa siihen, että potilas toipuukin oireettomaksi. Harmi.Vallalla oleva käsitys vakavan masennustilan pitkäaikaisennusteesta perustuu paljolti ulkomaisten yliopistoklinikoiden sairaalapotilaista koostuviin tutkimusaineistoihin ja nykyisiä masennuslääkkeitä ja ylläpitohoitosuosituksia edeltävään aikaan.
Kyllästynyt kirjoitti:Etkös sinä ole aina sanonut, ettei pitäisi puhua vakavasta vaan vaikeasta masennuksesta?
Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, minä olen ymmärtänyt toisin.
On jäänyt sellainen kuva, että PL on painottanut, että tautiluokituksessa ei ole diagnoosia vakava masennus, mutta että tautiluokituksen keskivaikea (vaikeammassa muodossa) ja vaikea masennus ovat vakavia masennustiloja. Eli, ettei pitäisi sanoa esim. minulla on diagnoosina vakava masennus, koska sellaista diagnoosia ei ole; sen sijaan hyvin voisi muuten puhua vakavasta masennuksesta. Juuri kuten tuossa artikkelissakin tehdään.
Psykopatologia kirjoitti:Mahtaako tuo olla se sama Vantaan aineisto, mistä Melartin teki väitöskirjansa? (On verkossa.)
Usein samasta maateriaalista saa montakin väitöstä. (Kai ainakin Melartinin lisäksi yksi on tehty.)
Mirri kirjoitti:Noinkohan on, että tuo olisi oikea tulkinta.
(- -)
Paluu Yleistä ja ajankohtaista
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa