Yli kahden metrin turvaväli koronaa vastaan

Yli kahden metrin turvaväli koronaa vastaan

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.01.2021 17:50

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 20.1.2021.
Muuntunut koronavirus tarttuu herkemmin – pidä yli kahden metrin turvaväli

Uudet muuntuneet koronavirusvariantit tarttuvat ja leviävät aiempaa koronavirusvarianttia nopeammin. Siksi THL suosittelee nyt yli kahden metrin turvaväliä muihin ihmisiin. Lisäksi lähikontakteja tulisi vähentää entisestään.

”Koska muuntunut koronavirus leviää helpommin, on meidän oltava entistä varovaisempia ja pidettävä yli kahden metrin turvaväliä muihin. Lähikontaktit tulisi rajata vain välttämättömimpiin. On myös tärkeää, että vähäisimmistäkin koronavirukseen sopivista oireista hakeudutaan edelleen koronatestiin”, sanoo THL:n johtaja Mika Salminen.

Koronaviruksen oireita voivat olla päänsärky, haju- tai makuaistin häiriöt, nuha tai nenän tukkoisuus, yskä, hengenahdistus, voimattomuus tai väsymys, lihaskivut, kurkkukipu tai kurkun karheus, kuume, pahoinvointi, oksentelu tai ripuli. Koronatestiin tulisi mennä, jos mikä tahansa näistä oireista ilmaantuu.

Kasvomaskia tulisi käyttää julkisissa tiloissa, vaikka yli kahden metrin turvavälin pitäminen onnistuisikin

Yli kahden metrin turvavälin pitämisen ja testiin herkästi hakeutumisen lisäksi on edelleen tärkeää muistaa myös muut koronavirustartunnalta suojautumisen keinot: käsi- ja yskimishygieniasta huolehtiminen, Koronavilkun lataaminen sekä kasvomaskin käyttö.

Tällä hetkellä THL suosittelee 12 vuotta täyttäneille maskien käyttöä koko maassa. Maskien käyttöä suositellaan joukkoliikenteessä ja muissa julkisissa liikennevälineissä, julkisissa sisätiloissa ja yleisötilaisuuksissa mukaan lukien koulut ja oppilaitokset peruskoulun 6. luokasta lähtien sekä työyhteisöissä sisätiloissa, jos samassa tilassa työskentelee tai oleskelee useampia henkilöitä. Kasvomaskia tulisi käyttää näissä tiloissa aina silloinkin, kun myös yli kahden metrin turvaväliä voidaan pitää.

Koronatestiin tulee hakeutua, jos on vähäisiäkin koronavirukseen sopivia oireita. Myös oireettomana on syytä hakeutua testiin, jos epäilee altistuneensa virukselle esimerkiksi ulkomailla matkustaneen henkilön kautta.

https://thl.fi/fi/-/muuntunut-koronavir ... -turvavali
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Yli kahden metrin turvaväli koronaa vastaan

ViestiKirjoittaja aprikoosi » 20.01.2021 20:47

Millainen päänsärky? Minulla on pari päivää jomottanut ohimoa toispuoleisesti. En ole hakeutunut koronatestiin.

Millainen lihaskipu? Viime viikon alussa yhtenä aamuna herätessä ja siitä alkaen 1-2 päivän ajan sattui selkään ja jalkaan, kun nostin toista jalkaa. En hakeutunut koronatestiin.

Miksi minun olisi tärkeä hakeutua koronatestiin? Eihän minun terveyteni ja oikeiden diagnoosien antaminen minulle ole tähänkään mennessä ketään kiinnostanut. Vitut, sanon minä.

"kurkkukipu tai kurkun karheus" - Mitä on kurkun "karheus", ellei kipua? Mikä olisi sen vastakohta eli kurkun "sileys"? Googlasin, ja kurkun karheuden sijaan puhuttiin äänen käheydestä. Jos kurkun karheudella sitä tarkoitetaan, niin miksi käytetään tuollaista outoa ilmaisua?
aprikoosi
 
Viestit: 326
Liittynyt: 11.11.2020 18:17

Re: Yli kahden metrin turvaväli koronaa vastaan

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.01.2021 21:23

Ota järki käteen ja mieti ihan itse: mitä eristyneempää elämää elät, sitä varmemmin oireesi eivät ole kalliin koronatestin arvoisia. Jos taas olet aktiivinen ja sosiaalinen, ja liikut paljon 'ihmisten ilmoilla', sitä tärkeämpää sinun olisi hakeutua testiin kyseisten oireiden ilmaantuessa.

Omalla kohdallani ajattelen, että järjen käyttö on sallittua. Normaalisti olen enemmän ja vähemmän nuhainen aivasteleva, ja etenkin aamuisin on ilmiselviä nuhaoireita. En silti ryntää koronatestiin, koska tiedän jokapäiväisten nuhaoireideni syyt. Jos eläisin aktiivisesti ja sosiaalisesti ihmisten keskellä, minulla olisi perusteltua syytä arvella, että olisin voinut jostakin saada koronatartunnan; silloin olisi aihetta koronatestaukseen.

Oleellista on, ettei koronavirus liihottele kenenkään kotiin tartuttamaan, vaan tartunnan saamiseksi tarvitaan ihmiskontakteja. Riittävän pitkäaikaisia ja riittävän lähelle tulevia.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Yli kahden metrin turvaväli koronaa vastaan

ViestiKirjoittaja aprikoosi » 20.01.2021 21:59

Postin takia voin olla sairastunut, muuten en. Postihan tekee sitä, että kun tilaan netistä jotain ja laitan noutopaikaksi lähimmän automaatin pikkukaupassa, Posti nakkaa pakettini kaupungin kuhisevimpaan noutopaikkaan ja sanoo, että haepa sieltä. Posti pakotti minut menemään sinne.

Googlailin koronaoireita. Jossain puhuttiin hajuaistin menettämisestä. Porukka on että no kyllä minä jotain haistan, joten ei voi olla korona. Jossain taas puhutaan heikkenemisestä tai häiriöstä. Oireista puhutaan liian epäselvästi.

Joku haastateltu potilas sanoi, että lievä vatsakipu. No minullapa on nyt. Söin tosin ruisleipää.

Pitääkin päättää tässä ja nyt, että ei enää ikinä noutotavaksi toimitusta Postin automaattiin.
aprikoosi
 
Viestit: 326
Liittynyt: 11.11.2020 18:17

Re: Yli kahden metrin turvaväli koronaa vastaan

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.01.2021 01:33

Minä olen ajatellut mahdollisuuksieni mukaan vältellä julkista joukkoliikennettä sekä kauppakeskuksia. Yritän olla kuluttamatta aikaa ja maleksimatta niissä. Jos satun jostakin käsittämättömästä syystä kulkeutumaan kauppakeskukseen (peräti maleksimaan siellä), käytän kuonokoppaa (FFP2) itseni ja muiden suojaksi. Silti, vaikka tiedän tasan tarkkaan, ettei minulla ole mahdollisuutta tartuttaa ketään. Kuonokoppamalli onneksi suojaa minua muilta.

Toistaiseksi en usko saavani tartuntaa käydessäni pikavisiitillä lähikaupassa. En myöskään usko olevani tartuntavaara, koska olemattomat sosiaaliset kontaktini eivät riitä altistamaan minua niin, että koituisin tartuntavaaraksi kenellekään.
Kahden metrin turvaväli tuntuu minusta hätävarjelun liioittelulta, mutta lupaan pysytellä vähintään niin kaukana toisista ihmisistä; ainakin jos minulla ei ole kuonokoppa (FFP2) päässä. Ilman sitä pysyttelen etäällä senkin vuoksi, että voin itse sairastua, jos toiset eivät ole suojanneet itseään minua varten.

Käsittääkseni Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) tekee kaiken mahdollisen koronan nujertamiseksi. Sen antamat ohjeet voivat tuntua ärsyttäviltä ja naurettavilta, mutta itse asia on vakava. Ei mikään taho tiedä, miten tällaisessa ainutlaatuisessa tilanteessa pitäisi toimia, jotta lopputulos olisi paras mahdollinen. Kaikki yrittävät parhaansa, niin uskon.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18


Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa