Provesta Mehiläiselle

Provesta Mehiläiselle

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.04.2020 22:35

Mehiläinen on ostanut Provesta Oy:n jo 1.10.2019, mutta minun silmiini uutinen osui nyt. Tähän asti olen iloinnut siitä, ettei läheiseni asu minkään suuren firman pyörittämässä palveluyksikössä, koska on tuntunut mukavalta ajatella, että Suomen hoivamarkkinoilla sinnittelee vielä muitakin kuin kolme kovaa: Mehiläinen, Attendo ja Esperi. Vaan toisin on käynyt, Mehiläinen on nielaissut Provestan.

Kaikkein suurimman järkytyksen näillä markkinoilla olen kokenut saatuani tietää Mehiläisen ostaneen hämeenlinnalaisen Jääskeläisen perheen perustaman kehitysvammaisten perhekodin, jossa tyttäreni aikanaan asui. Kyseinen perhekoti toimi perheyrityksenä peräti kolmisenkymmentä vuotta ennen päätymistään jättiläisen syliin. Ei ihme, että tapahtuma oli minulle shokki.
Mielenterveyspuolelta Hämeenlinnasta katosi yksityinen Ilovuori, joka siirtyi Esperille. Ja nyt sitten tämä: suuri Mehiläinen sai Proventan omistukseensa.
En tiedä, onko minulle omaisena tärkeää vai vähemmän tärkeää tietää läheiseni hoitopaikan omistussuhteita. Mutta tuntuu vähintäänkin hämmentävältä kulkeutua suuren Mehiläisen sivustolle hakiessani läheiseni hoitopaikkaan liittyvää tietoa.

Hoivapalvelumarkkinoilla sama toistuu uudelleen ja uudelleen: muutama suuri firma kahmii suurella rahalla omistukseensa kaiken minkä vain suinkin irti saa. Tarkkaan laskelmoitua puuhaa; kannattaa maksaa hyvin toimivasta konseptista ja tuottoisalta näyttävästä yrityksestä. Niin ostaja kuin suurten hoivayritysten puristuksessa sinnittelevä pikkufirma omistajineen ovat tyytyväisiä, mutta mikä hoidettavien kohtalo on heidän päätyessään suuren ja kiihkeästi voittoa tavoittelevan firman huostaan - siitä ei tiedä kukaan.
Jääskeläisen perhekoti hyvänä esimerkkinä; Mehiläinen maksoi ainutlaatuisesta ja Jääskeläisten itse kehittämästä kehitysvammaisten hoivakonseptista maltaita. Onko Hämeenlinnan seudun kehitysvammaisille tarjolla tulevaisuudessa yhtä laadukasta huolenpitoa kuin on ollut Jääskeläisen perheen hoivassa, sitä tuskin kukaan tietää.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa

cron