Fazerin Sinisen Pieni pala rakkautta -kampanjaa varten kehitetty vihapuheeseen puuttuva LovebotBlue-botti on saanut osakseen voimakkaita reaktioita. Sitä on syytetty muun muassa sananvapauden rajoittamisesta ja poliittisista kannanotoista, ja sosiaalisessa mediassa on julistettu Fazer-boikottia ja jopa kuvattu suklaan vetämistä vessanpöntöstä alas.
Fazer Makeisten markkinointijohtaja Risto Kalsta kertoo, ettei reaktioiden herääminen ollut yllätys, mutta niiden sisältö oli.
”Tavoitekin oli saada reaktioita ja asia puheenaiheeksi. Reaktioiden määrä jonkin verran yllätti, ja kampanjasta tehty tulkinta. Monet kommentoijat ovat olleet sitä mieltä, että otamme poliittisesti kantaa tai sensuroimme sisältöä tai rajoitamme sananvapautta. Siitähän ei ole kysymys.”
Botin tarkoitus on niin sanottua vihapuhetta tai epäasiallista keskustelua kommentoimalla saada nettikeskustelijat miettimään keskustelun sävyä. LovebotBlue etsii vihapuhetta Twitterissä, Instagramissa, Suomi24-keskustelupalstalla ja YouTubessa. Facebookin suljetulle alustalle sillä ei ole pääsyä.
Kalsta korostaa, ettei botin tarkoitus ole ottaa kantaa sisältöön vaan keskustelun sävyyn.
https://www.marmai.fi/uutiset/fazerin-s ... in-6747712