Sisäisen tiedustelun ex-johtaja Hans-Georg Maaßen

Sisäisen tiedustelun ex-johtaja Hans-Georg Maaßen

ViestiKirjoittaja Palle » 05.11.2018 20:11

Seehofer: Kiista tiedustelujohtajan asemasta on ratkaistu

Kiista Saksan kotimaantiedustelupalvelun BfV:n entisen johtajan Hans-Georg Maaßenin asemasta on ratkaistu, ilmoitti sisäministeri Horst Seehofer sunnuntaina illalla.

Maaßenille perustetaan uusi tehtävä sisäministeriöön, jonka kansliapäälliköksi hänet alun perin nimitettiin tiistaina. Maaßenista tulee erityisneuvonantaja, ja hänen palkkansa ei nouse.

Hans-Georg Maaßenin puhe "Bernin Klubin" edessä:
https://en.wikipedia.org/wiki/Club_de_Berne

Lainaus

"Hyvät kollegat,

Haluan nyt sanoa hyvästi kuusi vuotta kestäneen yhdessäolon jälkeen. (…)

Kolmen Saksan liittotasavallan hallituspuolueen puheenjohtajat, rouva Merkel CDU, Herra Seehofer CSU ja rouva Nahles SPD, ovat 23. syyskuuta päättäneet, että minun virkasuhteeni sisäisessä tiedustelupalvelussa päätetään. Näin on Saksan hallituskriisi ohitse. SPD oli uhannut koalition hajottamisella mikäli jäisin toimittamaan virkaani.

Hallituskriisin taustalla oli se tosiasia, että olin 7. syyskuuta "Bild"-lehdessä epäillyt median ja poliitikkojen levittämää tarinaa äärioikeistolaisista "ajojahdeista" tai vaihtoehtoisesti pogromeista Chemnitzissä. 26 pv. Elokuuta 2018 olivat turvapaikanhakijat tappaneet saksalaisen miehen. Samana päivänä esiintyi Chemnitzissä sekä tavallisten kansalaisten että äärioikeistolaisten mielenosoituksia. Nämä johtivat joissakin tapauksissa rikoksiin.

Sitä seuraavana ja sen jälkeisinä päivinä median ja politiikan mielenkiinnon kohteena ei ollut em. tappo vaan äärioikeistolaiset "ajojahdit ulkomaalaisia vastaan". Näitä ajojahteja ei ollut paikallisen poliisin, yleisen syyttäjän, paikallisen lehdistön, Sachsenin pääministerin ja minun henkilöstöni mielestä tapahtunut.

Olen nähnyt tähän mennessä jo paljon saksalaista median manipulaatiota ja venäläistä disinformatiota. Mutta se, että poliitikot ja media vapaasti keksivät "ajojahteja" tai levittävät tarkistamatta väärää tietoa, oli minulle uusi taso Saksassa esiintyvässä väärän tiedon levityksessä.

Olin tapahtumia seuraavalla viikolla antanut "Bild"-lehdelle vain neljä lausetta, joissa selkeästi kerroin sen, että kaikkien asiaa käsittelevien turvallisuusvirkamiesten tietojen mukaan sen kaltaisia äärioikeistolaisia "ajojahteja" ei ollut tapahtunut. Parlamentin valiokunnan edessä selvitin seuraavina viikkoina sen, että taistelu äärioikeistolaisuutta vastaan ei oikeuta äärioikeistolaisten rikosten keksimiseen. Media sekä vihreät ja vasemmistolaiset poliitikot, jotka tunsivat jääneensä kiinni väärän tiedon kertomisesta, vaativat tämän jälkeen minun erottamistani.

Minun näkökantani mukaan tämä oli SPD:n vasemmistoradikaaleille voimille, jotka alusta pitäen olivat vastustaneet koalitiota CDU/CSU:n kanssa, mieluisa provokaatio hallituskoalition hajottamisen aikaansaamiseksi. Koska olen Saksassa tunnettu idealistisen, naiivin ja vasemmistolaisen ulkomaalais- ja turvallisuuspolitiikan kritisoijana, oli tämä poliittisille vastustajilleni hyvä syy minun syrjäyttämiselleni. (…)

Sisäministeri Seehofer, joka on paljon tukenut minua tässä poliittisessa väittelyssä ja saanut sen takia runsaasti median kritiikkiä osakseen, haluaisi pitää minut neuvojanaan. Sen että tapahtuuko tämä ja millä ehdoilla, selviää yksityiskohdissaan seuraavina viikkoina. Joka tapauksessa voin kuvitella itselleni elämää valtion palveluksen ulkopuolella politiikan tai talouden piirissä. En olisi ikinä uskonut, että, että pelko minusta ja totuudesta saisi politiikan ja median sellaisen paniikin ja hysterian valtaan, että neljä lausetta minulta riitti laukaisemaan Saksassa hallituskriisin. (…)

Kiitos mielenkiinnostanne!"

https://hommaforum.org/index.php/topic, ... msg2960739
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Palle

Paluu Yleistä ja ajankohtaista