Suomi teki oman maansa historiaa panemalla entisen ja kaikille taksin tarvitsijoille tutun systeemin sekaisin.
Onko uudessa järjestelyssä päätä ja häntää, vai onko se aivan sekopäinen?
Teoriassa kuulostaa hyvältä: takseja voidaan kilpailuttaa ja - toisin kuin kilometrimittareiden aikana - saadaan ennen taksiin astumista tietää matkan hinta. Noinkohan tuo kaikki ihanuus toteutuu, koska ihmisten pitäisi varustautua taksin tilaamiseen (tai taksiin menemiseen) etukäteen niin, että sekalaisten taksiyrittäjien hinnat ovat tiedossa. Ei voida kilpailuttaa eikä edes arvioida hinnan kohtuullisuutta, jos ei tiedetä mitä muut taksifirmat perivät samasta matkasta. Sitä taas ei saada tietää muuten kuin paneutumalla kaikkien taksifirmojen hinnoitteluun; taksiyrittäjien, joita tästä päivästä lähtien voi olla miltei rajattomasti, ja jotka saavat määrätä hintansa aivan oman mielensä mukaan.
Entä 'kelataksien' käyttäjät; miten he tilaavat taksinsa tämän mullistuksen jälkeen?
Julkisuudessa ei ole kerrottu, miten taksimullistus vaikuttaa kelatakseihin käyttäjineen. Onko joillakin taksiyrittäjillä 'kelataksi' -oikeuksia kuten ennenkin, vai miten homma hoituu?