Taksimullistus

Taksimullistus

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.07.2018 21:53

Suomi teki oman maansa historiaa panemalla entisen ja kaikille taksin tarvitsijoille tutun systeemin sekaisin.
Onko uudessa järjestelyssä päätä ja häntää, vai onko se aivan sekopäinen?

Teoriassa kuulostaa hyvältä: takseja voidaan kilpailuttaa ja - toisin kuin kilometrimittareiden aikana - saadaan ennen taksiin astumista tietää matkan hinta. Noinkohan tuo kaikki ihanuus toteutuu, koska ihmisten pitäisi varustautua taksin tilaamiseen (tai taksiin menemiseen) etukäteen niin, että sekalaisten taksiyrittäjien hinnat ovat tiedossa. Ei voida kilpailuttaa eikä edes arvioida hinnan kohtuullisuutta, jos ei tiedetä mitä muut taksifirmat perivät samasta matkasta. Sitä taas ei saada tietää muuten kuin paneutumalla kaikkien taksifirmojen hinnoitteluun; taksiyrittäjien, joita tästä päivästä lähtien voi olla miltei rajattomasti, ja jotka saavat määrätä hintansa aivan oman mielensä mukaan.

Entä 'kelataksien' käyttäjät; miten he tilaavat taksinsa tämän mullistuksen jälkeen?
Julkisuudessa ei ole kerrottu, miten taksimullistus vaikuttaa kelatakseihin käyttäjineen. Onko joillakin taksiyrittäjillä 'kelataksi' -oikeuksia kuten ennenkin, vai miten homma hoituu?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Taksimullistus

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.07.2018 19:39

Vastaan kysymykseeni itse: kukaan ei tiedä miten kela-taksien käy, ja toistaiseksi homma hoituu erittäin huonosti. Uutisissa kerrottiin.
Oletan, ettei sellaista 'pientä yksityiskohtaa' kuin Kelan tekemiä sopimuksia taksiyrittäjien kanssa ole ajateltu ollenkaan, kun taksiuudistus toteutettiin.

Kela on ruuhkien vuoksi pyytänyt kela-taksin käyttäjiä välttämään kaikkia 'turhia' ajamisia... Mutta harva kai kela-taksilla huvikseen ajelee; kaikki kyydit ovat tarpeellisia - enemmän tai vähemmän kiireellisiä. Ikävä juttu, jos kela-taksin tarvitsijalta jää pääsemättä esimerkiksi syöpähoitoonsa sen vuoksi, ettei ole kela-taksia saatavilla. Niillä ajellaan satojen kilometrien matkoja, joten tavalliseen taksiin turvautuminen ei ole kela-taksin vaihtoehto.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Taksimullistus

ViestiKirjoittaja Palle » 03.07.2018 20:10

Tällaista on raaka kapitalismi. Hinnoille ei ole ylärajaa.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6632
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Taksimullistus

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.07.2018 20:47

Ei ole alarajaakaan, joten kovan kilpailun alueilla taksin käyttäjät voivat hyötyä uudistuksesta jos vertailevat hintoja ja kilpailuttavat. Valitettavasti vähäisen kilpailun alueilla taksikyytien hinnat voivat kohota pilviin - luulen ja pelkään.

Kela-taksien järjestelmä on toinen juttu: se olisi pitänyt ajatella ja saattaa kuntoon ennen historiallista taksimullistusta. Toisaalta voihan Kelakin lopulta hyötyä uudesta systeemistä: neuvotellaan uudet sopimukset halvimmalla tuottavien firmojen (yksittäisten taksinkuljettajien?) kanssa. Se vain, että tällä hetkellä - ikään kuin siirtymävaiheen aikana - moni kela-taksin tarvitsija joutuu kärsimään hallitsemattomasta kaaoksesta. Uskon, että kaaos olisi vältetty, jos kela-taksien 'kohtaloa' olisi mietitty ja valmisteltu hyvissä ajoin etukäteen.

Taksiuudistus toteutettiin yhdellä rysäyksellä ilman minkäänlaista siirtymävaihetta; se on kela-taksien käyttäjien kannalta huono asia.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Taksimullistus

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.07.2018 20:20

Lukijalta: Kela-taksien luotettavuus on hävinnyt ja kustannustehokkuus revitään sairaiden ihmisten selkänahasta

Satakunnan Kansa 4.7.2018 Mielipide
Niklas Salo, Pori

Paljon kohua herättänyt taksilakiuudistus astui voimaan 1. heinäkuuta. Sitä ennen julkisuudessa spekuloitiin paljon sitä, miten vapaan kilpailun salliminen tulee hyödyttämään kuluttajia halvempien hintojen ja paremman saatavuuden muodossa.

Samaan aikaan tuhannet ihmiset pelkästään Satakunnan alueella odottivat peloissaan tietoa vain yhdestä asiasta: tuleeko taksi hakemaan niin kuin aina ennenkin. Kyse on pitkäaikaissairaista ihmisistä, joille taksikuljetus on jokapäiväinen elinehto ja jotka ovat oikeutettuja Kelan korvaamaan taksimatkaan. Heille vakuutettiin valtion korkeinta johtoa myöten, että kyllä taksi noutaa luotettavasti myös 1. heinäkuuta eteenpäin.

Nyt on monille vakavasti sairaille, liikuntarajoitteisille ja vanhuksille iskenyt julma todellisuus vasten kasvoja: taksi ei tullut hakemaan. Ei, vaikka heillä on Suomen laissa turvattu oikeus Kelan korvaamaan taksikuljetukseen, jonka he tarvitsevat päästäkseen välttämättömään sairaalahoitoon tai kuntoutukseen.
Tällä hetkellä kuljetus hoitoon saattaa järjestyä, jos on onnea, mutta siitä ei ole mitään takeita, eikä ole paluukyydistäkään. Terveyskeskuksien ovilla onkin paljon vanhuksia, jotka joutuvat vähäisillä voimillaan odottamaan tuntikausia, mutta taksia ei näy eikä uuteen Kela-taksin palvelunumeroon vastata.

Vallitseva sekasorto on Kelan korvaamien kuljetusten kilpailuttamisen seurauksia. 1. heinäkuuta alkaen vastuu Satakunnan alueen Kela-kuljetusten järjestämisestä on Lounais-Suomen Taxidata Oy:llä. Uusi palveluntuottaja oli velvollinen täyttämään 1. heinäkuuta mennessä kaikki Kelan kanssa allekirjoitetun sopimuksen vaatimukset, joista yksi oli kaluston riittävä määrä.
Uusi toimija ei kuitenkaan ole kyennyt täyttämään sopimuksen edellyttämiä vaatimuksia, sillä heillä ei selvästi ole riittävästi kalustoa hoitamaan kaikkia asiakkaita. Satakunnan taksiautoilijat ry:n tekemien laskelmien mukaan Satakunnassa tarvitaan joka päivä noin 200 taksia, jotta Kela-kuljetukset voidaan hoitaa lain edellyttämällä tavalla. Lounais-Suomen Taxidatalla on omien sanojensa mukaan kelavälityksessään Satakunnan alueella autoja yhteensä vain 100, eli puolet tarvittavasta määrästä.

Voi hyvällä syyllä kysyä: miksi Kela on antanut suuren vastuun näin tärkeässä asiassa sellaiselle palveluntuottajalle, joka ei sopimusehtoja pysty täyttämään?
Kela mainosti pitäneensä tarjouskilpailussa yllä tiukkoja laatukriteerejä, joiden ansiosta palvelun luotettavuuden piti säilyä ennallaan ja kustannustehokkuuden kasvaa. Ikävä kyllä luotettavuus on hävinnyt ja kustannustehokkuus ilmeisesti revitään sairaiden ihmisten selkänahasta, jotka kokevat epäinhimillistä kärsimystä odottaessaan elintärkeää taksia, jota ei koskaan tule.

https://www.satakunnankansa.fi/mielipid ... -201052558
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Taksimullistus

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.08.2018 21:00

Tänään A-studiossa keskustelua takkuilevista kela-takseista. Kela uhkailee taksiyrittäjiä kovilla sakoilla saadakseen kela-taksit toimimaan sopimusten mukaisesti.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18


Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa

cron