"Ruotsi on varoittava esimerkkiLUKIJOILTA Turun Sanomat 15.4.2018 3:00 19
Suomen eduskunta käsittelee parhaillaan hallituksen esitystä sosiaali- ja terveyspalveluiden markkinaehtoistamisesta. Hallitus on ottamassa mallia muun muassa Ruotsissa käytössä olevasta niin sanotusta valinnanvapausjärjestelmästä.
Ruotsissa terveydenhoidon skandaaleista ja terveyskeskusten sulkemisesta uutisoidaan jatkuvasti niin paljon, että uutisista on tullut peruskauraa, johon moni ei enää edes reagoi. Näin voitontavoitteluun pohjautuva kaupallinen terveydenhoito toimii: kun yhtiöt voivat tehdä valtavia voittoja verovaroin järjestettävistä palveluista, tuo se mukanaan markkinoille myös vilunkipelaajia. Ihmisten terveys ja laadukas terveydenhuolto ovat toissijaisia tavoitteita.
Muutama kuukausi sitten yksityinen terveyskeskus Angered Care sulki Ruotsissa ovensa yhden päivän varoitusajalla. Tuhannet potilaat menettivät terveyspalvelunsa yön yli, potilasturvallisuus oli uhattuna ja toiminnan arvioitiin olleen kaikin puolin erittäin huonosti järjestettyä. Toiminta olikin optimoitu tuottamaan omistajille maksimaalinen korvaus verovaroista, eikä parasta mahdollista hoitoa.
Trendi on, että kaupalliset toimijat hakeutuvat kaupunginosiin, joissa tulot ja yleinen terveydentila ovat korkealla tasolla. Palveluista on Ruotsissa hyvätuloisilla alueilla jopa ylitarjontaa, sillä helppo raha kiinnostaa terveysbisneksiä.
Koulutettua henkilöstöä on kuitenkin vain rajallinen määrä, mikä tarkoittaa suuria haasteita monissa muissa paikoissa. Esimerkiksi kaupallinen terveysfirma Aleris päätti hiljattain lopettaa erikoislääkärivastaanoton Tukholman Järvassa. Siellä keskimääräinen terveystila on heikko ja tulot pieniä.
Yksityisten toimijoiden kontrolli on johtanut Ruotsissa myös huomattavan monimutkaisiin korvaus- ja valvontajärjestelmiin. Byrokratia on kasvanut koko terveydenhuollossa – myös julkisella sektorilla.
Kaupalliset toimijat, joista huomattava siivu on pääomasijoittajien omistuksessa, ovat kuitenkin ketterämpiä optimoimaan toimintaansa korvaustasojen mukaan. Samalla kun nämä yritykset täyttävät taskujaan ruotsalaisten terveyden ylläpitämiseen tarkoitetuilla rahoilla, ovat ne usein erittäin luovia verojen välttelyssä ja veroparatiisien hyödyntämisessä.
Tukholman maakunnassa, jossa yksityistäminen on edennyt pisimmälle, eri "valinnanvapausjärjestelmät" ovat lisänneet kustannuksia merkittävästi. Viime kädessä julkinen sektori joutuu kuitenkin vastaamaan toiminnasta, jos kohtuulliset tuotot eivät ole yksityisille toimijoille riittävä syy pyörittää bisnestä. Räikein esimerkki on yksityinen synnytyssairaala, jonka toiminta lakkautettiin yllättäen, vaikka synnytyspaikoista on alueella pulaa.
Kaupallisin periaattein järjestettyyn sosiaali- ja terveydenhuoltoon liittyy useita riskejä, joita Suomen hallitus ei ole punninnut riittävästi valmistellessaan sote-uudistusta. Sote-palvelujen kaupallistaminen kasvattaa merkittävästi riskiä julkisten kustannusten nousulle yksityisten tuottajien joko yli- tai alihoitoon kannustavista korvauksista johtuen.
Hallituksen esityksessä ongelmia ovat lisäksi pahimmillaan alueellisiin yksityisiin monopoleihin johtava liian vähäinen kilpailu sekä korvausjärjestelmän puutteista johtuva riski potilaiden valikoinnille.
Euroopan neuvoston korruptionvastainen toimielin GRECO toteaa tuoreessa arviointiraportissaan, että Suomen tulee tehostaa korruption vastaista työtään. Raportissa painotetaan erityisesti sote- ja maakuntauudistukseen liittyviä korruptioriskejä yksityistämisen osalta.
On vastuutonta, että Suomi on seuraamassa Ruotsin ja Yhdysvaltojen esimerkkiä sosiaali- ja terveyspalveluiden avaamisessa markkinoille: varoittavia esimerkkejä ei tarvitse hakea kaukaa. Sosiaali- ja terveydenhuoltoon tehtäviä uudistuksia pitää toteuttaa paremman hoidon järjestämiseen liittyvien periaatteiden pohjalta, ei dollarin, kruunujen tai eurojen kuvat silmissä."
Li Andersson Vasemmistoliiton puheenjohtaja ja kansanedustaja
Jonas Sjöstedt Ruotsin Vänsterpartietin puheenjohtaja ja kansanedustaja
http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta ... _campaign=