Päivi Räsänen vaatii murjaanien kuninkaan palauttamista

Päivi Räsänen vaatii murjaanien kuninkaan palauttamista

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 28.12.2017 22:55

Päivi Räsänen vaatii "symppiksen murjaanien kuninkaan palauttamista"

– Joulu toi meille Stockalla uuden ja tarpeellisen oppimiskokemuksen, kommentoi Stockmannin toimitusjohtaja Lauri Veijalainen tiernapoikavideota Twitterissä.

Tavarataloketju Stockmann julkaisi joulun alla videon, jossa Helsingin Stockmannin työntekijät esiintyvät tiernapoikina.
Yksi tiernapoikahahmoista on Murjaanien kuningas, jota esittävän työntekijän naama oli maalattu mustaksi.
Siitä alkoi palauteryöppy: kuninkaan kasvojen mustan maskin – niin sanotun blackfacen – muistutettiin ylläpitävän rasistista stereotyyppiä.

Stockmann reagoi kritiikkiin hyllyttämällä tiernapoikavideon päivää ennen aattoa ja pyytämällä anteeksi harkintakyvyn pettämistä.

Myös videon hyllytys närkästytti – poliitikkojakin. Muun muassa perussuomalaisten presidenttiehdokas Laura Huhtasaari otti kantaa asiaan Twitterissä.

– Pidetään kiinni perinteistämme eikä alistuta idiotismille.

Myös kansanedustaja Päivi Räsänen (kd) vaati ”symppiksen Murjaanien kuninkaan palauttamista”.

Räsänen kirjoittaa, että Murjaanien kuningas on tiernapoikatarinan sankari, sillä hän tietää, kuinka verinen Herodes ei ole mikään kuningas vaan ”yksi styranki”.

Juuri Herodes parahtaa Murjaanien kuninkaalle tiernapoikien kuuluisat vuorosanat:

– Hoo! Miksi sinä olet noin musta!

Ja Murjaanien kuningas vastaa:

– Hoo! Jos minä olen musta, olen minä kaikilta tunnettu!

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005505351.html
Sievä Sigismund
 

Re: Päivi Räsänen vaatii murjaanien kuninkaan palauttamista

ViestiKirjoittaja Mirri » 28.12.2017 23:23

Tiernapojat eli tähtipojat:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tiernapojat
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Päivi Räsänen vaatii murjaanien kuninkaan palauttamista

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 29.12.2017 01:32

STOCKMANNIN TIERNAPOJATGATEN TAKANA YLEN MIELIPIDEUUTINEN

Yle julkaisi jouluan alla 19.12.2017 toimittaja Päivi Puukan kirjoittaman jutun Hoo, jos minä olen musta! – Tiernapoikien murjaani on osa alentavaa blackface-perinnettä. Asenteellisessa mielipideuutisessaan Puukka oli käyttänyt "asiantuntijoina" suomalaiskaunastaan tunnettua femisosialisti Maryan Abdulkarimia, punaisen yliopiston politrukki Minja Koskelaa ja vasemmistolaisen Guardian -lehden värillistä toimittaja Siji Jabbaria. Vasta-argumentteja heidän mielipiteilleen ei jutussa esitetä. Uutisjutun prologissa kerrotaan, että
Hollannissa kipuillaan paikalliseen jouluperinteeseen kuuluvan Musta Pekka- eli Zwarte Piet -tradition kanssa. Suomessa murjaanista ei vielä edes keskustella.
Ylen uutistoimituksessa hykerreltiin todennäköisesti jo jutun ilmestyessä, sillä he tiesivät, että tyrkyttämällä tällaista keskustelunavausta joku toimeton hyväkäs tarttuu siihen varmasti. Näin saadaan valtakunnan otsikoihin punavihreiden toimittajien rakkain aihe, loputon jankutus rasismista, joka koskee rasistisesti vain valkoisia. Jo tapaninpäivänä Ylessä voitiin läimäytellä yläfemmoja kun Verkkouutiset julkaisi uutisen Mustatut kasvot liikaa – Stockmann veti pois tiernapoika-videon, pyytää anteeksi.

Ennalta arvattavasti Sosiaalisen Oikeudenmukaisuuden Soturit olivat triggeröityneet Ylen jutusta, koska siinä mainittiin heissä ehdollisen refleksin synnyttävä sana rasismi. Seuraavaksi moralistiselle raivoamiselle piti etsiä sopiva vihan kohde, jollaiseksi löytyikin lopulta tavaratalo Stockmannin tiernapojatvideo.

https://t.co/Ly3lSGHyKj?amp=1
Sievä Sigismund
 

Re: Päivi Räsänen vaatii murjaanien kuninkaan palauttamista

ViestiKirjoittaja Ryysy » 29.12.2017 23:21

Onko tässä nyt #alllivesmatter-meininkiä vai mikä lie pointti... ? Olen koulussa pienenä nähnyt tuon, mutta ei kenkään tarvinnut kasvojaan mustata. Jos tähän liittyy jokin uskonnollinen juttu, niin sitä en tajua.
Ryysy
 


Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa

cron