Hallitus vei rahat leipäjonoilta


Re: Hallitus vei rahat leipäjonoilta

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 21.12.2017 10:29

Varmaan raha annetaan paperittomien tarveydenhoitoon.
m-vaiva
 

Re: Hallitus vei rahat leipäjonoilta

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 21.12.2017 10:55

Jostain ne rahat on otettava. Hallitus tulee paukuttelemaan henkseleitään, että he lopettivat leipäjonot. Samalla tavoin he "lopettavat" työttömyyden. Kun ei makseta työttömyyakorvausta, ei ole työttömiäkään.
Sievä Sigismund
 

Re: Hallitus vei rahat leipäjonoilta

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 21.12.2017 11:59

Yhteiskunnan tukema ruoka-apu pitäisi jotenkin saada jaettua niille, jotka ihan oikeasti sitä ruokaa tarvitsevat. Ei niille, jotka nostavat esim. elintasoaan hakemalla ilmaista ruokaa.

Tuttavani kavereineen käy ruokajonossa aikansa kuluksi ja pihiyttään. Pystyvät myös harrastamaan kaikkea kivaa kun rahaa ei mene ruokaan. Tyyppi on kertonut sen verran härskejä ruokajonojuttuja, että minusta hallituksen päätös oli oikea.

Niille, jotka oikeasti tarvitsevat ruoka-apua, pitäisi jotenkin sitä ruokaa saada. Ehkä jonkin diakoniatyön kautta, missä olisi jokin kontrolli tarpeesta. Siihen joutaisi yhteiskunnankin rahoja laittaa.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Hallitus vei rahat leipäjonoilta

ViestiKirjoittaja Noolan » 21.12.2017 13:29

Valkosiiven kanssa samoilla linjoilla. Ihmisten röyhkeys hyväksikäyttää toisten avuntarvetta on käsittämättömän räikeää.
What's coming will come and we'll just have to meet it when it does.
-J. K. Rowling
Noolan
 
Viestit: 542
Liittynyt: 08.06.2014 12:44

Re: Hallitus vei rahat leipäjonoilta

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 21.12.2017 15:39

On siellä suurin osa kuitenkin ihan todellista apua hakemassa, luulisin.
Onko noita leipäjonoja muualla kuin pääkaupunkiseudulla?

Hallitus olisi voinut tehdä päätöksen, että se miljoona annetaan jollekin yhdistykselle joka valvoo, että apua saa vain oikeast köyhät.
Diakonissatyössä on jo omat rahat.
m-vaiva
 

Re: Hallitus vei rahat leipäjonoilta

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 21.12.2017 15:44

On heillä rahaa sittenkin.
http://www.iltalehti.fi/politiikka/2017 ... yt_desktop
"Yli 4 miljoonaa euroa vuodessa

STM:n viestintäpäällikkö Elina Kotovirta sanoo, että suurin potti ruoka-avusta tulee vähävaraisten avun toimenpideohjelmasta. Sen kokonaisrahoitus on 26,5 miljoonaa euroa 2014-2020. EU-rahoitusosuus summasta on 85 prosenttia eli 22,5 miljoonaa euroa. Kansallinen valtion vastinrahoitus on 15 prosenttia eli 4 miljoonaa euroa."
m-vaiva
 

Re: Hallitus vei rahat leipäjonoilta

ViestiKirjoittaja Ryysy » 21.12.2017 16:25

Ihan mielenkiinnosta: kuka leipäjonojen antimia oikeasti tarvitsee? Eikö sosiaalietuuksien pitäisi olla jo riittävän kattavia vai eikö niitä osata hakea/eivätkö ehdi tilille oikeaan aikaan?
Ryysy
 

Re: Hallitus vei rahat leipäjonoilta

ViestiKirjoittaja trisse » 21.12.2017 16:52

Ahaa, Ei oo köyhiäkään? No ihmeessä lopetetaan leipäjonot. Kuule ryysy ihmisillä voi olla niin moninaiset tilanteet. Sosiaalituki ei esim kata yksityistä terveydenhuoltoa (erikoislääkärit, hammashoito, terapia). Vuokraa ei hyväksytä menoksi jos se on liian korkea eli käytännössä jos asut pääkaupunkiseudulla yksityisen kautta on ehkä puolilla vuokra yli vuokrakaton. Ihmisillä voi olla velkoja. Lähdetään vaikka näistä näin ensialkuun.
trisse
 

Re: Hallitus vei rahat leipäjonoilta

ViestiKirjoittaja Ryysy » 21.12.2017 17:06

Eli rahat ruoka-apuun vietiin turhaan, vaikka uutisointia onkin nyt hieman korjattu.
Ryysy
 

Re: Hallitus vei rahat leipäjonoilta

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 21.12.2017 17:17

trisse kirjoitti:Ahaa, Ei oo köyhiäkään? No ihmeessä lopetetaan leipäjonot. Kuule ryysy ihmisillä voi olla niin moninaiset tilanteet. Sosiaalituki ei esim kata yksityistä terveydenhuoltoa (erikoislääkärit, hammashoito, terapia). Vuokraa ei hyväksytä menoksi jos se on liian korkea eli käytännössä jos asut pääkaupunkiseudulla yksityisen kautta on ehkä puolilla vuokra yli vuokrakaton. Ihmisillä voi olla velkoja. Lähdetään vaikka näistä näin ensialkuun.

Et kääntäisi tätä keskustelua sinuun.
m-vaiva
 

Re: Hallitus vei rahat leipäjonoilta

ViestiKirjoittaja trisse » 21.12.2017 17:26

Tässä anonyymiltä sivustolta muutaman apua tarvitsevan anonyymi tarina.

"Minun on vaikea apua pyytää, mutta tilanne on erittäin huono tällä hetkellä. Lasteni isä joutui meilahteen teho-osastolle, hän makaa nyt kolmiosairaalassa, sieltä vielä jos selviää, pitkä kuntoutus edessä. Minulla on yhteishuoltajuus, lapseni asuu nyt luonani, lapsilisä menee isälle ja kirjat ovat isän luona. Sain poikkeksellisesti nyt 11v pojan toimeentulotuen joulukuuksi, muuten kelan hakemus tammikuulle hylättiin. Asiaa katsotaan kuulema uudelleen vuoden alusta. Minulla on myös 15v tyttö, joka asuu lastenkodissa. Olen joutunut tekemään tutkintapyynnön ko. paikasta kiusaamistapauksen vuoksi. Hän oli luonani koko viime kuukauden, nyt on luonani joka viikonloppu. Hänen ruokarahansa joka on 11e/vrk tulee aina jäkikäteen.
Minulla on myös 29v tyttö, jolla on 11v poika, minun lapsenlapseni, he tulevat perjantaina 8.12 ja ovat maanantaihin asti luonani. Tyttäreni poika on luonani paljon koska tyttäreni opiskelee ja on yksinhuoltaja.
Tuloinani ovat työmarkkinatuki ja todella pieni toimeentulotuki yhdelle ihmiselle. Menoina vuokra ym ihan perus menot, sekä useasti 5 henkeä syömässä. Olisimme todella kiitollisia kaikesta avusta. Lapset odottavat Joulua todella paljon, joten haluaisin kaiken tämän kaaottisen tilanteen keskellä pystyä sen heille tarjoamaan <3 Kiitos <3 "

"Meillä on ollu ilmoitus kauan sitten, mutta nyt oli pakko kääntyä puoleenne. Miehelleni tuli karenssia työttömyystukeen 3 viikkoa. Se johtui siitä kun hän ei päässet TE-toimistoon sovittuun tapaamiseen, eikä siitä pystynyt heille ajanvaraukseen laittamaan siirtopyyntöä, kun siellä päässä oli tekninen vika.Joulukuu siis näillä näkymin tiukka. Tuolta 3 viikolta ei hänelle tule rahaa. Laitoin korjauspyynnön Kelan toimeentulotukeen, mutta päätös kestää. Meillä siis tuloina työttömyystuet, toimeentulotuki, asumistuki ja lapsilisä. Lapsia meillä on 4 eli kaksi tyttöä 7v ja 21v sekä kaksi poikaa 5v ja 7v.
Isolle perheelle ottaisimme todella kiitollisina vastaan ruokaa, hygieniatuotteita ja kaikkea mitä isossa perheessä kuluu."

"Meillä on ollut ilmoitus aiemminkin. Olen yksinhuoltajaäiti Espoosta. Minulla on 9- ja 11 vuotiaat tyttäret sekä 8,5 vuotias vehnäallerginen pikkukoira. Sairastan TULES-vaivoja (selkärankatrauma), sekä keskivaikeaa masennusta. Käyn kuntoutuskurssilla, sekä terapiassa. Kaudet mielialoissa menevät ylä- ja alamäkeä, pääasiassa olen positiivinen - elämänmyönteinen ihminen. Olen aiemmin tehnyt työkseni hoitotyötä toistakymmentä vuotta ja viime vuosina toiminut isoäitini epävirallisena omaishoitajana lähinnä omakustanteisesti. 5 päivänä viikossa.
Pyrkimyksenä olisi kuntoutuskurssin kautta tavoitella itselle sopiva työnkuva ja kiinteä työelämä. Nämä ovat vielä kuitenkin hamassa tulevassa.

Nöyränä pyydän apuanne, koska taloudellinen ahdinko painaa tällä hetkellä ja maksoin ison määrän kertyneitä laskuja eikä rahaa jäänyt, vaikka olin laskenut toisin. Sairastelimme myös hiljattain koko perhe ja rahaa kului lääkkeisiin. Maksamatta jäi puhelinlaskut, sekä muita tärkeitä kodin laskuja. Arki tuntuu joulunpyhien lähestyessä raskaalta. Mieltä painaa huoli ruoasta sekä siitä miten taloudellisesti pärjää.

Tuloina minulla on asumistuki, kuntoutusraha, sekä lapsilisät. Elatusasioista tulossa käräjäselvittely, ei makseta tällä hetkellä. Joulukuun ttt-päätös oli kielteinen. Veronpalautukset menivät ulosotolle.
Menoina mm. vuokra, puhelinlaskut, netti, koulukuvat, kodinvakuutus, sähkölasku, lasten harrastekulut. "
trisse
 

Re: Hallitus vei rahat leipäjonoilta

ViestiKirjoittaja trisse » 21.12.2017 17:27

m-vaiva kirjoitti:
trisse kirjoitti:Ahaa, Ei oo köyhiäkään? No ihmeessä lopetetaan leipäjonot. Kuule ryysy ihmisillä voi olla niin moninaiset tilanteet. Sosiaalituki ei esim kata yksityistä terveydenhuoltoa (erikoislääkärit, hammashoito, terapia). Vuokraa ei hyväksytä menoksi jos se on liian korkea eli käytännössä jos asut pääkaupunkiseudulla yksityisen kautta on ehkä puolilla vuokra yli vuokrakaton. Ihmisillä voi olla velkoja. Lähdetään vaikka näistä näin ensialkuun.

Et kääntäisi tätä keskustelua sinuun.


Minun vuokrani on alle 500. Nyt ei puhuta minusta.
trisse
 

Re: Hallitus vei rahat leipäjonoilta

ViestiKirjoittaja Ryysy » 21.12.2017 17:46

Trisse, en ole yhtään varma, että ruokajonot ratkaisisivat esimerkkihenkilöitten ongelmia. Muitakin ratkaisuja olisi..., jos olisi. Perehdyn myöhemmin, jos ehdin.
Ryysy
 

Re: Hallitus vei rahat leipäjonoilta

ViestiKirjoittaja trisse » 21.12.2017 17:54

En usko että mikään nykyinen tukimuoto ratkaisee esimerkkihenkilöiden ongelmia. Jos ratkaisi niin näitä ongelmia ei olisi. Eniten apua olisi siitä jos toimeentulotukea pystyttäisiin korottamaan n. sadalla eurolla mutta siihen ei varmaankaan ole varaa ja se loisi uusia ongelmia (että kuka lähtisi enää pienipalkkaisiin töihin.)

Lähinnä tuossa oli vaan muutama tapaus sinua varten joka silmät pyöreinä kummastelit että kuka oikein leipäjonoja Suomessa tarvitsee.
trisse
 

Re: Hallitus vei rahat leipäjonoilta

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 21.12.2017 18:01

trisse kirjoitti:Tässä anonyymiltä sivustolta muutaman apua tarvitsevan anonyymi tarina.

"Minun on vaikea apua pyytää, mutta tilanne on erittäin huono tällä hetkellä. Lasteni isä joutui meilahteen teho-osastolle, hän makaa nyt kolmiosairaalassa, sieltä vielä jos selviää, pitkä kuntoutus edessä. Minulla on yhteishuoltajuus, lapseni asuu nyt luonani, lapsilisä menee isälle ja kirjat ovat isän luona. Sain poikkeksellisesti nyt 11v pojan toimeentulotuen joulukuuksi, muuten kelan hakemus tammikuulle hylättiin. Asiaa katsotaan kuulema uudelleen vuoden alusta. Minulla on myös 15v tyttö, joka asuu lastenkodissa. Olen joutunut tekemään tutkintapyynnön ko. paikasta kiusaamistapauksen vuoksi. Hän oli luonani koko viime kuukauden, nyt on luonani joka viikonloppu. Hänen ruokarahansa joka on 11e/vrk tulee aina jäkikäteen.
Minulla on myös 29v tyttö, jolla on 11v poika, minun lapsenlapseni, he tulevat perjantaina 8.12 ja ovat maanantaihin asti luonani. Tyttäreni poika on luonani paljon koska tyttäreni opiskelee ja on yksinhuoltaja.
Tuloinani ovat työmarkkinatuki ja todella pieni toimeentulotuki yhdelle ihmiselle. Menoina vuokra ym ihan perus menot, sekä useasti 5 henkeä syömässä. Olisimme todella kiitollisia kaikesta avusta. Lapset odottavat Joulua todella paljon, joten haluaisin kaiken tämän kaaottisen tilanteen keskellä pystyä sen heille tarjoamaan <3 Kiitos <3 "
"

15 v tyttö asuu lastenkodissa ja saa sieltä kaikki. Äitikin kyllä saa aika hyvin ruokarahaa, kun tyttö on kotona vaikka jälkikäteen.

Tuo 29v ja lapsenlapset eivät kyllä mitenkään kuulu tähän, heillä varmaan on omat tukijärjestelmät.
m-vaiva
 

Re: Hallitus vei rahat leipäjonoilta

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 21.12.2017 18:05

Eihän täällä Trisse kukaan ole asettanut kyseenalaiseksi sitä, etteikö ruoka-apua ihan oikeasti tarvita. Kuka mistäkin syystä. Ja kauppojen jäännösruokakin on viisasta jotenkin jakaa eteenpäin. Mutta leipäjono sivistysvaltiossa...
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Hallitus vei rahat leipäjonoilta

ViestiKirjoittaja trisse » 21.12.2017 18:16

Näin Ryysy kirjoitti.

Ryysy kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta: kuka leipäjonojen antimia oikeasti tarvitsee? Eikö sosiaalietuuksien pitäisi olla jo riittävän kattavia vai eikö niitä osata hakea/eivätkö ehdi tilille oikeaan aikaan?
trisse
 

Re: Hallitus vei rahat leipäjonoilta

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 21.12.2017 18:25

Valkosiipi kirjoitti:Eihän täällä Trisse kukaan ole asettanut kyseenalaiseksi sitä, etteikö ruoka-apua ihan oikeasti tarvita. Kuka mistäkin syystä. Ja kauppojen jäännösruokakin on viisasta jotenkin jakaa eteenpäin. Mutta leipäjono sivistysvaltiossa...

Ja jota valtio vielä tukee.
m-vaiva
 

Re: Hallitus vei rahat leipäjonoilta

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 21.12.2017 19:47

Ryysy kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta: kuka leipäjonojen antimia oikeasti tarvitsee? Eikö sosiaalietuuksien pitäisi olla jo riittävän kattavia vai eikö niitä osata hakea/eivätkö ehdi tilille oikeaan aikaan?

Olet vanhan liiton naisia. Noin ajateltiin ja toimittiin ennen kuin Suomi liittyi EU:n.

EU antaa Suomelle rahaa nimenomaan leipäjonoihin. EU synnytti leipäjonot Suomeen. Suomi harjoitti sivistyneempää sosiaalipolitiikkaa ennen EU:ta.
Sievä Sigismund
 

Seuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa

cron