"Ei jatkotutkimuksia yli 65-vuotiaille?"

Re: "Ei jatkotutkimuksia yli 65-vuotiaille?"

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.12.2017 16:08

Mirri kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Tarkoituksenani on opettaa oikeaa kirjotustapaa ja oikeaa lainausmerkkien käyttöä - "Faksimile"

Opetatko varmasti oikein?
Ainakin lehdessä ollut otsikko on periaatteessa virheellinen, koska mielipidettä ilmaiseva virke ei saa olla kysymysmerkillä varustettu. Kysymys ei ole mielipide.

Mielipide: Ei jatkotutkimuksia yli 65-vuotiaille?
29.11.2017 9:50 Aamuset http://www.aamuset.fi/mielipide/3747626 ... vuotiaille
(- -)
Otsikossa kyseessä "sanomalehtityyli", jossa kriittinen kannanotto tai mielipide on esitetty tentatiivisesti. Otsikko saattaa olla myös toimituksen kynästä.
Lainausmerkkejä otsikossa ei ole mutta täällä on, ja se on "virhe".
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Ei jatkotutkimuksia yli 65-vuotiaille?"

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.12.2017 17:34

Totta kai täällä on otsikossa lainausmerkit, koska minä lainasin sen toisen kirjoittamasta tekstistä. Käsitykseni mukaan olisin tehnyt virheen jättämällä sitaatit lainauksesta pois.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: "Ei jatkotutkimuksia yli 65-vuotiaille?"

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.12.2017 19:36

Mirri kirjoitti:Totta kai täällä on otsikossa lainausmerkit, koska minä lainasin sen toisen kirjoittamasta tekstistä. Käsitykseni mukaan olisin tehnyt virheen jättämällä sitaatit lainauksesta pois.

Noinkin. - Mutta (ainakin) minulle lainausmerkeissä oleva teksti merkitsee suoraa lainausta jonkun sanomasta (tai kirjoittamasta). Netti-lehdessä ei ollut ko. suoraa lainausta otsikossa, mutta täällä (foorumilla) on ikään kuin netti-lehdessäkin olisi ollut. Täällä se, että kyseessä on ollut lainaus toisesta kirjoituksesta käy esiin otsikon alaisesesta, joka on "puoliksi" lainausmerkeissä (" . . .).
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Ei jatkotutkimuksia yli 65-vuotiaille?"

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 04.12.2017 21:01

Mirri kirjoitti:Totta kai täällä on otsikossa lainausmerkit, koska minä lainasin sen toisen kirjoittamasta tekstistä. Käsitykseni mukaan olisin tehnyt virheen jättämällä sitaatit lainauksesta pois.

Eihän Persoonallisuushäiriöt ja työkyky -ketjun otsikossakaan ole lainausmerkkejä otsikoiden listassa. viewtopic.php?f=8&t=17858
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Ei jatkotutkimuksia yli 65-vuotiaille?"

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.12.2017 21:38

Kyseinen otsikko on niin arkipäiväinen, että kykenin keksimään sen ihan itse, joten miksi laittaa lainausmerkkejä vaikka lehtikirjoituksessa sattuukin olemaan sama otsikko. Sen ketjun otsikkoa en lainannut toiselta kirjoittajalta, tämän ketjun otsikon lainasin.
En tiedä kuulostaako järkevältä selitykseltä, mutta näin kuitenkin ajattelen.

Voi olla, että lainausmerkkien käyttöni on 'hätävarjelun liioittelua'. Minua kuitenkin usein harmittaa se, ettei keskusteluketjun otsikosta käy ilmi, että otsikko ei ole ketjun aloittajan keksimä vaan se on siteerattu jostakin. Toisin sanoen kaipailen otsikoihin sitaatteja kertomaan, että ne ovat lainauksia toisen kirjoittajan tekstistä. Mitä erikoisempi tai persoonallisempi otsikko sitä suuremmalla syyllä pitäisi osoittaa sen olevan siteeraus - jos se ei ole syntynyt ketjun aloittajan omassa päässä.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: "Ei jatkotutkimuksia yli 65-vuotiaille?"

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 04.12.2017 21:48

Otsikkosi pitäisi olla näin, jotta täytät omat toiveesi.

"Mielipide: Ei jatkotutkimuksia yli 65-vuotiaille?"
lisäsin ne lainausmerkit.
m-vaiva
 

Re: "Ei jatkotutkimuksia yli 65-vuotiaille?"

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.12.2017 22:02

En usko, että kyseisen mielipidekirjoituksen kirjoittaja on otsikoinut tekstinsä mielipiteeksi; hänen keksimänsä otsikko näkyy tämän ketjun otsikkona. Se Mielipide: on (netti)lehden toimituksen törppö lisäys.

Mielipide: Ei jatkotutkimuksia yli 65-vuotiaille?
Mielipide: Terveydenhuollossa ei eriarvoisuutta

http://www.aamuset.fi/mielipide/3752135 ... rvoisuutta

Jälkimmäinen (toimituksen) otsikointi on järkevä, mutta se kysymysmerkillä varustettu ei.
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 04.12.2017 22:10, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: "Ei jatkotutkimuksia yli 65-vuotiaille?"

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 04.12.2017 22:08

Tai itse mielipidekirjoitus oli törppö ja siksi toimitus laittoi siihen selkeesti näkyville, että tämä on vain jonkun törpön ihmisen mielipide.
m-vaiva
 

Re: "Ei jatkotutkimuksia yli 65-vuotiaille?"

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.12.2017 22:15

Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: "Ei jatkotutkimuksia yli 65-vuotiaille?"

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 04.12.2017 23:08

m-vaiva kirjoitti:Tai itse mielipidekirjoitus oli törppö ja siksi toimitus laittoi siihen selkeesti näkyville, että tämä on vain jonkun törpön ihmisen mielipide.

Siis ? ilmaisi ko. "törppöyttä"?
Kuitenkaan sitaattimerkkejä ei ole muualla kuin Psykopatologiassa?!
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Edellinen

Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa