Homopapin nuhteet

Homopapin nuhteet

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 14.09.2017 22:26

Kuva
Sievä Sigismund
 

Re: Homopapin nuhteet

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 14.09.2017 22:37

Niin, ja lähde on???
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Homopapin nuhteet

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 14.09.2017 22:52

Helsingin tuomiokapituli katsoo, että pastori Kai Sadinmaa on toiminut vastoin pappisviran velvollisuuksia ja pappislupausta vihkiessään samaa sukupuolta olevia pareja. Istunnossaan 13.9. tuomiokapituli antoi Sadinmaalle vakavan moitteen ja kehotti tätä pysymään pappislupauksessaan.

Sadinmaa on toimittanut samaa sukupuolta olevien parien kirkollisia vihkimisiä 1.3. sekä 15.7. sen jälkeen, kun eduskunnan säätämä uusi avioliittolaki tuli voimaan.

Päätöksestä äänestettiin (5–2) ja kaksi jäsentä jätti siitä eriävän mielipiteen. Eri mieltä olevat jäsenet katsoivat, että Sadinmaa on joutunut toimimaan oikeudellisesti epäselvässä ja kiistanalaisessa tilanteessa ja tehnyt asiassa ratkaisun, jossa hän on soveltanut voimassa olevan lainsäädännön määräyksiä painottaen kirkon jäsenten yhdenvertaista kohtelua.

Tämän vuoksi eriävän mielipiteen jättäjät olivat sitä mieltä, että tuomiokapitulilla ei ollut edellytyksiä katsoa, että Sadinmaa olisi toiminut pappisviran asettamien velvollisuuksien vastaisesti kirkkolain 5 luvun 3 §:n tarkoittamalla tavalla.

Tuomiokapitulin istunnon puheenjohtaja, piispa Irja Askola toteaa, että Sadinmaan saama moite kuvaa kirkon jakautumista tasa-arvoisen avioliittolain jälkeisessä tilanteessa.

– Omassa hiippakunnassamme enemmistö papeista toivoo mahdollisuutta vihkiä tai siunata samaa sukupuolta olevien avioliitto. Olen myös itse tehnyt työtä tämän muutoksen puolesta. Kirkkolaki ei kuitenkaan tällä hetkellä taivu tähän. Yhdessä sovittujen pelisääntöjen ohittaminen johti tähän päätökseen, Askola sanoo.

Kapitulin päätöksessä todetaan, että kirkollinen vihkiminen kuuluu perustuslain uskonnonvapaussäädöksen ja perustuslain takaaman kirkon autonomian piiriin. Eduskunnan säätämällä avioliittolain muutoksella ei puututtu kirkollista vihkimistä koskeviin säännöksiin, vaan avioliittolain 16 §:n mukaan edelleenkin kirkollisen vihkimisen ehdot ja muodot määrää se uskonnollinen yhdyskunta, jossa vihkiminen toimitetaan.

Kapitulin mukaan pappi käyttää uskonnon ja omantunnon vapauttaan ryhtyessään uskontokunnan palvelukseen. Tämän jälkeen hän on sidottu uskontokunnan tunnustukseen ja järjestykseen eikä voi oman henkilökohtaisen vakaumuksensa perusteella niistä poiketa.

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/sadin ... hkimisista

Helsingin tuomiokapitulilta

samaa sukupuolta olevien parien vihkimisestä saanut pappi Kai Sadinmaa on ottanut rangaistuksensa huojentuneena vastaan.

– Olen ihan helpottunut siitä. Sehän oli vakava moite, eikä sitä ole olemassakaan. Se ei ole millään rangaistusasteikolla.

Sadinmaa sanoo, että hän kuulee ensimmäistä kertaa tällaisen rangaistuksen olemassaolosta.

– Ne ovat nähtävästi itse keksineet tämmöisen, jolla he haluaisivat minua jollakin tavalla ojentaa.

Sadinmaa pitää
voittona samaa sukupuolta oleville pareille ja heitä vihkiville papeille. Hänen mielestään ratkaisulla on merkitystä kirkossa laajemminkin.

https://yle.fi/uutiset/3-9831469
Sievä Sigismund
 

Re: Homopapin nuhteet

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.09.2017 23:33

Sigismund ei osaa tähänkään asiaan sanoa yhtään mitään.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Homopapin nuhteet

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 15.09.2017 08:42

Mirri näköjään osasi sanoa tähänKIN asiaan jotain,

"Omassa hiippakunnassamme enemmistö papeista toivoo mahdollisuutta vihkiä tai siunata samaa sukupuolta olevien avioliitto. Olen myös itse tehnyt työtä tämän muutoksen puolesta. Kirkkolaki ei kuitenkaan tällä hetkellä taivu tähän. Yhdessä sovittujen pelisääntöjen ohittaminen johti tähän päätökseen, Askola sanoo."
Lieneen nyt kuitenkin niin, että kirkkolaki on yhdessä sovittu pelisääntö ja muut säännöt ovat jotain mitkä yrittävät ohittaa pääsäännön eli kirkkolain.
m-vaiva
 

Re: Homopapin nuhteet

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 15.09.2017 10:07

Pappi suhtautuu saamiinsa moitteisiin naureskellen ja vähätellen, mutta mitä sanoo vähä katekismus?
Kunnioita isääsi ja äitiäsi.

MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:
Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme väheksy emmekä vihastuta vanhempiamme emmekä esimiehiämme, vaan kunnioitamme, palvelemme, tottelemme, rakastamme ja arvostamme heitä.

(Lutherin Vähä katekismus)

Mitä me teemme papistolla, joka elää eri tavalla kuin opettaa?
Sievä Sigismund
 


Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa

cron