Rinnekoti Säätiö luopuu Huvista

Rinnekoti Säätiö luopuu Huvista

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.12.2016 12:53

Espoon Kaitaalla sijaitsevan Villa Huvin työntekijät ja johtajat ovat vaihtuneet tiheään. (KUVA: VILLA HUVI)
Kuva
Kaupunki Jaana Savolainen HS 8.12.2016 15:09, päivitetty: 8.12. 22:37 http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000004998774.html
Rinnekoti-säätiö luopuu vammaisten hoivakodista – Toimitusjohtaja: Omaiset painostaneet kehitysvammaisten asumisyksikön työntekijöitä Espoossa

RINNEKOTI-SÄÄTIÖ purkaa sopimuksen Espoon kaupungin kanssa koskien 15 nuoren kehitysvammaisen asumisyksikkö Villa Huvia. Lopullinen päätös syntyi torstaina sen jälkeen kun säätiö oli saanut Aluehallintovirastolta (Avi) vakavan huomautuksen henkilöstön työhyvinvoinnista tässä yksikössä.
”Osa asukkaiden omaisista painostaa työntekijöitä. Omaiset vaativat yksilöllistä asumisen järjestämistä, käytännössä omaa henkilökohtaista hoitotiimiä, vaikka Espoon kaupungin kanssa on sovittu ryhmämuotoisesta palvelusta”, Rinnekoti-säätiön toimitusjohtaja Anu Kallio sanoo.
Aluehallintoviraston huomautus koskee Rinnekodin mukaan fyysistä kuormitusta ja poikkeuksellista psykososiaalista kuormitusta, jonka aiheuttaa ulkopuolinen taho eli osa asukkaiden omaisista.
Säätiö aikoo nyt vetäytyä Villa Huvista helmikuun alkuun mennessä.
Omaisia edustavan Villa Huvin ystävät ry:n puheenjohtajan Jorma Syväjärven mukaan valtaosa ongelmista johtuu Rinnekodista ja sen johtamisesta. Yhdistyksellä on useita erimielisyyksiä Rinnekodin ja Espoon kaupungin kanssa.

RINNEKOTI on vastannut Espoon Kaitaalla sijaitsevan yksikön toiminnasta noin vuoden, minkä aikana henkilöstö on vaihtunut tiuhaan. Yksikön johtajakin on vaihtunut useamman kerran.
”Tapaus on surullinen ja hyvin poikkeuksellinen sekä asukkaiden että työntekijöiden kannalta”, Kallio sanoo.
Espoon vammaispalvelupäällikkö Nina Hiltusen mukaan Espoo pyrkii vielä neuvottelemaan Rinnekodin kanssa palvelun jatkamisesta. Kaupunki pyrkii joka tapauksessa turvaamaan asukkaiden palvelut, hän sanoo.
Hiltusen mukaan Espoo tar­joaa kaikille vaikeasti vammaisille ryhmämuotoista hoitoa sekä omissa asumisyksiköissä että ostopalveluissa. Osa Villa Huvin omaisista kuitenkin haluaisi jokaiselle asukkaalle hoitotiimin ja omat nimetyt työntekijät.
”Kun kyse on vaikeasti vammaisista ihmisistä, hoidon turvallisuuden ja jatkuvuuden varmistamiseksi on parempi, että kaikki yksikön työntekijät tuntevat jokaisen asukkaan ”, Hiltunen sanoo.
”Kyse on myös kaikkien vammaisten tasavertaisesta kohtelusta.”

ANU KALLION mukaan säätiö on yrittänyt ratkaista ongelmaa jo pitkään muun muassa keskusteluilla ja ulkopuolisen sovittelijan avulla – mutta tuloksetta.
Rinnekoti on vastannut asukkaiden toiveisiin muun muassa niin, että yksikössä on enemmän henkilöstöä kuin vastaavissa asumisyksiköissä muualla.
Omaisia edustavan Syväjärven mukaan Rinnekoti ja Espoon kaupunki kuitenkin katkaisivat yhteistyön omaisten kanssa.

Kommentit 20
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rinnekoti Säätiö luopuu Huvista

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.12.2016 13:09

Keskustelussa tuodaan esiin, että uutisen ensimmäisessä versiossa esillä olleet hoitomitoitukset on poistettu. - "Hyvin argumentoitu" -mainintoja ovat keränneet eniten kirjoitukset, joissa on todettu, että miksi tyytymättömät vanhemmat eivä itse hoida lapsiaan yms.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rinnekoti Säätiö luopuu Huvista

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.12.2016 13:18

Säätiö(kään) ei voi loputtomiin toimia tappiolla. - On huomattava, että ilmeisesti kaikki valtion ja kuntien sairaalat ja terveyskeskukset yms. toimivat tappiolla kuten myös koulut. Kaikki veroa maksavat tukevat noita tappiollisia toimintoja.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rinnekoti Säätiö luopuu Huvista

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.12.2016 15:39

Psykopatologia kirjoitti:Keskustelussa tuodaan esiin, että uutisen ensimmäisessä versiossa esillä olleet hoitomitoitukset on poistettu. - "Hyvin argumentoitu" -mainintoja ovat keränneet eniten kirjoitukset, joissa on todettu, että miksi tyytymättömät vanhemmat eivä itse hoida lapsiaan yms.
(lihavointi minun)

Ikuisuuskysymys: miksi lähiomaisensa hoitoon tyytymättömät ihmiset eivät itse hoida häntä. Toisin sanoen: jos olet tyytymätön läheisesi saamaan hoitoon, hoida hänet itse, äläkä valita, saati vaadi hänelle parempaa hoitoa.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Rinnekoti Säätiö luopuu Huvista

ViestiKirjoittaja irmeli » 09.12.2016 17:14

Ja, kun vaikeasti vammaiset eivät itse osaa itselleen mitään vaatia, pitää heidän läheistenkin suu tukkia.
irmeli
 

Re: Rinnekoti Säätiö luopuu Huvista

ViestiKirjoittaja Tyy » 12.12.2016 09:23

Miksi tyytymättömät vaikeasti vammaisten omaiset eivät hoida näitä? Jokseenkin tyhmä letkautus, tietysti sen takia että he maksavat veroja mm. joilla on tarkoitus että yhteiskunta pitää huolta vaikeasti vammaisista. Tuo HS:n nykyinen kommenttien äänestäminen on ilmeinen huononnus aikaisempaan verrattuna, jossa oli tehty ero hyvän argumentoinnin ja samaa mieltä olemisen kanssa. Nyt ihmiset ovat vain samaa mieltä mutta se on naamioitu hyväksi argumentoinniksi.

Myös Youtubesta löytyy juuri tästä Villa Huvi tapauksesta.
https://www.youtube.com/watch?v=69pbP5-40AY

Mua asia ei sinänsä kiinnosta. Ihan kuten suurinta osaa muitakaan ihmisiä, kuten myöskään ihmisiä ei kiinnosta mielenterveyshoito(siis millaista se on, millaisin tuloksin jne.).

Törmäsin tuohon videoon kun yritin etsiä esimerkkiä millaista tuollaiset vammaisten hoitokodit ovat. Näin joskus Turussa jonkun jutun vastaavista muistaakseni kerrostaloon rakennetusta kohteesta tälläisistä yksilöllisistä asuinnoista juuri kehitysvammaisille nuorille.

Se tuntui varsin hienolta ja olin kateellinen. Mutta, se oli vain päällimmäinen tunne, en kuitenkaan hetkeäkään olisi kateellinen kenellekään vammaiselle mistään syystä.
Tyy
 
Viestit: 682
Liittynyt: 10.08.2016 15:21

Re: Rinnekoti Säätiö luopuu Huvista

ViestiKirjoittaja Ryysy » 13.12.2016 07:52

En nyt käsittänyt, mikä omaisten mukaan oli ongelma. Paitsi henkilöstön vaihtuvuus. En siis tiedä mitä yksilöllinen asuminen tässä tarkoittaa... Tai henkilökohtainen hoitotiimi. Luulisi, että ryhmäkodissakin huomioidaan yksilöllisyys. Mutta onko kyse siitä, että ruokailu- tai nukkuma-aikojaan ei saa päättää vai mistä? Ettei anneta osallistua itse ruuanlaittoon? Henkilökohtainen hoitotiimi... Plööh. Hyvä arvailla näitä.
Ryysy
 

Re: Rinnekoti Säätiö luopuu Huvista

ViestiKirjoittaja irmeli » 13.12.2016 08:49

Ryysy kirjoitti:En nyt käsittänyt, mikä omaisten mukaan oli ongelma. Paitsi henkilöstön vaihtuvuus. En siis tiedä mitä yksilöllinen asuminen tässä tarkoittaa... Tai henkilökohtainen hoitotiimi. Luulisi, että ryhmäkodissakin huomioidaan yksilöllisyys. Mutta onko kyse siitä, että ruokailu- tai nukkuma-aikojaan ei saa päättää vai mistä? Ettei anneta osallistua itse ruuanlaittoon? Henkilökohtainen hoitotiimi... Plööh. Hyvä arvailla näitä.

Hankalampi juttu, jos et ymmärrä mistä on kyse.

Yleisesti viestistä tulee mieleen suhtautuminen vammaisiin. Miksi he eivät voisi ihan itse päättää milloin syödään tai mennään nukkumaaan tai osallistua oman ruokansa laittoon vaikka asuvatkin ikänsä jossain ryhmäkodissa.
irmeli
 

Re: Rinnekoti Säätiö luopuu Huvista

ViestiKirjoittaja Ryysy » 13.12.2016 10:27

Mutta siis eikö ryhmäKODISSA juuri noin ole, että voi syödä ja nukkua, miten haluaa? Itsemäräämisoikeus ym. Siis olettamukseni oli, että näin on jo. Siksen hokannut ongelmaa.
Ryysy
 

Re: Rinnekoti Säätiö luopuu Huvista

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.12.2016 10:45

RINNEKOTI-SÄÄTIÖ purkaa sopimuksen Espoon kaupungin kanssa koskien 15 nuoren kehitysvammaisen asumisyksikkö Villa Huvia. Lopullinen päätös syntyi torstaina sen jälkeen kun säätiö oli saanut Aluehallintovirastolta (Avi) vakavan huomautuksen henkilöstön työhyvinvoinnista tässä yksikössä.
(- -)
Kirjoituksesta ei saa selvää taustoista. - Henkilöstö ei viihdy, koska omaiset vainoavat heitä? Säätiö ei ole onnistunut suojaamaan henkilöstöä?
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki


Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa

cron