Muusansa hyvästellyt Leonard Cohen on valmis kuolemaan

Muusansa hyvästellyt Leonard Cohen on valmis kuolemaan

ViestiKirjoittaja trisse » 13.10.2016 20:38

Muusansa kesällä hyvästellyt Leonard Cohen on valmis kuolemaan

Leonard Cohen hyvästeli heinäkuun lopulla norjalaisen Marianne Ihlenin, joka tunnetaan Cohenin kappaleesta So Long, Marianne. Cohen pohdiskelee yhdysvaltalaislehdessä edessä häämöttävää kuolemaa.

So long, Marianne.

Niillä sanoilla läheiset hyvästelivät norjalaisen Marianne Ihlenin 29. heinäkuuta. Hän oli 81-vuotias.

1960-luvulla Ihlen ja Leonard Cohen tapasivat Kreikassa ja rakastuivat. Suhde päättyi eroon, mutta rakkaus säilyi. He pitivät yhteyttä ja tapasivat takahuoneissa, kun Cohen konsertoi Pohjois-Euroopassa.

Heinäkuun lopulla Cohen sai sähköpostin Mariannen läheiseltä ystävältä Jan Christian Mollestadilta: Marianne sairasti syöpää ja hänellä oli vain muutama päivä elinaikaa. Cohen vastasi parin tunnin kuluttua. Mollestad kertoi kirjeenvaihdosta alun perin

.

"Marianne, olemme vanhoja ja ruumiimme hauraita. Uskon seuraavani sinua hyvin pian. Luulen, että olen niin lähellä takanasi, että jos kurotat, voit ylettyä käteeni. Rakastin sinua aina, mutta siitä ei tarvitse puhua, koska tiedät sen. Hyvää matkaa. Hyvästi pitkäaikainen ystäväni. Loputonta rakkautta. Nähdään kulman takana."

Kaksi päivää myöhemmin Cohen sai viestin Norjasta. Marianne, josta Cohen on kirjoittanut muun muassa kappaleissaan So Long, Marianne ja Bird on a Wire, oli menehtynyt.

"Rakas Leonard

Marianne nukkui hitaasti pois eilen illalla. Rauhassa, läheisten ympäröimänä.

Kirjeesi saapui, kun hän pystyi vielä puhumaan ja nauramaan täydessä ymmärryksessä. Kun luimme sen ääneen, hän hymyili kuten vain Marianne osaa. Hän nosti kätensä, kun kerroit olevasi aivan hänen takanaan, tarpeeksi lähellä ylettääksesi hänen käteensä.

Hän sai mielenrauhaa siitä, että tiesit hänen tilastaan. Siunauksesi antoi lisää voimia hänen matkalleen. Viimeisinä hetkinä pitelin häntä kädestä ja hyräilin kappaletta Bird on the Wire. Kun hänen sielunsa lensi ikkunasta kohti uusia seikkailuja, suutelimme häntä otsalle ja kuiskasimme ikuiset sanasi:

So long, Marianne..."

Tekemättömiä töitä

Leonard Cohen julkaisee uuden levyn viikon päästä perjantaina. Laatulehti

82-vuotias Cohen kertoo, että hänellä riittää senkin jälkeen julkaisemattomia runoja sekä keskeneräistä lyriikkaa ja musiikkia.

– Lähestyvä kuolema on suuri muutos. Olen järjestelmällinen tyyppi: päättelen langat, jos pystyn. Mikäli en siihen pysty, sekin on ok, mutta minulla on luontainen tarve saada aloittamani työt valmiiksi, Cohen kertoo.

Ikääntyminen on Cohenille kaksiteräinen miekka. Toisaalta vuodet ovat tuoneet työrauhan, toisaalta voimaa ei ole loputtomasti.

– Voin keskittyä työhöni paremmin, koska häiriötekijöitä on vähemmän. Vain kehoni kunto rajoittaa täyttä tehoani, Cohen sanoo.

Kuolemaan tyynesti ja rationaalisesti suhtautuva artisti myöntää, etteivät keskeneräiset laulut välttämättä koskaan tule valmiiksi.

– Tai mistä sitä tietää, ehkä saan vielä uutta puhtia, mutta en uskalla tehdä suunnitelmia tuonpuoleisen varalle. Minulla on vielä työtä tehtävänä, hommia hoidettavana. Olen valmis kuolemaan. Toivon, ettei loppuni ole liian tukala. Siinäpä se.

Leonard Cohenin You Want It Darker julkaistaan 21. lokakuuta.

http://yle.fi/uutiset/3-9225482
trisse
 

Re: Muusansa hyvästellyt Leonard Cohen on valmis kuolemaan

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 14.10.2016 00:11

Koskettavaa!
Sateentekijä
 

Re: Muusansa hyvästellyt Leonard Cohen on valmis kuolemaan

ViestiKirjoittaja sade » 14.10.2016 17:59

Kaunista ja herkkää.
sade
 

Re: Muusansa hyvästellyt Leonard Cohen on valmis kuolemaan

ViestiKirjoittaja trisse » 14.10.2016 21:42

Ihailtava asenne.

Tämä on sekä minun että Kyllästyneen suosikkeja:

Hallelujah 7:19

https://www.youtube.com/watch?v=YrLk4vdY28Q

Jonkun ison palkinnon hänkin voisi vielä saada.
trisse
 

Re: Muusansa hyvästellyt Leonard Cohen on valmis kuolemaan

ViestiKirjoittaja sade » 14.10.2016 22:13

Tämä on aivan fantastinen biisi. Olen aina tykännyt myös ja mikä upea basso hänellä ja mikä herrasmies.
sade
 


Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa

cron