Land Rover
2,3 diesel-II 1968 (1980-luvulla "Defender") .
Saarivaltakunnan maasturi valloitti koko maailman – ”Vauhti on varmaa ja vakaata” AUTOTALLIEN AARTEET 12.10.2016 9:24
Kimmo Taskinen HS
http://www.hs.fi/autot/a1476236384474# Video 4:19
LAND ROVER SYNTYI 1940-luvun lopulla Walesissa. Rover Carsin tekninen johtaja
Maurice Wilks hahmotteli ensimmäisen Land Rover -mallin vuonna 1948. Wilks oli innostunut toisen maailmansodan ehkä kuuluisimman automallin, Willys Jeepin, yksinkertaisuudesta ja päätti tehdä siitä brittiversion.
Willys Jeepin rungolle rakennettu ensimmäinen prototyyppi ei heti saanut innostunutta vastaanottoa. Auton ratti oli sijoitettu keskelle, joka osoittautui liian persoonalliseksi ideaksi. Ajatuksena oli, että autoa pystyisi sellaisenaan myymään sekä oikean että vasemmanpuoleisen liikenteen maihin. Todellisuudessa tätä versiota ei myyty minnekään ja tekele jäi suunnitteluasteelle.
LAND ROVERIN KEHITTELY JATKUI, ja lopulta valmis tuote esiteltiin yleisölle. Auton myynti sai lupaavan alun, kun Britannian armeija päätti ostaa valtavia määriä uutta maastoautoa. Myös siviilipuolella myynti oli vilkasta. Vielä 1950-luvulla Yhdistyneillä Kuningaskunnilla oli vahva jalansija ympäri maailmaa. Land Rovereita kulkeutui niin Intiaan kuin Afrikkaankin. Tänä päivänä Land Rovereita on siis valmistettu jo reilusti yli 60 vuoden ajan.
Pomell Automotive Oy:n
Toni Himmelroos tuntee vanhan Land Roverin hyvät ja huonot puolet. 2,3 litran dieselkoneella varustettu Land Rover Defender -autovanhus on vaeltanut maanteitä ja metsätaipaleita jo vuodesta 1968 lähtien. ”Vauhti on varmaa ja vakaata”, Himmelroos naurahtaa. ”Kiihtyvyys mitataan kalenterissa.”
HIMMELROOSIN AUTOHARRASTUS suuntautuu yleensä hieman nykyaikaisempiin kulkupeleihin. ”Harrastan enemmän matalia autoja. Vähän eri genren heppuja”, mies paljastaa. ”Se vaan rauhoittaa mieltä, kun pääsee vähän eri vehkeilläkin ajelemaan.”
Kommentit 0