Välistä keskustelua nyt

Re: Kyllästyneen ja Kaapon väittelyä tässäkin

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 09.10.2016 12:36

Psykopatologia kirjoitti:Minulle syntyi Mirrin viestistä mielikuva kynällä tehdystä pystyviivasta konekijoitustekstiin.

Minun ymmärtääkseni Mirrin kommentti koski Hilpan selvitystä siitä, kuinka tämän miehelle oli riittänyt kaksi minuuttia välimerkityksen tms. oppimiseen tietokoneella. Mirri mielestäni hieman kummasteli tarvetta opetella aikuisiällä välimerkkien ja välilyöntien käyttöä, kun kaikkihan me - ainakin - olemme oppineet kirjoittamisnormit jo koulussa - ja silloin käytämme kirjoittamiseen kynää. Tiedä sitten, ymmärsinkö minä väärin.
Helmenkalastaja
 

Re: Välistä keskustelua nyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.10.2016 12:40

Jos teksti (vaikkapa asiakirja tai kouluaine) on kirjoitettu kynällä, niin se on tehty kynällä kaikkia kappalejakoja ja muita välejä myöten. Näin minun ajatteluni mukaan.

Helmis, et ymmärtänyt väärin.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Välistä keskustelua nyt

ViestiKirjoittaja Kaapo » 09.10.2016 13:15

Minun mielestäni se taas on silloin "käsin kirjoitettu".
Käsin kirjoitettu taas tarkoittaa kynällä kirjoittamista, ei kynällä tekemistä.
Kaapo
 

Re: Kyllästyneen ja Kaapon väittelyä tässäkin

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.10.2016 17:09

Mirri kirjoitti:Kyllä. Sitä paitsi eihän virkkeiden alkukirjainten tai välimerkkien ja sanavälien oppimiseen tarvita minkäänlaista näpyttelytekniikkaa. Jos ei voida tehdä välilyöntiä, sama asia hoidetaan kynällä.

Minähän tuon oikein olen ymmärtänyt.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kyllästyneen ja Kaapon väittelyä tässäkin

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.10.2016 19:40

Psykopatologia kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Kyllä. Sitä paitsi eihän virkkeiden alkukirjainten tai välimerkkien ja sanavälien oppimiseen tarvita minkäänlaista näpyttelytekniikkaa. Jos ei voida tehdä välilyöntiä, sama asia hoidetaan kynällä.

Minähän tuon oikein olen ymmärtänyt.

Kyllä ja siksikin on erittäin kummallista ja tavattoman yleistä, että henkilö, joka on peruskoulun/yhteiskoulun käynyt, ei osaa tietokoneella kirjoittaa jättäen välilyönnnit ennen pistettä ja aloittaa isolla kirjaimella verkkeen. Aivan hämmästyttävä ilmiö, koska on kynällä kirjoitettaessa ainekirjoituksessa aivan sama juttu. Noin olen valitettavasti joutunut toteamaan monta kertaa sähköpostiviesteissä ym. lyhytmuotoisissa teksteissä esim. sukulaisteni ja tuttujeni tehneen.
Hilppa
 

Re: Välistä keskustelua nyt

ViestiKirjoittaja Kaapo » 10.10.2016 05:21

tämäntyylinen kirjoittaminen nopeuttaa tekstiä.kyllä siitä tietysti moni herneet nenuunn vetää mutta kirjoitus nopeutuu
kielikuulemmakehittyyjamaailmassaonkieliäjoissakirjoitetaankaikkisanatpötköönilmanvälilyöntejäjavälimerkkejä
on tottumuskysymys kuinka sitä oppii lukemaan
Kaapo
 

Re: Välistä keskustelua nyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.10.2016 08:28

Eikös vapaaherroilla ole aikaa?
Hilppa
 

Re: Välistä keskustelua nyt

ViestiKirjoittaja Kaapo » 10.10.2016 09:01

Hilppa kirjoitti:Eikös vapaaherroilla ole aikaa?


Aikaa on, mutta sitä kannattaa silti priorisoida eikä käyttää kaikkia resursseja jonkin yksityiskohdan hiomiseen.

Vappaherrattaret näköjään puolestaan "nukkuu höyhenpatjalla" ja herneitä kierii nenään jatkuvalla syötöllä.

Eniten kirjoitussäännöistä muuten nussii korvaan huonosti koulutetut.
Paremmin koulutetut ymmärtää, että käyttökieli eroaa suuresti asiatekstistä.
Kaapo
 

Re: Välistä keskustelua nyt

ViestiKirjoittaja irmeli » 10.10.2016 09:03

Minä luulen Kaapo ettei sun kannattaisi alkaa koulutuksesta täällä vittuileen.
irmeli
 

Re: Välistä keskustelua nyt

ViestiKirjoittaja Kaapo » 10.10.2016 09:06

irmeli kirjoitti:Minä luulen Kaapo ettei sun kannattaisi alkaa koulutuksesta täällä vittuileen.


Kyllähän minä tiedän, että täällä on korkeesti koulutettua porukkaa.
Siksi ihmetyttääkin tuo "kielen ymmärtämisen" tai siitä vinoilun tärkeys.
Kaapo
 

Re: Välistä keskustelua nyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 10.10.2016 11:23

Kaapo kirjoitti:tämäntyylinen kirjoittaminen nopeuttaa tekstiä.kyllä siitä tietysti moni herneet nenuunn vetää mutta kirjoitus nopeutuu
kielikuulemmakehittyyjamaailmassaonkieliäjoissakirjoitetaankaikkisanatpötköönilmanvälilyöntejäjavälimerkkejä
on tottumuskysymys kuinka sitä oppii lukemaan

Ehkä tuollainen pläjäys on nopeampi kirjoittaa kuin lukijoita kunnioittavaa normaalia kieltä oleva viesti, mutta lukijoilta kuluu moninkertaisesti sinun säästämäsi aika kun he/me yritämme käsittää mitä sinä oikeastaan tarkoitat ja yrität kertoa.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Välistä keskustelua nyt

ViestiKirjoittaja Kaapo » 10.10.2016 11:29

Kyllästynyt kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:tämäntyylinen kirjoittaminen nopeuttaa tekstiä.kyllä siitä tietysti moni herneet nenuunn vetää mutta kirjoitus nopeutuu
kielikuulemmakehittyyjamaailmassaonkieliäjoissakirjoitetaankaikkisanatpötköönilmanvälilyöntejäjavälimerkkejä
on tottumuskysymys kuinka sitä oppii lukemaan

Ehkä tuollainen pläjäys on nopeampi kirjoittaa kuin lukijoita kunnioittavaa normaalia kieltä oleva viesti, mutta lukijoilta kuluu moninkertaisesti sinun säästämäsi aika kun he/me yritämme käsittää mitä sinä oikeastaan tarkoitat ja yrität kertoa.


Tietenkään SINÄ et ymmärrä. Pointti on se että kieli muuttuu ja vaikutteita tulee koko ajan.
Halusit tai et niin yhä enemmän ihmistä kirjoittaa ja juuri niinkuin he itse haluavat.
Sinä et pysty siihen mitenkään vaikuttamaan.
Ainoa asia mitä voi tehdä on pyrkiä ymmärtämään asioita muutoksen takana.
Kaapo
 

Re: Välistä keskustelua nyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 10.10.2016 12:13

Kaapo kirjoitti:Tietenkään SINÄ et ymmärrä. Pointti on se että kieli muuttuu ja vaikutteita tulee koko ajan...

Uskon ymmärtäväni, että kieli muuttuu koko ajan, mutta kaikki muutos ei ole kehitystä.

Miksi kieleen ja sen käyttämiseen liittyen ei enää nykyään kirjoittajilta tai kirjallisilta viesteiltä saisi edellyttää tai vaatia mitään? Miksi aina pitäisi toimia tyhmimpien ehdoilla ja, sinun sanojasi lainatakseni, "siirtää maalia" sen mukaan mihin hölmöimpienkin kapasiteetti ilman minkäänlaista ponnistelua riittää?
Kaapo kirjoitti:... Halusit tai et niin yhä enemmän ihmistä kirjoittaa ja juuri niinkuin he itse haluavat...

Mielestäni tuo on laajempi ja syvempi ongelma kuin pelkkään kielioppiin liittyvät seikat; ihmiset käyttäytyvät kuin olisivat maailman valtiaita, ja että vain heidän oma etunsa sekä hyvinvointinsa on tärkeää ja huomioon ottamisen arvoista. Ongelma on siis ihmisten rajaton itsekkyys, laiskuus ja ahneus; vain raha ja oma etu on jonkin arvoista - viis muista.
Kaapo kirjoitti:... Sinä et pysty siihen mitenkään vaikuttamaan.
Ainoa asia mitä voi tehdä on pyrkiä ymmärtämään asioita muutoksen takana.

Ehkä en, mutta mielestäni ei ole hyvä jättää valtikkaa niiden kaikkein itsekkäimpien, laiskimpien ja ahneimpien käsiin, edes yrittämättä panna vastaan.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Välistä keskustelua nyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.10.2016 12:16

Kaapo kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Eikös vapaaherroilla ole aikaa?


Aikaa on, mutta sitä kannattaa silti priorisoida eikä käyttää kaikkia resursseja jonkin yksityiskohdan hiomiseen.

Vappaherrattaret näköjään puolestaan "nukkuu höyhenpatjalla" ja herneitä kierii nenään jatkuvalla syötöllä.

Eniten kirjoitussäännöistä muuten nussii korvaan huonosti koulutetut.
Paremmin koulutetut ymmärtää, että käyttökieli eroaa suuresti asiatekstistä.

Yksityiskohta hiotaan kohteliaisuudesta ja sympaattisuudesta lukijaa kohtaan. Voi tietenkin olla niin, että vapaherra kirjoittaa vain itselleen.

En ole vapaaherratar, olen allerginen höyhentuotteille, eikä herneitä koskaan kieri nenääni. En myöskään nussi kirjoitussääntöjä, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan. Tämä palsta on sikäli poikkeuksellinen, että täällä kirjoitetaan myös asiatekstiä.
Hilppa
 

Re: Välistä keskustelua nyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.10.2016 13:06

Kaapo kirjoitti:Tietenkään SINÄ et ymmärrä. Pointti on se että kieli muuttuu ja vaikutteita tulee koko ajan.
Halusit tai et niin yhä enemmän ihmistä kirjoittaa ja juuri niinkuin he itse haluavat.
Sinä et pysty siihen mitenkään vaikuttamaan.
Ainoa asia mitä voi tehdä on pyrkiä ymmärtämään asioita muutoksen takana.

Julkisesti kirjoittavat ihmiset saavat teksteistään palautetta lukijoilta. Haluttiin tai ei. On toki omassa vallassa päättää, ottaako palautteen vastaan vai viittaako kintaalla lukijoilleen.
Julkinen kirjoittaminen on aina vuorovaikutusta lukijoiden kanssa, joten kirjoittajien ei kannatta tahtoa kirjoittaa ihan niin kuin itse haluttaisiin, vaan huomioida lukijat. Hyväkin asia saadaan pahasti pilattua huonolla kirjoittamisella, eikä sellaiseen tunarointiin kirjoittajilla pitäisi olla varaa.

Käsittääkseni esimerkiksi toimittajille tämä on tuttu asia: vaikka miten olisi pää täynnä hienoja jutun juuria, kukaan ei ota niitä vastaan, jos kirjoittajan ilmaisutaito ei ole hallinnassa ja kohdallaan. Hyvää toimittajaa taas luetaan, vaikka hän kirjoittaisi jutun naapurin ojan pohjasta.

Kaapon sanoja mukaillen: yhä enemmän ihmistä lukee ja juuri niinkuin he itse haluavat.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kyllästyneen ja Kaapon väittelyä tässäkin

ViestiKirjoittaja Tyy » 11.10.2016 20:16

Hilppa kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Kyllä ja siksikin on erittäin kummallista ja tavattoman yleistä, että henkilö, joka on peruskoulun/yhteiskoulun käynyt, ei osaa tietokoneella kirjoittaa jättäen välilyönnnit ennen pistettä ja aloittaa isolla kirjaimella verkkeen. Aivan hämmästyttävä ilmiö, koska on kynällä kirjoitettaessa ainekirjoituksessa aivan sama juttu. Noin olen valitettavasti joutunut toteamaan monta kertaa sähköpostiviesteissä ym. lyhytmuotoisissa teksteissä esim. sukulaisteni ja tuttujeni tehneen.


Nämä ovat vanhempia ihmisiä? Kirjoituskoneella kirjoitettiin jotkut eri tavalla, ja mahdollisesti myös riippuen siitä kirjoitettiinko suoraan paperille vai painettavaksi.
Tyy
 
Viestit: 682
Liittynyt: 10.08.2016 15:21

Re: Kyllästyneen ja Kaapon väittelyä tässäkin

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 11.10.2016 20:21

Tyy kirjoitti:Nämä ovat vanhempia ihmisiä? Kirjoituskoneella kirjoitettiin jotkut eri tavalla, ja mahdollisesti myös riippuen siitä kirjoitettiinko suoraan paperille vai painettavaksi.

Minun muistiini ei tule sellaista aikaa tai sääntöä, että pilkku tai piste olisi joskus tullut vasta välilyönnin jälkeen.
Kyllä se on kautta aikain ollut niin, että pilkut, pisteet jne. kirjoitetaan suoraan viimeisen kirjaimen perään.
Ei siis näin ,
vaan näin.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Kyllästyneen ja Kaapon väittelyä tässäkin

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.10.2016 20:30

Tyy kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Kyllä ja siksikin on erittäin kummallista ja tavattoman yleistä, että henkilö, joka on peruskoulun/yhteiskoulun käynyt, ei osaa tietokoneella kirjoittaa jättäen välilyönnnit ennen pistettä ja aloittaa isolla kirjaimella verkkeen. Aivan hämmästyttävä ilmiö, koska on kynällä kirjoitettaessa ainekirjoituksessa aivan sama juttu. Noin olen valitettavasti joutunut toteamaan monta kertaa sähköpostiviesteissä ym. lyhytmuotoisissa teksteissä esim. sukulaisteni ja tuttujeni tehneen.

Nämä ovat vanhempia ihmisiä? Kirjoituskoneella kirjoitettiin jotkut eri tavalla, ja mahdollisesti myös riippuen siitä kirjoitettiinko suoraan paperille vai painettavaksi.

Tyy, viestisi siteerauksissa on mennyt jotakin pieleen, koska lainaamasi viesti on Hilpan kirjoittama - ei Psykopatologian.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Välistä keskustelua nyt

ViestiKirjoittaja Tyy » 11.10.2016 22:16

Kyllästynyt kirjoitti:Minun muistiini ei tule sellaista aikaa tai sääntöä, että pilkku tai piste olisi joskus tullut vasta välilyönnin jälkeen.
Kyllä se on kautta aikain ollut niin, että pilkut, pisteet jne. kirjoitetaan suoraan viimeisen kirjaimen perään.
Ei siis näin ,
vaan näin.


En kyllä tuollaista muista nähneeni mutta esim. jotkut laittavat vanhastaan kaksi välilyöntiä pisteen jälkeen, vanhan tekniikan takia.
Tyy
 
Viestit: 682
Liittynyt: 10.08.2016 15:21

Re: Välistä keskustelua nyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.10.2016 00:28

En taida oikein ymmärtää (hyvin) Hilpan tekstiä, joka on yllä nimiini laitettu.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa