Isokallio: Naapurin taskulla

Re: Isokallio: Naapurin taskulla

ViestiKirjoittaja Kaapo » 14.09.2016 04:04

Kyllästynyt kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:... En puhunut lisää verottamisesta vaan veronjen maksusta osakkeilla, jolloin valtion omistajuus kriittisissä yhtiöissä lisääntyy.
Yhtiö ei siis maksa yhtään mitää enempää valtiolle, mutta valtio omistaa jollain aikajänteellä osan yhtiöstä ja alkaa omistajana saada osinkoja, joilla sitten rahoitetaan muita menoja. Eli se raha pitää ennemmin repiä tuottavasta ja tuottamaan, kuin "veroina" kädestä suuhun.

Ongelma on se, että valtio-omisteiset yhtiöt eivät juurikaan maksa veroja - ja osinkovirta huonosti johdetusta yhtiöstä on myös heikko.


Jokainen yhtiö suomessa maksaa veroa. Kokonaan valtio-omisteinen siirtää rahoja vaan taskusta toiseen, mutta minä en puhu nyt kokonaan valtio-omisteisista firmoista vaan osaomisteisista. Minun mielestäni muuten on ihan ok että hyvät rahakoneet niinkuin ALKO, RAY, Osittain Fortum, on valtio-omisteisia. Hyviä valtion biskenksiä ei pidä yksityistää. Se ON kansan ryöstämistä rahamiesten taskuihin
Liikenne, energia ja pankkitoiminta on mielestäni kriittisiä alueita. Myös teollisuus, kun se kasvaa riittävän suureksi.
Mielestäni on yhteiskunnan kannalta väärin, että isot firmat pystyy sanelemaan asiat. EN myöskään suosi monikansallisia kauppaketjuja jne. suomen markkinoilla. Ne ei edistä suomalaista hyvinvointia vaan kotimainen tuotanto ja kotimainen omistus.
Mielestäni kaikessa pitää tukea pakaillistuotantoa ja "lähikauppaa". Oma filosofiani on että jokaisen "kaupungin" pitäisi olla mahdollisimman omavarainen liki kaikessa. Se luo pienyrittäjyyttä, hyvinvointia ja bisnestä kaikille. Alkutuotanto muuttuu kannnattavaksi. Ei isot firmat ja kauppaketjut.
Ne loppupelissä riistää resurssit ja hyöty valuu harvojen käsiin.

Tästä tulis todella pitkä sepustus jos sitä haluaa jatkaa. Jatkan toki tarvittaessa ja miellelläni "esittelen" käsityksiäni siitä miten maailma tulee muuttumaan ja kuinka muutoksiin pitäisi vastata.
Viimeksi muokannut Kaapo päivämäärä 14.09.2016 05:13, muokattu yhteensä 1 kerran
Kaapo
 

Re: Isokallio: Naapurin taskulla

ViestiKirjoittaja Kaapo » 14.09.2016 05:12

Nalle on yhteiskunnan loinen mielestäni. Tässä kuitenkin sitä samaa mihin yhteiskunta on menossa.
Hyväksyn tuon osittain ja kannatan myös sitä.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2 ... 60159.html

"Wahlroosin mukaan Suomen tulisi kehittäytyä kohti yhteiskuntaa, jossa me voimme hoitaa ihmisen hyvinvoinnin ja tulotason tuhoamatta työmarkkinoita, ja se ratkaisu on perustulomalli. Ei tosin sellainen kuin mitä Juha Sipilän (kesk) hallitus on nyt kokeilemassa. Wahlroosin mukaan hallituksen malli on huonosti suunniteltu.

– Meidän on nopeasti edettävä kohti ympäristöä, jossa puretaan kannustinloukut työmarkkinoilta ja missä synnytämme sosiaalisesti oikeudenmukaisen perustulomallin, joka tekee mahdolliseksi ottaa vastaan työtä, myös matalammalla palkkatasolla kuin mikä meillä nykyisin on. Tälle ainoa vaihtoehto on alati kasvava työttömyys ja yhteiskunnallinen kriisi, Wahlroos sanoi."
Kaapo
 

Re: Isokallio: Naapurin taskulla

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 14.09.2016 08:09

Kaapo kirjoitti:Jokainen yhtiö suomessa maksaa veroa...

Ei muuten maksa, tai ainakin maksaa niin vähän, että se on yhtä tyhjän kanssa.

Siitä olen samaa mieltä, ettei esimerkiksi RAY:n monopolia saisi murtaa, puhumattakaan siitä, että se ja Veikkaus lopetettaisiin (niin kuin jotkut peliriippuvaisten omaiset vaativat), koska ihmiset pelaisivat kuitenkin - jolloin ne rahat jotka nyt käytetään yleishyödyllisiin tarkoituksiin, valuisivat Venäjän mafian ym. pohjattomaan taskuun.

Ylikansalliset yritykset kuten Lidl ja Ikea ovat tuoneet Suomeen kilpailua ja monipuolistaneet tarjontaa. Esimerkiksi ennen Ikean tuloa suomalaiset huonekalujätit (Isku ja Asko) tarjosivat aivan samaa roskaa, joskin eri nimisinä versioina. Ikean huonekalujen hinta/laatu -suhde on yleisesti ottaen paljon parempi kuin esimerkiksi Vepsäläisen (vaikka kirjoitankin tätä Vepsäläisen sohvalla istuen).

Sitä minä en ymmärrä, miksi sellaisille "maanviljelijöille" kuten Herlin tai Wahlroos maksetaan maataloustukiaisia. Minun mielestäni tuet pitäisi jakaa niille maatalousyrittäjille joiden pääelinkeino maatalous on.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Isokallio: Naapurin taskulla

ViestiKirjoittaja Kaapo » 14.09.2016 08:26

En nyt puhu mistään "veroparatiisiyhtiöistä" tai "verosuunittelusta" vaan siitä mikä on lakiin perustuva verovelvoite.
Aukkoja siinä on.

Minun mielestäni jokainen maanviljelijä on oikeutettu tukiaisiin, riippumatta siitä onko se päätoimi, sivutoimi vai harrastus jos kerran maataoustuotteita tuottaa pitää sen olla kaikille mahdollista. Itse karsisin maataloudessa välikäsiä ja kehittäisin kuluttajille suoramyyntiä. Tämä vähentäisi maataloustukia ja myös kuluttaja hyötyisi halvempina hintoina. Tätä suuntausta on jo nähtävissä. Tuontitavaran myynti ulkomaalaisissa ketjuissa on pahin mahdollinen vaihtoehto työllisyyden ja suomen tulevaisuuden kannalta.
Viimeksi muokannut Kaapo päivämäärä 14.09.2016 08:29, muokattu yhteensä 1 kerran
Kaapo
 

Re: Isokallio: Naapurin taskulla

ViestiKirjoittaja Kaapo » 14.09.2016 08:28

Tätä mallia en kannata.

Kuva
Kaapo
 

Edellinen

Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa

cron