Syyskuu

Re: Syyskuu

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.09.2016 16:17

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artik ... aa/1874134

16:32
Muinoin Ahtisaari - sivistymätön kun on - luuli lämpökautta intiaanikesäksi.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Syyskuu

ViestiKirjoittaja Undone » 10.09.2016 09:58

Psykopatologia kirjoitti:Tervetuloa, Undone!

Kiitos!
Undone
 

Re: Syyskuu

ViestiKirjoittaja Kuutar » 10.09.2016 21:57

Syksyinen laulu Anki Lindqvist & Cumulus ( sanat Tove Jansson) : https://www.youtube.com/watch?v=lT1CPWHnc1g
Kuutar
 

Re: Syyskuu

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 11.09.2016 23:40

Eteläisessä Suomessa "kesä" (lumeton kausi) jatkuu vielä ensi viikon (37) lopulle. Lämpötilat ovat päivällä n. 14 - 19.
Syyskuu saattaa olla lämpimin vuosikymmeniin.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Syyskuu

ViestiKirjoittaja Kuutar » 13.09.2016 13:12

Psykopatologia kirjoitti:Eteläisessä Suomessa "kesä" (lumeton kausi) jatkuu vielä ensi viikon (37) lopulle. Lämpötilat ovat päivällä n. 14 - 19.
Syyskuu saattaa olla lämpimin vuosikymmeniin.

Luulen kyllä että lumeton kausi jatkuu vielä paljon pidempäänkin.
Kuutar
 

Re: Syyskuu

ViestiKirjoittaja Katla » 13.09.2016 13:49

Eilen näytti Turussa Osuuspankin mittari 22 ja oli kuuma ja pilvetön sää.
Tänään 13:01 Ilman lämpötila: 17.8 °C ja tien lämpötila: 27.1 °C
Kuva
Katla
 

Re: Syyskuu

ViestiKirjoittaja Kuutar » 13.09.2016 14:40

Lumi tulee yleensä vasta joskus joulukuussa nykyisin etelässä.
Kuutar
 

Re: Syyskuu

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 14.09.2016 15:08

Huomenna torstaina saattaa etelässä olla vuoden viimeinen "kesäpäivä". - Sitten:

Nana Mouskouri: Try to Remember (1960)
https://www.youtube.com/watch?v=Gdup2Xku0oM (3:37)
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Syyskuu

ViestiKirjoittaja trisse » 14.09.2016 15:36

Kuutar kirjoitti:Lumi tulee yleensä vasta joskus joulukuussa nykyisin etelässä.


Ja sulaa jouluksi ja tulee uudestaan tammikuussa.
trisse
 

Re: Syyskuu

ViestiKirjoittaja pöö » 15.09.2016 19:54

Lehtipuut ruskettuvat vauhdilla.
pöö
 

Re: Syyskuu

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.09.2016 20:44

Nora Sipola (lukija) http://www.metro.fi/kolumnit/a1471914576156
Kolumni: Kun saapuu syys

Ohi on. Kaikki kun eivät ole kesäihmisiä. Kaikkia ei innosta armoton auringonpaiste. Kaikki eivät ilakoi mukana, kun puuhakas lomakansa tukkii julkiset tilat ja kulkuneuvot jättäen jälkeensä tyhjiä kaljalaatikoita ja piknik-eväiden käärepapereita.

Viheliäisintä kesässä on jatkuva huoli siitä, että kohta se on mennyt, eikä siitä ehditty taaskaan nauttia tarpeeksi. Ja entäs jos keli on loma-aikaan huono (niin kuin se yleensä tuppaa olemaan), tai jos mökkirantaan iskee sinilevä jo heinäkuun alussa. Tai entäs kun ei ole edes mökkiä. Kesä on kuin netistä napattu sokkotreffikumppani. Tulet todennäköisesti pettymään.

Syksy on toista maata. Syksy on hienotunteinen. Syksy on joustava. Syksy on kuin uusi aukeama mieluisassa kirjassa. Syksyyn ei pakkaa kohtuuttomia odotuksia – vai onko joku joskus pahoittanut mielensä, kun syksyllä ei sadakaan koko ajan vettä? Tai kauhuissaan havahtunut siihen, että syksy loppuu ihan näinä päivinä? Syksy menee putkeen satoi tai paistoi. Ja ihan yks hailee kuinka lyhyt tai pitkä syksy on, se päättyy viimeistään jouluun, joka on kaikkein paras aika vuodesta.

En koskaan osta uutta kalenteria vuodenvaihteessa, vaan aina syksyllä. Syksyllä asiat otetaan haltuun lempeästi, merkitään hienoilla erivärisillä kuulakärkikynillä kaikessa rauhassa sinne uuteen siistiin kalenteriin. Sillä syksyllä aloitetaan uutta. Opiskellaan vieraita kieliä ja opetellaan verhoilemaan vanhoja huonekaluja. Tammikuussa kuntoillaan raivona ja ollaan dieetillä, mutta kuka piittaa vyötärölle kertyneistä grillimakkaroista syksyllä, kun on lupa kääriytyä muhkeisiin neuleisiin.

Syksy jos mikä on pukeutumisen juhlaa. Lämmintä, pehmoista ja, ah niin peittävää. Ei ole liian myöhäistä ryhtyä syksyihmiseksi. Päästäkseen tunnelmaan syksyä voi makustella niin kuin sitä iänikuista mindfullnessrusinaa. Kuulla kuinka syyssateen ropina hyväilee korvia kuin hieroja väsyneitä lihaksia. Ja poltella niitä kynttilöitä ja ryystää teetä. Tervetuloa syksy, rakas vanha ystävä, minä olen valmis.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Syyskuu

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.09.2016 12:39

Täysikuu 22:05

Kuun puolivarjopimennys iltayöllä 16.9. https://www.ursa.fi/taivaalla/tahtitaivas-tanaan.html

Kuun puolivarjopimennys on perjantaina 16.9. Pimennys alkaa klo 19.53. Kuun pimennykset tapahtuvat aina täydenkuun aikaan. Täydenkuun tarkka ajankohta on klo 22.06. Kuu nousee Helsingissä klo 19.39. ja Utsjoella 19.55. Pimennys on syvimmillään klo 21.54 ja päättyy klo 23.56. Pimennyksen ollessa syvimmillään Kuu on Helsingissä 15 korkeudella ja tällöin on jo pimeää. Puolivarjoa on hankala havaita. Parhaiten se erottuu Kuun pohjoisreunalla, joka on lähempänä täysvarjoa. Pimennyksen kulku Puolivarjopimennys alkaa klo 19.53 Pimennys syvimmillään klo 21.54 Puolivarjopimennys päättyy klo 23.56 (- -)

Ainakin Stadikalla kuutamouinnit.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Syyskuu

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 16.09.2016 18:04

Lämmintä oli kun olin asioilla. Ei takkia ja hiki pakkasi kumminkin. Vaikka on lämmin, ei se tunnu samalta kuin kesällä, kyllä siinä joku syksyn maku on jo mukana. Nyt minä odotan kaunista ruskaa.
Sateentekijä
 

Re: Syyskuu

ViestiKirjoittaja irmeli » 16.09.2016 18:55

Sateentekijä kirjoitti:Lämmintä oli kun olin asioilla. Ei takkia ja hiki pakkasi kumminkin. Vaikka on lämmin, ei se tunnu samalta kuin kesällä, kyllä siinä joku syksyn maku on jo mukana. Nyt minä odotan kaunista ruskaa.

No comments.
irmeli
 

Re: Syyskuu

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 16.09.2016 18:58

irmeli kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:Lämmintä oli kun olin asioilla. Ei takkia ja hiki pakkasi kumminkin. Vaikka on lämmin, ei se tunnu samalta kuin kesällä, kyllä siinä joku syksyn maku on jo mukana. Nyt minä odotan kaunista ruskaa.

No comments.

En minä syksystä irmelille viestinyt. Hänelle No comments!

Ihanaa että tämä on molemminpuolista! Ehkä palsta täten rauhoittuu.
Sateentekijä
 

Re: Syyskuu

ViestiKirjoittaja irmeli » 16.09.2016 19:00

Sehän riippuu ihan siitä kuinka hyvin sun psykiatrinen hoitosi onnistuu.
irmeli
 

Re: Syyskuu

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 17.09.2016 21:52

Tänään ehkä jo vähäinen syhsyn henkäys aistittavissa. Sää on jonkin verran viilentynyt. Enää ei tarkene lyhythihaisella t-paidalla, vaan minullakin tänään ulkoillessa ylläni ihan takki.

Maassa alkaa olla keltaisia lehtiä, Verivaahterat hehkuvat ja mustamarja-aronioissa on runsaasti kypsiä marjoja. Tai oli. Pihaltamme pensaat leikattiin tosi rumasti, samoin tehtiin kadun puolen ruusupensaille. Nyt näkymä kadulle on tyhjä ja kolkon näköinen. Ruusuaita oli nätti. En käsitä, miksi se pilattiin. Jollei ole säleverhot kiinni, näkyy katu ja sen liikenne suoraan sisälle. Onneksi katu on vähäliikenteinen . Mitä nyt joku pyöräilijä päiväsaikaan ja muutama koirankusettaja siellä iltaisin liikkuu.

Oman pihani ruusuaitaa ei ole kukaan tullut leikkaamaan. Pari vuotta sitten sekin tehtiin ilman lupaani. Minä valitin siitä isännöitsijälle. Ei ole sen jälkeen siihen kajottu.Vaikka se on melkoisen rehevä ja tuuhea, minä pidän siitä. Se suojaa sopivast omaa pihaani.
Sateentekijä
 

Re: Syyskuu

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 26.09.2016 17:40

Syyskuun viimeinen viikko aluillaan.
"- UUTISSII TURUST.-Markku Heikkilä
OIKKEN TYLSÄ VIIKKO KAIKILL!!
Onko sinulla tylsää? Mainiota, sillä tylsyys on ihmiselle hyväksi, sanoo aivotutkija.
Tylsyyteen kannattaisi jopa hakeutua, sillä se mahdollistaa uudet ajatukset, kehottaa Helsingin yliopiston dosentti ja aivotutkija Minna Huotilainen.
Jatkuva ärsyketulva ja nopea reagointi ärsykkeisiin heikentää nykyihmisen keskittymiskykyä. Monen on nykyään mahdotonta katsoa televisiota tai istua bussissa ilman kännykän räpläämistä.
Meillä on tapana suojata itseämme tylsyydeltä, sillä emme kestä sitä. Eikä se ole hyvä asia.
Itse asiassa meidän kannattaisi suorastaan hakeutua tylsyyteen, ikään kuin kelluskella siinä. Se saattaa nimittäin tehdä meistä luovempia. Se antaa mahdollisuuden uusille ajatuksille."
(Lähde: HS/Minna Huotilainen
-Muokattu 26.8 klo 19:18
-Lisätty Markku Heikkilän nimi
ylläpidon muistutuksen myötä.
- Sateentekijä.
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 26.09.2016 19:02, muokattu yhteensä 2 kertaa
Sateentekijä
 

Re: Syyskuu

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 26.09.2016 17:54

Sateentekijä kirjoitti:Syyskuun viimeinen viikko aluillaan.
- UUTISSII TURUST.
OIKKEN TYLSÄ VIIKKO KAIKILL!!
"Onko sinulla tylsää? Mainiota, sillä tylsyys on ihmiselle hyväksi, sanoo aivotutkija.
Tylsyyteen kannattaisi jopa hakeutua, sillä se mahdollistaa uudet ajatukset, kehottaa Helsingin yliopiston dosentti ja aivotutkija Minna Huotilainen.
Jatkuva ärsyketulva ja nopea reagointi ärsykkeisiin heikentää nykyihmisen keskittymiskykyä. Monen on nykyään mahdotonta katsoa televisiota tai istua bussissa ilman kännykän räpläämistä.
Meillä on tapana suojata itseämme tylsyydeltä, sillä emme kestä sitä. Eikä se ole hyvä asia.
Itse asiassa meidän kannattaisi suorastaan hakeutua tylsyyteen, ikään kuin kelluskella siinä. Se saattaa nimittäin tehdä meistä luovempia. Se antaa mahdollisuuden uusille ajatuksille."
(Lähde: HS/Minna Huotilainen

Olisi taas ollut hyvä kertoa lukijoille mikä osuus on sinun omaa tekstiäsi ja mikä lainattua - ja keneltä.

Slogan "Uutissi Turust" ("ei virallissi, mut torellissi") on Markku Heikkilän - ei Sateentekijän tekstiä.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Syyskuu

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 26.09.2016 18:53

Kyllästynyt kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:Syyskuun viimeinen viikko aluillaan.
- UUTISSII TURUST.
OIKKEN TYLSÄ VIIKKO KAIKILL!!
"Onko sinulla tylsää? Mainiota, sillä tylsyys on ihmiselle hyväksi, sanoo aivotutkija.
Tylsyyteen kannattaisi jopa hakeutua, sillä se mahdollistaa uudet ajatukset, kehottaa Helsingin yliopiston dosentti ja aivotutkija Minna Huotilainen.
Jatkuva ärsyketulva ja nopea reagointi ärsykkeisiin heikentää nykyihmisen keskittymiskykyä. Monen on nykyään mahdotonta katsoa televisiota tai istua bussissa ilman kännykän räpläämistä.
Meillä on tapana suojata itseämme tylsyydeltä, sillä emme kestä sitä. Eikä se ole hyvä asia.
Itse asiassa meidän kannattaisi suorastaan hakeutua tylsyyteen, ikään kuin kelluskella siinä. Se saattaa nimittäin tehdä meistä luovempia. Se antaa mahdollisuuden uusille ajatuksille."
(Lähde: HS/Minna Huotilainen

Olisi taas ollut hyvä kertoa lukijoille mikä osuus on sinun omaa tekstiäsi ja mikä lainattua - ja keneltä.

Slogan "Uutissi Turust" ("ei virallissi, mut torellissi") on Markku Heikkilän - ei Sateentekijän tekstiä.



Omaksi tekstikseni en väittänyt tuossa sanaakaan kun sitä ei siinä ollut.
P.S. Lisäsin Markku Heikkilän nimen toivomnuksestasi
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 26.09.2016 19:04, muokattu yhteensä 1 kerran
Sateentekijä
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron