YLE uutiset 31.8.2016: Kuvia syrjäytymisestä

Re: YLE uutiset 31.8.2016: Kuvia syrjäytymisestä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 02.09.2016 21:51

Asiaan liittyen kai tämäkin:
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/04/01 ... -vanhukset
JULKAISTU 01.04.2015 - 14:15. PÄIVITETTY 02.04.2015 - 15:32 -Vanhuspsykiatrian ylilääkäri Yrjö Ovaskainen:
Väsymystä, vaeltelua, vetäytymistä. Pirteä ja aktiivinen mummo muuttui lyhyessä ajassa hiljaiseksi ja voipuneeksi. Askel ei enää kantanut postilaatikolle ja uupumus veti kävelylenkin sijaan sänkyyn pötköttelemään. Sängystä tytär äitinsä löysikin, kun puhelimeen ei enää vastattu. Salakavalasti edenneen sairauden syy selvisi vasta, kun voipunut vanhus pääsi lopulta heikkokuntoisena sairaalaan.
(--)
– Ei ole harvinaista, että meille tulee levoton ja aggressiivinen vanhus vastentahtoisella lähetteellä mielisairaalaan. Sitten todetaan, että kyseessä onkin raju virtsatietulehdus. Kun kyseinen vaiva on hoidettu antibiooteilla, myös sekavuusoireet häviävät, kertoo Turun kaupungin vanhuspsykiatrian ylilääkäri Yrjö Ovaskainen.
(--)
Virtsatietulehduksen alidiagnosointi voi olla kohtalokasta, sillä varsinkin yksin asuva sekava vanhus on myös tapaturma-altis. Kaatumisesta johtuneet pään vammat ja murtumat voivat puolestaan johtaa pitkäaikaiseen tai jopa loppuelämän kestävään laitoshoitoon. Tutkimusten mukaan jopa 40 prosenttia sekavuusoireiston vuoksi hoidettavana olleista vanhuksista jää pysyvästi laitoshoitoon.
Sateentekijä
 

Re: YLE uutiset 31.8.2016: Kuvia syrjäytymisestä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.09.2016 21:58

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Miksi et halua kertoa arvioitasi ja näkemyksiäsi syistä, jotka ovat johtaneet siihen, että koti on kuvissa nähtyjen kaltainen?...

Koska en pidä tuollaista spekulointia tarpeellisena.

Huono homma. Juuri sellainen spekulointi olisi tarpeellista - jottei totuus unohtuisi.
Kyseisestä näyttelystä kukaan ei hyödy mitään, elleivät katsojat suostu miettimään, mikä ihmiset on johtanut pisteeseen, joka kuvissa nähdään.

Syyt lopputulokseen ovat hyvin tiedossa. Niistä tuskin paljastuu mitään uutta tai yllättävää, vaikka niitä kuinka miettisi ja pohtisi.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: YLE uutiset 31.8.2016: Kuvia syrjäytymisestä

ViestiKirjoittaja Mirri » 02.09.2016 22:08

Kyllästynyt, kerro ne syyt.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: YLE uutiset 31.8.2016: Kuvia syrjäytymisestä

ViestiKirjoittaja Mirri » 02.09.2016 22:14

Sateentekijä kirjoitti:Minun mielestäni tuo näyttely on kuvottava. Miksi ihmisten kurjuudesta pitää tehdä joku näyttely? Maksetaanko heille, että esittelevät asumuksiaan? Minä en ymmärrä, mikä tämän näyttelyn pointti on.
Yhtä hyvin voitaisiin laittaa näytille yhteiskunnan unohtama vanhus, joka omassa kodissaan riutuu, koska kukaan ei välitä.

Sateentekijä, lue niin viisastut:
http://yle.fi/uutiset/elama_hukkui_onge ... en/9128848
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: YLE uutiset 31.8.2016: Kuvia syrjäytymisestä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.09.2016 22:16

Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, kerro ne syyt.

Sairaudet, köyhyyys (materiaalinen ja henkinen), tukiverkkojen puute, yksinäisyys, yhteiskunnan epätasa-arvoisuus, koulutuksen puute.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: YLE uutiset 31.8.2016: Kuvia syrjäytymisestä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 02.09.2016 22:28

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, kerro ne syyt.

Sairaudet, köyhyyys (materiaalinen ja henkinen), tukiverkkojen puute, yksinäisyys, yhteiskunnan epätasa-arvoisuus, koulutuksen puute.

Mutta miksi ei kaikista joilla on samat ongelmat, tule tämmöisiä syrjäytyneitä, vaan ihan kelvollisia yksineläjiä? Ja taas päinvastaisissa tapauksissa , vaikka olisi oivat edellytykset pärjäämiseen, tipahtaa vaan johonkin kuoppaan?
Ei koulutuksen puute ainakaan välttämättä johda syrjäytymiseen, kyllä siihen tarvitaan myös epäonninen eksyminen "huonoihin piireihin"
Sateentekijä
 

Re: YLE uutiset 31.8.2016: Kuvia syrjäytymisestä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.09.2016 22:32

Sateentekijä kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, kerro ne syyt.

Sairaudet, köyhyyys (materiaalinen ja henkinen), tukiverkkojen puute, yksinäisyys, yhteiskunnan epätasa-arvoisuus, koulutuksen puute.

Mutta miksi ei kaikista joilla on samat ongelmat, tule tämmöisiä syrjäytyneitä, vaan ihan kelvollisia yksineläjiä? Ja taas päinvastaisissa tapauksissa , vaikka olisi oivat edellytykset pärjäämiseen, tipahtaa vaan johonkin kuoppaan?
Ei koulutuksen puute ainakaan välttämättä johda syrjäytymiseen, kyllä siihen tarvitaan myös epäonninen eksyminen "huonoihin piireihin"

Missäs kohtaa olen sanonut, että kaikista köyhistä tai sairaista tulisi kyseisen valokuvanäyttelyn kohteiden kaltaisia?
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: YLE uutiset 31.8.2016: Kuvia syrjäytymisestä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 02.09.2016 22:32

Mirri kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:Minun mielestäni tuo näyttely on kuvottava. Miksi ihmisten kurjuudesta pitää tehdä joku näyttely? Maksetaanko heille, että esittelevät asumuksiaan? Minä en ymmärrä, mikä tämän näyttelyn pointti on.
Yhtä hyvin voitaisiin laittaa näytille yhteiskunnan unohtama vanhus, joka omassa kodissaan riutuu, koska kukaan ei välitä.

Sateentekijä, lue niin viisastut:
http://yle.fi/uutiset/elama_hukkui_onge ... en/9128848

Olen lukenut tuon ja katsonut. Jos ihminen on kuollut tai joutunut/päässyt pysyvään laitoshoitoon, onko asiallista näyttää hänen kotiaan/entistä kotiaan jonkinmoisena varoittavana esimerkkinä siitä, mitä käy jos tippuu yhteiskunnan rattaista? Minulla ainakin tuli jollain tavoin olo, että näin pyritään myös syyllistämään meitä "parempiosaisia"
Sateentekijä
 

Re: YLE uutiset 31.8.2016: Kuvia syrjäytymisestä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 02.09.2016 22:37

Kyllästynyt kirjoitti:
Missäs kohtaa olen sanonut, että kaikista köyhistä tai sairaista tulisi kyseisen valokuvanäyttelyn kohteiden kaltaisia?

Missäs kohtaa minä olen sinun väittänyt tuommoista sanoneen?
En minä sinun sanomisiasi tai sanomatta jättämisiäsi ole sormella osoittamassa, halusin vaan tuoda esiin, että nuo mainitsemasi syyt eivät välttämättä johda syrjäytymiseen.

Toin nuo vanhusten huonot olot ja piittaamattomuuden uhan tarkoituksella tähän, koska häyyttävän usein juuri heidät "jätetään heitteille" oman onnensa nojaan.
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 02.09.2016 22:41, muokattu yhteensä 1 kerran
Sateentekijä
 

Re: YLE uutiset 31.8.2016: Kuvia syrjäytymisestä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.09.2016 22:40

Sateentekijä kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Missäs kohtaa olen sanonut, että kaikista köyhistä tai sairaista tulisi kyseisen valokuvanäyttelyn kohteiden kaltaisia?

En minä sinun sanomisiasi tai sanomatta jättämisiäsi ole sormella osoittamassa, halusin vaan tuoda esiin, että nuo mainitsemasi syyt eivät välttämättä johda syrjäytymiseen.

Eihän kukaan ole koskaan tai missään väittänytkään, että niin tapahtuisi!
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: YLE uutiset 31.8.2016: Kuvia syrjäytymisestä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 02.09.2016 22:44

Kyllästynyt.
Minun käsittääkseni tässä käydään keskustelua yleisellä tasolla, ei kenenkään henkilökohtaisten kannanottojen pohjalta.
Sateentekijä
 

Re: YLE uutiset 31.8.2016: Kuvia syrjäytymisestä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.09.2016 22:50

Sateentekijä kirjoitti:Kyllästynyt.
Minun käsittääkseni tässä käydään keskustelua yleisellä tasolla, ei kenenkään henkilökohtaisten kannanottojen merkityksestä.

Kyllä, mutta kun "yleisellä tasollakaan" ei ole kukaan väittänyt, että kaikki sairaat, köyhät tai yksinäiset päätyisivät asumaan näyttelyssä kuvattujen kotien kaltaisiin asuntoihin.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: YLE uutiset 31.8.2016: Kuvia syrjäytymisestä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 02.09.2016 22:52

No ei ole, siitä lienemme samaa mieltä.
Sateentekijä
 

Re: YLE uutiset 31.8.2016: Kuvia syrjäytymisestä

ViestiKirjoittaja trisse » 02.09.2016 23:42

Sateentekijä kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, kerro ne syyt.

Sairaudet, köyhyyys (materiaalinen ja henkinen), tukiverkkojen puute, yksinäisyys, yhteiskunnan epätasa-arvoisuus, koulutuksen puute.

Mutta miksi ei kaikista joilla on samat ongelmat, tule tämmöisiä syrjäytyneitä, vaan ihan kelvollisia yksineläjiä? Ja taas päinvastaisissa tapauksissa , vaikka olisi oivat edellytykset pärjäämiseen, tipahtaa vaan johonkin kuoppaan?
Ei koulutuksen puute ainakaan välttämättä johda syrjäytymiseen, kyllä siihen tarvitaan myös epäonninen eksyminen "huonoihin piireihin"


Tai vielä todennäköisemmin kaikki piirit puuttuvat - huonotkin.
trisse
 

Re: YLE uutiset 31.8.2016: Kuvia syrjäytymisestä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 03.09.2016 18:21

trisse kirjoitti:

Tai vielä todennäköisemmin kaikki piirit puuttuvat - huonotkin.


http://yle.fi/uutiset/mista_turvallisuu ... =leiki-uup
UUTISET
MIKKELI
Mikkeli 3.9.2016 klo 15:10
Mistä turvallisuus syntyy? "– ”Ei jätetä ketään yksin”
Lajinsa ensimmäinen maakunnallinen turvallisuustapahtuma kokosi kaikki kokonaisturvallisuuden tekijät saman katon alle. Mikkelin jäähallissa poliisit, palomiehet, sotilaat, martat, SPR:n työntekijät ja partiolaiset kertoivat siitä, mistä turvallisuus oikein syntyy.

(--)
Security Track -niminen maakunnallinen kokonaisturvallisuustapahtuma oli lajinsa ensimmäinen Suomessa. Tapahtuma kattoi nimensä mukaisesti turvallisuuden osa-alueita arjen turvallisuudesta maanpuolustukseen. Kaikki kokonaisturvallisuuden tekijät olivat läsnä: viranomaiset, järjestöt ja kansalaiset itse. Heitä tuli paikalle yli 3000.

Puolustusvoimien, poliisin ja palokunnan lisäksi jäähallista löytyi liuta tavalla tai toisella turvallisuuden kanssa tekemisissä olevaa järjestöä. Ne levittäytyivät telttoineen eri puolille kaukaloa. Kukin kertoi tavoillaan siitä, mistä turvallisuus syntyy.

(--)
Poliisien ja palomiesten keskellä on myös marttojen teltta.
– Me olemme täällä kertomassa syksyn sadosta, sienestyksestä, kertoo Ritva Otva, Etelä-Savon martoista.

Pöydällä on rivissä kukkakaalia, porkkanoita, sieniä ja lehtisalaattia. Miten ne liittyvät turvallisuuteen?

– Kyllä varmaan tilanteessa, jossa ruoansaanti on estynyt, on hyvä tuntea kasviksia. Ne säilyvät.

SPR:n punaiset ilmapallot näkyvät kauas. Niiden keskellä seisoo joukko SPR:n punaisiin liiveihin pukeutuneita ihmisiä.

SPR:n joukosta osa tulee Mikkelissä olevasta Suonsaaresta, SPR:n vastaanottokeskuksesta. Siellä turvapaikkaa ovat odottaneet myös afganistanilaiset Abdul Qucinan ja Abdul Rahman. Kun heitä kysyttiin mukaan turvallisuustapahtumaan, molemmat halusivat mukaan. Kiinnostuneita kuulijoita ja kyselijöitä on riittänyt.


Mielestäni tällaisia maakunnallisia turvallisuustapahtumia jotka lisäävät ihmisten tietoutta erilaisiin avunsaantimahdollisuuksiin tulisi järjestää enemmän. Tämä on hyvä aloitus! Suuri osa ihmisistä ei tunne eikä tiedä erilaisia mahdollisuuksia oman tai lähimmäisensä turvallisuuden parantamiseksi.Samalla myös syrjäytymisen ehkäisemiseksi.
Sateentekijä
 

Edellinen

Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa

cron