Itä-suomalaisten geeni-perimä sui generis

Re: Itä-suomalaisten geeni-perimä sui generis

ViestiKirjoittaja Hilppa » 23.08.2016 12:41

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Palstalla kirjoittamisesi koskettaa muitakin kirjoittajia kuin Kyllästynyttä, joten vastaan myös vaikka et siitä pidäkään.

Jos löydät itsellesi mielenkiintoisia tietoja Google-hakukoneen avulla, se ei tarkoita, että ne olisivat uusia tai edes mielenkiintoisia jonkun toisen kirjoittajan mielestä. Joku voi hyvinkin kokea ne vain itsestäänselvyyksinä, jotka jonkun esiinkaivamina ja toistamina ovat ainoastaan rasittavia.
(lihavointi minun)

Pitäisikö jättää itsestä kiinnostavilta tuntuvat nettilöydöt laittamatta palstalle muiden nähtäviksi, jottei se joku toinen kirjoittaja, jonka mielestä löydöt ovat itsestäänselvyyksiä, rasittuisi?

En ole huomannut, että sinä Mirri olisit mikään jatkuvatoiminen Google-hakukoneen käyttäjä ja tulosten palstalle suoltaja sui generis. Mielestäni sinä olet osoittanut harkintaa hakukoneen käytössä.

Hyvä vihje on mielestäni Psykopatologian aikoinaan antama ohje, että hakukoneita tulisi käyttää pikemmin omien tietojen tarkistamiseen kuin varsinaisesti "uuden" tiedon etsintään ja tänne palstalle syöttöön.
Hilppa
 

Re: Itä-suomalaisten geeni-perimä sui generis

ViestiKirjoittaja trisse » 23.08.2016 13:04

Kyllästynyt kirjoitti:
vibeke kirjoitti:En vihjaa, vaan sanon suoraan. Minusta Kyllästyneen pitäisi hoitaa työnsä. Olen vuorokauden jo odottanut. Ei liity tähän ketjuun millään tavalla. Tulin tänne vain siksi, kun näin, että Kyllästynyt on täällä täydessä vauhdissa samaan aikaan, kun ei hoida töitään.

Mikähän työ on nyt tekemättä?


Onko hän jättänyt huutomerkki-ilmoituksen jostain viestistä?
trisse
 

Re: Itä-suomalaisten geeni-perimä sui generis

ViestiKirjoittaja Kuutar » 23.08.2016 14:10

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Palstalla kirjoittamisesi koskettaa muitakin kirjoittajia kuin Kyllästynyttä, joten vastaan myös vaikka et siitä pidäkään.

Jos löydät itsellesi mielenkiintoisia tietoja Google-hakukoneen avulla, se ei tarkoita, että ne olisivat uusia tai edes mielenkiintoisia jonkun toisen kirjoittajan mielestä. Joku voi hyvinkin kokea ne vain itsestäänselvyyksinä, jotka jonkun esiinkaivamina ja toistamina ovat ainoastaan rasittavia.
(lihavointi minun)

Pitäisikö jättää itsestä kiinnostavilta tuntuvat nettilöydöt laittamatta palstalle muiden nähtäviksi, jottei se joku toinen kirjoittaja, jonka mielestä löydöt ovat itsestäänselvyyksiä, rasittuisi?

Ei. Linkki kuitenkin riittäisi, itse en edes oikein uskalla kopioida kokonaisia tekstejä tekijänoikeuksien vuoksi. Silloin kun kyse on keskustelusta, olisi kohteliasta myös vastata toisen viesteihin, eikä vain linkittää. Tuntuu vähän dissaamiselta, jos odottaa toisen vastaavan viesteihin, etenkin jos esittää kysymyksiä, mutta se toinen laittaakin vain linkkejä, ikään kuin puhuu sen toisen ohitse.
Kuutar
 

Re: Itä-suomalaisten geeni-perimä sui generis

ViestiKirjoittaja vibeke » 23.08.2016 16:52

Kyllästynyt ei ollut saanut pyyntöäni, joten moitteeni oli aiheeton. Olen pahoillani.
vibeke
 

Re: Itä-suomalaisten geeni-perimä sui generis

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 23.08.2016 17:41

Kuutar kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Palstalla kirjoittamisesi koskettaa muitakin kirjoittajia kuin Kyllästynyttä, joten vastaan myös vaikka et siitä pidäkään.

Jos löydät itsellesi mielenkiintoisia tietoja Google-hakukoneen avulla, se ei tarkoita, että ne olisivat uusia tai edes mielenkiintoisia jonkun toisen kirjoittajan mielestä. Joku voi hyvinkin kokea ne vain itsestäänselvyyksinä, jotka jonkun esiinkaivamina ja toistamina ovat ainoastaan rasittavia.
(lihavointi minun)

Pitäisikö jättää itsestä kiinnostavilta tuntuvat nettilöydöt laittamatta palstalle muiden nähtäviksi, jottei se joku toinen kirjoittaja, jonka mielestä löydöt ovat itsestäänselvyyksiä, rasittuisi?

Ei. Linkki kuitenkin riittäisi, itse en edes oikein uskalla kopioida kokonaisia tekstejä tekijänoikeuksien vuoksi. Silloin kun kyse on keskustelusta, olisi kohteliasta myös vastata toisen viesteihin, eikä vain linkittää. Tuntuu vähän dissaamiselta, jos odottaa toisen vastaavan viesteihin, etenkin jos esittää kysymyksiä, mutta se toinen laittaakin vain linkkejä, ikään kuin puhuu sen toisen ohitse.


Minulle ei ole lainkaan selvää, milloin voi pelkästään linkittää, milloin avata vähän tai kokonaan jonkun linkin ja milloin sanoo vaan että kvg.
Se käsitys on ainakin minulle jäänyt, että teki niin tai näin, aina menee väärin...Kyllä tämän foorumin käytäntö on niin kirjava, että mitään yhteistä linjaa ei tunnu olevan lainkaan

Jos tämän nyt saa sanoa, ei johtokaan täällä toimi neuvomallaan tavalla.
Esim. juuri ylläpito linkittää ensin jonkun artikkelin ja sen päälle avaa koko viestin, ikäänkuin lukija ei osaisi itse sitä tehdä.Sillä perusteellahan minunkin linkittämiseni tuomitaan. Myöskin hän laittaa avaussanoiksi jonkun sanan tai pari, lukitsee ketjun, kunnes itse saa sanoa oman mielipiteensä ensin.Miksei mieti asiaa ensin valmiiksi ja avaa ketjua sitten vasta?
Pitkät, monesti englanninkieliset sepustukset myös ylläpidon taholta olisi tasapuolisuuden vuoksi myös tuomittavia. Tokihan täällä ollaan kielitaitoisia, mutta eikö tämänkin paikan käyttökieli ole suomenkieli? Ehkä tästäkin muut kirjoittajat ovat eri mieltä?
Foorumilla tapahtuu paljon kummallisuuksia joita ainoastaan ylläpito katsoo oikeudekseen tehdä. Mielestäni se ei ole tasapuolista .

-muokattu23.8. klo18.07
-korjailtu sanamuotoja ym
-Sateentekijä.
Toki odotan vastauksia enkä väitä tässä olevani oikeassa.
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 23.08.2016 18:04, muokattu yhteensä 1 kerran
Sateentekijä
 

Re: Itä-suomalaisten geeni-perimä sui generis

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 23.08.2016 17:58

Helmenkalastaja kirjoitti:Sateentekijä, et ole vastannut Kyllästyneen kysymykseen missä hän on sanonut/väittänyt/tuonut julki/antanut ymmärtää, että hänen tapansa on ainoa oikea.
Olet ohittanut varsinaisen vastausvaiheen, joka olisi: ei missään! Vastaamisen sijaan olet lähtenyt muokkaamaan omaa väittämääsi, mikä ei koskaan johda tämän kysymyksen ratkaisemiseen, sillä Kyllästynyt ei ole koskaan sanonut mitään tuon suuntaistakaan. Jos olet hänen teksteistään saanut käsityksen, että hän ajattelee, niin kuin väität/oletat, se on puhtasti sinun tulkintaasi.

Helmenkalastaja,enpä ole tiennyt, että Kyllästynyt tarvitsisi "puolestapuhujaa", niin hyvin hän osaa kyllä itse puoliaan pitää.

Jos nyt sanon, ettei Kyllästynyt ole missään milloinkaan millään tavalla väittänyt hänen kirjoitustapansa olevan se ainoa oikea, vältynkö näin kunnianloukkaussyytteeltä :shock:
Sateentekijä
 

Re: Itä-suomalaisten geeni-perimä sui generis

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.08.2016 18:19

Esimerkiksi Hesarista olen yleensä kopoinut kirjoitukset kokonaan - varsinkin aloitusviesteissä - koska kaikki eivät pääse Hesarin sivuille.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Itä-suomalaisten geeni-perimä sui generis

ViestiKirjoittaja Kuutar » 23.08.2016 18:29

Linkkitekstit voivat toimia keskustelunavauksina, tosin minusta olisi hyvä aloitustekstiinkin laittaa, mistä haluaa keskustella. Nämä ovat tietysti makukysymyksiä. Sen sijaan jos toinen keskustelija esittää kysymyksen toiselle keskustelijalle, kysyen hänen mielipidettään, silloin on tyhmää laittaa vastaukseksi jokin linkkiteksti.
Kuutar
 

Re: Itä-suomalaisten geeni-perimä sui generis

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.08.2016 18:38

Kuutar:
Linkkitekstit voivat toimia keskustelunavauksina, tosin minusta olisi hyvä aloitustekstiinkin laittaa, mistä haluaa keskustella. Nämä ovat tietysti makukysymyksiä. Sen sijaan jos toinen keskustelija esittää kysymyksen toiselle keskustelijalle, kysyen hänen mielipidettään, silloin on tyhmää laittaa jokin linkkiteksti.

Minusta ei linktettyihin avausteksteihin omia höpinäitä, vasta toiseen viestiin.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Itä-suomalaisten geeni-perimä sui generis

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.08.2016 18:46

Sateentekijä kirjoitti:Minulle ei ole lainkaan selvää, milloin voi pelkästään linkittää, milloin avata vähän tai kokonaan jonkun linkin ja milloin sanoo vaan että kvg.
Se käsitys on ainakin minulle jäänyt, että teki niin tai näin, aina menee väärin...Kyllä tämän foorumin käytäntö on niin kirjava, että mitään yhteistä linjaa ei tunnu olevan lainkaan.

Ei tämä asia ole minullekaan mitenkään selvä, mutta kerron mitä arvelen.

Esimerkiksi artikkelin (tai usean artikkelin) siteeraaminen sillä tavoin, että kopioi teksteistä parhaat palat viestiinsä omia käsityksiä vahvistamaan ei ehkä ole suotavaa. Artikkeli tulee silputuksi, ja siitä voi jäädä moni hyvä asia lukematta, jos se tarjoillaan/tyrkytetään täällä ruodittuna ja palasteltuna. Vielä pahempi, jos useampi artikkeli kokee saman kohtalon; niistä lohkotaan tänne palat, jotka siteeraavan kirjoittajan mielestä ovat parhaita.
Mahtaisiko käsite 'siteerausoikeus' auttaa ymmärtämään: siteerata saa, muttei mielinmäärin ja miten tahansa, vaan ainoastaan perustellusti ja ns. hyvän tavan mukaisesti.

Ja vielä: ainakin minä lukijana olen kiinnostuneempi tänne kirjoittavan ihmisen omista ajatuksista kuin hänen tänne laittamistaan siteerauksista - niin kiinnostavia kuin siteeraukset saattavatkin olla. Luulen, että sama juttu voi olla muillakin lukijoilla. Jotenkin kirjoittajana pitäisi löytää tasapaino siinä, että kuinka paljon tekstiä tuottaa itse ja kuinka paljon käyttää siteerauksia. Mielestäni jälkimmäisen pitäisi olla erittäin pieni osa kirjoittajan viestien sisällöstä.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Itä-suomalaisten geeni-perimä sui generis

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 23.08.2016 20:20

Mirri kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:Minulle ei ole lainkaan selvää, milloin voi pelkästään linkittää, milloin avata vähän tai kokonaan jonkun linkin ja milloin sanoo vaan että kvg.
Se käsitys on ainakin minulle jäänyt, että teki niin tai näin, aina menee väärin...Kyllä tämän foorumin käytäntö on niin kirjava, että mitään yhteistä linjaa ei tunnu olevan lainkaan.

Ei tämä asia ole minullekaan mitenkään selvä, mutta kerron mitä arvelen.

Esimerkiksi artikkelin (tai usean artikkelin) siteeraaminen sillä tavoin, että kopioi teksteistä parhaat palat viestiinsä omia käsityksiä vahvistamaan ei ehkä ole suotavaa. Artikkeli tulee silputuksi, ja siitä voi jäädä moni hyvä asia lukematta, jos se tarjoillaan/tyrkytetään täällä ruodittuna ja palasteltuna. Vielä pahempi, jos useampi artikkeli kokee saman kohtalon; niistä lohkotaan tänne palat, jotka siteeraavan kirjoittajan mielestä ovat parhaita.
Mahtaisiko käsite 'siteerausoikeus' auttaa ymmärtämään: siteerata saa, muttei mielinmäärin ja miten tahansa, vaan ainoastaan perustellusti ja ns. hyvän tavan mukaisesti.

Ja vielä: ainakin minä lukijana olen kiinnostuneempi tänne kirjoittavan ihmisen omista ajatuksista kuin hänen tänne laittamistaan siteerauksista - niin kiinnostavia kuin siteeraukset saattavatkin olla. Luulen, että sama juttu voi olla muillakin lukijoilla. Jotenkin kirjoittajana pitäisi löytää tasapaino siinä, että kuinka paljon tekstiä tuottaa itse ja kuinka paljon käyttää siteerauksia. Mielestäni jälkimmäisen pitäisi olla erittäin pieni osa kirjoittajan viestien sisällöstä.


Niin, mielestäni on hyvä pohtia näitä asioita yhdessä ja yrittää löytää jokin yhteinen käytäntö, sen sijaan, että käydään "tukkanuottasille" -Viittaan tässä ikiomaan suhtautumiseeni ihan asiallisiinkin neuvoihin.
Sateentekijä
 

Re: Itä-suomalaisten geeni-perimä sui generis

ViestiKirjoittaja trisse » 23.08.2016 20:26

Minun mielestäni taas olisi hyvä että lähtisit sinne Tukiasemalle.
trisse
 

Re: Itä-suomalaisten geeni-perimä sui generis

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.08.2016 20:44

Tuollaiset viestit eivät ole suotavia.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Itä-suomalaisten geeni-perimä sui generis

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.08.2016 20:58

Jep. Ilmoittaisin Trissen viestin ylläpitoon, mutta onneksi se on jo havaittu siellä.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Itä-suomalaisten geeni-perimä sui generis

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.08.2016 20:59

20:59
Viestien kirjoituksiin ja lainailuihin ei ole eikä tule mitään yhtenäisiä käytäntöjä mm. siksi, että niitä ei noudatettaisi, kun ei nykyisiä suosituksiakaan noudateta. Tilanteet ja tarpeet myös vaihtelevat erilaisissa yhteyksissä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Itä-suomalaisten geeni-perimä sui generis

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 23.08.2016 21:12

trisse kirjoitti:Minun mielestäni taas olisi hyvä että lähtisit sinne Tukiasemalle.

Minusta olisi hyvä jos sinä katoaisit vaikka maan alle lopullisesti!
Sateentekijä
 

Re: Itä-suomalaisten geeni-perimä sui generis

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 23.08.2016 21:14

Psykopatologia kirjoitti:20:59
Viestien kirjoituksiin ja lainailuihin ei ole eikä tule mitään yhtenäisiä käytäntöjä mm. siksi, että niitä ei noudatettaisi, kun ei nykyisiä suosituksiakaan noudateta. Tilanteet ja tarpeet myös vaihtelevat erilaisissa yhteyksissä.

Eli pattitilanne +-0.
Sateentekijä
 

Re: Itä-suomalaisten geeni-perimä sui generis

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.08.2016 21:26

Sateentekijä kirjoitti:
trisse kirjoitti:Minun mielestäni taas olisi hyvä että lähtisit sinne Tukiasemalle.

Minusta olisi hyvä jos sinä katoaisit vaikka maan alle lopullisesti!

Olisitko voinut jättää provosoitumatta? Mitä olisi tapahtunut, jos olisit jättänyt Trissen viestin omaan arvoonsa etkä olisi sanonut siihen mitään?
Ylläpitäjä jo kertoi, ettei hyväksy Trissen viestiä, mutta silti halusit tarttua Trissen provoiluun ja vastata samalla mitalla.
En ymmärrä, miksi teit niin - talloit saamasi tuen ja kävelit sen ylitse.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Itä-suomalaisten geeni-perimä sui generis

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 23.08.2016 21:31

Mirri kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:
trisse kirjoitti:Minun mielestäni taas olisi hyvä että lähtisit sinne Tukiasemalle.

Minusta olisi hyvä jos sinä katoaisit vaikka maan alle lopullisesti!

Olisitko voinut jättää provosoitumatta? Mitä olisi tapahtunut, jos olisit jättänyt Trissen viestin omaan arvoonsa etkä olisi sanonut siihen mitään?
Ylläpitäjä jo kertoi, ettei hyväksy Trissen viestiä, mutta silti halusit tarttua Trissen provoiluun ja vastata samalla mitalla.
En ymmärrä, miksi teit niin - talloit saamasi tuen ja kävelit sen ylitse.

Näin se aina käy, provosoidun ja annan takaisin, mahdollisimman huono tapa josta pitäisi pyrkiä eroon...
Sateentekijä
 

Re: Itä-suomalaisten geeni-perimä sui generis

ViestiKirjoittaja trisse » 23.08.2016 22:35

En ole voinut sietää sinua sen jälkeen kun vittuilit ja valehtelit minulle aiheetta. (Olisi pitänyt kyllä alkaa inhota sinua jo suhtautumisestasi tuuveen ja toki aloinkin osin.)
trisse
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa