Kelan kirjekuoret poistettu

Kelan kirjekuoret poistettu

ViestiKirjoittaja irmeli » 15.08.2016 13:27

Enää ei voi ilmaiseksi lähettää Kelaan papereita sen omalla kirjekuorilla. Kuoria ei yksinkertaisesti enää ole.
Hieman eriarvoiseen asemaan ihmiset laitetaan, jos matkaa lähimpään Kelan konttoriin on yli 100 km ja paperit pitä lähettää omakustanteisesti.
irmeli
 

Re: Kelan kirjekuoret poistettu

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.08.2016 13:40

Pari viikkoa sitten hain Kelan pääkonttorista n.10 kpl ko. kuoria.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kelan kirjekuoret poistettu

ViestiKirjoittaja irmeli » 15.08.2016 13:49

Äitini kävi kysymässä Rovaniemen konttorista ja siellä sanottiin ettei niitä enää ole käytössä.
irmeli
 

Re: Kelan kirjekuoret poistettu

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.08.2016 13:55

Kela on ryhtynyt säästämään tosissaan:
http://www.kela.fi/-/kela-vahentaa-vast ... en-kayttoa
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kelan kirjekuoret poistettu

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.08.2016 13:56

Entä jos kirjoittaa tyhjään kuoreen
_________________________________________________________________________________________

Kansaneläkelaitos / Folkpensionsanstalten 98120

Tunnus / Kod 5002877
00006 VASTAUSLÄHETYS / SVARSFÖRSÄNDELSE
________________________________________________________________________________________

meneekö läpi?
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kelan kirjekuoret poistettu

ViestiKirjoittaja irmeli » 15.08.2016 17:20

Tämä kyllä syrjii syrjäseudun ihmisiä joilla ei ole internettiä ja Kelan konttori on kaukana.
irmeli
 

Re: Kelan kirjekuoret poistettu

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.08.2016 19:03

Noin on.
Muutos on tapahtunut huomaamattomasti; tuskin siitä on kerrottu uutisissa tai muutenkaan 'huudeltu'. Minä törmäsin asiaan vasta lukiessani täältä otsikon.

Mielestäni Psykopatologian antamaa osoitetta kannattaisi kokeilla; testata toimiiko se. Kirjekuoret joutuisi ostamaan itse, mutta säästyisi postimaksu. Jos minulla olisi Kelaan jotakin postitettavaa, voisin hyvin ryhtyä 'koekaniiniksi': postittaisin kirjeen Kelaan ja myöhemmin tarkistaisin, että menikö perille. Postilähetyksen tietysti pitäisi olla tärkeä asiapaperi, muttei liian tärkeä, jos sattuisi joutumaan hukkateille.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kelan kirjekuoret poistettu

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.08.2016 19:05

Psykopatologia kirjoitti:Entä jos kirjoittaa tyhjään kuoreen
_________________________________________________________________________________________

Kansaneläkelaitos / Folkpensionsanstalten 98120

Tunnus / Kod 5002877
00006 VASTAUSLÄHETYS / SVARSFÖRSÄNDELSE
________________________________________________________________________________________

meneekö läpi?

Psykopatologia, onko laittamasi osoite luotettava; sellainen, jonka olet tarkistanut jostakin tai muuten tiedät sen olevan käytössä?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kelan kirjekuoret poistettu

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.08.2016 19:31

Kopsasin ao. Kelan kuoresta, jossa p-merkin paikalla seisoo "Kela maksaa postimaksun" ja ke ylhäällä "Jos lähettäjä haluaa kirjata tämän kirjeen, tulee hänen maksaa kaikki postimaksut". - Lähettäjä ja osoite pannaan vasempaan yläkulmaan ja (mahdollinen) maininta kirjeen sisällöstä vasempaan alakulmaan.

Kelan posti menee nykyään tiettävästi aina ensin (Kelan omaan?) lajitteluun, josta posti sitten osoitetaan eteen päin. Toisin sanoen jos kuoressa on jonkun Kelan konttorin osoite, posti ei mene "suoraan" sinne vaan em. lajittelun kautta.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kelan kirjekuoret poistettu

ViestiKirjoittaja irmeli » 15.08.2016 19:32

Kela-Kerttu vastailee
https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=8&t=4898
Ei tuo Luukkosen laittama tunnus enää käy vaan pitää laittaa postimerkki.

Mitenkä Luukkonen vielä sai Kelan kirjekuoria? Juksasitko?
irmeli
 

Re: Kelan kirjekuoret poistettu

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.08.2016 19:57

19:57
Itse en ole ostanut kirjekuoria 10 vuoteen. Avaan minulle tulleet "puhtaat" (so. akkunalliset) kuoret veitsellä ja käytän itse kuoren (kera maalarinteipin) omaan lähetykseeni.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kelan kirjekuoret poistettu

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.08.2016 20:10

2 kertaa ovat pääkonttorin vaksit antaneet minulle Kelan kuoria handuun. Sitä ennen pudotin "omat" kuoret ilman p-merkkiä Kelan p-konttorin oven vieressä olevaan (sisäiseen) postilaatikkoon osoitteena "Kuntoutus" ym. Kelan kuoret olen laittanut yleiseen siniseen.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kelan kirjekuoret poistettu

ViestiKirjoittaja Tyy » 15.08.2016 20:21

irmeli kirjoitti:Enää ei voi ilmaiseksi lähettää Kelaan papereita sen omalla kirjekuorilla. Kuoria ei yksinkertaisesti enää ole.
Hieman eriarvoiseen asemaan ihmiset laitetaan, jos matkaa lähimpään Kelan konttoriin on yli 100 km ja paperit pitä lähettää omakustanteisesti.


Yhdentekevää.
Tyy
 
Viestit: 682
Liittynyt: 10.08.2016 15:21

Re: Kelan kirjekuoret poistettu

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.08.2016 20:23

Tyy, mikä on yhdentekevää?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kelan kirjekuoret poistettu

ViestiKirjoittaja Tyy » 15.08.2016 20:26

Mirri kirjoitti:Noin on.
Muutos on tapahtunut huomaamattomasti; tuskin siitä on kerrottu uutisissa tai muutenkaan 'huudeltu'. Minä törmäsin asiaan vasta lukiessani täältä otsikon.


Näin mitätöntä asiaa pitäisi toitottaa joka paikassa? Oikein peräti uutisissa?

K: Mikä on yhdentekevää?
No siis että vaivainen syrjäseudulla asuva henkilö maksaisi postimaksun.
Tyy
 
Viestit: 682
Liittynyt: 10.08.2016 15:21

Re: Kelan kirjekuoret poistettu

ViestiKirjoittaja irmeli » 15.08.2016 20:33

Vaivainen syrjäseudun asiakas voi joutua lähettämään montakin kirjettä vuodessa Kelaan ja postimaksuja tulee paljon, jos on liitteitäkin ja kirje on paksu.
irmeli
 

Re: Kelan kirjekuoret poistettu

ViestiKirjoittaja irmeli » 15.08.2016 20:35

"Arvioimme, että luopumalla pelkästään vastauslähetystunnuksista säästämme 860 000 euroa vuonna 2016, kertoo etuusjohtaja Anne Neimala." Mirrin linkistä

Ei tämä nyt niin pieni juttu ollut, ihan hyvin olisi voinut kertoa vaikka uutisista.
irmeli
 

Re: Kelan kirjekuoret poistettu

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.08.2016 20:53

Olen samaa mieltä Irmelin kanssa.
Kyseinen Kelan säästötoimi on sen verran suuri, että olisi ollut asiallista tiedottaa kunnolla. Eikä jättää muutosta sen varaan, että ihmiset kyllä saavat tietää, kunhan alkavat kaipailla kuoriaan...

Ne Kela-kuoria kaipailevat ihmiset eivät välttämättä kykene pitämään ääntä menetyksestään. Aivan kuin Kela olisi laskenutkin sen varaan: palautuskuorten poistamisesta ei synny suurta haloota, vaan säästötoimi toteutuu huomaamattomasti.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kelan kirjekuoret poistettu

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.08.2016 21:11

Tyy kirjoitti:K: Mikä on yhdentekevää?
No siis että vaivainen syrjäseudulla asuva henkilö maksaisi postimaksun.

Vaivainen voi asua vaikka Helsingin keskustassa ja keskeisestä asumispaikastaan huolimatta tarvita Kelan palautuskuoria lomakkeidensa postittamiseen. Koska niitä ei enää ole, hän maksaa postimaksun, ja aivan samoin tekevät kaikki verkkoyhteyksien ulottumattomissa olevat (tai niiden käyttöön kykenemättömät) 'vaivaiset'. Ihan sama missä sattuu asumaan.

Esimerkiksi palvelutalojen työntekijät tuskin juoksevat Kelaan viemään asiakkaidensa/potilaidensa papereita. Jos niitä ei syystä tai toisesta pystytä lähettämään verkon kautta, asiakas/potilas joutuu maksamaan postituskustannukset.

Irmeli laittoi linkin Kela-Kertun vastauksiin. Mielestäni siellä on lukemisen arvoista asiaa liittyen Kelan kirjekuoriin.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kelan kirjekuoret poistettu

ViestiKirjoittaja trisse » 15.08.2016 22:24

Mirri kirjoitti:Olen samaa mieltä Irmelin kanssa.
Kyseinen Kelan säästötoimi on sen verran suuri, että olisi ollut asiallista tiedottaa kunnolla. Eikä jättää muutosta sen varaan, että ihmiset kyllä saavat tietää, kunhan alkavat kaipailla kuoriaan...


Arvelivat että ihmiset alkavat hamstrata kuoria jos niiden poistumisesta tiedotetaan etukäteen.
trisse
 

Seuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron