Kelan kirjekuoret poistettu

Re: Kelan kirjekuoret poistettu

ViestiKirjoittaja Tyy » 15.08.2016 23:13

irmeli kirjoitti:Vaivainen syrjäseudun asiakas voi joutua lähettämään montakin kirjettä vuodessa Kelaan ja postimaksuja tulee paljon, jos on liitteitäkin ja kirje on paksu.


Ja vaivainen saa helposti monta tonnia rahaa tililleen kelan lähettämänä. 50 grammaan asti menee samalla hinnalla. Ihan kokonaista riisiä ei siis pienimmällä postimaksulla voi lähettää. Riisi on siis 500 A4 arkkia ja painaa n. 80 grammaa.


"Kyseinen Kelan säästötoimi on sen verran suuri, että olisi ollut asiallista tiedottaa kunnolla. "

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2 ... 31118.html
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/ke ... oa/698076/
http://www.lapinkansa.fi/kotimaa/kela-s ... n-kayttoa/
http://www.uutisvuoksi.fi/Online/2015/05/25/Kela%20säästää%20ja%20minimoi%20vastauslähetysten%20käytön — paperiliitteet%20jatkossa%20Kelalle%20omalla%20kustannuksella/2015519089427/16
https://demokraatti.fi/kela-siirtaa-pos ... iakkaalle/

Mun lievästi sanoen naurattaa hieman nyt. Mutta joo, voi olla että tuota merkittävää uutista ei ole ihan saatu mahdutettua yhdeksän uutisiin.
Tyy
 
Viestit: 682
Liittynyt: 10.08.2016 15:21

Re: Kelan kirjekuoret poistettu

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.08.2016 00:20

Tyy kirjoitti:
irmeli kirjoitti:Vaivainen syrjäseudun asiakas voi joutua lähettämään montakin kirjettä vuodessa Kelaan ja postimaksuja tulee paljon, jos on liitteitäkin ja kirje on paksu.

Ja vaivainen saa helposti monta tonnia rahaa tililleen kelan lähettämänä. 50 grammaan asti menee samalla hinnalla. Ihan kokonaista riisiä ei siis pienimmällä postimaksulla voi lähettää. Riisi on siis 500 A4 arkkia ja painaa n. 80 grammaa.

Irmeli on oikeassa siinä, että tämä Kelan uudistus saattaa ihmiset eriarvoiseen asemaan; se syrjii niitä, jotka eivät asu Kelan toimistojen lähellä ja joilla ei ole mahdollisuutta käyttää Kelan verkkopalveluja.
Kela maksaa samat rahamäärät kaikille oikeutetuille kunhan hakemus liitteineen on Kelan vaatimassa kunnossa. On hakijan huolena millä keinoilla hän toimittaa paperit Kelaan, vai pystyykö toimittamaan ollenkaan. Tässä asiassa Kelan palautuskuoret ovat olleet yksittäisten ihmisten kannalta tärkeä apu.

Kelan verkkopalvelusta... Siellä asioiminen vaatii sähköisen tunnistautumisen - esimerkiksi pankin verkkotunnukset. Sellaisia ei läheskään kaikilla ihmisillä ole, ja heitäkin on, jotka eivät saa niitä.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kelan kirjekuoret poistettu

ViestiKirjoittaja irmeli » 16.08.2016 07:47

Tyy kirjoitti:
Mun lievästi sanoen naurattaa hieman nyt. Mutta joo, voi olla että tuota merkittävää uutista ei ole ihan saatu mahdutettua yhdeksän uutisiin.

Kumma juttu, että sun piti tulla tähän ketjuun nauramaan, jos asia ei sua mitenkään koske? Luuletko, että sun kaikki viestisi ovat niin tuikitärkeitä, että ne on tänne pitänyt kirjoittaa?

Mulla esim. on matkaa lähimpää Kelaan 120 km. Olen siitä onnekas, että voin lähetellä matkakorvaushakemukset netin kautta. Mutta niin ei ole läheskään kaikilla tässä kylässä.
irmeli
 

Re: Kelan kirjekuoret poistettu

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.08.2016 12:05

Kirjekuorien poistuminen on tavallaan tasa-arvoisesti syrjivää, koska paperit voivat jäädä toimittamatta Kelaan myös Helsingissä, jos henkilöllä ei ole rahaa postimaksuihin eikä myöskään Kelan asiointipisteessä käymiseen. Ei niitä asiointipisteitä ole suuressa kaupungissa kuin viisi, jos laskin oikein.

Kelan verkkoasiointisivulle pääsee pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella, tai sähköisellä henkilökortilla. Mikään niistä ei ole itsestäänselvyys, ja mobiilivarmenne maksaa noin pari euroa kuussa. Operaattorit eivät tarjoa sitä maksutta.
Pankkitunnukset tunnistautumismuotona on puhuttanut jo vuosia: pankit päättävät kuka saa pankkitunnukset ja kuka ei. Henkilö voi olla niin pienituloinen, että pankki evää häneltä tunnusten saamisen.

Käsittääkseni tuo naurettavan pieneltä tuntuva asia, Kelan palautuskuorien poistuminen, on iso juttu niille ihmisille, joita se koskettaa. Onkohan Kela ottanut säästölaskelmissaan huomioon sen, että etuisuuksia voi jäädä hakematta ja saamatta juuri kirjekuorien poistumisen myötä; kaikilla ei ole mahdollisuutta toimittaa papereita Kelaan omakustanteisesti, vaan he luopuvat tuistaan kun eivät muuta voi.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kelan kirjekuoret poistettu

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.08.2016 12:44

"Tässä seison enkä muuta voi!" (?)
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kelan kirjekuoret poistettu

ViestiKirjoittaja Tyy » 17.08.2016 02:14

irmeli kirjoitti:Kumma juttu, että sun piti tulla tähän ketjuun nauramaan, jos asia ei sua mitenkään koske? Luuletko, että sun kaikki viestisi ovat niin tuikitärkeitä, että ne on tänne pitänyt kirjoittaa?

Mulla esim. on matkaa lähimpää Kelaan 120 km. Olen siitä onnekas, että voin lähetellä matkakorvaushakemukset netin kautta. Mutta niin ei ole läheskään kaikilla tässä kylässä.


No itke lisää. tai raivoa. Ei se muhun vaikuta. Mä kommentoin sellaisia viestejä joita kiinnostaa kommentoida.

Mua huvitti suunnattomasti Mirrin väittämä siitä ettei asiasta ole tiedotettu, vaikka siitä on tiedotettu monessakin uutislehdessä. Mitäs nää sun netissä lähettämäsi matkakorvaukset, onko netissä postimerkkejä? Kumma kun sun täytyy valittaa asioista jotka eivät kuitenkaan sun koske? Mä en näe siinä mitään erikoista, mutta sä väität että se on. Se että sä valitat niinkin suuresta asiasta kuin postimerkin hinnasta, niistähän voi tulla vuoden mittaan monta euroa maksettavaksi, ei hämmästytä mua mitenkään.

Se että Mirrikin pitää tuota merkityksellisenä, on musta erikoista. Silti kukaan ei valita kelan lääkekorvauksen eriarvoisuuksista, kun kela ei korvaa matkoja apteekkiin. Kukaan ei valita siitä että kelan etuuksia lomakkeella haettaessa, joutuu hankkimaan tavalla tai toisella kynän. Eikö olekin kovin eriarvoista, kun jos asuu lähellä kelan konttoria, voi käyttää sieltä löytyvää kynää.

Mutta siitä että joutuu itse maksamaan postimaksun, se on liikaa ja eriarvoista. Huh huh.

Onkohan Kela ottanut säästölaskelmissaan huomioon sen, että etuisuuksia voi jäädä hakematta ja saamatta juuri kirjekuorien poistumisen myötä; kaikilla ei ole mahdollisuutta toimittaa papereita Kelaan omakustanteisesti, vaan he luopuvat tuistaan kun eivät muuta voi.


No mutta sehän on hyvä asia vaan, kela säästää enemmmän.

Ja vielä parempaa on luvassa. Ensi vuonna toimeentulotuen käsittely siirtyy kelalle.

On muuten hirveän eriarvoista sekin. Ainakaan paikallinen sossu ei ole koskaan tarjonnut mitään palautuskuoria, vaan jos on toimeentulotukihakemuksen halunnut lähettää, on sen joutunut itse maksamaan. Se asettaaa toimeentulotuen saajat eriarvoiseen asemaan vain kelan tukia saaviin nähden.
Tyy
 
Viestit: 682
Liittynyt: 10.08.2016 15:21

Re: Kelan kirjekuoret poistettu

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.08.2016 03:38

Ilmeisesti Kela on antanut asiasta medialle yhden tiedotteen, jonka tiedotusvälineet ovat julkaisseet 25.5.2015 - tai sitten eivät ole julkaisseet. Näyttää siltä, että suurin osa ja etenkin suurimmat tiedotusvälineet ovat jättäneet julkaisematta. Toisin sanoen käytännössä tiedottaminen on ollut erittäin hataraa: asia on todennäköisesti jäänyt huomaamatta niiltä, jotka eivät ole 25.5.2015 lukeneet Tyyn mainitsemia lehtiä.

Tosin Kelaa ei voida syyttää, jos se on tiedottanut asianmukaisesti, mutta median mielestä aihe ei ollut uutisoinnin arvoinen.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kelan kirjekuoret poistettu

ViestiKirjoittaja irmeli » 17.08.2016 06:55

[quote="Tyy"]

No itke lisää. tai raivoa. Ei se muhun vaikuta. Mä kommentoin sellaisia viestejä joita kiinnostaa kommentoida.
/quote]
Niin siis kommentoin enkä itke enkä raivoa.
irmeli
 

Re: Kelan kirjekuoret poistettu

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.12.2016 10:42

Tutut palautuskuoret pantiin piiloon – Kelalle satojen tuhansien eurojen säästöt
Kelan palautuskuorien katoaminen tiskeiltä on puolittanut Kelaan saapuvien vastauslähetyskirjeiden määrän. Vain osa asiakkaista voi lähettää kirjeitä Kelaan ilman postikuluja.

Kansaneläkelaitos 28.12.2016 06:14 http://yle.fi/uutiset/3-9374197
(- -)
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Edellinen

Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa