Yleistämisestä

Yleistämisestä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 09.08.2016 13:13

Koska minulla syntyy tätä palstaa lukiessani säännöllisen epäsäännöllisesti tarve kirjoittaa tästä aiheesta, en taida päästä siitä muutoin kuin ryhtymällä lopultakin toimeen.

Täällä on tällä hetkellä 13 käyttäjää, jotka ovat kirjoittaneet tänne enemmän kuin 500 viestiä. Jokunen muu - minut itseni mukaan luettuna - on jossain vaiheessa "nollannut" viestiensä määrän. Näiden noin viidentoista käyttäjän joukossa ei ole yhtäkään, jonka jokin viesti ei olisi minua joskus ärsyttänyt. Toisaalta heidän joukossaan ei myöskään ole yhtäkään, jonka kaikki viestit olisivat minua aina ärsyttäneet. Aina minua kuitenkin ärsyttävät, suorastaan raivostuttavat, viestit, joissa yleistetään. Kaikki jotakin, kukaan ei jotakin, koko porukka jotakin, naiset jotakin, miehet jotakin... Kun näin toimitaan, myös minut tämän palstan käyttäjänä sisällytetään tuohon joukkoon. Se on sietämätöntä! Minä haluan puhua itse omasta puolestani. Osaan sen kyllä. On onnetonta, jos joku ei koe olevansa riittävän vakuuttava puhuessaan vain omasta puolestaan. On halpamaista ja ala-arvoista lytätä joku 'kaikkien' nimissä.

Tämä on keskustelupalsta (?), jolla jokaisella on (tai ainakin pitäisi olla) vain yksi ääni. Omasta puolestaan on jokaisella oikeus puhua ja olla mitä mieltä onkin, mutta hartaasti toivon, että jätettäisiin arviot muiden, kantansa ilmoittamattomien ajatuksista julkistamatta. Ja kun jostakin omasta harkitsemattomasta kirjoituksesta tulee kritiikkiä, siihenkin olisi syytä suhtautua vastuullisesti: tarkastella onko kyseinen kritiikki aiheellista ja tarpeen tullen muuttaa käytöstään. Enhän minä, mutta kun ne muut / No ehkä olen syyllistynyt, mutta niinhän me kaikki -tyyppiset venkoilut ovat lapsellisia ja osoittavat vastuun pakoilua.
___
yksi n-kirjain lisätty
Viimeksi muokannut Helmenkalastaja päivämäärä 09.08.2016 13:32, muokattu yhteensä 1 kerran
Helmenkalastaja
 

Re: Yleistämisestä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.08.2016 13:28

Jospa käsitellään ensin alta pois, mikä on minussa ärsyttänyt? Siis spesifinen mielipiteeni, joka on esitetty yleistävässä valossa. Esimerkki, please! Sellainen on varmasti. Kuitenkin todennäköisesti sitä on edeltänyt jokin jonkun toisen kirjoittajan yleistys vaikkapa jossain toisessa ketjussa, mikä on jäänyt aivoihini muhimaan. Uskon, että yleistystapa luodaan yhteisön ilmapiirissä. Ja myös ylläpitäjän toimesta.
Hilppa
 

Re: Yleistämisestä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 09.08.2016 13:34

Sinä et ollut mielessäni, kun puhuin yleistämisestä. Kommentoin kaikkia aktiivisesti kirjoittavia vain siksi, ettei kenellekään jäisi käsitystä, että minä suhtautuisin lähtökohtaisen negatiivisesti johonkuhun kirjoittajaan. Halusin vain kertoa, että en voi sietää yleistämistä. Täällä kirjoittavien ärsytystä herättävät kirjoitukset voivat ärsyttää syystä jos toisestakin, mutta yleistäminen ärsyttää AINA.
Helmenkalastaja
 

Re: Yleistämisestä

ViestiKirjoittaja Ryysy » 09.08.2016 14:37

"Kaikki miehet ovat perseestä." Tajuaa kai joku mitä kaikkia merkityksiä edellinen lausekin oikeasti sisältää.
Ryysy
 

Re: Yleistämisestä

ViestiKirjoittaja Rane » 09.08.2016 15:44

Entäs, jos kirjoittajalla on käsitys, että kaikki, todellakin kaikki, ovat samaa mieltä hänen kanssaan, niin kummallista kuin se onkin?
Rane
 

Re: Yleistämisestä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 09.08.2016 15:47

Hänen pitäisi ymmärtää silti olla esittämättä asiaa niin. Kaikki eivät todennäköisesti jaa hänen uskoaan.
Helmenkalastaja
 

Re: Yleistämisestä

ViestiKirjoittaja Rane » 09.08.2016 15:50

Kaikkihan me tuon tiedämme.

Joku syyhän siihen voi olla, miksi joku puhuu kaikista, kun tarkoittaa vaikkapa vain itseään. Tyylikeino, painostusta tai provokaatiota...
Rane
 

Re: Yleistämisestä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 09.08.2016 15:52

Varmaankin on joku syy. Jotkut esimerkiksi kokevat tarvitsevansa joukkovoimaa taakseen, eivät usko oman pienen minän ajatusten olevan riittävän painavia.
Siitäkin huolimatta.
Helmenkalastaja
 

Re: Yleistämisestä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.08.2016 15:54

Ryysy kirjoitti:"Kaikki miehet ovat perseestä." Tajuaa kai joku mitä kaikkia merkityksiä edellinen lausekin oikeasti sisältää.

Eiköhän ilmaisusi kuvaa pettymystäsi miehiin. En oikein muulla tavalla sitä käsitä. "Kaikki" voi liittyä nuorisokieliseen "sairaan hyvää" tms. ylilyöntejä kuvaaviin ilmaisuihin.
Hilppa
 

Re: Yleistämisestä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 09.08.2016 15:57

Minulla on paljon kokemuksia yleistämisestä muuallakin kuin tällä palstalla ja se raivostuttaa minua joka paikassa yhtä paljon.
Täällä meidän kotimaassamme ja mitä ilmeisemmin muissakin länsimaissa yleistämisen tendenssi on valtava. Mamut sitä, suvakit tätä, muslimit tuota jne.
Kaikki ne ihmiset, joista puhutaan kategorioina, ovat erillisiä ihmisiä omine taustoineen ja mielipiteineen. Yleistämisellä pyritään provosoimaan, nostattamaan muut sitä vastaan, mitä vastaan itse on, tai puolustelemaan omaa käytöstä sillä, että niin muutkin tekevät. Se on yhteiskunnan tasolla suorastaan kauhistuttavaa.
Yleistäminen ei ole minun nähdäkseni koskaan rakentavaa.
Helmenkalastaja
 

Re: Yleistämisestä

ViestiKirjoittaja Rane » 09.08.2016 15:59

Helmenkalastaja, ehkä kirjoittajalla ei ole tarvetta olla kohtelias. Voihan sitä kirjoitella kirosanojakin. Mieluummin luen sanan kaikki kuin... ei mitään.
Rane
 

Re: Yleistämisestä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 09.08.2016 16:14

Mitä ilmeisimmin ei olekaan. Tällaisella palstalla, jonka käyttäjistö on pieni, toivoisin kuitenkin kunnioitettavan jokaisen oikeutta omaan ajatteluun ja jätettävän pois yleistykset, joihin omavaltaisesti sisällytetään kaikki palstalaiset. Tiedän - kokemuksesta - että tämä on todennäköisesti liian suuri vaatimus, mutta halusin tuoda tämän asian näkyväksi.
Helmenkalastaja
 

Re: Yleistämisestä

ViestiKirjoittaja Ryysy » 09.08.2016 17:57

Hilppa kirjoitti:
Ryysy kirjoitti:"Kaikki miehet ovat perseestä." Tajuaa kai joku mitä kaikkia merkityksiä edellinen lausekin oikeasti sisältää.

Eiköhän ilmaisusi kuvaa pettymystäsi miehiin. En oikein muulla tavalla sitä käsitä. "Kaikki" voi liittyä nuorisokieliseen "sairaan hyvää" tms. ylilyöntejä kuvaaviin ilmaisuihin.

Yep, en ole ikinä tullut ajatelleeksi, että monta kertaa kuulemani ja sanomani koskisi kaikkia maailman miehiä. Yleensä se koskee vain muutamia tai yhtä, juurikin pettymisestä varmaankin kyse. On myös niin, että jos lause olisi epätosi, niin voisi vielä joskus löytää sopivan kumppanin, siis toisin sanoen, että kaikki ihmiset, joihin ihastuu eivät olekaan perseestä (perseys kuvaa myös sen hetkistä tunnemaailmaa; tunteiden kohtaamattomuutta, hylätyksi tulemisen tunnetta, epätoivoa ym.) Toki on myös mahdollista, että sittenkin vain itse on hanurista. Onko se jotain massaprojisointia sitten, no jokin arjen pelastava letkautus kumminkin.

Joskus keskustellessa tulee ko. kommentin jälkeen vielä perään esim. "paitsi tietysti se, se ja se" tai "en enää ikinä sekaannu naisiin/miehiin", joskus ollaan jopa valmiita vaihtamaan sekuaalista suuntautumista, joka sekään harvemmin totta on.

Perseys koskee siis potentiaalisia tai ei-enää potentiaalisia seurustelukumppaneita, kavereille ja ulkopuolisille ei perseyden kruunua helposti jaeta.

Tässä siis analyysi perseestä olemisen mielenkiintoisesta maailmasta. Sitä en kuitenkaan oikeastaan tiedä, miksi siihen tulee helposti käytettyä tuota kaikki-sanaa. Hm.
Ryysy
 

Re: Yleistämisestä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 09.08.2016 19:49

Yleistäminen tapahtuu herkimmin silloin, kun asianomaista itseään joku asia tai jotkut asiat ottavat päähän.
On eroa miten asian ilmaisee.
-kaikki ovat aina inhottavia,
-joskus jokainen on inhottava
- joku on joskus inhottava
. tällä hetkellä kaikki on inhoittavaa
- tällä hetkellä kaikki tuntuu inhottavalta.
- inhottavaa, että kaikki on niin inhottavaa.

Harvemmin sanotaan, että olen itse inhottava, kun kutsun muita inhottaviksi.
Tai ihan vaan suoraan, että sori, nyt vaan vituttaa kaikki.

Eroni jälkeen sanoin herkästi- miehet ovat kaikki sikoja-. Nyt pystyn vaihtamaan sanan kaikki sanaan toisinaan.Ehkä vielä jossain vaiheessa pystyn sanomaan etteivät miehet ole muuta kuin miehiä:)
Sateentekijä
 

Re: Yleistämisestä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 09.08.2016 20:13

Helmenkalastaja kirjoitti:Minulla on paljon kokemuksia yleistämisestä muuallakin kuin tällä palstalla ja se raivostuttaa minua joka paikassa yhtä paljon.
Täällä meidän kotimaassamme ja mitä ilmeisemmin muissakin länsimaissa yleistämisen tendenssi on valtava. Mamut sitä, suvakit tätä, muslimit tuota jne.
Kaikki ne ihmiset, joista puhutaan kategorioina, ovat erillisiä ihmisiä omine taustoineen ja mielipiteineen. Yleistämisellä pyritään provosoimaan, nostattamaan muut sitä vastaan, mitä vastaan itse on, tai puolustelemaan omaa käytöstä sillä, että niin muutkin tekevät. Se on yhteiskunnan tasolla suorastaan kauhistuttavaa.
Yleistäminen ei ole minun nähdäkseni koskaan rakentavaa.

Kirjoitat hyvin asiasta mitä harvoin tulee itse ajatelleeksi. Tunnustan syyllistyneeni tuohon yleistämiseen vieläkin vaikka olen siitä pyrkinyt tietoisesti pois. Yksittäisestä täällä kirjoittajasta ei kenelläkään ole oikeus sanoa- sinä aina sitä ja sitä- koska se on totuuden vastainen väite. Ei kukaan täällä voi toisesta sanoa -sinä aina- Ensinnäkin täällä kirjoittelu kattaa ainoastaan murto-osan elämästämme. Kukaan ei tiedä mitä joku aina tekee tai on tekemättä.

Tuo vähemmistöryhmien "yleistäminen" tai yleisesti syyllistäminen ainoastaan sillä perusteella , että ihminen on sattunut syntymään johonkin tiettyyn ryhmään, on ihmisarvon aliarvostamista pahimmillaan. Ihmisyyttä ja olemassaolon oikeutta vastaan tehdään jatkuvasti kammottavia rikoksia. Maailmanlaajuisesti. Ei kai sitten ole mikään ihme, jos tämmöisissä "pienissä piireissä" loukkaaminen ja satuttaminen on jokapäiväinen ilmiö. Enkä nyt sano että yleensä aina ja kaikki, sanon vaan, että sitä tapahtuu.
Sateentekijä
 

Re: Yleistämisestä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 10.08.2016 12:09

Sateentekijä: Kirjoitat hyvin asiasta mitä harvoin tulee itse ajatelleeksi.

Helmenkalastajan kirjoitushan oli ainakin osin responssia asiaan, jota itse tulet harvoin ajatelleeksi.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleistämisestä

ViestiKirjoittaja trisse » 10.08.2016 12:44

Meinasin sanoa saman mutten viitsinyt olla riidanhaastaja.

Hyvä kirjoitus helmikseltä. Yritän pitää silmällä omia yleistyksiäni.
trisse
 

Re: Yleistämisestä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.08.2016 13:19

"helmikseltä"?

Helmenkalastajan kirjoitukset ovat hyviä ja aina huoliteltuja. Hän on kielen ammattilainen.
Hilppa
 

Re: Yleistämisestä

ViestiKirjoittaja trisse » 10.08.2016 15:47

Nytkö ekaa kertaa kuulit Helmenkalastajan vakiintuneen lempinimen?!
trisse
 

Re: Yleistämisestä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.08.2016 16:01

trisse kirjoitti:Nytkö ekaa kertaa kuulit Helmenkalastajan vakiintuneen lempinimen?!

Ensimmäinen responssisi on yleensä rasittuminen muiden oletetusta tyhmyydestä, dementiasta tai muusta megalomaniasta. Ei pieneen sievän päähäsi sattunut putkahtamaan, että "Hyvä kirjoitus helmikseltä." olisi ylenmyydentuntoisuutta osoittava toteamus henkilöstä, joka hallitsee kirjoittamisen jo ihan ammattinsakin puolesta. Minusta tuollainen kommentti on naurettava ja loukkaava, koska hän edustaa kirjoittamisen ehdotonta kärkeä. Eikä sellaisen henkilön tekstistä voi kannustavasti todeta, kuten jollekin toiselle vähemmän huolellisesti ja harvemmin kirjoittamisessaan onnistuvalle "hyvä kirjoitus yy:ltä".
Hilppa
 

Seuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa

cron