Näin vanhuksia kohdellaan

Re: Näin vanhuksia kohdellaan

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 30.05.2016 19:59

Tuon Valviran tutkimuksenhan juuri tuonne kokonaisuudessaan kirjoitin.
Toki määrärahoilla on paljonkin tekemistä hoidon ja käsittelyn laadun kanssa. Mikäli olisi varaa palkata riittävä määrä hoitohenkilökuntaa, ei laiminlyöntejä tapahtuisi ainakaan niissä mittasuhteissa kuin tänä päivänä.
Suurin syyhän laiminlyönteihin ja epäasialliseen kohteluun on kiire ja stressi sekä henkilökunnan riittämättömyys.
Sateentekijä
 

Re: Näin vanhuksia kohdellaan

ViestiKirjoittaja irmeli » 30.05.2016 20:05

Jos niin olisi, niin kaikki hoitajat kohtelisivat vanhuksia huonosti ja niin ei ole asia. Vaan vanhusten hoitoon on otettu paskasakkia töihin joiden ei kuuluisi olla hoitotyössä laisinkaan. Ehkä syy on lähihoitajakoulutuksessa jota tyrkytetään kaikille.
irmeli
 

Re: Näin vanhuksia kohdellaan

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 30.05.2016 20:29

Irmeli kirjoitti:
vanhusten hoitoon on otettu paskasakkia töihin joiden ei kuuluisi olla hoitotyössä laisinkaan

Osittain saatat olla oikeassa. Se lienee kuitenkin hoitopaikkakohtaista, joten hieman on vastuutonta mennä yleistämään.
Sateentekijä
 

Re: Näin vanhuksia kohdellaan

ViestiKirjoittaja Hilppa » 30.05.2016 20:29

Suurin osa hoitajista on alansa osaavia ammattilaisia ja sopivia hoitamaan vanhuksia. Ovat siis valinneet oikean alan, minkä osoittaa usein myös ystävällinen käytös ja asiakkaita (niin potilaita kuin omaisiakin) kohtaan. Mutta pieni osuus on heitäkin, joiden ei olisi pitänyt alalle hakeutua, mikä on hyvin ikävää.
Hilppa
 

Re: Näin vanhuksia kohdellaan

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 30.05.2016 20:34

Hilppa kirjoitti:Suurin osa hoitajista on alansa osaavia ammattilaisia ja sopivia hoitamaan vanhuksia. Ovat siis valinneet oikean alan, minkä osoittaa usein myös ystävällinen käytös ja asiakkaita (niin potilaita kuin omaisiakin) kohtaan. Mutta pieni osuus on heitäkin, joiden ei olisi pitänyt alalle hakeutua, mikä on hyvin ikävää.

Tuossa olet aivan oikeassa, mutta kyllä suurin syy kaltoinkohteluun on kiire , stressi ja omaan riittämättömyyteen turhautuminen vastuuntuntoisillakin hoitajilla.
Itse olen tehnyt vanhushoitotyötä niin monta vuotta, että luulisin tietäväni paljon kaikista puolista.Niissä hoitolaitoksissa, joissa itse olen työskennellyt ei kaltoinkohtelua ollut nähtävissä vaikka henkilökunta oli mitoitettu minimiin.
Sateentekijä
 

Re: Näin vanhuksia kohdellaan

ViestiKirjoittaja irmeli » 30.05.2016 20:43

Sateentekijä kirjoitti:Tuossa olet aivan oikeassa, mutta kyllä suurin syy kaltoinkohteluun on kiire , stressi ja omaan riittämättömyyteen turhautuminen vastuuntuntoisillakin hoitajilla.
Itse olen tehnyt vanhushoitotyötä niin monta vuotta, että luulisin tietäväni paljon kaikista puolista.Niissä hoitolaitoksissa, joissa itse olen työskennellyt ei kaltoinkohtelua ollut nähtävissä vaikka henkilökunta oli mitoitettu minimiin.

Eli hyväksyt kaltoinkohtelun, jos sen voi puolustella kiireellä, stressillä jne.
Ei silloin ole vastuuntuntoinen hoitaja vaan kaltoinkohtelija hoitaja, jonka ei pitäisi olla hoitotyössä.
irmeli
 

Re: Näin vanhuksia kohdellaan

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 30.05.2016 20:52

irmeli kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:Tuossa olet aivan oikeassa, mutta kyllä suurin syy kaltoinkohteluun on kiire , stressi ja omaan riittämättömyyteen turhautuminen vastuuntuntoisillakin hoitajilla.
Itse olen tehnyt vanhushoitotyötä niin monta vuotta, että luulisin tietäväni paljon kaikista puolista.Niissä hoitolaitoksissa, joissa itse olen työskennellyt ei kaltoinkohtelua ollut nähtävissä vaikka henkilökunta oli mitoitettu minimiin.

Eli hyväksyt kaltoinkohtelun, jos sen voi puolustella kiireellä, stressillä jne.
Ei silloin ole vastuuntuntoinen hoitaja vaan kaltoinkohtelija hoitaja, jonka ei pitäisi olla hoitotyössä

En ole missään vaiheessa kirjoittanut hyväksyväni kaltoinkohtelua vaan pyrkinyt tuomaan esiin sen syitä.
Mustasin kohdan, mikä minulle on tärkeä. Älä viitsi vääristellä kirjoituksiani.
Sateentekijä
 

Re: Näin vanhuksia kohdellaan

ViestiKirjoittaja irmeli » 30.05.2016 20:55

"Tuossa olet aivan oikeassa, mutta kyllä suurin syy kaltoinkohteluun on kiire , stressi ja omaan riittämättömyyteen turhautuminen vastuuntuntoisillakin hoitajilla."

Tuo oli minulle tärkein.
En jaksa keskustella sunomakohtaisuuksista, ne ei kiinnosta.
irmeli
 

Re: Näin vanhuksia kohdellaan

ViestiKirjoittaja trisse » 30.05.2016 20:59

irmeli kirjoitti:Jos niin olisi, niin kaikki hoitajat kohtelisivat vanhuksia huonosti ja niin ei ole asia. Vaan vanhusten hoitoon on otettu paskasakkia töihin joiden ei kuuluisi olla hoitotyössä laisinkaan. Ehkä syy on lähihoitajakoulutuksessa jota tyrkytetään kaikille.


Sitä tosiaan tyrkytetään kaikille. Minullekin omalääkäri ehdotti sitä. Jouduin sitten sanomaan ettei ole minun juttuni.
trisse
 

Re: Näin vanhuksia kohdellaan

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 30.05.2016 21:00

irmeli kirjoitti:"Tuossa olet aivan oikeassa, mutta kyllä suurin syy kaltoinkohteluun on kiire , stressi ja omaan riittämättömyyteen turhautuminen vastuuntuntoisillakin hoitajilla."

Tuo oli minulle tärkein.
En jaksa keskustella sunomakohtaisuuksista, ne ei kiinnosta.

Tuon totesin yleisellä tasolla.
Et jaksa asiallista keskustelua vaan laitat omia näkemyksiäsi yleisinä ja esität syytöksiä vailla mitään perusteita.
Sateentekijä
 

Re: Näin vanhuksia kohdellaan

ViestiKirjoittaja irmeli » 30.05.2016 21:01

No just joo.
Kohta tullee Mirri ja sanoo, niin tekeekin.
irmeli
 

Re: Näin vanhuksia kohdellaan

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 30.05.2016 21:03

trisse kirjoitti:
irmeli kirjoitti:Jos niin olisi, niin kaikki hoitajat kohtelisivat vanhuksia huonosti ja niin ei ole asia. Vaan vanhusten hoitoon on otettu paskasakkia töihin joiden ei kuuluisi olla hoitotyössä laisinkaan. Ehkä syy on lähihoitajakoulutuksessa jota tyrkytetään kaikille.


Sitä tosiaan tyrkytetään kaikille. Minullekin omalääkäri ehdotti sitä. Jouduin sitten sanomaan ettei ole minun juttuni.

Jokaisella kai on omat juttunsa jotka kokee tärkeiksi. Eihän hoitoalalle ketään pakoteta.
Sateentekijä
 

Re: Näin vanhuksia kohdellaan

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 30.05.2016 21:06

irmeli kirjoitti:No just joo.
Kohta tullee Mirri ja sanoo, niin tekeekin.

Miksi ihmeessä haastat riitaa kun on tarkoitus keskustella asiallisesti?
Sateentekijä
 

Re: Näin vanhuksia kohdellaan

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.05.2016 09:25

TIlanteet ja olosuhteet vaihtelevat, mutta vanhusten "automaattinen" roudaaminen halvan palkkatason maihin huolehdittaviksi, on kuin vanhuksia käsiteltäisiin jonkinlaisena biomassana jonka voi kipata sinne minne sen sijoittaminen taloudellisesti edullisinta on.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Näin vanhuksia kohdellaan

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.05.2016 12:07

Kaapo kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:TIlanteet ja olosuhteet vaihtelevat, mutta vanhusten "automaattinen" roudaaminen halvan palkkatason maihin huolehdittaviksi, on kuin vanhuksia käsiteltäisiin jonkinlaisena biomassana jonka voi kipata sinne minne sen sijoittaminen taloudellisesti edullisinta on.

Ei noin vaan siinä tapauksessa jos se on soveliasta ja vanhus itse sitä haluaa...

Tuo lienee itsestäänselvyys, mutta yleiseksi ohjeeksi tai ratkaisukeinoksi vanhustenhoidon ongelmiin ei ehdottamastasi vanhusten siirrosta (halvan työvoiman maihin) kuitenkaan ole.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Näin vanhuksia kohdellaan

ViestiKirjoittaja Rane » 31.05.2016 12:45

Vanhusten lisäksi myös raha seuraisi heitä ulkomaille, pois Suomesta. Tulisiko paljoakaan säästöjä?
Rane
 

Re: Näin vanhuksia kohdellaan

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.05.2016 13:02

Kaapo kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Tuo lienee itsestäänselvyys, mutta yleiseksi ohjeeksi tai ratkaisukeinoksi vanhustenhoidon ongelmiin ei ehdottamastasi vanhusten siirrosta (halvan työvoiman maihin) kuitenkaan ole.

Onko tässä taas negatiivinen vähättelevä vire?...

Negatiivinen ehkä, mutta vähättelevän sijasta käyttäisin sanaa vasta-argumentoiva.
Kaapo kirjoitti:... Ensin sinä panet sanoja suuhuni ja kun korjaan sinua, niin sitten se onkin "itsestäänselvyys"...

En mielestäni ole pannut sanoja suuhusi vaan viitannut viesteihisi:
Kaapo kirjoitti:... Sanoisin että väliaikainen ulkoistaminen olis lääke tähän "hoitopiikkiin".
Esim. tilapäistyövoimaa eestistä tai vanhusten roudaaminen jonnekkin halvemman kustannusten maihin hoitoon yhteistyöpohjaisesti.
ja
Kaapo kirjoitti:Taannoin oli muistaakseni Hesarissa juttu missä sveitsiläinen perhe oli roudannut äitinsä thaimaalaiseen hoitokotiin. Äidillä oli muistaakseni dementia tai vastaava. Hoitokodissa vanhuksella oli 24 tuntia vuorokaudessa OMA hoitaja ja kustannukset olivat murto-osa siitä mitä vastaava hoito Sveitsissä maksaa.
Ihan leikkausjonoissa ym. näkisin tuon varteenotettavana ja halvempana, sekä monesti myös laadukaampana vaihtoehtona.
Pitää vain valtion toimesta hakea useammasta maasta hyvät yhteistyökumppanit ja sairaalat jotka täyttää vaatimukset...

Mielestäni ja ymmärtääkseni sinä suosittelit/ehdotit ongelman (huono vanhushuolto) ratkaisuksi "vanhusten roudaamista jonnekkin halvemman kustannusten maihin hoitoon yhteistyöpohjaisesti..." ja minun mielestäni tuo ajattelutapa viittaa vanhusten kohtelemiseen jonkinlaisena ongelmajätteenä ja pelkkänä biomassana.

Itsestäänselvyydellä viittasin siihen, että tietenkin on vanhuksen oma asia missä maassa hän haluaa asua.
Lihavointi minun.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Näin vanhuksia kohdellaan

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.05.2016 13:08

Kaapo kirjoitti:No vi vittu sun kanssas taas, annetaan olla.

Turvaudut näköjään taas asiattomuuksiin.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Näin vanhuksia kohdellaan

ViestiKirjoittaja Rane » 31.05.2016 13:11

Eii selitykset kelvanneet Kaapolle.

Eiväthän ne ulkomaalaiset hoivayrityksetkään maksa veroa Suomeen, ja kai ne voitotkin menevät ulkomaille. Palkat maksetaan Suomessa oleville työntekijöille, jotka maksavat veroa Suomeen. Näinkö?
Rane
 

Re: Näin vanhuksia kohdellaan

ViestiKirjoittaja Ryysy » 31.05.2016 13:14

Ymmärsin ihan alun perin, että tuo Kaapon juttu olisi ollut läppä (siis että roudataan vanhukset...).
Ryysy
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa