Vegaanit ja päiväkoti, HS

Re: Vegaanit ja päiväkoti, HS

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 12.05.2016 21:10

Mirri kirjoitti:
Mitä hyötyä siitä on, että (vegaani)ruoka on täysipainoista ja ravintoarvoltaan hyvää, jos pikkulapsen elimistö ei kykene hyödyntämään sitä niin, ettei lapsi altistuisi puutostiloille?

Oletko koulutukseltasi ravitsemusterapeutti, vai kuinka voit esittää noin vahvoja kannanottoja?
Sateentekijä
 

Re: Vegaanit ja päiväkoti, HS

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.05.2016 21:20

Luojan kiitos, kysyä voi aina ja koulutuksista riippumatta.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Vegaanit ja päiväkoti, HS

ViestiKirjoittaja Kuutar » 12.05.2016 21:33

Sateentekijä kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Ei ruokavalio, josta eläinperäinen ravinto puuttuu kokonaan, ole monipuolinen vaan nimenomaan yksipuolinen, jos monipuolisella ravinnolla tarkoitetaan ihmiselle luonnostaan soveltuvaa sekaravintoa. Yleensä kai monipuolinen ravinto on yhtä kuin sekaravinto, joka sisältää jonkin verran myös eläinkunnan tuotteita muodossa tai toisessa.

Niin, tuossa Sateentekijän linkissähän mainittiin niitä muita rajoitteita lihan lisäksi, kuten kaikki tuotteet joissa on vähänkin jotain eläinperäistä. Monia leivonnaisia ei voi kyllä leipoa ilman kananmunaa. Onnistuuko esimerkiksi vegaaninen täytekakku? Täytekakku kun yleensä tehdään sokerikakkupohjasta, johon tarvitaan kananmunia. Se taas on täysin tapauskohtaista, kumpi on tarkempi ravinnostaan, vegaani vai sekasyöjä. Eikä tarkkuus ole terveydellisyyden tae, mikäli tarkkuus merkitsee ruokavalion tiukkaa rajoittamista.


Jotenkin jää vaikutelma, että tässä ei ole edes viitsitty lukea, mitä oikeaoppinen vegaaniravinto sisältää, vaan pitäydytään visusti siinä tiedossa, ettei se voi olla terveellistä!Koska minä näin sanon.
Jos ei halua käyttää eläinperäisiä tuotteita, se on yhtäläinen valinta, kuin sekaruokakin. Tästä lienee turhaa kinata, koska täyttä yksimielisyyttä tuskin löytyy.
Vahingolliseksi ja epäterveelliseksi tekee vegaaniruuan tietämättömyys, jota näkee kyllä sekaaneillakin ihan riittämiin.

- Muokattu klo 20:06, korjattu kirjoitusvirheitä.


Minä puhuin vegaaniruokavalion rajoittavuudesta, en ottanut kantaa yksinomaan terveellisyyteen. Tosiasia on, että vegaanilla on pitkä lista ruokia joita ei saa syödä, jos haluaa olla puhdasoppinen vegaani.
Sinä et ole ottanut mitään kantaa kirjoittamiini esimerkkeihin ja linkkiin, joissa puhuttiin vegaaniruokavalion ongelmista.
Kuutar
 

Re: Vegaanit ja päiväkoti, HS

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 12.05.2016 22:19

Kuutar kirjoitti:
Minä puhuin vegaaniruokavalion rajoittavuudesta, en ottanut kantaa yksinomaan terveellisyyteen. Tosiasia on, että vegaanilla on pitkä lista ruokia joita ei saa syödä, jos haluaa olla puhdasoppinen vegaani.
Sinä et ole ottanut mitään kantaa kirjoittamiini esimerkkeihin ja linkkiin, joissa puhuttiin vegaaniruokavalion ongelmista.


Jaa, ettäkö en? Kehottaisin lukemaan huolellisemmin kirjoituksiani, sillä niistä löytyy vastaus useimpiin sinun ongelmallisiksi kokemiisi asioihin.
Esimerkiksi vastineena vegaaniseen kakunleipomispulmaan annoin täysin vegaanin ja gluteiinittoman täytekakkuohjeen, mihin ei todellakaan tarvittu kananmunaakaan!
Kuten sanoin, vastaavia löytyy netistäkin. Useimmat, jossen sanoisi että jopa kaikki sekaruuan tuotteet voidaan korvata vegaanisti.
Itse tilasin vegaanin ohjepaketin sekä vegaaniliiton ruokaohjeet sekä sieltä saatavissa olevaa tietoutta siinä vaiheessa kun poikani ryhtyi vegaaniksi. Lisäksi kävimme ravitsemusterapeutilla, joten en minä näitä asioita ihan puskista vetele.
Sateentekijä
 

Re: Vegaanit ja päiväkoti, HS

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 12.05.2016 22:54

Mirri kirjoitti:Luojan kiitos, kysyä voi aina ja koulutuksista riippumatta.

Ok. kysymys oli epäasiallinen sori.
Sateentekijä
 

Re: Vegaanit ja päiväkoti, HS

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.05.2016 23:01

Ovat vissiin karppaajaperheetkin joskus jossakin vaatineet lapsilleen päiväkoteihin karppausdieettiä. Muttei kai karppausta pidetä pikkulapsille hyvänä ja turvallisena sen enempää kuin vegaaniuttakaan, vaikka karppauksen puolesta puhujat miten ovat vakuuttuneita oman dieettinsä erinomaisuudesta muihin verrattuna.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Vegaanit ja päiväkoti, HS

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 12.05.2016 23:11

Mirri kirjoitti:Ovat vissiin karppaajaperheetkin joskus jossakin vaatineet lapsilleen päiväkoteihin karppausdieettiä. Muttei kai karppausta pidetä pikkulapsille hyvänä ja turvallisena sen enempää kuin vegaaniuttakaan, vaikka karppauksen puolesta puhujat miten ovat vakuuttuneita oman dieettinsä erinomaisuudesta muihin verrattuna.

Karppaus onneksi on ohimenossa oleva ilmiö. Sen terveysvaikutuksista kun ei pitemmän päälle ole mitään näyttöä.Se ei ole sama kuin oikeaoppisesti toteutettu vegaaninen ruokavalio. En vertaisi vegaanidieettiä missään suhteessa karppaamiseen.
Samoin kaikenmaailman proteiinidieetit sun muut eivät ole millään tavoin hyödyllisiä tai edes tarpeellisia normaali-ihmiselle. >Tuskin edes huippu-urheilijoille. Oikeaoppisesti toteutettu vegaaninen dieetti ei voi olla millään tavoin vaarallinen.
Sateentekijä
 

Re: Vegaanit ja päiväkoti, HS

ViestiKirjoittaja Kuutar » 13.05.2016 13:49

Sateentekijä kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:
Minä puhuin vegaaniruokavalion rajoittavuudesta, en ottanut kantaa yksinomaan terveellisyyteen. Tosiasia on, että vegaanilla on pitkä lista ruokia joita ei saa syödä, jos haluaa olla puhdasoppinen vegaani.
Sinä et ole ottanut mitään kantaa kirjoittamiini esimerkkeihin ja linkkiin, joissa puhuttiin vegaaniruokavalion ongelmista.


Jaa, ettäkö en? Kehottaisin lukemaan huolellisemmin kirjoituksiani, sillä niistä löytyy vastaus useimpiin sinun ongelmallisiksi kokemiisi asioihin.
Esimerkiksi vastineena vegaaniseen kakunleipomispulmaan annoin täysin vegaanin ja gluteiinittoman täytekakkuohjeen, mihin ei todellakaan tarvittu kananmunaakaan!
Kuten sanoin, vastaavia löytyy netistäkin. Useimmat, jossen sanoisi että jopa kaikki sekaruuan tuotteet voidaan korvata vegaanisti.
Itse tilasin vegaanin ohjepaketin sekä vegaaniliiton ruokaohjeet sekä sieltä saatavissa olevaa tietoutta siinä vaiheessa kun poikani ryhtyi vegaaniksi. Lisäksi kävimme ravitsemusterapeutilla, joten en minä näitä asioita ihan puskista vetele.

Korvaavat tuotteet ovat korvikkeita. Eikä niiden olemassaolo muuta sitä tosiasiaa, että vegaanina joutuisi luopumaan laajasta kirjosta erilaisia elintarvikkeita. Laitoit esimerkiksi sen vegaanittoman täytekakun, siinä oli soijatuorejuustoa,huh! Soija ei maistu yhtään lihalta tai juustolta tai miltään muultakaan minkä makuiseksi sitä väitetään. Soija maistuu soijalta. Ja entäs jos haluaisikin syödä kermamakkua mansikoilla? Sitähän ei vegaanina voisi syödä eikä leipoa. Itse en näe mitään syytä rajoittaa ruokavaliota, jos ei mitään terveydellisiä syitä ole. Sekasyöjänä saa myös kätevästi kaikki ruuat lähikaupoista,ei tarvitse etsiä vegaanisia erikoisruokia,( vegaanisia tuotteita voi olla pienemmissä kaupoissa rajoitetusti) eikä ostaa lisäravinteita.

Et vastannut mitään siihen laittamaani menaiset lehden linkkiin, jossa puhuttiin vegaaniruokavalion ongelmista, kuten mm. turvotuksesta, osteoporoosiriskistä, raudanpuutteesta.
Kuutar
 

Re: Vegaanit ja päiväkoti, HS

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 13.05.2016 14:42

Kuutar kirjoitti: Soija maistuu soijalta. Ja entäs jos haluaisikin syödä kermamakkua mansikoilla? Sitähän ei vegaanina voisi syödä eikä leipoa. Itse en näe mitään syytä rajoittaa ruokavaliota, jos ei mitään terveydellisiä syitä ole. Sekasyöjänä saa myös kätevästi kaikki ruuat lähikaupoista,ei tarvitse etsiä vegaanisia erikoisruokia,( vegaanisia tuotteita voi olla pienemmissä kaupoissa rajoitetusti) eikä ostaa lisäravinteita.

Jos soija ei maistu ja haluaa syödä kermakakkua mansikoilla, eikä halua rajoittaa ruokavaliotaan, ok. Ei kai kukaan ryhdy minkään sortin kasvissyöjäksi jos ei ole valmis luopumaan lihasta yms. Tai kukaan ei ryhdy vegaaniksi jos halajaa kermakakkua kermalla. En ymmärrä, miksi pitää todistella että oma ruokavalio on jotenkin parempi kuin jonkun muun ruokavalio.

Ympärilläni olevista neljästä "nuoresta" aikuisesta kaksi on maitotuotteita käyttävää kasvissyöjää, yksi on vegaani ja yksi on sekasyöjä kuten mies ja minäkin. Perhepäivällisiä syödään n. kerran kuussa, minä teen ruoat. Hyvin on löytynyt ruoka-aineet lähikaupasta ja ruokaohjeet netistä. Kakkujakin syödään, kerma on vain kasviskermaa, ym. Hyvin on kiiltävät hiukset, sileä iho ja timmi kroppa kaikilla nuorilla ruokavaliosta riippumatta. Minä olen porukan ainoa läski.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Vegaanit ja päiväkoti, HS

ViestiKirjoittaja Kuutar » 13.05.2016 15:21

Valkosiipi kirjoitti:
Kuutar kirjoitti: Soija maistuu soijalta. Ja entäs jos haluaisikin syödä kermamakkua mansikoilla? Sitähän ei vegaanina voisi syödä eikä leipoa. Itse en näe mitään syytä rajoittaa ruokavaliota, jos ei mitään terveydellisiä syitä ole. Sekasyöjänä saa myös kätevästi kaikki ruuat lähikaupoista,ei tarvitse etsiä vegaanisia erikoisruokia,( vegaanisia tuotteita voi olla pienemmissä kaupoissa rajoitetusti) eikä ostaa lisäravinteita.

Jos soija ei maistu ja haluaa syödä kermakakkua mansikoilla, eikä halua rajoittaa ruokavaliotaan, ok. Ei kai kukaan ryhdy minkään sortin kasvissyöjäksi jos ei ole valmis luopumaan lihasta yms. Tai kukaan ei ryhdy vegaaniksi jos halajaa kermakakkua kermalla. En ymmärrä, miksi pitää todistella että oma ruokavalio on jotenkin parempi kuin jonkun muun ruokavalio.

Ympärilläni olevista neljästä "nuoresta" aikuisesta kaksi on maitotuotteita käyttävää kasvissyöjää, yksi on vegaani ja yksi on sekasyöjä kuten mies ja minäkin. Perhepäivällisiä syödään n. kerran kuussa, minä teen ruoat. Hyvin on löytynyt ruoka-aineet lähikaupasta ja ruokaohjeet netistä. Kakkujakin syödään, kerma on vain kasviskermaa, ym. Hyvin on kiiltävät hiukset, sileä iho ja timmi kroppa kaikilla nuorilla ruokavaliosta riippumatta. Minä olen porukan ainoa läski.

Jokainen syö kuten parhaaksi näkee. Se on aivan OK, kunhan ei vaadi muita elämään omien vakaumustensa mukaan. En oikein tiedä, mitä ajattelen siitä, että vanhemmat rajoittavat lastensa elämää eri tavoin vakaumustensa takia. Onko esimerkiksi oikein ottaa lapsia mukaan mielenosoitukseen?
Johonkin ideologiaan kasvattaminen voi myös kääntyä itseään vastaan niin, että aikuisena lapsi inhoaakin juuri sitä ideologiaa, johon vanhemmat halusivat hänen uskovan. Miettikääpä vaikka niitä vanhempia, jotka kertoivat aikoinaan lapsilleen, kuinka hieno rauhan ja tasa-arvon maa Neuvostoliitto on.
Kuutar
 

Re: Vegaanit ja päiväkoti, HS

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.05.2016 15:32

Lihan tuotanto ei nykyisin ole millään lailla ekologista, mutta mahtaako lihan korvaaminen soijatuotteillakaan olla?
Ainakin sademetsille soijan kysyntä taitaa olla vakava uhka, ja soijan tuotanto on 'raakaa' bisnestä. Tulee mieleen, että suo siellä vetelä täällä - ainakin, jos yritetään etsiskellä hyviä korvaavia ruoka-aineita eläinperäisille tuotteille. Soija ei välttämättä kuulu hyviin korvaaviin ruoka-aineisiin ongelmallisen tuotantonsa vuoksi.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Vegaanit ja päiväkoti, HS

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 13.05.2016 15:38

Kuutar kirjoitti:Jokainen syö kuten parhaaksi näkee. Se on aivan OK, kunhan ei vaadi muita elämään omien vakaumustensa mukaan. En oikein tiedä, mitä ajattelen siitä, että vanhemmat rajoittavat lastensa elämää eri tavoin vakaumustensa takia.

Noh. Eiköhän se, että lapsi syö ideologisista syistä samaa kasvisruokaa kuin vanhempansakin, ole aika pieni juttu verrattuna siihen, että moni lapsi joutuu elämään ryyppäävien ja arvaamattomien vanhempien kanssa oloissa, jossa ei aina muisteta antaa lapselle ruokaa ollenkaan tai annetaan nakkeja, lihapiirakoita ja jäätelöä. Kasvissyöjävanhemmat on ainakin päiväkotikokemukseni mukaan keskimääräistä valveutuneempaa väkeä. Kuten aikaisemmin sanoin, vegaanilasta en koskaan ole tavannut livenä.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Vegaanit ja päiväkoti, HS

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 13.05.2016 15:49

Mirri kirjoitti:Lihan tuotanto ei nykyisin ole millään lailla ekologista, mutta mahtaako lihan korvaaminen soijatuotteillakaan olla?
Ainakin sademetsille soijan kysyntä taitaa olla vakava uhka, ja soijan tuotanto on 'raakaa' bisnestä. Tulee mieleen, että suo siellä vetelä täällä - ainakin, jos yritetään etsiskellä hyviä korvaavia ruoka-aineita eläinperäisille tuotteille. Soija ei välttämättä kuulu hyviin korvaaviin ruoka-aineisiin ongelmallisen tuotantonsa vuoksi.

Näinhän se on. Suo siellä, vetelä täällä. En tiedä välttelevätkö kasvissyöjät kuinka paljon ideologisista syistä soijaa. Meillä nuo nuorehkot aikuiset syövät soijaa siinä kun huristelevat lentokoneella ympäri maapalloa. Huonolla omallatunnolla kuulemma. Aika valikoivaa kai tämä meidän jokaisen ideologia on. Muuten ei voi elää.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Vegaanit ja päiväkoti, HS

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 13.05.2016 16:25

Lapsi kyllä totutetaan syömään vanhempiensa valitsemaa ruokaa niin sekaruoka -kuin kasvisruokavaliossakin, se on totta.Jos elämäntavaksi on valittu kasvikset,kunnioittakaamme sitä valintaa.
En näe mitään perusteltuja esteitä sille, etteikö lapsi voisi nauttia vegaaniruuasta vanhempiensa tavoin niin pitkään, kunnes alkaa itse hahmottaa elämäntapansa.Eihän pikku vauvoillekaan aleta ensimmäiseksi syöttää lihaa tai eläinperäisiä tuotteita.
Jos sitten
haluaa ryhtyä lihansyöjäksi, ok. Todella harvinaista muuten on, että kasvissyöjä tai vegaani kääntyy lihansyöjäksi. Päinvastaisia tapauksia on pilvin pimein.
Eiköhän tosiaan ole jokaisen vanhemman oma asia huolehtia lapsensa ravitsemuksesta. Valinnan vapaus on jokaisen ihmisoikeus.Nykyajan valveutuneet vanhemmat ymmärtävät oikeaoppisen ruuan tärkeyden .
Ääripäitä tosin löytyy myös ravitsemusasioissa.
Anoreksia ja muut syömishäiriöt eivät ole vegaaneilla sen yleisempiä kuin sekasyöjilläkään.

Valkosiipi kirjoitti asiaa.
Monille lapsille rikkinäiset kotiolot, vanhempien alkoholin käyttö ja vastuuttomuus lapsistaan on paljon suurempi haitta kuin oikeaoppinen vegaaniruoka.
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 13.05.2016 16:30, muokattu yhteensä 1 kerran
Sateentekijä
 

Re: Vegaanit ja päiväkoti, HS

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.05.2016 16:25

Valkosiipi, olen samaa mieltä, kovin tiukkapipoisten ideologioiden kanssa ei pärjätä. Minä luultavasti valitsisin soijan, jos olisin ideologisesti kasvissyöjä. Arvelisin, että soijan käyttö on lihaan verrattuna vähän pienempi paha, oli se todellisuudessa sitä tai ei. Mutta lihan ystävä kun olen, en toistaiseksi ole ryhtynyt tosissani miettimään mieltymykseni eettisiä ongelmia.

Mielestäni on vain hyvä tiedostaa omien valintojen eettisiä kysymyksiä; tunnistaa ja tunnustaa ne suot ja vetelät...
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Vegaanit ja päiväkoti, HS

ViestiKirjoittaja Kuutar » 13.05.2016 16:32

Sateentekijä kirjoitti:Lapsi kyllä totutetaan syömään vanhempiensa valitsemaa ruokaa niin sekaruoka -kuin kasvisruokavaliossakin, se on totta.Jos elämäntavaksi on valittu kasvikset,kunnioittakaamme sitä valintaa.
En näe mitään perusteltuja esteitä sille, etteikö lapsi voisi nauttia vegaaniruuasta vanhempiensa tavoin niin pitkään, kunnes alkaa itse hahmottaa elämäntapansa.
Jos silloin haluaa ryhtyä lihansyöjäksi, ok. Todella harvinaista muuten on, että kasvissyöjä tai vegaani kääntyy lihansyöjäksi. Päinvastaisia tapauksia on pilvin pimein.
Eiköhän tosiaan ole jokaisen vanhemman oma asia huolehtia lapsensa ravitsemuksesta. Valinnan vapaus on jokaisen ihmisoikeus.Nykyajan valveutuneet vanhemmat ymmärtävät oikeaoppisen ruuan tärkeyden .
Ääripäitä löytyy myös ravitsemusasioissa.
Anoreksia ja muut syömishäiriöt eivät ole vegaaneilla sen yleisempiä kuin sekasyöjilläkään.

Vegaanius elämäntapana ei liity pelkästään ruokaan vaan kaikkeen muuhunkin, kyse on kokonaisvaltaisemmasta ideologiasta. Todella puhdasoppinen vegaani saattaa välttää jopa lääkkeitä, joissa on jotain eläinperäistä. Itseni lisäksi tiedän kyllä muitakin, jotka ovat kokeilleet kasvissyöntiä tai veganismia, mutta eivät ole kyenneet tai halunneet sitä jatkaa, vaan ovat siirtyneet takaisin sekaruokavaliolle.
Kuutar
 

Re: Vegaanit ja päiväkoti, HS

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 13.05.2016 16:38

Kuutar, kuten moneen kertaan on todettu, elämä on valintoja. Jokaisella on oikeus toteuttaa ideologiaansa jossei se vahingoita ihmistä itseään tai muita.
En minä tässä ole ketään käännyttämässä. Mielipiteitä voi vaihtaa ja asioista kuuluukin keskustella.
Sateentekijä
 

Re: Vegaanit ja päiväkoti, HS

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 13.05.2016 16:47

Sateentekijä kirjoitti:...En näe mitään perusteltuja esteitä sille, etteikö lapsi voisi nauttia vegaaniruuasta vanhempiensa tavoin niin pitkään, kunnes alkaa itse hahmottaa elämäntapansa.

Tai sitten, kuten monet vanhemmat tekee... Lapsi syö päiväkodissa samaa sekaruokaa kuin muutkin lapset ja kotona syö vanhempien kanssa samaa kasvisruokaa kuin hekin. Tällä tavalla vanhemmat antavat jälkikasvunsa ihan oikeasti valita.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Vegaanit ja päiväkoti, HS

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.05.2016 16:59

Valkosiiven kanssa olen samaa mieltä tuossakin asiassa. Lapsi tuskin vahingoittuu siitä, että saa päiväkodissa (tai koulussa) toisenlaista ruokaa kuin kotona. Eikä tarvitse kajota lihaan, koska vegetaristinen ruokavalio on käytössä päiväkodeissa ja kouluissa; se vain ei ole niin jyrkkä ja ehdoton kuin vegaaninen dieetti.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Vegaanit ja päiväkoti, HS

ViestiKirjoittaja Kuutar » 13.05.2016 17:03

Sateentekijä kirjoitti:Kuutar, kuten moneen kertaan on todettu, elämä on valintoja. Jokaisella on oikeus toteuttaa ideologiaansa jossei se vahingoita ihmistä itseään tai muita.
En minä tässä ole ketään käännyttämässä. Mielipiteitä voi vaihtaa ja asioista kuuluukin keskustella.

Antavatko vegaanivanhemmat lapsensa sitten syödä päiväkodissa lihaa tai juustoa, jos hän haluaa?
Kuutar
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa

cron