Oikeasti Sipilän hallitus on jo leikannut palkkatuesta

Oikeasti Sipilän hallitus on jo leikannut palkkatuesta

ViestiKirjoittaja trisse » 16.04.2016 21:23

Oikeasti Sipilän hallitus on jo leikannut palkkatuesta puolet pois – ”Työllisyyspaketti on propagandaa”
Työnäyte on tunnettu aiemmin kolmella eri nimellä.


Pääministeri Juha Sipilän (kesk) hallitus on luvannut Suomeen 110 000 uutta työpaikkaa. Tavoitteeseen pääsyä selostivat työministeri Jari Lindström (ps), elinkeinoministeri Olli Rehn (kesk) ja ulkomaankauppaministeri Lenita Toivakka (kok) taannoisessa ministeriön tiedotustilaisuudessa.

Uskoa uusiin työpaikkoihin vannottiin ministereiden puheessa innovaatioseteleiden, innovaatiopankin ja muun muassa työnäyttökokeilun ”muodossa”.

Suomen Kuvalehti kysyi Kelan johtavalta tutkijalta, valtiotieteen tohtori Pertti Honkaselta ja Helsingin yliopiston sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamolta, mitä uutta Sipilän ministerit ovat saaneet aikaiseksi.

”Näyttää kyllä aika epämääräiseltä. Ei vakuuta”, Honkanen sanoo.

Honkanen lähettää sähköpostilla esimerkin, joka kertoo, miksi hän ei ole kovin vakuuttunut työllisyyspaketista. Sähköposti sisältää tuoreet luvut palkkatuetusta työllistämisestä.

Koko 2000-luvun vuoteen 2014 saakka palkkatukea on annettu noin 37 000 ihmiselle kuukausittain. Tilastoista käy ilmi, että viime vuonna palkkatukia annettiin keskimäärin 28 000 henkilölle, mutta alkuvuodesta enää 19 000:lle.

Sipilän hallitus on siis puolittanut palkkatuen saajien määrän.

”Tähän lukuun sisältyvät starttirahat ja oppisopimuskoulutukset”, Honkanen sanoo. ”Eli on jossain määrin propagandaa sanoa, että työllistämiseen panostetaan, sillä esimerkiksi palkkatukeen perustuvaa työllistämismuotoa on rajusti leikattu.”



Sipilän hallituksen työllisyyspaketti näyttää muutenkin sanakikkailulta ja vanhojen asioiden uudelleen markkinoinnilta.

Esimerkiksi ”työnäyteidea” on tunnettu aiemmin kolmella eri nimellä.

”Ensin oli työharjoittelu, sitten tuli työelämänvalmennus ja viimeksi lakiin tuli työkokeilun käsite. Nyt on ’keksitty’ työnäyte, joka on edellisten tapaan palkatonta työtä.”

”Ainut ero on se, että tämä työnäyte olisi lyhytkestoisempi kuin aikaisemmat systeemit”, Honkanen sanoo.

Keksittiinkö nyt pyörä uudelleen?

”No vähän se siltä vaikuttaa.”

Honkasen mielestä myös Sipilän hallituksen innovaatioehdotukset seteleistä ja pankeista kuuluvat enemmänkin Tekesin vastuualueelle kuin perustyöttömyyden hoitoon. Tekesin kautta jaetaan vuosittain satoja miljoonia euroja innovaatiorahaa startupeille ja yrityskokeiluille.

”Eivät nämä innovaatiosetelit ja innovaatiopankit mitään suuria oivalluksia ole.”

Lisäksi Sipilän hallituksen yksi ideoista on työttömyysturvan käyttäminen liikkumisavustuksena.

”Sellainen systeemi on jo olemassa. Työmarkkinatukea voidaan maksaa matkarahan nimellä tietyissä tilanteissa”, Honkanen sanoo.

Saavutetaanko näillä Sipilän hallituksen työllisyys- ja yrittäjäpaketin ”uudistuksilla” 110 000 uutta työpaikkaa?

”En usko, että näillä toimilla saavutetaan muuta kuin pientä värinää.”

Miten uusia työpaikkoja saadaan luotua?

”Muuttamalla talouspolitiikkaa niin, että se tukisi kysyntää. Leikkaukset pitää lopettaa. Kiristävä talouspolitiikka pitää yllä deflaatiota, mikä saa myös kuluttajat varovaiseksi.”



Professori Hiilamokaan ei usko, että Sipilän hallituksen tavoite 110 000 uudesta työpaikasta ja 72 prosentin työllisyysasteesta toteutuvat. Hiilamon mukaan tavoitteet ovat ”liian kunnianhimoisia suhteessa panostuksiin”.

”Esimerkiksi 72 prosentin työllisyysaste saavutettiin edellisen kerran yli neljännesvuosisata sitten, jolloin maailma oli kovin toisen näköinen kuin nyt. Yhtä kauan hallitukset ovat yrittäneet saavuttaa tuota tavoitetta, ja epäonnistuneet.”

Kokonaisuudessaan Hiilamon näkemys on hyvin samankaltainen kuin Kelan johtavan tutkijan Pertti Honkasen. Sipilän työllisyyspaketti on epämääräinen.

Hiilamo kiinnittää huomion työnäytekokeiluun, jota hallitus nyt aikoo kokeilla. Miten voidaan varmistaa, etteivät yritykset ala vaatia palkkaamiltaan henkilöiltä säännönmukaisesti työnäytteen antamista, Hiilamo kysyy.

”Tämä tarkoittaisi ilmaisen työvoiman käyttämistä jopa neljän kuukauden ajan.”

Hiilamon mielestä työnäyte saattaisi toimia paljon esiteltyä lyhyempänä aikana, esimerkiksi viikon tai kahden ajanjaksolla ja sellaisissa ammateissa, joissa työntekijältä odotetaan nopeasti mitattavia työsuorituksia kuten esimerkiksi myyntiä.

”Aloite kaipaa selvästikin lisää miettimistä,”

Honkasen ja Hiilamon mielestä on hyvä jos esimerkiksi työttömyysturvajärjestelmä tehdään joustavammaksi itsensä työllistäjille. Tämä kohta Sipilän työllisyys- ja yrittäjyyspaketissa vaatisi lisäselvennystä ja konkretisointia.

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa ... e66e12-999
trisse
 

Re: Oikeasti Sipilän hallitus on jo leikannut palkkatuesta

ViestiKirjoittaja trisse » 16.04.2016 21:26

Samaa itse ihmettelin että olen ollut palkattomassa työssä työelämävalmennuksen ja työkokeilun nimityksellä jo kymmenen vuotta sitten. Mutta olen varmaan jonkinlainen edelläkävijä kun osasin ihan itse tehdä kuukausikaupalla palkatonta työtä jo ennen tätä Sipilän uusinta neronleimausta :roll:
trisse
 

Re: Oikeasti Sipilän hallitus on jo leikannut palkkatuesta

ViestiKirjoittaja trisse » 18.04.2016 00:21

Jyrki Lehtola
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2 ... 60190.html

Timo Soinin työnäyte

Minä olen. Timo Soini. Suomen keisari. Presidenttiyttä en tarvitse.
Minä kirjoitan. Lyhyitä virkkeitä. Plokiini.

Miksi? Kysyvät ne. Jotka eivät tiedä.

En voi vastata. Että pidän perussuomalaisia. Liki lukutaidottomina. Vaikka pidän.

Sen sijaan vastaan. Sananlaskulla. Jossa ei ole. Mitään mieltä. Niin kuin. Aina teen.

Ei lukemalla mies uimaan opi. Veteen on mentävä.

Tiedättekö. Mitä Timo Soini tekee. Kun hallitus päättää. Ottaa viimeisetkin pois köyhimmiltä?

Timo Soini. Kirjoittaa plokin. Täysin muusta asiasta.

Timo Soini. Kirjoittaa plokin vihreistä.

Se on Soinin. Eli minun. Strategia. (Korjaan: Ratekia.)

Kun on potkinut potkittua. Kun oma ahneus. Paikkaan historiassa. On se mitä enää. On jäljellä. Kun on sokaistunut. Virka-autonsa puhtaasta pinnasta. Heijastuvasta peilikuvastaan.

Silloin on oltava ryhdikäs. Silloin on Soinin sanottava kuin Jeesus (jos eläisi, ei pitäisi homoista):

Älkää minua katsoko. Katsokaa vihreitä. Vihatkaa niitä. ”Punavihreä kupla”. Hokekaa sitä. Niin kuin se olisi ajatus.

Meillä perussuomalaisilla. Meillä ei ole ratkaisuja. Siksi tarjoan teille. Vihaa. Vihaa naapuria kohtaan. Muuta minulla ei. Ole teille antaa.

Sillä vihalla minä olen tässä. Sitä vihaa yritän lietsoa. Jotta ette huomaisi. Että teillä on puheenjohtaja. Joka toimii. Niin kuin mies. Jota teidän kuuluisi vihata.

Kevät keikkuen tulevi.

Pienet ihmiset. Vai Timo Soini? Pienet ihmiset. Vai Timo Soini?

Joskus on suoraselkäisimmänkin miehen valinta tehtävä. Silloin on valinta suoraselkäinen kuin mies itse. Valinta on Timo Soini, Soinin Timo.

Hallitus teki päätöksen. Annetaan työttömälle. Mahdollisuus. Mahdollisuus antaa. Teoista kaunein. Työnäyte.

Nyt työttömän kelpaa. Kissanpäivät. Saa tehdä työtä. Ei saa lomaa, palkkaa. Ei eläkettä, työterveyspalveluja. Mutta saa sitä parasta. Tehdä työtä.

Suomalaisen suhde työhön. Kaunis kuin olutlasiin upotettu. Makkara. Ei se turhia tarvitse. Herrojen kotkotuksia rahat, lomat, terveys. On ilman niitä ennenkin eletty. Ja eletään.


Timo Soini. Kirjoittaa plokin. Täysin muusta asiasta.
Kun päätös oli julkistettu. Kirjoitin plokiini. En kirjoittanut työttömistä. En petetyistä lupauksista. En vallan sokaisemista. Kirjoitin punavihreistä. Että siellä se vaara on. Kertaus on opintojen äiti.

Pieni ihminen. Sinusta voi tuntua nyt lohduttomalta. Ei ole sinulla rahaa. Ei terveyttä. Ei eläkettä. Unohda epäolennainen. Sillä vaara. Suurin vaara, joka sinua uhkaa. Suomalaisen yhteiskunnan suurin ongelma. Se on tuo kalliolaisessa kahvilassa. Tofua (korjaan: tovua) imeskelevä. Veretön kulttuuri-ihminen.

Timo Soini on puhunut. Kansa kuunnellut ja uskonut. Ei Soinia vaimenneta. Maailma on, miltä Soinista näyttää.

Ei se lapsi ikinä itse kävele, jota aina talutetaan.
Viimeksi muokannut trisse päivämäärä 18.04.2016 01:58, muokattu yhteensä 1 kerran
trisse
 

Re: Oikeasti Sipilän hallitus on jo leikannut palkkatuesta

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.04.2016 01:48

Viite ja kirjoittaja Lehtola olisi tullut sijoittaa otsikon alle ylös.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oikeasti Sipilän hallitus on jo leikannut palkkatuesta

ViestiKirjoittaja trisse » 18.04.2016 02:00

Sopii. Laitan tähän ketjuun näitä samaa aihetta koskevia tekstejä niin ei tule jokaisesta omaa aloitustaan.
trisse
 

Re: Oikeasti Sipilän hallitus on jo leikannut palkkatuesta

ViestiKirjoittaja Ryysy » 18.04.2016 05:06

Hallitus teki päätöksen. Annetaan työttömälle. Mahdollisuus. Mahdollisuus antaa. Teoista kaunein. Työnäyte.
Nyt työttömän kelpaa. Kissanpäivät. Saa tehdä työtä. Ei saa lomaa, palkkaa. Ei eläkettä, työterveyspalveluja. Mutta saa sitä parasta. Tehdä työtä.
Suomalaisen suhde työhön. Kaunis kuin olutlasiin upotettu. Makkara. Ei se turhia tarvitse. Herrojen kotkotuksia rahat, lomat, terveys. On ilman niitä ennenkin eletty. Ja eletään.


Olipa hyvä ja selkeä. Tuo Lehtolan kirjoitus. ^ Suoraan siitä maailmasta, mihin olen tahtomattani (pyh) kasvanut. Ehkä hieman liian suuri ripaus marttyyriasennetta, enemmän pitäisi näkyä ylpeyttä. Että on se vaan maailman parasta. Ja ihmiseksi tekevää. Kun voi näyttää. Että on. Töissä. Työharjoittelussa, -kokeilussa. Tai työnäytettä antamassa. Paskat terveydestä ja muusta.
Ryysy
 

Re: Oikeasti Sipilän hallitus on jo leikannut palkkatuesta

ViestiKirjoittaja Ryysy » 18.04.2016 19:34

Kuuluisikohan tämä tähän vai jo omaan ketjuunsa...

Työministeri Jari Lindström (ps) kertoi maanantaina infossa uusista työttömyysturvan muutoksista. Mm. ammattisuojaan ollaan osin puuttumassa ja työtä pitää periaatteessa taas ottaa vastaan, vaikka työttömyyskorvaus olisi suurempi kuin siitä saatava palkka. (Koko uutinen: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2 ... 61188.html)
Ryysy
 

Re: Oikeasti Sipilän hallitus on jo leikannut palkkatuesta

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 19.04.2016 21:27

Siispä yhteenvetona. Tulevaisuudessa työtön velvoitetaan ottamaan vastaan mikä tahansa, koulutusta vastaamaton, työttömyyskorvausta alempipalkkainen tai jopa palkaton työ, koska ihmisen tulee kunnon kansalaisena nauttia siitä luontaisedusta, että saa tehdä työtä. Juuripa niin. Palkattomalla työhön pakottamisella lakaistaan työttömät ja työttömyystilastot maton alle, pois silmistä, pois mielestä.
Ja yhteisen hyvinvoinnin kanssahan tällä ei ole mitään tekemistä.

Eihän tässä mitään uutta ole, paluuta ainoastaan vanhoihin juttuihin muuttamalla nimitystä. Aikoinaan ja varmaan vieläkin työtön velvoitettiin kaikenmaailman kursseille, joista ei hänelle tulevaisuudessa ole mitään hyötyä, mutta näin saadaan ihmisiä pois työttömien joukosta ja tilastot siistimmäksi.

Milloin valtiovalta pystyy jollain kaikkia hyödyttävällä tavalla parantamaan huono-osaisten oloja? Minä vaan kysyn...
Sateentekijä
 

Re: Oikeasti Sipilän hallitus on jo leikannut palkkatuesta

ViestiKirjoittaja trisse » 19.04.2016 22:21

Ei tässä ole mitään uutta. Koulutusta vastaamatonta työtä "on joutunut" ottamaan vastaan jo aiemminkin 3kk:n jälkeen. Kuten joku telkassa sanoi niin työvoimaviranomaisilta kestää käytännössä jo tuon 3kk käsitellä kunkin tilanne joten tilanne ei muutu mitenkään! Harvemmin nykyäänkään siivoustyöhön lähetään diplomi-insinöörejä koska 1. heillä ei ole osaamista siivouksesta ja 2. he eivät ole motivoituneita. Vastedeskin porrassiivoukseen halutaan porrassiivoojia eikä gourmet-kokkeja, hammaslääkäreiksi hammaslääkäreitä eikä tarjoilijoita ja tarjoilijoiksi tarjoilijoita eikä folkloristi-humanisteja. Joutavaa lässytystä ja uhkailuja.

Ja tosiaan jos joku yksinhuoltaja joutuu kieltäytymään työstä koska matkoihin menisi 3 h eikä mikään laitos pidä lapsia hoidossa 11 h/päivä niin varmasti sossu tulee tässä vastaan. En usko siihen että tässä maassa annettaisiin pikkulasten kuolla nälkään. Pitkälle on menty muttei varmasti noin pitkälle.

Luulen että tässä vaan uhkaillaan. Eihän uhkailuin luoda yhtään uutta työpaikkaa kenellekääån!
trisse
 


Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron