Palmusunnuntai

Palmusunnuntai

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 20.03.2016 09:44

Herran ratsastus Jerusalemiin
Myös virpomispäivä

Palmusunnuntain jumalanpalvelus Vapaakirkossa. Huittisten, Sastamalan ja Valkeakosken Vapaakirkkojen yhteistuotanto. HD
TV1 10 - 11
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Palmusunnuntai

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.03.2016 21:17

Onko ollut virpojia?

Minun ovikelloni on soinut ainakin kolme kertaa, mutten avannut kenellekään. En jaksa katsella ja kuunnella ovellani karkkia kerjääviä pikkunoitia, jotka eivät välttämättä osaa edes virpomislorua saati että tietäisivät virpomisperinteistä tuon taivaallista.
Jos/kun noidiksi puetut lapset ilmaantuvat palmusunnuntaina muka perinteisesti ovelle tyrkyttämään koristeltuja risuja, mutteivät sano mitään, olisi mielestäni järkevää jättää risut ottamatta ja palkka antamatta. Palkan saamiseen tarvitaan virpominen, ja se taas edellyttää virpomislorun osaamista sekä lausumista.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Palmusunnuntai

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 20.03.2016 21:25

Virpomis-toiminta(kin) taitaa nykyään olla osin internet-avusteista!
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Palmusunnuntai

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 20.03.2016 21:31

Rairuohon kylvämisellä alkaa olla jo kiire!
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Palmusunnuntai

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.03.2016 21:38

Kissanruoho on kaunis ja kestävä pääsiäisruoho; ehdottomasti heikkoa ja hentoista rairuohoa parempi vaihtoehto:
https://www.google.fi/search?q=kissanru ... 00&bih=758
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Palmusunnuntai

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 20.03.2016 22:44

Minä olen kylvänyt ohraa, jonka versoa annan marsulleni, rairuohoahan ei voi marsulle eikä kissallekaan antaa.
Minun ovellani kävi kai pari pikkutrullia mutten minäkään avannut kun en ollut edes varautunut
karkkien kerjääjiin.
Sateentekijä
 

Re: Palmusunnuntai

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.03.2016 20:43

Psykopatologia kirjoitti:Rairuohon kylvämisellä alkaa olla jo kiire!

Rairuoho lähti kuitenkin kasvamaan (vanhoista pavuista), vaikka aluksi näytti heikolta. Kyllä niistä yhteen salaattiin on.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Palmusunnuntai

ViestiKirjoittaja Katla » 25.03.2016 00:29

Uusi tapa on laittaa oveensa joku höyhenvitsa merkiksi, että tänne voi tulla virpomaan. Se on kiva tapa, pienet virpojat tietävät olevansa tervetulleita.
Katla
 

Re: Palmusunnuntai

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 25.03.2016 01:24

Mirri kirjoitti:Onko ollut virpojia?

Minun ovikelloni on soinut ainakin kolme kertaa, mutten avannut kenellekään. En jaksa katsella ja kuunnella ovellani karkkia kerjääviä pikkunoitia, jotka eivät välttämättä osaa edes virpomislorua saati että tietäisivät virpomisperinteistä tuon taivaallista.
Jos/kun noidiksi puetut lapset ilmaantuvat palmusunnuntaina muka perinteisesti ovelle tyrkyttämään koristeltuja risuja, mutteivät sano mitään, olisi mielestäni järkevää jättää risut ottamatta ja palkka antamatta. Palkan saamiseen tarvitaan virpominen, ja se taas edellyttää virpomislorun osaamista sekä lausumista.

Pääosissa päiväkoteja opetellaan virpomislorut niin että virpominen sujuu. Ja vanhemmatkin tuntuvat opettavan lapsilleen virpomisloruja tosi hyvin. Näin ainakin meilläpäin. Ilmeisesti asut alueella, jossa on päivähoidon ulkopuolella olevia välinpitämättömien vanhempien lapsia. Normivanhemmat tuntuvat jopa tenttaavan, että lapsilla varmasti sujuu loru ja tarkistavat että maski ja vitsat on kunnolla tehty. Moni vanhempi auttaa lapsiaan vitsojen tekemisessä, kun lapset ei jaksa. Virpomisperinnettä ei päiväkodit eikä vanhemmatkaan välttämättä opeta. Ei ainakaan minulle ole koskaan tullut edes mieleen, että olisin päiväkotiryhmälle tai omille lapsilleni kertonut suuremmin virpomisperinteestä. Jotenkin se ei tunnu virpomisriemun keskellä olennaiselta.

Ovella voi tietysti iskeä lapseen ujouspuuska ja sanat suusta katoavat. Hyvä että ei avaa ovea virpojille, jos suhtautuu vihamielisesti lapsen ujosteluun. Saattaa olla tosi iso juttu aralle lapselle soittaa ovikelloa.

On minullekin vuosien varrella sattunut yksittäisiä karkkikerjäläisiä oven taakse. Yleensä ovat kouluikäisiä poikia, joilla on joku trollihattu päässä ja ehkä yksi oksa kädessä. En minäkään anna palkkaa virpojalle, joka ei ole kunnolla pukeutunut ja jolla ei ole jättää minulle oksaa. Mutta jos lapsi on pukeutunut ja hänellä on minulle oksa, mutta loru ei tule suusta ulos tai jännittäessä vähän sanoja unohtuu, annan tuplapalkat ja kehut rohkeudesta päälle.

Virpominen on siitä hyvä perinne, että ovea ei ole pakko avata. Minä olin varustautunut tänäkin vuonna vanhaa tottumusta isolla palkkakasalla, mutta virpojia ei juurikaan käynyt. En tiedä, ovatko kurttuotsat kutistaneet virpojamääriä vai onko lähialueen lapsimassat kasvaneet virpomisiän yli.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Palmusunnuntai

ViestiKirjoittaja Hilppa » 25.03.2016 02:19

Mies osti suklaamunia virpojia varten. Oli menoa, mutta jätettiin pieni kassi oveen kiinni, jossa kortti ja suklaamunat. Tällä kertaa eivät käyneet. Oli kuulemma käyty virpomassa rapussamme, mutta tämä tuntemamme tyttö on vielä sen verran pieni, että ei "päässyt" yläkertaan asti. Näin jäivät sitten sedälle ja tädille suklaamunat.
Hilppa
 


Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa

cron