Peruskoulun erikoisluokat

Re: Peruskoulun erikoisluokat

ViestiKirjoittaja Kuutar » 23.01.2016 14:02

Valkosiipi kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Mikä "tuo"?

Pointti, että erikoisluokille voidaan hakea myös siksi, että siellä hyviä oppilaita arvostetaan.

Minä en ole 20 vuoden aikana kuullut kenenkään hakeneen erikoisluokalle siksi, että kuvittelisi siellä erityisesti arvostettavan hyviä oppilaita. Sen sijaan monella erikoisluokalla arvostetaan hyvin korkealle nuoren harrastusalueella menestyneitä.

Erikoisluokalle hakeutuneista oppilaista monet harrastavat aktiivisesti ja pitkäjänteisesti omaa harrastustaan. Nuoret, jotka harrastavat pitkäjänteisesti, hoitavat yleensä myös koulunsa. Koulun hoitaminen ei kuitenkaan tarkoita että koulumenestys olisi välttämättä keskivertoa kummoisempi.

Luultavasti ainakin kielipainotteiselle luokalle saattaa hakeutua keskimääräistä enemmän ns. "kympin tyttöjä".
En tiedä sitten, arvostetaanko tuolla koulumenestystä jotenkin erityisesti.

Tarkoitin vain opiskelumyönteistä ilmapiiriä. Itse olin aikoinani yläasteella tavallisella luokalla, jossa enemmistöä ei kiinnostanut opiskelu ollenkaan ja hyviä oppilaita pidettiin " hikareina".
Kuutar
 

Re: Peruskoulun erikoisluokat

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.01.2016 14:26

Valkosiipi, eikö hyvä oppilas ole juuri sellainen, joka hoitaa koulunkäyntinsä vastuullisesti ja tunnollisesti?

Hyvät oppilaat ovat motivoituneita, huonoilta oppilailta motivaatio puuttuu syystä tai toisesta. Huono oppilas viis veisaa koulustaan ja opiskeluistaan - tai pitkäjänteisyyttä vaativista harrastuksista. Vaikka miten voisi menestyä niin opiskeluissaan kuin harrastuksissakin, jos sattuisi välittämään ja kiinnostumaan.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Peruskoulun erikoisluokat

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.01.2016 14:37

Psykopatologia kirjoitti:Kirjoittiko valkosiipi tuosta(kin)?

Minun tulkintani mukaan Valkosiipi kirjoitti juuri niin kuin Kuutar ymmärsi asian.

Tässä siteeraus Valkosiiven viestistä:
Välillä vaan tuntuu, että kaikki oikeudet annetaan niille, jotka häiriköi ja joilla on vaikeaa.
Erikoisluokat pitävät edes vähän niiden oppilaiden puolia, jotka käyvät koulua, harrastavat ja käyttäytyvät pääosin ihmisiksi.


Toisin sanoen erikoisluokat ovat nimenomaan hyviä oppilaita varten.
Ilmeisesti käsite hyvä oppilas merkitsee ihmisille eri asioita; minulle hyvä oppilas ei ole yhtä kuin kympin oppilas, vaan motivoitunut ja oppimisesta kiinnostunut tai peräti innostunut oppilas. Ymmärrän, että nykyisin erikoisluokkia voidaan tarvita juuri niiden motivoituneiden oppilaiden suojelemiseksi ja tukemiseksi.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Peruskoulun erikoisluokat

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 23.01.2016 19:27

On totta, että ilmaus "hyvä oppilas" merkitsee eri ihmisille eri asioita. Ja etenkin lukija helposti tulkitsee toisen sanomisia oman kokemusmaailmansa kautta.

Meillä on tuttujen lapsissa liikunta-, musiikki-, ilmaisutaito- ja matematiikkapainotteisen yläkoulun käyneitä.
Näille erikoisluokkalaisille, omat lapset mukaanlukien, tärkeintä yläkouluiässä taisi olla harrastaminen ja kaverit. Koulu oli lähinnä pakkopulla, jonka hoitivat säntillisesti, mutta innottomasti ja menivät, ainakin omat lapset, sieltä missä aita oli matalin. Kovin suurta opiskeluintoa en kyllä ole havainnut yhdelläkään, vaikka keskiarvo joillain olikin hyvä.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Peruskoulun erikoisluokat

ViestiKirjoittaja Ryysy » 25.01.2016 14:03

Tämä erikoisluokka-ajattelun taustalla oleva (siis tällä pasltalla taustalla oleva) ajatelma oppimisrauhan takaamisesta tai hyvin menestyneiden / hyvien oppilaisen siirtämisestä omille erikoisluokilleen lienee vastaan nykyajan käytäntöjä. Alkuperäisessä ajatuksessa ei liennyt ideana välttämättä se, että siirretään hyvät toisaalle keskittymisrauhan takaamiseksi. Nykyään kai on enemmän pyritty integrointiin. Oppilaita ei _heti_ eritytetä erityisluokille ns. huonoutensa takia, vaan on pyritty integroimaan erilaisia oppijoita samoille luokille muiden vertaistensa kanssa. Tämän vuoksi on järjestetty tukiopetusta, on myös paljon palveluita niille, joilla joitakin ongelmia on, mutta näitä palveluita pitäisi osata vaatia. En tiedä kuinka lapsen kehitystä ja oppimista tukee se, että osa lapsista siirretään surkimusten osastoon ja osa sitten hyvin menestyvien osastoon.

Ymmärsin aluksi että puhuttiin siitä, että voi ns. ekstrana valita jotakin muuta, mikäli haluaa, myös valinnaisuudet tulevat kuvioihin viimeistään ylä-asteella, jolloin oppilailla on mahdollisuuksia valita itselleen mieluisia aineita ilman, että ei luokka rikkoontuisi täysin.

Tietysti on kiva, jos joku pitää musiikista, että saisi sitä enemmän tai jos joku pitää kielistä, olisi sitä enemmän, mutta karsastan tuota "työrauha niille ketkä haluavat oikeasti opiskella". En tiedä kuka on hyötynyt erikoisluokasta, jonne ainakin aikoinaan vaikeat tapaukset passiitettiin. Ehkä joku tai ehkä ei. Omana ainanani meillä ei ollut mitään "häirikköoppilaita" tai sitten olin itse häiriköiden koplassa, jolloin en sitä tajunnut. Oliskohan ideaa, jos luokkakokoja pienennettäisiin... en tiedä minkä kokoisia luokat ovat nykyään. Kertokaapa siitä millainen on häirikköoppilas? Ja miksi hän sellainen on? Ehkä "miksi" -kysymyksellä ei ole merkitystä. Mutta jos häirikkö on häirikkö esim. kasvatuksensa takia, ei se varmaan hänen tilannettaan parannakaan, jos hän on juuri se, joka ei musiikkiluokalle häiriköintinsä takia pääse...

Jotkut neropatit vielä väittävät, että seura tekee kaltaisekseen, joten jätetäänpä häiriköt omille luokilleen, niin siitähän se vasta soppa syntyisikin.
Ryysy
 

Re: Peruskoulun erikoisluokat

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 25.01.2016 16:20

Ryysy kirjoitti:Tämä erikoisluokka-ajattelun taustalla oleva (siis tällä pasltalla taustalla oleva) ajatelma oppimisrauhan takaamisesta tai hyvin menestyneiden / hyvien oppilaisen siirtämisestä omille erikoisluokilleen lienee vastaan nykyajan käytäntöjä.

No ei varmasti ole "tällä palstalla taustallaa oleva" ajattelu, jos vaivaudut lukemaan ketjun kokonaan.
Jotkut ovat toki kirjoittaneet tähän suuntaan, joku johonkin toiseen suuntaan.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Peruskoulun erikoisluokat

ViestiKirjoittaja Kuutar » 25.01.2016 17:03

Ryysy kirjoitti:Tämä erikoisluokka-ajattelun taustalla oleva (siis tällä pasltalla taustalla oleva) ajatelma oppimisrauhan takaamisesta tai hyvin menestyneiden / hyvien oppilaisen siirtämisestä omille erikoisluokilleen lienee vastaan nykyajan käytäntöjä. Alkuperäisessä ajatuksessa ei liennyt ideana välttämättä se, että siirretään hyvät toisaalle keskittymisrauhan takaamiseksi. Nykyään kai on enemmän pyritty integrointiin. Oppilaita ei _heti_ eritytetä erityisluokille ns. huonoutensa takia, vaan on pyritty integroimaan erilaisia oppijoita samoille luokille muiden vertaistensa kanssa. Tämän vuoksi on järjestetty tukiopetusta, on myös paljon palveluita niille, joilla joitakin ongelmia on, mutta näitä palveluita pitäisi osata vaatia. En tiedä kuinka lapsen kehitystä ja oppimista tukee se, että osa lapsista siirretään surkimusten osastoon ja osa sitten hyvin menestyvien osastoon.

Ymmärsin aluksi että puhuttiin siitä, että voi ns. ekstrana valita jotakin muuta, mikäli haluaa, myös valinnaisuudet tulevat kuvioihin viimeistään ylä-asteella, jolloin oppilailla on mahdollisuuksia valita itselleen mieluisia aineita ilman, että ei luokka rikkoontuisi täysin.

Tietysti on kiva, jos joku pitää musiikista, että saisi sitä enemmän tai jos joku pitää kielistä, olisi sitä enemmän, mutta karsastan tuota "työrauha niille ketkä haluavat oikeasti opiskella". En tiedä kuka on hyötynyt erikoisluokasta, jonne ainakin aikoinaan vaikeat tapaukset passiitettiin. Ehkä joku tai ehkä ei. Omana ainanani meillä ei ollut mitään "häirikköoppilaita" tai sitten olin itse häiriköiden koplassa, jolloin en sitä tajunnut. Oliskohan ideaa, jos luokkakokoja pienennettäisiin... en tiedä minkä kokoisia luokat ovat nykyään. Kertokaapa siitä millainen on häirikköoppilas? Ja miksi hän sellainen on? Ehkä "miksi" -kysymyksellä ei ole merkitystä. Mutta jos häirikkö on häirikkö esim. kasvatuksensa takia, ei se varmaan hänen tilannettaan parannakaan, jos hän on juuri se, joka ei musiikkiluokalle häiriköintinsä takia pääse...

Jotkut neropatit vielä väittävät, että seura tekee kaltaisekseen, joten jätetäänpä häiriköt omille luokilleen, niin siitähän se vasta soppa syntyisikin.


Tasa- arvo on tärkeä tavoite, mutta ei se voi merkitä sitä, että pienellä osalla luokasta on oikeus estää toisten opiskelu häiriköimällä. Kysyit millainen on häirikköoppilas. Häiriköinnillä tarkoitan opettajan tai muiden oppilaiden häiritsemistä ja kiusaamista. Opettaja ei ehdi opettaa sitä mitä tunnilla aikoi opettaa, koska kaikki aika menee siihen, että pyytää häiritsevää oppilasta olemaan hiljaa tai ottamaan kirjat esille. Oppilaita, jotka viittaavat ja vastaavat tunnin aiheeseen liittyviin kysymyksiin, häiriköivä oppilaas kiusaa ja pilkkaa, koska etenkin ahkerat ja kiltit oppilaat ovat usein kiusaamisen kohteita. He joutuvat opiskelemaan ympäristössä, jossa viittaaminen on riski ja oma lahjakkuus kannattaa salata, koska muuten on vaarassa joutua kiusatuksi. Jos häiriköiviä oppilaita on useampia kuin yksi, opettaminen voi olla hyvin vaikeaa, ellei mahdotonta. Tämä on epäreilua opiskelumyönteisiä oppilaita kohtaan.
Minusta erikoisluokat opiskelumyönteisille/ ja tai lahjakkaille oppilaille olisivat hyvä ratkaisu, koska silloinhan häiriköiviä ei siirretä minnekään, vaan he saisivat jäädä tavalliseen luokkaan. Oppimisrauhan takaaminen kaikissa luokissa on todella tärkeä asia, mutta se voi olla mahdotonta, jos jotkut eivät kertakaikkiaan osaa tai halua käyttäytyä kunnolla, tai eivät jaksa keskittyä.
Kuutar
 

Re: Peruskoulun erikoisluokat

ViestiKirjoittaja Ryysy » 26.01.2016 00:16

Ilman muuta erikoisluokat opiskelumyönteisille ja häirikköluokat häiriköille. Näin ei missään elämänvaiheessa tarvitse harjoittaa vuorovaikutustaitoja erilaisten ihmisten kanssa. Ilmeisesti opettajilla ei ole enää keinoja puuttua häiritsevään käyttäytymiseen tai ainakin siihen menee liikaa aikaa. Selvispähän erikoisluokkien varsinainen idea. Ne eivät jaa lapsia lahjakkuuksien mukaan ennalta, vaan myös tekevät toisista lahjakkaampia, toisista jää lahjattomampia, mutta pakko olla heitäkin, niin että vertailukohde pysyy.

En tätä häirikköasiaa tajua alkuunkaan, siis totta kai häirikölläkin on oikeus päästä erityismusaluokalle tai liikuntapainotteiseen, ehkä juuri HÄIRIKÖLLE tämä olisi erityisen hyväksi.
Ryysy
 

Re: Peruskoulun erikoisluokat

ViestiKirjoittaja Kuutar » 26.01.2016 01:15

Ryysy kirjoitti:Ilman muuta erikoisluokat opiskelumyönteisille ja häirikköluokat häiriköille. Näin ei missään elämänvaiheessa tarvitse harjoittaa vuorovaikutustaitoja erilaisten ihmisten kanssa. Ilmeisesti opettajilla ei ole enää keinoja puuttua häiritsevään käyttäytymiseen tai ainakin siihen menee liikaa aikaa. Selvispähän erikoisluokkien varsinainen idea. Ne eivät jaa lapsia lahjakkuuksien mukaan ennalta, vaan myös tekevät toisista lahjakkaampia, toisista jää lahjattomampia, mutta pakko olla heitäkin, niin että vertailukohde pysyy.

En tätä häirikköasiaa tajua alkuunkaan, siis totta kai häirikölläkin on oikeus päästä erityismusaluokalle tai liikuntapainotteiseen, ehkä juuri HÄIRIKÖLLE tämä olisi erityisen hyväksi.

Ei opiskelu onnistu ollenkaan, oli luokka millainen tahansa, jos häiriköivä oppilas ei anna opiskelurauhaa kenellekään. Eivät häiriköivät oppilaat kyllä yleensä niille erikoisluokille haluakaan. Liikuntapainoitteinen tai musapainoitteinen sopii kenelle tahansa musiikista tai liikunnasta pitäville. Minä tarkoitan häirikköoppilailla sellaisia oppilaita, jotka suhtautuvat kouluun ja muihin oppilaisiin, sekä opettajaan lähtökohtaisesti vihamielisesti. Opettajilla ei todellakaan ole ollut enää vuosikausiin keinoja puuttua häiriökäyttäytymiseen.

Idea tasa-arvoisesta peruskoulusta ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta on hieno, mutta ei se käytännössä ole oikein onnistunut. Jos häiriköiviä, aggressiivisia oppilaita laitetaan samaan luokkaan kilttien ja tunnollisten oppilaiden kanssa, usein lopputuloksena kilttejä kiusataan, opettaja ei saa opettaa ja häiriköillä on enemmän oikeuksia kuin muilla. Mitä häiriköivä oppilas oppii tällaisella luokalla? Hän oppii, että hänellä on valta luokassa ja muiden on toimittava hänen ehdoillaan. Sen sijaan opetussuunnitelman sisällöstä hän ei opi välttämättä paljon mitään.
Mitä kiltti, tunnollinen oppilas oppii luokalla, jossa häiriköt määräävät ? Hän oppii, että kiltteys ei kannata, eikä maailmassa ole oikeutta, ainakaan koulumaailmassa, koska häntä kiusataan, vaikka hän ei ole tehnyt mitään väärin. Lisääkö tällainen oppimisympäristö hänen empatiakykyään? Epäilenpä, että voi jopa vähentää. Kiltti,tunnollinen tai lahjakas oppilas todennäköisesti pärjää tulevaisuudessa hyvin, mutta hän tietää että se johtuu hänen omista ansioistaan. Hän on ollut kiusattu niiden oppilaiden toimesta, joita kohtaan opettaja käski olla ymmärtävä ja kärsivällinen. Entinen kiltti oppilas äänestää Kokoomusta ja tietää, ettei tasa-arvoa synny tosiasiat kieltämällä.

Eräs sukulaiseni on erityisopettaja ja hän on kritisoinut integraatiota puolestaan sillä perusteella, että se ei ole erityisoppilaan etu. Ensinnäkin, erityisluokalla on erityisopetusta, joka ei kuulu tavallisen opettajan koulutukseen. Toiseksi, erityisoppilaat saavat ystäviä erityisluokilla, sukulaiseni mukaan he todellisuudessa syrjäytyvät enemmän tavallisella luokalla.
Kuutar
 

Re: Peruskoulun erikoisluokat

ViestiKirjoittaja Ryysy » 26.01.2016 01:34

Puhutko nyt joistakin sadistisista, ilkeistä, vihanhallintaongelmaisista väkivaltaisista lapsista, siis joistakin superpahoista vai myös ihan normihäiriköistä? Kun normihäirikköjä on aina ja kaikkialla... sipiseviä ja supisevia oppilaita, jotka eivät seuraa opetusta. Niitä on ihan erityispainotusluokilla, eri kieliä opiskelevilla, kaikkialla.
Ryysy
 

Re: Peruskoulun erikoisluokat

ViestiKirjoittaja Kuutar » 26.01.2016 01:48

Ryysy kirjoitti:Puhutko nyt joistakin sadistisista, ilkeistä, vihanhallintaongelmaisista väkivaltaisista lapsista, siis joistakin superpahoista vai myös ihan normihäiriköistä? Kun normihäirikköjä on aina ja kaikkialla... sipiseviä ja supisevia oppilaita, jotka eivät seuraa opetusta. Niitä on ihan erityispainotusluokilla, eri kieliä opiskelevilla, kaikkialla.

Kuvailin sellaista tavallista peruskoulun luokkaa, jossa on useampia ongelmaoppilaita. Sipinä ja supina on ihan eri asia kuin toisten oppilaiden ja opettajan jatkuva häiritseminen ja kiusaaminen. Häiriköivillä oppilailla ei myöskään ole minkäälaista motivaatiota oppia mitään. Minä olen ollut tuollaisella kuvaamallani luokalla, kiusattuna.

Tiedän etteivät omat kokemukseni ole edes lähellekään pahimpia. Olen ollut myös tavallisilla luokilla, joissa oli normaalisti käyttäytyviä oppilaita, sekä erityispainoitteisella luokalla lukiossa. Eroa oli kuin yöllä ja päivällä. Erot eivät johtuneet siitä millaisista luokista oli kyse, eikä opettajista. Kyllä oppilaat sen ratkaisevat, millainen ilmapiiri koulussa on ja onko siellä opiskelurauha. Sekä tavallinen luokka että erikoisluokka voivat olla hyviä oppimisympäristöjä, mikäli oppilaat arvostavat koulua.
Kuutar
 

Re: Peruskoulun erikoisluokat

ViestiKirjoittaja Ryysy » 26.01.2016 19:34

Ihmeellisiä luokkia maailmassa. En ole koskaan tavannut häirikköoppilaita, jotka saisivat koko opiskelurauhan pilattua. Kai opettajilla pitäisi olla keinoja puuttua siihen. Haluan nyt, että oppilaiden häiriöksi tulkittava käytös loppuu eli haluan jonkun (vaikka Jeesuksen) kertovan kuinka se tapahtuu. Kai opettajilla nyt on keinoja. Istumajärjestyksen vaihtaminen? Puhuttelu? Tai keskustelu yhdessä luokan kanssa asiasta? Yhteydenotto vanhempiin? Jotain?

En näe opiskelurauhan tahallista tai tahatonta pilaamista kiusaamisena siinä mielessä kuin kiusaamisen käsitän. Jos joku kiusaa toista siksi, että toinen haluaa viitata, niin se on kiusaamista, mutta ei häiriköintiä. Vai onko sekin häiriköintiä, että joku on kiusannut aiemmin siitä, että toinen tykkää viitata, mistä johtuen viittaajalle tulee epämieluisa olo?

Häiriköitä on varmaan eniten yläasteella, mutta ei kai vielä peruskoulussa sentään? Taisin olla yläasteella häirikkö niillä tunneilla, joilla opettaja oli sellainen, joka ei osannut ottaa luokkaa 'haltuunsa'. Vasta aikuisena (en lukiossa) opiskellessa tajusin, että joitakin ihan tosiaan saattaa häiritä supina. Tajusin myös että muiden supina ärsytti joitakin supinoijien lähellä istuvia eli näin ollen veikkaan supinankin olevan jonkin sortin häiriköintiä, vaikkei se tarkoituksellista olisikaan.

Haluaisin kuitenkin ehdottomasti päästä johonkin seuraamaan luokkaa, jossa on häirikköoppilas (tai usea).

Voisi olla hyvä, että kaikilla opettajilla olisi jokin harjoittelukokemus tarkkailuluokasta (jos sellaisia vielä on), niin heillä olisi ehkä myös paremmat eväät puuttua häiriköintiin. Häiriköintiä myös vähentää toivottavasti nykyinen pakkoesikoulu, niin viittaamista ja ryhmässä toimimisen taitoja, erilaisuuden hyväksymistä ynnä muuta voidaan opetella jo ennen kouluikää.

Plöplöplö.
Ryysy
 

Re: Peruskoulun erikoisluokat

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.01.2016 19:40

Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Peruskoulun erikoisluokat

ViestiKirjoittaja Ryysy » 26.01.2016 19:49

Oho. Peruskoulu ei olekaan ala-aste. Olen puhunut koko ajan ala-asteesta, yläaste on kamala paikka. Ainakin muistan ylä-asteelaisena ajatelleeni, että jos olisin opettaja, en ikinä haluaisi olla töissä yläasteella. Ja korjaan vielä: jos häiriköi kesken tunnin sanomalla "hikari kakka-aivo", se on kiusaamista, jos häiriköi mölisemällä, se on joku mölinää tai häiriköintiä, jos sanoo tunnin jälkeen "hikari kakka-aivo", se on kiusaamista, jos 'luo' toiselle tunteen, ettei toinen uskalla viitata, se on kiusaamista.

Käsitän häiriköinnin jotenkin tarkoitukselliseksi pahanteoksi. Esim. teinien ärsyttävä hihittely ei ole häiriköintiä, vaikka varmaan jonkun mielestä on.
Ryysy
 

Re: Peruskoulun erikoisluokat

ViestiKirjoittaja Kuutar » 27.01.2016 14:56

Ryysy kirjoitti:Oho. Peruskoulu ei olekaan ala-aste. Olen puhunut koko ajan ala-asteesta, yläaste on kamala paikka. Ainakin muistan ylä-asteelaisena ajatelleeni, että jos olisin opettaja, en ikinä haluaisi olla töissä yläasteella. Ja korjaan vielä: jos häiriköi kesken tunnin sanomalla "hikari kakka-aivo", se on kiusaamista, jos häiriköi mölisemällä, se on joku mölinää tai häiriköintiä, jos sanoo tunnin jälkeen "hikari kakka-aivo", se on kiusaamista, jos 'luo' toiselle tunteen, ettei toinen uskalla viitata, se on kiusaamista.

Käsitän häiriköinnin jotenkin tarkoitukselliseksi pahanteoksi. Esim. teinien ärsyttävä hihittely ei ole häiriköintiä, vaikka varmaan jonkun mielestä on.

Minä taas olen puhunut yläasteesta, yläasteella olin siis luokalla jossa oli kiusaajia ja häirikköoppilaita. Peruskouluun kuului ala- aste ja ylä- aste, silloin kun minä peruskoulua kävin. Minä puhuin häiriköinnistä, joka sisälsi sekä kiusaamista että sitä, kun jotkut oppilaat häiritsivät tahallisesti tunnilla niin, että muilla oppilailla ei ollut opiskelurauhaa, eikä opettajilla opettamisrauhaa.
Kuutar
 

Re: Peruskoulun erikoisluokat

ViestiKirjoittaja Ryysy » 27.01.2016 23:11

Yläasteella meillä hävisi ns. luokka. Se hajotettiin. Sai esittää toiveita (pari kaveria) kenen kanssa haluaisi samalle luokalle. Ja mielessäni mietin, että selvästi oli tietyt tyypit koitettu erottaa toisistaan. Mietin jo silloin oliko vanhemmilla ja opettajilla missä määrin haarukat sopassa ja millä perusteella uudisjaot tehtiin. Ehkä se oli jokin erikoisluokkien esiaste.
Ryysy
 

Edellinen

Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa

cron