Ryysy kirjoitti:Ilman muuta erikoisluokat opiskelumyönteisille ja häirikköluokat häiriköille. Näin ei missään elämänvaiheessa tarvitse harjoittaa vuorovaikutustaitoja erilaisten ihmisten kanssa. Ilmeisesti opettajilla ei ole enää keinoja puuttua häiritsevään käyttäytymiseen tai ainakin siihen menee liikaa aikaa. Selvispähän erikoisluokkien varsinainen idea. Ne eivät jaa lapsia lahjakkuuksien mukaan ennalta, vaan myös tekevät toisista lahjakkaampia, toisista jää lahjattomampia, mutta pakko olla heitäkin, niin että vertailukohde pysyy.
En tätä häirikköasiaa tajua alkuunkaan, siis totta kai häirikölläkin on oikeus päästä erityismusaluokalle tai liikuntapainotteiseen, ehkä juuri HÄIRIKÖLLE tämä olisi erityisen hyväksi.
Ei opiskelu onnistu ollenkaan, oli luokka millainen tahansa, jos häiriköivä oppilas ei anna opiskelurauhaa kenellekään. Eivät häiriköivät oppilaat kyllä yleensä niille erikoisluokille haluakaan. Liikuntapainoitteinen tai musapainoitteinen sopii kenelle tahansa musiikista tai liikunnasta pitäville. Minä tarkoitan häirikköoppilailla sellaisia oppilaita, jotka suhtautuvat kouluun ja muihin oppilaisiin, sekä opettajaan lähtökohtaisesti vihamielisesti. Opettajilla ei todellakaan ole ollut enää vuosikausiin keinoja puuttua häiriökäyttäytymiseen.
Idea tasa-arvoisesta peruskoulusta ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta on hieno, mutta ei se käytännössä ole oikein onnistunut. Jos häiriköiviä, aggressiivisia oppilaita laitetaan samaan luokkaan kilttien ja tunnollisten oppilaiden kanssa, usein lopputuloksena kilttejä kiusataan, opettaja ei saa opettaa ja häiriköillä on enemmän oikeuksia kuin muilla. Mitä häiriköivä oppilas oppii tällaisella luokalla? Hän oppii, että hänellä on valta luokassa ja muiden on toimittava hänen ehdoillaan. Sen sijaan opetussuunnitelman sisällöstä hän ei opi välttämättä paljon mitään.
Mitä kiltti, tunnollinen oppilas oppii luokalla, jossa häiriköt määräävät ? Hän oppii, että kiltteys ei kannata, eikä maailmassa ole oikeutta, ainakaan koulumaailmassa, koska häntä kiusataan, vaikka hän ei ole tehnyt mitään väärin. Lisääkö tällainen oppimisympäristö hänen empatiakykyään? Epäilenpä, että voi jopa vähentää. Kiltti,tunnollinen tai lahjakas oppilas todennäköisesti pärjää tulevaisuudessa hyvin, mutta hän tietää että se johtuu hänen omista ansioistaan. Hän on ollut kiusattu niiden oppilaiden toimesta, joita kohtaan opettaja käski olla ymmärtävä ja kärsivällinen. Entinen kiltti oppilas äänestää Kokoomusta ja tietää, ettei tasa-arvoa synny tosiasiat kieltämällä.
Eräs sukulaiseni on erityisopettaja ja hän on kritisoinut integraatiota puolestaan sillä perusteella, että se ei ole erityisoppilaan etu. Ensinnäkin, erityisluokalla on erityisopetusta, joka ei kuulu tavallisen opettajan koulutukseen. Toiseksi, erityisoppilaat saavat ystäviä erityisluokilla, sukulaiseni mukaan he todellisuudessa syrjäytyvät enemmän tavallisella luokalla.