Juhana Vartiaisen uusin ehdotus

Re: Juhana Vartiaisen uusin ehdotus

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.01.2016 00:17

Kuutar kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:olet viitannut toistamiseen veropohjan romahtamiseen mutta et ole ottanut kantaa vastakkaisiin näkemyksiin.

:?: Selasin viestiketjua, vastasihan minä. Mihin viestiin en ole mielestäsi vastannut?

Varmaan sitten olet toistanut vain samaa ottamatta kantaa vastaväitteisiin.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Juhana Vartiaisen uusin ehdotus

ViestiKirjoittaja Kuutar » 07.01.2016 00:17

Kyllästynyt kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Esitin sinun olevan ylimielinen perustuen siihen, mitä tähän ketjuun itse kirjoitit...

Kyse on sinun tulkinnastasi eikä minun asenteestani (niin kuin sinä väitit olevan).
Kuutar kirjoitti:... Minä olen myös keskustelun osapuoli tässä ketjussa, se on eri asia kuin kahden nimimerkin keskinäiseen väittelyyn puuttuminen...

Mutta puutuit kuitenkin ja otit kantaa Tristanin puolesta ja minua vastaan.

Kommentoin niitä asioita, joista tässä ketjussa puhuttiin. Sinä itse aloit puhua Trissestä tässä ketjussa.
Kuutar
 

Re: Juhana Vartiaisen uusin ehdotus

ViestiKirjoittaja Kuutar » 07.01.2016 00:21

Psykopatologia kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:olet viitannut toistamiseen veropohjan romahtamiseen mutta et ole ottanut kantaa vastakkaisiin näkemyksiin.

:?: Selasin viestiketjua, vastasihan minä. Mihin viestiin en ole mielestäsi vastannut?

Varmaan sitten olet toistanut vain samaa ottamatta kantaa vastaväitteisiin.

Vastasin Hilpalle sivulla kolme.
Kuutar
 

Re: Juhana Vartiaisen uusin ehdotus

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 07.01.2016 00:22

Kuutar kirjoitti:Kommentoin niitä asioita, joista tässä ketjussa puhuttiin. Sinä itse aloit puhua Trissestä tässä ketjussa.

Minulta kysyttiin loisen määritelmää, ja koska hän on ainoa jota olen sitä nimitystä käyttänyt, hänen nimensä mainitsin.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Juhana Vartiaisen uusin ehdotus

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.01.2016 01:03

Kuutar kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Mielestäni (SAK:n ym.) vastaisesti laajempi työllisyys ja (yleisestikin) pienemmät palkat kuin päin vastoin (tai nykymeno). Sosiaalitoimi voisi osin kompensoida pienimpiä palkkoja, jolloin se toimialue voi näyttää ikään kuin laajenevan (huono homma). Kuitenkin sosiaalitoimen käyttämä raha voisi kuitenkin jopa pienentyä, jos osa asiakkaista saisi tulonsa (jopa) pienemmän palkan muodossa (hyvä homma). - Työllisyys on kaikkein tärkeintä.

Kun ongelma on siinä, että palkkojen reilun alentamisen jälkeen ei olisi varaa enää ylläpitää sosiaaliturvajärjestelmää. Ei olisi sitten enää sosiaalitoimea, josta saisi toimeentulotukea. Pienillä palkoilla ilman tukia on mahdollista tulla toimeen vain halvan hintatason maassa, jota Suomi ei ole.

Kuten arvelin; et kommentoi.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Juhana Vartiaisen uusin ehdotus

ViestiKirjoittaja Kuutar » 07.01.2016 01:47

Psykopatologia kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Mielestäni (SAK:n ym.) vastaisesti laajempi työllisyys ja (yleisestikin) pienemmät palkat kuin päin vastoin (tai nykymeno). Sosiaalitoimi voisi osin kompensoida pienimpiä palkkoja, jolloin se toimialue voi näyttää ikään kuin laajenevan (huono homma). Kuitenkin sosiaalitoimen käyttämä raha voisi kuitenkin jopa pienentyä, jos osa asiakkaista saisi tulonsa (jopa) pienemmän palkan muodossa (hyvä homma). - Työllisyys on kaikkein tärkeintä.

Kun ongelma on siinä, että palkkojen reilun alentamisen jälkeen ei olisi varaa enää ylläpitää sosiaaliturvajärjestelmää. Ei olisi sitten enää sosiaalitoimea, josta saisi toimeentulotukea. Pienillä palkoilla ilman tukia on mahdollista tulla toimeen vain halvan hintatason maassa, jota Suomi ei ole.

Kuten arvelin; et kommentoi.

Kyllä vastasin, arvelin että esittämäsi malli ei toimisi, jos palkat keskimäärin reilusti alenisivat. Tarvitaan niitä työpaikkoja, joista saa niin hyvän palkan, että myös veroprosentti on korkea. Pienituloiset toimeentulotukea saavat eivät kykene maksamaan riittävästi veroja.
Kuutar
 

Re: Juhana Vartiaisen uusin ehdotus

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.01.2016 02:07

Minähän totesin, että sossu kompensoi osan. Onhan ko. kompensoinnin tarve ja osuus toki pienempi, jos duunari itse saa työllään osan. Jos firmat menestyvät työllisyydenkin vuoksi, verotulot firmoista ja osakkeista kasvavat. Veropohja laajenee.

Vastauksessasi toistit vain jo esittämääsi.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Juhana Vartiaisen uusin ehdotus

ViestiKirjoittaja Kuutar » 07.01.2016 15:23

Psykopatologia kirjoitti:Minähän totesin, että sossu kompensoi osan. Onhan ko. kompensoinnin tarve ja osuus toki pienempi, jos duunari itse saa työllään osan. Jos firmat menestyvät työllisyydenkin vuoksi, verotulot firmoista ja osakkeista kasvavat. Veropohja laajenee.

Vastauksessasi toistit vain jo esittämääsi.

Niin, minä en vain usko että esittämäsi malli toimii, että palkkojen reilu alentaminen johtaisi talouskasvuun. Suomen talous on vientivetoinen, joten suomalaisten tuotteiden pitäisi olla halpoja ennen kaikkea ulkomailla ja ulkomaalaisille. Voiko tämä onnistua niin kauan kuin valuuttana on euro?
Kuutar
 

Re: Juhana Vartiaisen uusin ehdotus

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.01.2016 15:46

Verokanta laajenisi, yhteisöverojen tuotto nousisi, työttömyys vähenisi (säästöt).
Työttömyyskorvaukset ovat iso lovi valtion kukkaroon.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Juhana Vartiaisen uusin ehdotus

ViestiKirjoittaja Runo » 07.01.2016 19:55

Psykopatologia kirjoitti:Minähän totesin, että sossu kompensoi osan. Onhan ko. kompensoinnin tarve ja osuus toki pienempi, jos duunari itse saa työllään osan. Jos firmat menestyvät työllisyydenkin vuoksi, verotulot firmoista ja osakkeista kasvavat. Veropohja laajenee.

Vastauksessasi toistit vain jo esittämääsi.


Ei tämä toimisi. Yritykset palkkaavat hyvin mieluusti vain näitä tuettavia halvalla. Esimerkiksi jos hampurilaisravintola palkkaa neljä sossulaista 500 euron kuukausipalkalla, tarkoittaa se, että veronmaksajat maksavat vähintään puolet ravintolan työntekijöiden palkasta (oletan, että 1000 vähintään ihminen tarvitsee elääkseen), enemmän kuin kannattavaa työnantajalle. Pian tämä alkaisi vääristää markkinoita, kannattaakin hakeutua toimeentulotuelle jotta saa edes sen ensimmäisen työpaikan, koska tällöin saa sen työpaikan.

Hyvällä verosuunnittelulla firmat eivät maksa veroja Suomeen, joten ei saataisi edes osaa takaisin.
Runo
 

Re: Juhana Vartiaisen uusin ehdotus

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.01.2016 20:18

Ei tämä toimisi. - Mihin korrelaatti viittaa?
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Juhana Vartiaisen uusin ehdotus

ViestiKirjoittaja Runo » 07.01.2016 22:29

Siis se ei toimisi, että sossu kompensoisi osan.
Runo
 

Re: Juhana Vartiaisen uusin ehdotus

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 08.01.2016 00:26

Eikö? Jos liksaa olisi vaikka tonni, sossu antaisi niukemmin (800 €), ja rahaa säästyisi.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Juhana Vartiaisen uusin ehdotus

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.01.2016 01:03

Psykopatologia kirjoitti:Eikö? Jos liksaa olisi vaikka tonni, sossu antaisi niukemmin (800 €), ja rahaa säästyisi.

Tietenkin säästyisi, kun ajatellaan per capita, siis olemassaolevia nykyisiä työttömiä kohti. Emme kuitenkaan tiedä, miten firmat alkavat käyttäytyä, kun tällainen subventiomahdollisuus käynnistyy. Kapitalismin henkeen kuuluu tarttua tilaisuuteen. Mikäli yritykset siirtyisivät laajamittaisesti subventoidun työvoiman käyttöön, tarvittaisiin valtion tukieuroja enemmän kuin laskelmasi edellyttää. Myös verokertymän laskennassa on otettava huomioon Runon mainitsemat seikat.
Hilppa
 

Re: Juhana Vartiaisen uusin ehdotus

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 08.01.2016 11:31

Mutta markkinat olisivat vapaat. Ei toimeentulotuelle hakeutuminen auttaisi työpaikan saamisessa. Yhteisöveron tuotto - valtion suurin tulonlähde - saattaisi nousta rajusti.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Juhana Vartiaisen uusin ehdotus

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.01.2016 15:31

Psykopatologia kirjoitti:Mutta markkinat olisivat vapaat. Ei toimeentulotuelle hakeutuminen auttaisi työpaikan saamisessa. Yhteisöveron tuotto - valtion suurin tulonlähde - saattaisi nousta rajusti.

Siis mitään pakkoa ei olisikaan? Kuitenkin minimipalkkoja olisi säädettävä huimasti alaspäin, ja sehän on jo pakkotoimenpide, ja vaikuttaa huimasti kysynnän ja tarjonnan mekanismeihin. Kävisi juuri niin kuin Espanjassa.

Palkat ovat jo jäissä ja laskussa.
Hilppa
 

Re: Juhana Vartiaisen uusin ehdotus

ViestiKirjoittaja Kuutar » 08.01.2016 15:31

Psykopatologia kirjoitti:Mutta markkinat olisivat vapaat. Ei toimeentulotuelle hakeutuminen auttaisi työpaikan saamisessa. Yhteisöveron tuotto - valtion suurin tulonlähde - saattaisi nousta rajusti.

Motivoisiko se ihmisiä hakemaan ja tekemään töitä, jos palkka olisi reilusti nykyisiä palkkoja pienempi?
Minä tosin pidän ongelmallisempana Suomen korkeaa hintatasoa, kuin pientä palkkaa.
Kuutar
 

Re: Juhana Vartiaisen uusin ehdotus

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 08.01.2016 16:01

Pienet palkat motivoivat huonosti varsinkin jos tuet ovat isot.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Juhana Vartiaisen uusin ehdotus

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 08.01.2016 16:05

Mutta eikö Hilpan esiin tuomassa valtio tuki firmojen suorittamaa palkkausta (kuten meilläkin)?

Aiemmin esittämäni voi toimia vain, jos firmat alkavat ottaa uusia suhteellisen pienellä palkalla.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Juhana Vartiaisen uusin ehdotus

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.01.2016 16:06

Kuutar kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Mutta markkinat olisivat vapaat. Ei toimeentulotuelle hakeutuminen auttaisi työpaikan saamisessa. Yhteisöveron tuotto - valtion suurin tulonlähde - saattaisi nousta rajusti.

Motivoisiko se ihmisiä hakemaan ja tekemään töitä, jos palkka olisi reilusti nykyisiä palkkoja pienempi?
Minä tosin pidän ongelmallisempana Suomen korkeaa hintatasoa, kuin pientä palkkaa.

I) Ihmisten on pakko tyytyä siihen tarjottuun palkkaan, joka on (pakotetusti) pienempi.
II) Suomen korkea hintataso ei ole yksiselitteinen käsite. On sisämarkkinoiden hintataso, kotimaisen työn tuloksena syntynyt palvelujen ja kotimaisten tuotteiden hintataso, on energiantuotannon, asumisen ja muun infrastruktuurin hintataso ja on tuontituotteiden hintataso. Ensimmäiseen voimme vaikuttaa, mutta meillä on perinteisesti ollut myös korkea laatutaso (ja kohtuullisen hyvät palkat), mikä on osin siivittänyt meitä sotienjälkeiseen taloudelliseen nousuun (paitsi että taloudellinen nousu on aina riistetty luonnonvaroista ja ihmisten selkänahasta). Toiseen emme voi kovin paljon vaikuttaa paitsi ehkä vähän teknologisen luonnonvaroja säästävän kestävän kehityksen avulla. Kolmanteen emme myöskään juuri voi vaikuttaa paitsi suosimalla kotimaista ja ottamalla uudelleen käyttöön sääntelytalouden, mikä on nykyisessä maailmassa yksittäisen kansakunnan päätöksenä vaikutusmekanismeiltaan melkoinen riski. Lisäksi mainitsemasi palkat ja hinnat ovat jonkin verran naimisissa keskenään, mutta vapaassa kapitalismissa globaalit markkinat vaikuttavat melkoisesti mekanismeillaan.
Hilppa
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa

cron