Turkkilaiset ampuneet venäläiskoneen alas

Re: Turkkilaiset ampuneet venäläiskoneen alas

ViestiKirjoittaja Lauri » 24.11.2015 22:29

Jos nyt vaikka miettisit, että mitä merkitsee, kun Nato-maa ampuu venäläisen koneen alas. Jos siihen yhdistää, että tämä tapahtuu ns. "Lähi-idän ruutitynnyrissä". Jos siihen vielä yhdistää sen, että nyt valtioitten väliset suhteet ovat erityisen jännittyneet mm. Ukrainan kriisin, pakolaiskriisin ja Pariisin terrori-iskun takia.

Kun vielä yhdistetään siihen, että Turkissa on islamistinen hallinto, josta ei oikein ota selvää kenen puolella se on.

Venäjän ja Naton pitäisi olla "liittolaisia" Daeshia vastaan. Putin puhui selkään puukottamisesta.

On tuo semmoinen soppa, että siitä voi kehittyä mitä tahansa. Mitä siitä sitten kehittyy, en tiedä, mutta seuraan jännittyneenä, että mihin suuntaan lähtee kehittymään. Toistaiseksi asia taitaa rauhoittua, mutta ei noita tarvita enää yhtään lisää.
Lauri
 

Re: Turkkilaiset ampuneet venäläiskoneen alas

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.11.2015 22:42

Lauri, lämpöinen kiitos asiallisesta vastauksesta, joka oli seikkaperäinen ja selittävä.
Sitä en ymmärrä, että mikset voinut kirjoittaa tuota kaikkea vaikka jo heti ensimmäiseen viestiisi tässä ketjussa. Sinun kirjoituksesi oli paljon kiinnostavampaa ja ajatuksia herättävämpää luettavaa kuin laittamasi linkit ja sitaatit.

Syntyneestä sopasta olen kanssasi samaa mieltä.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Turkkilaiset ampuneet venäläiskoneen alas

ViestiKirjoittaja Hilppa » 24.11.2015 22:46

Mirri kirjoitti:Lauri, lämpöinen kiitos asiallisesta vastauksesta, joka oli seikkaperäinen ja selittävä.
Sitä en ymmärrä, että mikset voinut kirjoittaa tuota kaikkea vaikka jo heti ensimmäiseen viestiisi tässä ketjussa. Sinun kirjoituksesi oli paljon kiinnostavampaa ja ajatuksia herättävämpää luettavaa kuin laittamasi linkit ja sitaatit.

Syntyneestä sopasta olen kanssasi samaa mieltä.

No nytpä sinulla syntyi oikein oivallus.
Hilppa
 

Re: Turkkilaiset ampuneet venäläiskoneen alas

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.11.2015 22:48

Joo.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Turkkilaiset ampuneet venäläiskoneen alas

ViestiKirjoittaja Lauri » 24.11.2015 23:27

Omaakin jäkeä saa käyttää, ettei minun tarvitse kaikkea selittää.
Lauri
 

Re: Turkkilaiset ampuneet venäläiskoneen alas

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.11.2015 23:39

Lauri kirjoitti:Omaakin jäkeä saa käyttää, ettei minun tarvitse kaikkea selittää.

Nyt kuulostat ylimieliseltä.

Jos sinä aloitat foorumilla ketjun, lienee vähintäänkin kohtuullista odottaa ja toivoa sinun selittävän aloittamasi keskusteluketjun ajatus ja tavoite ihan itse ja omin sanoin. Toisin sanoen että kertoisit omista ajatuksistasi ja käsityksistäsi linkittämisten ja siteerausten sijaan.
En pidä itseäni järkeä vailla olevana lukijana, vaikka haluankin lukea tällä foorumilla nimenomaan foorumin kirjoittajien ajatuksia, mietteitä ja käsityksiä elämästä ja maailman tapahtumista.

Ja vielä: miksi sinä, Lauri, et käytä omaa järkeäsi lykätessäsi foorumille 'keskustelu'ketjun toisensa jälkeen?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Turkkilaiset ampuneet venäläiskoneen alas

ViestiKirjoittaja karsee huuli » 24.11.2015 23:54

Re: Turkkilaiset ampuneet venäläiskoneen alas

Oleellista on, osuiko ohjus venäläiseen koneeseen Turkin vai Syyrian ilmatilassa. Palava ja osuman jälkeen vielä pitkään lentänyt siipirikkoinen kone putosi joka tapauksessa Syyrian puolelle. TurkkilaIsten mukaan sitä oli varoitettu viiden minuutin ajan kymmenisen kertaa Turkin puolella. Itämeren turvallisuutta ajatellen ja Suomen ilmapuolustuksen pitkämielisyydestä huolimatta ennakkotapauksella saattaa olla positiiviakin seurauksia. Tai sitten ei.
karsee huuli
 

Re: Turkkilaiset ampuneet venäläiskoneen alas

ViestiKirjoittaja Lauri » 25.11.2015 00:27

Mirri kirjoitti:
Lauri kirjoitti:Omaakin jäkeä saa käyttää, ettei minun tarvitse kaikkea selittää.

Nyt kuulostat ylimieliseltä.

Jos sinä aloitat foorumilla ketjun, lienee vähintäänkin kohtuullista odottaa ja toivoa sinun selittävän aloittamasi keskusteluketjun ajatus ja tavoite ihan itse ja omin sanoin. Toisin sanoen että kertoisit omista ajatuksistasi ja käsityksistäsi linkittämisten ja siteerausten sijaan.
En pidä itseäni järkeä vailla olevana lukijana, vaikka haluankin lukea tällä foorumilla nimenomaan foorumin kirjoittajien ajatuksia, mietteitä ja käsityksiä elämästä ja maailman tapahtumista.

Ja vielä: miksi sinä, Lauri, et käytä omaa järkeäsi lykätessäsi foorumille 'keskustelu'ketjun toisensa jälkeen?

Oletko miettinyt miltä kuulostaa, kun sinä opastat minua sormi pystyssä miten minun tulee foorumilla asioita esittää?
Lauri
 

Re: Turkkilaiset ampuneet venäläiskoneen alas

ViestiKirjoittaja Hilppa » 25.11.2015 00:29

^^
Hyvä pohdinta. Itse siirryn Laurin linjoille linkittämään.

http://www.aljazeera.com/news/2015/11/l ... 39717.html

Samoilta seuduilta, joskaan ei ihan läheltä, on Syyrian Rakkasta kertova Al Jazeeran ISIL-kooste.
Videossa Explained: One minute ISIL (sanomattakin selvää, että videon kesto on 1 min.)

Korjaus: videon kesto 2 min.
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 25.11.2015 01:15, muokattu yhteensä 1 kerran
Hilppa
 

Re: Turkkilaiset ampuneet venäläiskoneen alas

ViestiKirjoittaja Hilppa » 25.11.2015 00:38

Lauri kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Lauri kirjoitti:Omaakin jäkeä saa käyttää, ettei minun tarvitse kaikkea selittää.

Nyt kuulostat ylimieliseltä.

Jos sinä aloitat foorumilla ketjun, lienee vähintäänkin kohtuullista odottaa ja toivoa sinun selittävän aloittamasi keskusteluketjun ajatus ja tavoite ihan itse ja omin sanoin. Toisin sanoen että kertoisit omista ajatuksistasi ja käsityksistäsi linkittämisten ja siteerausten sijaan.
En pidä itseäni järkeä vailla olevana lukijana, vaikka haluankin lukea tällä foorumilla nimenomaan foorumin kirjoittajien ajatuksia, mietteitä ja käsityksiä elämästä ja maailman tapahtumista.

Ja vielä: miksi sinä, Lauri, et käytä omaa järkeäsi lykätessäsi foorumille 'keskustelu'ketjun toisensa jälkeen?

Oletko miettinyt miltä kuulostaa, kun sinä opastat minua sormi pystyssä miten minun tulee foorumilla asioita esittää?

Hehe. Mirri ei taida sellaisia miettiä. Hän voisi kuitenkin itse valmistaa tiivistelmän palstalle Turkin pudottamasta venäläiskoneesta maailmanpoliittisine seuraustarkasteluineen ja strategisen polttopisteen analyyseineen.
Hilppa
 

Re: Turkkilaiset ampuneet venäläiskoneen alas

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.11.2015 00:50

Lauri kirjoitti:Oletko miettinyt miltä kuulostaa, kun sinä opastat minua sormi pystyssä miten minun tulee foorumilla asioita esittää?

Uskon, että asiallisen ja perustellun palautteen antaminen on tällä foorumilla sallittua. Silti vaikka palaute sinusta tuntuu ja kuulostaa sormi pystyssä opastamiselta.

Omasta mielestäni palautteeni sinulle on ollut asiallista ja perusteltua. Jos olet toista mieltä, varmaan perustelet näkemyksesi muutenkin kuin vastakysymyksiä heittelemällä.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Turkkilaiset ampuneet venäläiskoneen alas

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.11.2015 00:51

Hilppa kirjoitti:Hehe. Mirri ei taida sellaisia miettiä. Hän voisi kuitenkin itse valmistaa tiivistelmän palstalle Turkin pudottamasta venäläiskoneesta maailmanpoliittisine seuraustarkasteluineen ja strategisen polttopisteen analyyseineen.

Hilppa, nyt kuulostat tyhmältä.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Turkkilaiset ampuneet venäläiskoneen alas

ViestiKirjoittaja Hilppa » 25.11.2015 00:58

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Hehe. Mirri ei taida sellaisia miettiä. Hän voisi kuitenkin itse valmistaa tiivistelmän palstalle Turkin pudottamasta venäläiskoneesta maailmanpoliittisine seuraustarkasteluineen ja strategisen polttopisteen analyyseineen.

Hilppa, nyt kuulostat tyhmältä.

Jos välttämättä haluat tietää, niin sinäkin.
Hilppa
 

Re: Turkkilaiset ampuneet venäläiskoneen alas

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.11.2015 01:21

Jos välttämättä haluat tietää, niin sinäkin.

Hilppa, en halunnut välttämättä tietää, mutta samapa tuo. Menee sinun tyhmyytesi - tai ajattelemattomuutesi - piikkiin tämäkin juttu, ei minun.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Turkkilaiset ampuneet venäläiskoneen alas

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.11.2015 02:22

Suurennettuja still-kuvia videosta (CNN): http://edition.cnn.com/2015/11/24/world ... index.html ja kartta
Kuva
Kuva
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turkkilaiset ampuneet venäläiskoneen alas

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.11.2015 03:24

VIDEO: Syrian fighters shoot down Russian helicopter with US anti-tank missile
http://www.jpost.com/Middle-East/Syrian ... ile-435217 (1:07)
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turkkilaiset ampuneet venäläiskoneen alas

ViestiKirjoittaja Lauri » 25.11.2015 09:12

Myös Turkki näyttää loukanneen Syyrian ilmatilaa.

Turkin tuhoama venäläinen sotilaskone oli Syyrian puolella, kun se ammuttiin alas, kertoo nimettömänä pysyttelevä yhdysvaltalainen viranomaislähde uutistoimisto Reutersille.

Lähteen mukaan venäläiskone oli kuitenkin käynyt Turkin puolella ennen kuin Turkin hävittäjät ampuivat sen alas.

Arvio Venäjän sotilaskoneen sijainnista perustuu sen jättämään lämpöjälkeen.

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art- ... 62268.html
Lauri
 

Re: Turkkilaiset ampuneet venäläiskoneen alas

ViestiKirjoittaja Hilppa » 25.11.2015 16:15

Hesarin sunnuntai-liitteen kirjoituksesta kopioitua:
On neljä tapaa tuhota Isis
Helsingin sanomat 22.11.2015

Ideologiaa, jihadismia ja verkkopropagandaa ei voi kuitenkaan kukistaa, ellei sitä ensin ymmärrä.
Isisin kannattajat tai johtajat ovat fanaattisia, mutta eivät ”hulluja”, ja liikkeen kasvulla on järjelliset syyt, muistuttaa Lähi-idän tutkimuksen professori Hannu Juusola Helsingin yliopistosta. Hän ei ajattele vain Isisin lannistamista, vaan Lähi-idän isoa palapeliä, jossa Isis on yksi osa.
Oleellista on ymmärtää, että radikaaleja islamisteja sikiää lisää niin kauan kuin Lähi-idän sunnien ja shiiojen konflikti jatkuu, Irakin shiiahallinto alistaa sunneja, Persianlahden öljymaat tukevat radikaalia sunnilaista islamia ja Lähi-idässä on miljoonien toimettomien, rahattomien ja turhautuneiden nuorten miesten joukko, jolle voi syöttää mustavalkoisen maailmankuvan.

... Yhdysvallat haluaa kaataa sekä Isisin että Assadin.
Venäjä haluaa kaataa Isisin mutta pitää
Assadin vallassa Venäjän ehdoilla.
Sunnien Saudi-Arabia haluaa kaataa shiia-Assadin mutta on passiivinen Isisin suhteen.
Iran haluaa kaataa Isisin ja pitää Assadin vallassa, mutta Iranin ehdoilla, ei Venäjän ehdoilla.
Turkki taas haluaa sekä Assadin että Isisin kaatuvan, mutta niin, ettei kurdien sotilaallinen ja poliittinen asema vahvistu ja kysymys kurdien itsehallintoalueesta nouse esiin.
”Ideaalia tietenkin olisi, että YK:n turvallisuusneuvosto pääsisi yhteisymmärrykseen ja Isisin-vastaisella operaatiolla olisi YK-mandaatti”, sanoo Ulkopoliittisen instituutin vanhempi tutkija Teemu Sinkkonen.
Ei niin, että Sinkkonen siihen uskoisi. Ei ainakaan vielä. Suurvallat katsovat omia etujaan Lähi-idässä, eivätkä edut
ole helposti yhteen Sovitettavissa.

http://www.hs.fi/sunnuntai/a1447999687883
Hilppa
 

Re: Turkkilaiset ampuneet venäläiskoneen alas

ViestiKirjoittaja Hilppa » 25.11.2015 16:58

Koska tilanteen taustan asetelmat (viittaan edelliseen taustoituskirjoitukseen) ovat noinkin sekavat, ei ole ihme, että varsinaisessa strategian toteutuksessa tapahtuu isoja mokia ja vahinkoja.
Hilppa
 

Re: Turkkilaiset ampuneet venäläiskoneen alas

ViestiKirjoittaja Lauri » 25.11.2015 18:25

Venäläisen sotilaskoneen elossa säilyneen lentäjän mukaan Turkki ei varoittanut konetta radiolla tai näkyvin keinoin. Hänen mukaansa kone ei voinut lentää Turkin ilmatilassa.

– Mitään varoitusta ei tullut, ei radion kautta tai visuaalisesti. Mitään yhteyttä ei ollut, sanoi koneessa tähystäjänä toiminut Konstantin Murakhtin venäläistoimittajille Venäjän sotilastukikohdassa Syyriassa pelastusoperaation jälkeen.

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art- ... 90236.html
Lauri
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron