Koodaaminen - uusi "joukko-oppi"?

Koodaaminen - uusi "joukko-oppi"?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.10.2015 21:59

Talous 12.10.2015 klo 6:18 | päivitetty 12.10.2015 klo 12:48 http://yle.fi/uutiset/matematiikan_opet ... le/8358755

Matematiikan opettaja koodaamisen tulosta peruskouluihin: Moni jättää kokonaan opettamatta, koska osaamista ei ole

Ohjelmointia aletaan opettaa osana matematiikkaa jo ensi vuoden syksynä. Osalla matematiikan opettajista ei ole koodaamisen opettamiseen lainkaan valmiuksia.
(- -)
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koodaaminen - uusi "joukko-oppi"?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.10.2015 22:01

"Joukossa tyhmyys tiivistyy."
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki


Re: Koodaaminen - uusi "joukko-oppi"?

ViestiKirjoittaja Lauri » 27.10.2015 23:30

Olen sitä mieltä, että älylaitteet on apuvälineitä ja ns. koodaus on mekaanista työtä.

Kyllä koululaisille pitäisi opettaa ihan oikeaa matematiikkaa, logiikkaa, fysiikkaa eli perusasioita, jotka ovat muuttumattomia. Koodauksen oppii kyllä siten, jos ammatinvalinta osuu koodariksi tai sitten harrastusten kautta. Ohjelmointikielet muuttuvat niin nopeasti, että kolun koodausopit on jo vanhanaikaisia, kun pääsee työelämään.

Jos perusasiat on hakusessa, ei auta osaatpa koodata miten näppärästi tahansa.
Lauri
 

Re: Koodaaminen - uusi "joukko-oppi"?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.10.2015 23:32

Mieluummin kaunokirjoitusta.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koodaaminen - uusi "joukko-oppi"?

ViestiKirjoittaja Lauri » 27.10.2015 23:44

Ei pölhömpi ajatus. Oikeastaan laajemmin käden taitojen harjoittelua. Ihmisen aivojen kehitykseen on jonkun teorian mukaan edesauttanut käsillä tekeminen.

Päänuppia pitäisi kehittää monipuolisesti eikä pelkästään työntää sinne teoreettista tietoa, joka kaiken lisäksi vanhenee.

Kaunokirjoituksesta voisi nipistää siivun konekirjoituksen opiskeluun, koska näppis on edelleen tärkein käyttöliittymä tietokoneeseen.
Lauri
 

Re: Koodaaminen - uusi "joukko-oppi"?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.10.2015 00:00

Miksi opettaa koodaamista vajaamielisille?
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koodaaminen - uusi "joukko-oppi"?

ViestiKirjoittaja Lauri » 28.10.2015 00:03

Sipilän idea. Sipilän ajatusmaailma on kapeutunut niin, että Suomi pelastuu koodaamalla.

Se härjistä puhuu, joka härjillä kyntää.
Lauri
 

Re: Koodaaminen - uusi "joukko-oppi"?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 28.10.2015 04:57

PISA -tuloksethan ovat 2000-luvulla laskeneet, joten eikö kannattaisi keskittyä perusopetukseen? Eräs opettaja kirjoitti Helsingin Sanomissa, että kun tabletit otettiin mukaan opetukseen, se on vain häirinnyt opiskelua. Oppilaat pelaavat pelejä tai kirjoittavat somessa, eivätkä keskity opiskeluun.
Kuutar
 

Re: Koodaaminen - uusi "joukko-oppi"?

ViestiKirjoittaja Ryysy » 28.10.2015 07:15

Ihmettelin tätä uutista joitakin viikkoja sitten, milloin tämä nyt tulikaan. Ajattelin, että pitääpä tiedustella kunnon koodareilta, mistä oikein on kyse. Enpäs olekaan hirveästi kysellyt. Kuitenkin yksi vastaus, minkä sain koski sitä, mitä koodaamisella tarkoitetaan. En muista vastausta, mutta koodaus määriteltiin laajemmin kuin pelkäksi ykkösten ja nollien järjestelemiseksi tai pelien tekemiseksi. Enemmän oli kyse siitä, että opittaisiin hallitsemaan erilaisia järjestelmiä tai jotain mitä lie, kuitenkin ajatus koodaamisesta oli laajempi, mitä itse "koodaamiseksi" ajattelin. Esim. jotakin sanomaa tuli siitä, että nytkinhän jo tavallaan "koodataan" tai ohjelmoidaan aika paljon, vastaus liittyi jotenkin noihin älylaitteisiin... Pitääpä tarkistella vastausta kysymykseeni "mitä hittoa tämä koodaus tässä kohden tarkoittaa?!" Mieluusti jos jollakin on vastausta, niin haluan! Tietysti voisin kai lukea edes uutisen kokonaan.
Ryysy
 

Re: Koodaaminen - uusi "joukko-oppi"?

ViestiKirjoittaja Ryysy » 28.10.2015 07:26

Lauri kirjoitti:Ei pölhömpi ajatus. Oikeastaan laajemmin käden taitojen harjoittelua. Ihmisen aivojen kehitykseen on jonkun teorian mukaan edesauttanut käsillä tekeminen.
Päänuppia pitäisi kehittää monipuolisesti eikä pelkästään työntää sinne teoreettista tietoa, joka kaiken lisäksi vanhenee.
Kaunokirjoituksesta voisi nipistää siivun konekirjoituksen opiskeluun, koska näppis on edelleen tärkein käyttöliittymä tietokoneeseen.

Olen myös melko vakuuttunut siitä, että esim. musiikin harrastaminen, johon liittyy hienomotoriikan tapaista, NUOTTIEN LUKEMISTA (apua!), sävelkorvalla kuulostelua; siis paljon erilaisia aivotoimia yhtä aikaa, auttaa positiivisesti aivojen vointiin. Tämä on kuitenkin ristiriidassa hieman sen asian kanssa, että soittaminen voi myös lievittää stressiä tai helpottaa oloa... miten ei-stressaava asia voi kehittää? Toki ehkä rentoutusvaikutus tapahtuu vasta silloin, kun jo osataan soittaa. Stressiä voi hoitaa ehkä vain kappaleilla, joita jo osaa soittaa? Vai mites tää menis?

Kuinka moni täällä olioista on opiskellut oikeaoppisen kymmensormijärjestelmän tai vastaavan kirjoitustavan? En nyt julkisesti suoraa päätä mielelläni ilmoittaisi, että olen aivan käsipuoli kirjoittaja... mutta kuitenkin, esim. pianoa soittaessa en käytä yhtä sormea ollenkaan, tätä sormea en myöskään käytä koneella kirjoittaessa. Nämä pari sorkkaa eivät myöskään toimi täysin normaalisti. En osaa sanoa onko sitä / niitä käytetty niin vähän vai ovatko ne jo alkujaan olleet puoliksi käyttökelvottomat. Asiaan ei välttämättä kiinnitä itsekään huomiota ennen kuin kerrotaan, että "pianoa soitetaan näin eikä noin" tai "koneella kirjoitetaan näin". Väittäisin, että konekirjoittamisenkin oppii ilman opetusta. Tietysti opetuksesta voi myös hyötyä, ehkä?

Se vielä, että voikohan aivoja, jos nyt ei kehittää, mutta "suojata" (Pertin lempisanoin) rapistumiselta? Esim. voiko aikuisena soittamisen opettelu tai matemaattisten laskujen opettelu jotenkin parantaa aivoja tai jopa suojata dementialta?
Ryysy
 

Re: Koodaaminen - uusi "joukko-oppi"?

ViestiKirjoittaja Lauri » 28.10.2015 12:37

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Lähdekoodi

PS. Mix linkki katkesi? :o
Lauri
 

Re: Koodaaminen - uusi "joukko-oppi"?

ViestiKirjoittaja Lauri » 28.10.2015 12:41

Pianon soiton opiskelu kuulemma parantaa matematiikan taitoja. Ja varmasti monia muitakinbtaitoja.
Lauri
 

Re: Koodaaminen - uusi "joukko-oppi"?

ViestiKirjoittaja Runo » 29.10.2015 22:13

En kyllä väheneviä varoja laittaisi ohjelmoinnin opiskeluun. Mielummin vaikka tietokoneet pois ja matematiikan ja loogisen päättelykyvyn alkeet hyvin hallintaan. Kyllä nyt koodaamaan oppii jos oppii ajattelemaan. Ja keskittymään ja tekemään töitä jonkun tavoitteen eteen.

Mutta ennen kaikkea satsaisin leikki-ikäisiin. Leikkiä, sosiaalisia taitoja, satuja, musiikkia, loruja ja laadukasta varhaiskasvatusta. Kotioloista johtuvat erot lasten kouluvalmiuksissa pitäisi saada pienessä maassa mahdollisimman pieniksi.
Runo
 

Re: Koodaaminen - uusi "joukko-oppi"?

ViestiKirjoittaja Ryysy » 29.10.2015 22:26

Uutisesta: Ohjelmoinnin opettamiseen Koppatz suhtautuu sinänsä myönteisesti. Hän uskoo, että taito erottaa tulevaisuudessa ne, jotka pystyvät vaikuttamaan omiin asioihinsa niistä, jotka eivät pysty.

Ymmärtääkö joku, mitä tällä töräyksellä tässä tarkoitetaan?
Ryysy
 


Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa