HS 12.10. Pienipalkkainen vanhustenhoitaja kertoo

HS 12.10. Pienipalkkainen vanhustenhoitaja kertoo

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 12.10.2015 12:57

Vanhustenhoitaja HS:n mielipidesivulla:
http://www.hs.fi/mielipide/a14445302399 ... =frontpage
Töissä minulla on varaa syödä kaksi palaa leipää – ja nyt hallitus aikoo pienentää palkkaani

Olen pienipalkkainen nainen. Hoidan vanhuksia tehostetussa palveluasumisessa. Työni on fyysisestikin raskasta kolmivuorotyötä, ja se muuttuu vieläkin raskaammaksi, kun hoitajamitoitusta kiristetään.

Hallitus tahtoo pienentää palkkaani. Jo nyt olen minimoinut kuluni niin pieniksi kuin mahdollista. Mieheni on ollut työttömänä yli kaksi vuotta ja odottaa nyt päätöstä työmarkkinatuesta. Hänen ikäisenään ei ole realistisia mahdollisuuksia uuteen työhön. En keksi enää mitään tapaa, jolla pystyisin vähentämään elinkustannuksiani.

Jätin jo työpaikkaruokailun, otan töihin mukaan kaksi palaa leipää lounaaksi. Näin säästän 50 euroa kuukaudessa. Kasviksia ei perheessämme ole syöty kuukausiin, koska niistä ei maha täyty eikä niihin siksi kannata tuhlata. Erosin myös kirkosta äskettäin ja säästän siten 38 euroa kuukaudessa. Lainani ja laskuni olen vielä jotenkin pystynyt maksamaan, mutta loppukuusta tekee ruuan kanssa tiukkaa.

Olen ahkera ja pyrin tekemään työni niin hyvin kuin mahdollista. En ole mielestäni aiheuttanut Suomen taloudellista ahdinkoa. Mietin, miksi en yhteiskunnan mielestä ansaitse palkkaani.

Äänestin keskustaa. Sitä virhettä en tee enää koskaan. Minusta on turha puhua kansan antamasta mandaatista, sillä ei teillä sitä ole. En tunne tätä enää omaksi maakseni. Minun Suomeni ei ole tällainen.

Hoitaja
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: HS 12.10. Pienipalkkainen vanhustenhoitaja kertoo

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 12.10.2015 13:04

Vielä enemmän kuin hoitajan kertomus, minua järkyttää ensimmäinen kommentti.
Kalvaako kateellisia ihmisiä se, että hoitaja mahdollisesti asuu omistusasunnossa? Tuskin hänkään missään palatsissa asuu.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: HS 12.10. Pienipalkkainen vanhustenhoitaja kertoo

ViestiKirjoittaja Hilppa » 12.10.2015 13:13

En saanut Hesaria nyt jostain syystä auki. Kuulostaa todennäköiseltä tuollainen kalvaminen nykyisessä kotimaassamme.

Minua kiinnostaisi tietää, miksi kirjoittaja äänesti Keskustapuoluetta. Tyypillistä on usein sellainenkin, että ei äänestetä lainkaan, mutta mielipiteitä riittää. Sitten saatetaan valittaa, että ei löytynyt ketään "omannäköistään" poliitikkoa, joka olisi ajatellut kuten valittaja itse. Tällä en tarkoittanut mielipidekirjoituksen kirjoittajaa.

Hyvä, että edes joku avaa suunsa pienipalkkaisten naisten asemasta.
Hilppa
 

Re: HS 12.10. Pienipalkkainen vanhustenhoitaja kertoo

ViestiKirjoittaja toope » 12.10.2015 14:38

Perse että nämä hoitajien vinkumiset jo vituttaa. He eivät kuitenkaan ole läheskään huonopalkkaisempia ihmisiä.
No kohta on työtön, kun maahanmuuttajat tekevät vanhustenhoidon pienemmällä palkalla.
toope
 

Re: HS 12.10. Pienipalkkainen vanhustenhoitaja kertoo

ViestiKirjoittaja toope » 12.10.2015 14:46

"38 euroa kirkollisveroa pienestä kuukausipalkasta. Ei voi pitää paikkaansa." sanoo yksi keskustelija
Eikä voikaan pitää paikkaansa, jos noin paljon maksoi kuukaudessa kirkollisveroa, ei ole pienipalkkainen.
toope
 

Re: HS 12.10. Pienipalkkainen vanhustenhoitaja kertoo

ViestiKirjoittaja popi » 12.10.2015 15:46

4000 voi olla hoitajan palkka, joka tekee kolmivuorotyötä ja saa kaikki mahdolliset ikälisät. Käteen taitaa jäädä kuitenkin parisen tonnia verojen, työntekijämaksujen, liiton maksujen jne jälkeen. Ei pari tonnia käteen ole mikään iso palkka, jos sen työtä on työtä tehdessä ansainnut.
Viimeksi muokannut popi päivämäärä 12.10.2015 15:50, muokattu yhteensä 1 kerran
popi
 

Re: HS 12.10. Pienipalkkainen vanhustenhoitaja kertoo

ViestiKirjoittaja Hilppa » 12.10.2015 15:48

Eli valehteli tai muisti väärin? En tarkistanut lukuja enkä siten osannut punnita tietojen oikeellisuutta. Yli neljä tonnia/kk ansaitseva ei ole pienituloinen. Toisaalta lähihoitajan hommissa ei ymmärtääkseni ole noin suuri palkka. Ikävää, että nykyisin aivan kaikkeen täytyy suhtautua varauksella.
Hilppa
 

Re: HS 12.10. Pienipalkkainen vanhustenhoitaja kertoo

ViestiKirjoittaja toope » 12.10.2015 15:53

popi kirjoitti:4000 voi olla hoitajan palkka, joka tekee kolmivuorotyötä ja saa kaikki mahdolliset ikälisät. Käteen taitaa jäädä kuitenkin parisen tonnia verojen, työntekijämaksujen, liiton maksujen jne jälkeen. Ei pari tonnia käteen ole mikään iso palkka, jos sen työtä on työtä tehdessä ansainnut.

Kyllä sillä on varaa syödä muuta kuin kaksi leipää työpaikalla ja on varaa ostaa vihanneksia.

Tuollaisia nimettömiä höpölöpö-juttuja ei pitäisi julkaista.
toope
 

Re: HS 12.10. Pienipalkkainen vanhustenhoitaja kertoo

ViestiKirjoittaja popi » 12.10.2015 15:53

Kaveri on lähihoitajana psyk.sairaalassa ja tekee kolmivuorotyötä. Viimeksi kun näin hän kertoi kuukausipalkkansa olevan lisineen melkein neljätonnia. Valehteliko hän sitten, en tiedä?

Itse en pidä neljää tonnia mitenkään suurena palkkana varsinkin jos tekee kolmivuorotyötä. Se on ihan kohtalainen palkka raskaasta työstä. Jos joutuu elättäää yksin koko perheen, ei ainakaan pääkaupunkiseudulla palkasta paljon jää ylimääräistä.
popi
 

Re: HS 12.10. Pienipalkkainen vanhustenhoitaja kertoo

ViestiKirjoittaja popi » 12.10.2015 16:09

Googlasin lähihoitajan palkoista. Kyllä ne jää tuonne 2000 kummallekin puolelle riippuen työajasta ja -kokemuksesta jne. Taisi kaverini valehdella mulle elleio sitten mieshoitaja kolmivuorotyössä ja saman työantajan palveluksessa yli kymmenen vuotta on päässyt hankkimaan kermat kakusta. Tai sitten hullujen hoito suljetulla on paikallisesti parempi kuin vanhusten hoito.
popi
 

Re: HS 12.10. Pienipalkkainen vanhustenhoitaja kertoo

ViestiKirjoittaja Hilppa » 12.10.2015 16:34

toope kirjoitti:
popi kirjoitti:4000 voi olla hoitajan palkka, joka tekee kolmivuorotyötä ja saa kaikki mahdolliset ikälisät. Käteen taitaa jäädä kuitenkin parisen tonnia verojen, työntekijämaksujen, liiton maksujen jne jälkeen. Ei pari tonnia käteen ole mikään iso palkka, jos sen työtä on työtä tehdessä ansainnut.

Kyllä sillä on varaa syödä muuta kuin kaksi leipää työpaikalla ja on varaa ostaa vihanneksia.

Tuollaisia nimettömiä höpölöpö-juttuja ei pitäisi julkaista.

Pääkaupunkiseudulla asuminen on kallista. Voi olla asuntovelkainen ja mies oli työtön ollut 2 vuotta eli siis pudonnut työmarkkinatuelle, mikä tarkoittaa, että puolison tulot otetaan huomioon eikä saa kovin kummoista korvausta. Tuollaisessa tilanteessa sillä palkalla on tultava toimeen koko perheen.

Mutta siitä olen samaa mieltä, että 4000/kk ei ole pienipalkkainen. Tuossa elämäntilanteessa sillä rahalla koko perheen elättäminen voi tosin tehdä tiukkaa. Riippuu velan suuruudesta.

En ymmärrä, miten voi jättää lounaan syömättä ja ikään kuin leuhkia sillä, että jättää lounaan syömättä. Eiväthän omat eväät, joissa vihanneksia myös, tule niin valtavan kalliiksi. Olisi ainakin vähän monipuolisempaa kuin pelkät ainaiset leivät. Ja luulisi hoitajan myös ymmärtävän ja tietävän, miten tulee syödä. Onko kiire niin kova työssä, että ei ehdi muuta kuin hotkaista leivät pika pikaa?
Hilppa
 

Re: HS 12.10. Pienipalkkainen vanhustenhoitaja kertoo

ViestiKirjoittaja Ryysy » 12.10.2015 17:47

2000?! Siis käteen verojen jälkeen? Ei voi olla totta, siis ajattelin, että palkka olisi 1500 tms. Jos saa 2000 on mielestäni rikas, ainakin mikäli asuu vuokralla eikä joudu elättämään kuin lapsensa. Jos mies pitää vielä elättää, niin siitä en tiedä. 800 vuokran jälkeen pitäisi jäädä käteen, niin eläisi oikein luksuksesti. (Toki ihan sama mitä minulle antaa, kaikki rahat menee.) Haluuuun hoitajaksi vielä kahta kauheammin! (Mikäli nyt ei tosiaan katsota, että sopivuutta alalle ei ole.)
Ryysy
 


Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa

cron