Kuvakaappaus Suomi24 -sivustolta
Suomi24 avasi keskustelut tutkijoiden käyttöön – palstalla kiroillaan eniten iltakahdeksan aikaanTutkijat haluavat selvittää, mistä Suomi puhuu ja miten dataa voitaisiin hyödyntääKOTIMAA 29.6.2015 19:06
Anni Heikkilä HS
http://www.hs.fi/kotimaa/a1435547810891Millaiset asiat kuohuttavat suomalaisia netin keskustelupalstoilla? Miten kuohunta ilmenee? Voidaanko keskusteluja seuraamalla tunnistaa kansakunnan haluja ja aikeita jo ennen kuin ne näkyvät poliittisessa keskustelussa?
Muun muassa näihin kysymyksiin haetaan vastauksia Suomi24:n keskusteluja ruotivassa tutkimuksessa.
Kun Aller päätti avata viidentoista vuoden aikana karttuneen Suomi24:n aineiston tutkijoiden käyttöön,
Mika Pantzar oli monien tutkijoiden tavoin innoissaan: nyt olisi mahdollisuus ottaa selvää "kansakunnan henkisestä tilasta".
"Tutkimuksen lähtökohtana on yhteiskunnallisten ristiriitojen ja jännitteiden tunnistaminen. Kiinnostuksen kohteena ovat etenkin keskusteluiden synnyttämät tunneaallot: se mistä kuohunta syntyy, miten se etenee ja sammuu", kertoo Pantzar, joka työskentelee tutkimusjohtajana Helsingin yliopiston alaisessa Kuluttajatutkimuskeskuksessa.
Paljon keskustelua herättäneistä aiheista hän mainitsee esimerkiksi perussuomalaisten vaalivoiton ja karppauksen.
Tutkimustyötä on tehty vuoden verran, ja alustavia tuloksia päästään nyt tarkastelemaan ensimmäisen kerran.
Eniten keskustelua näyttäisivät synnyttävän hyvällä suomen kielellä kirjoittavat ja taitavasti argumentoivat keskustelijat. Yksin puhujille keskustelun herättäminen on vaikeampaa.
Tutkimuksesta selviää myös, että suomalaiset kiroilevat eniten iltakahdeksan aikaan. Kirosanojen määrä näyttäisi tosin vuosien saatossa hieman vähentyneen.
Suomi24 tavoittaa TNS Gallupin vuonna 2014 tekemän tutkimuksen mukaan joka viikko 1,4 miljoonaa suomalaista. Allerin digitaalisten palveluiden liiketoimintajohtaja Laura Avonius kertoo, että palveluun tulee päivässä noin 20 000 uutta viestiä.
Avoniuksen mukaan Aller saattaa hyötyä tutkimuksesta monin tavoin. Sitä mukaa kuin tutkijat selvittävät, mihin kaikkeen dataa voitaisiin käyttää, yhtiössä voidaan kehitellä uusia malleja datan hyödyntämiseen liiketoiminnassa.
"Toisaalta haemme uusia sovelluksia ja menetelmiä, joita voisimme käyttää myös omissa tutkimuksissamme."
Tutkimuksessa keskitytään nyt historialliseen kehitykseen. Tutkimusjohtaja Pantzarin mukaan pitkän aikavälin tavoitteena on keskustelun reaaliaikaisuuden hyödyntäminen.
Nähtäväksi jää, olisiko Suomi24:stä esimerkiksi ennustamaan työttömyystilannetta tai Helsingin pörssin vaihteluja.
"Aineisto on poikkeuksellinen, sillä se on hyvin laaja ja edustaa koko valtakuntaa ja molempia sukupuolia. Toivottavasti mahdollisimman moni innostuu sen käytöstä", Pantzar sanoo.
Kommentit 3