Suosituksia typografiaan ym.

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.06.2015 23:37

1 Kirjoitettakoon "pitkiä" rivejä; toisin sanoen kirjoittaja kirjoittaa rivin loppuun asti, ja ohjelma - EI kirjoittaja ENTERillä - siirtää kirjoituksen seuraavalle riville.

2 ENTERin käyttö merkitsee uutta kappaletta. Jos kappale on pitkä, on hyvä jättää tyhjä rivi (ENTER 1x) kappaleiden väliin. (Kirjoissa kappaleiden välillä ei ole useimmiten väliä, mutta kappaleen alku osoitetaan sisentämällä aloitus, jota foorumilla ei voi tehdä muuten kuin laittamalla riville pisteitä, esimerkiksi . . . )

3 Jos vastaa lainaamalla ohjelman asetuksista [quote], oma kirjoitus aloitetaan (lainauksen jälkeen) seuraavan rivin alusta, jonne pääsee .painamalla ENTERiä 1x (tai hiirellä). 2x ENTER ei ole suositeltavaa, koska lainauksen ja oman kirjoituksen väliin tulee turhan syvä aukko.

4 Lainata voi myös maalaamalla muistiin (Ctrl+C) lainattava kirjoitus tai joku tai jotkut sen kohdat ja siirtämällä (Ctrl+V) ko. kohta tai kohdat omaan kirjoitukseen. Tällöin lainaus tai lainaukset on hyvä kursivoida.

5 "Turhat" lainaukset ovat turhia. Tarvittaessa kirjoittaja voi (myöhemmin) muokkaustoiminnalla osoittaa referenssejö yms.

6 Pyritään tiiviisiin ketjuihin. Tämä on etu varsinkin silloin, jos kyseessä on pitkä ketju.

7 Otsikot on hyvä korostaa isommilla kirjaimilla ja väliotsikot paksunnoksella yms.

8 Jos kirjoittaja haluaa täydentää viestiään, on useimmiten parempi - varsinkin jos uusia viestejä ei ole tullut - tehdä täydennys samaan viestiin muokkaustoiminnolla (ajanmääreen kanssa). Tällöin kokonaisuus on parempi verrattuna siihen, että kirjoittajalta olisi kaksi erillistä viestiä.

(26.6.2015 21:57)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Suosituksia typografiaan ym.

ViestiKirjoittaja Kissi » 22.06.2015 00:04

TESTAAN OSAANKO.
Kirjoitan siis niinkauan yhteen putkeen, kuin oma näyttöni antaa tilaa. En käytä Enteriä lainkaan, vaan suollan tekstiä ja menee sitten poikki mistä menee, minun siihen vaikuttamatta lainkaan, mikä onkin näköjään hirveää. aaaaaaaaaaaaaaaaaa bbbbbbbbbbbbbbbbb cccccccccccccccccc ,hhhffffffffffffffffffffffffffffff jaaha.

Käytän Enteriä aloittessani uuden sepityksen, tämähän on kauheaa, miten osaan ikinä kirjoittaa täysiä rivejä, tuntuu ihan työläältä ja mielikuvituksettomalta jumputukselta, eikä ole mitään sanottavaakaan.
Viimeksi muokannut Kissi päivämäärä 22.06.2015 00:41, muokattu yhteensä 3 kertaa
Kissi

ViestiKirjoittaja Kissi » 22.06.2015 00:05

Sateentekijä kirjoitti:Onko sinulla Pertti, tylsää?

vaikka tämä onkin[b] turha lainaus[/]
kokeilen tekstin paikkaa. Kiva, miten merkitään paksennus?
Viimeksi muokannut Kissi päivämäärä 22.06.2015 00:37, muokattu yhteensä 5 kertaa
Kissi

ViestiKirjoittaja Peilikuva » 22.06.2015 00:08

:lol:
Peilikuva

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.06.2015 00:28

Kissi kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti: Onko sinulla Pertti, tylsää?

vaikka tämä onkin[b] turha lainaus[/] kokeilen tekstin paikkaa. Kiva, miten merkitään paksennus?

Paremmin näin!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kissi » 22.06.2015 01:05

Voisiko joku laittaa vaikka jonkun sellaisen linkin, missä voi opiskella noita paksennoksia ja muita juttuja.
Kissi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.06.2015 01:39

Ne ovat suoraan kirjoituskentän ylälaidassa. Jos laitat kursorin B:n päälle, tulee esiin teksti "lihavointi". Maalaat ko. tekstikohdan klikkaat B:tä, ja lihavointi on esimerkiksi jossain sanasssa. Tätä voi harjoitella itsekseenkin esikatselussa, ja jättää sitten viestin lähettämättä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Peilikuva » 22.06.2015 01:44

Niih Kissi, nyt sen tiedät. Tätä voi harjoitella itsekseen jne.

Muoks.lisäys pisteen jälkeen.
Peilikuva

ViestiKirjoittaja toope » 22.06.2015 08:26

Kissi kirjoitti:Voisiko joku laittaa vaikka jonkun sellaisen linkin, missä voi opiskella noita paksennoksia ja muita juttuja.

Kyllä kai jokainen osaa kirjoittaa paskaa ilman neuvontaa. Muihin juttuihin sen sijaan voisi antaa opastusta.
Minä en aio noudattaa mitään näistä suosituksista, koska ne ovat vaan suosituksia. Kohta varmaan suositellaan kypärän käyttöä.
toope

ViestiKirjoittaja Kissi » 22.06.2015 12:56

Heureka! ikinäkoskaan en ole vilkaissut yläreunaa. inhottavaa huomata piittaamattomuutenijo neuvotuistaasioista.
Kissi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.06.2015 13:32

Kuvien siirtämisen kai jo osaatkin? [ Img ]
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kissi » 22.06.2015 14:05

Kyllä olisi hyvä, jos sekin opetettaisiin täällä, sekä kuvien pienennys, ennen esille laittoa. Sekä ohjeet siitä, miten kuvan ja tekstin kanssa parhaiten toimitaan.ym.
Kissi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.06.2015 15:12

Jos klikkaa Googlen KUVAHAUSTA jonkin kuvan, tulee esiin myös "Hae kuvan perusteella", jota klikkaamalla saa esiin samasta kuvasta eri kokoja (jos niitä on). Itse en osaa kuvia pienentää tai suurentaa.

Jos klikkaa hiiren oikealla kuvaa, tulee esiin "Etsi tätä kuvaa Google-palvelusta", jota vasemmalla klikkaamalla tulee esiin konteksteja, joissa kuva on. (Tällä tavalla olen mm. paljastanut Sateentekijän "huijauksia".)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kissi » 22.06.2015 17:34

ok. Voi myös klikata kuvaa oikealla painikkeella ja ottaa valikosta 'avaa kuva uudessa välilehdessä'. Sen jälkeen avaa välilehden, näkyvissä on vain kuva, sitten vain kopioi osoite ja laita näkyviin.

http://ra.fi/ Lyhytlinkki
Jos haluaa lyhentää pitkän linkin, voi vaikka käyttää tätä palvelua. Linkki sarakkeeseen ja klik, lyhennys näkyy alla.
Viimeksi muokannut Kissi päivämäärä 22.06.2015 18:24, muokattu yhteensä 3 kertaa
Kissi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.06.2015 17:51

Kissi kirjoitti:ok. Voi myös klikata kuvaa oikealla painikkeella ja ottaa valikosta 'avaa kuva uudessa välilehdessä'. Sen jälkeen avaa välilehden, näkyvissä on vain kuva, sen voi pienentää siinä ja sitten vain kopioi osoite ja laita näkyviin. (- -)

Uutta minulle. Miten pienentäminen tapahtuu?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kissi » 22.06.2015 18:27

Pertti. Poistin sen piennennys jutun, koska nyt kun kokeilin, ei välilehdessä avatun kuvan pienentäminen/suurentaminen kopioidu, vaan lähettää alkuperäisen kokoisena. En ymmärrä, joskus olen tehnyt niin ja se on toiminut.hitsi.
Kissi

ViestiKirjoittaja Kissi » 22.06.2015 18:30

Sateentekijä, Pertti tarkoittaa niitä kuvia, joiden päiväystä et tarkistanut ja sai sen käsityksen, kuin kuvat olisivat olleet otetut julkaisusi aikaan. Psykopatologi tykkää käyttää ylisanoja, kuten -huijaus.
Kissi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.06.2015 18:31

Sateentekijä kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Jos klikkaa Googlen KUVAHAUSTA jonkin kuvan, tulee esiin myös "Hae kuvan perusteella", jota klikkaamalla saa esiin samasta kuvasta eri kokoja (jos niitä on). Itse en osaa kuvia pienentää tai suurentaa.

Jos klikkaa hiiren oikealla kuvaa, tulee esiin "Etsi tätä kuvaa Google-palvelusta", jota vasemmalla klikkaamalla tulee esiin konteksteja, joissa kuva on. (Tällä tavalla olen mm. paljastanut Sateentekijän "huijauksia".)

Anteeksi nyt vaan, mutta en ymmärrä mitä huijauksia minun kohdallani olet paljastanut? Kas kun olisi itsekin ihan kiva tietää.Jos tarkoitat, että kuvapostaukseni ovat huijausta, voin toki lopettaa koko kuvien postaukset , jos se sinua sitten tyydyttää!

1) Esitit myöhäinen loppusyksyn (joulukuun?) kuvan kukasta kevään ensi kukkana. 2) Esitit vanhan kuvan kukasta mainitsematta, että se ei ole aktuaalia kevään satoa. Tosin kyseessä oli vain esimerkkikuva. - (Huom! Olen tiivistänyt ketjun suosituksen mukaiseksi.)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.06.2015 18:38

Kissi kirjoitti:Pertti. Poistin sen piennennys jutun, koska nyt kun kokeilin, ei välilehdessä avatun kuvan pienentäminen/suurentaminen kopioidu, vaan lähettää alkuperäisen kokoisena. En ymmärrä, joskus olen tehnyt niin ja se on toiminut.hitsi.

Tuo on minunkin kokemukseni. - (Hyvinhän sinulla onnistuu rivin "loppuun" kirjoittaminen!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kissi » 22.06.2015 19:06

Sateentekijä. Ainakin minulle sinun vahinkosi oli opetus. Minä myös siirtelin kuvia huolimattomasti, mutta siun erreyksen tähen opin olemaan täsmällisempi. Että opiks se vaan oli, älä kiukuttele.
Kissi

Seuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista