Hyväntekeväisyyttä pultsarille?

Hyväntekeväisyyttä pultsarille?

ViestiKirjoittaja toope » 11.06.2015 09:09

"Kaikki apua tarvitsevat kun eivät voi olla söpöjä kissoja, koiria tai lapsia, vaan joukkoon mahtuu esimerkiksi pultsareita ja muita päihdeongelmaisia, joiden ongelmiin monet suhtautuvat ”oma vikasi, ota itseäsi niskasta kiini” -asenteella. Löytyykö heille tarpeeksi hyväntekeväisyyttä? "

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 53352.html
toope
 

Re: Hyväntekeväisyyttä pultsarille?

ViestiKirjoittaja toope » 11.06.2015 09:14

Minä annan rahaa Pelastusarmeijalle ja he eivät jaottele kenelle avustusta antavat.
En minä kyllä pultsarille suoraan antaisi rahaa, koska aattelen, että se ostaa viinaa ja samoin narkkari ostaisi lääkkeitä joten en antaisi rahaa.
toope
 

Re: Hyväntekeväisyyttä pultsarille?

ViestiKirjoittaja Ryysy » 11.06.2015 11:00

Entä jos pultsari on eri paikkakunnalla, missä asuu, kadottanut lompakkonsa, ei pääse kotipaikkakunnalleen takaisin, ei pääse katkolle... Mitä sitten pitäisi tehdä?

Ottaa yöksi kotiinsa? Vinkata putkasta? Kodittomien yöpaikkoja ei ole kaikkialla järkevän matkan päässä ainakaan, eikä niihin kai aina oteta kännissä / viekkareissa olevia kakkahousuja. (Joskus otetaan vai otetaanko?) Ensiapuun otetaan tietysti vasta siinä vaiheessa, kun alkoholin / muun aineen vieroitusoireet ovat kasvaneet riittävän hengenvaarelliselle tasolle. Kesäisin puistoissa ym. nukkuminen voi onnistua. (Jos siis nukkuminen ylipäätään onnistuu.) En tiedä miten esim. Hkissa pultsarit tai kodittomat yönsä viettämät, mutta siellä on kaiketi enemmän mahdollisuuksia päästä myös lämpimään yöksi.

Joskus olen antanut pultsarille alkoholia ja tölkkejä, kun on tullut pyytämään. Myös annan (pahan vaiheen?) alkoholismista kärsivälle oikein mielelläni alkoholia, koska en pysty ottamaan vastuulleni sitä, kun hän saa vieroitusoirekohtauksen tai juoppohulluuden. Toki tiedän, että samalla vain siirrän ongelmaa. Päihdeongelmista kärsivältä en osta varastettua tavaraa, mikä sekin olisi tavallaan hyväntekeväisyyttä.

Omien lääkkeiden antamisen suhteen olen aikalailla ei-linjalla. En tiedä minkälainen tilanne pitäisi olla, että voisin antaa jollekin lääkkeitäni. Ensisijaisestihan ihminen pitäisi ohjata ensiapuun ym. Voisin kuvitella, että kuitenkin jotkut hoitajat ja lääkäritkin ensiavussa suhtautuvat erittäin negatiivisesti juoppo(hulluus)potilaisiinsa. En itse asiassa edes tiedä kuinka huonossa kunnossa päihdeongelmaisen pitää olla päästäkseen ensiapuun yöpymään.

Pystyvätkö muut kuvittelemaan tilannetta, jossa antaisivat omia (tarvitsemiaan) lääkkeitään muille? Voisin ehkä siinä tapauksessa, että pultsari kärsii hirveistä vieroitusoireista eikä silti pääse ensiapuun yöksi tai saa ko. paikasta mitään hoitoa. Tällöin kuitenkin pitäisi vahtia hänen untaan... ja tietää hänen käyttäneen kyseistä lääkettä ennenkin.

Ensiapupaikkoihin voi joskus olla myös kohtuuttoman pitkä matka (pultsarin näkökulmasta). Jos hakee pultsarin ongelmaan apua (eli soittaa 112), yleensä pultsari päätyy putkaan (kuolemaan), vaikka kuuluisi joissakin tapauksissa selkeästi jonnekin ihan muualle eli johonkin sairaanhoidolliseen yksikköön.
Ryysy
 

Re: Hyväntekeväisyyttä pultsarille?

ViestiKirjoittaja Ryysy » 05.09.2015 21:51

Nyt voi ottaa kotiinsa myös turvapaikanhakijoita. Yhtäkkiä se onkin normaalia, jännä.
Ryysy
 


Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa