Helatorstain muistio

Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.05.2015 16:03

Helatorstain muistio

Keskiviikkona kaupat ovat pääsääntöisesti auki normaalisti
ja helatorstaina kiinni.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.05.2015 17:15

Poikkeusluvat sorsivat kauppiaita: helatorstaina kaupat auki vain Helsingissä ja Porvoossa
Helatorstaina Vantaalla saa olla auki yksi kauppakeskus, Helsingissä ja Porvoossa kaikki kaupat
Kaupunki 13.5.2015 12:43
Noona Bäckgren

Helatorstain kauppojen aukiolo näyttää olevan erikoisen poikkeuslupapelin tulosta.
Esimerkiksi Helsingin seudun vähittäiskaupoista suurin osa on kiinni, mutta poikkeuksena ovat Helsinki ja Porvoo, joille aluehallintovirasto (avi) on myöntänyt tarvittavat poikkeusluvat.

Perusteluna on turismi. Helsinkiin on helatorstaina saapumassa kansainvälinen risteilyalus, ja osa risteilymatkustajista vierailee myös Porvoossa. Avi myöntää poikkeuslupia erityisesti silloin, kun palvelujen kysynnän kasvuun on selkeät perusteet.
Koska poikkeuslupia haetaan aluehallintovirastolta, on pyhien aukioloissa paljon eroja kunnittain ja jopa kaupoittain. Kauppojen aukioloon liittyviä poikkeuslupia käsitellään Lapin aluehallintovirastossa. Lakimies Juha Lämsä Lapin avista myöntää, että kauppiailta on tullut tänäkin vuonna paljon kitkeriä puheluita.

Yksi suivaantunut mies on vantaalainen K-rautakauppias Ismo Penttinen. Hän lähetti aville itse poikkeuslupahakemuksen, mutta se hylättiin.
"Mielestäni on järjetöntä, että Rovaniemellä tehdään Helsingin seudun kauppoja koskevia päätöksiä", Penttinen kummastelee.
Penttinen perusteli poikkeusluvan tarvetta sillä, että hän olisi halunnut järjestää liikkeessään puutarhatapahtuman. Asiakkaat olisivat voineet osallistua esimerkiksi terassityöpajaan.
"Rautakauppiaan näkökulmasta toukokuu on parasta kaupantekoaikaa. Tämä on meidän joulu", Penttinen sanoo.

Poikkeusluvissakin on poikkeuksia. Esimerkiksi koko Vantaalle ei myönnetty poikkeuslupaa kauppojen aukioloon helatorstaille, mutta Vantaan kauppakeskus Jumbo ja viihdekeskus Flamingo hakivat ja saivat itselleen poikkeusluvan.
Miten ihmeessä, Jumbon kauppakeskusjohtaja Olli Lehtoaro?
"Jumbo ja Flamingo ovat saman katon alla, ja olemme tärkeä palvelukeskus lentokentän läheisyydessä. Tänne tulee siis paljon turisteja. Alueella on muitakin hotelliketjuja, joten on hyvä, että avoinna on kauppa ja ravintoloita."
Edellisvuosien perusteella Lehtoaro odottaa helatorstaina Jumboon noin 40 000:ta suomalaista ja ulkomaalaista kävijää.
Flamingon vastaanotossa asia nähdään toisin. Sieltä kerrotaan, että Flamingon hotelli ei ole helatorstaina tulossa erityisen täyteen. Vastaanoton kertoman mukaan Flamingo toivoo lähinnä houkuttelevansa lisää asiakkaita olemalla auki, ja Jumbon aukiolo voi avittaa asiaa.

Ilman poikkeuslupaa jäänyt rautakauppias Ismo Penttinen on erityisen vihainen siitä, että yrittäjät laitetaan poikkeuslupien myötä eriarvoiseen asemaan.
"Miksi kuluttaja Käpylästä on tärkeämpi kuin kuluttaja Korsosta? Ei ole ihme, jos Helsingissä oleva rautakauppa pärjää helatorstaina hyvin, kun espoolaisetkin joutuvat ajamaan sinne", Penttinen ihmettelee.

Naapurikaupungissa Helsingissä esimerkiksi K-market Roihuvuori saa olla auki helatorstaina, kuten muutkin Helsingin kaupat. Kauppias Sasu Hamina ei muista tarkalleen, miksi kaupat saavat olla auki koko Helsingissä, mutta epäilee asian liittyvän venäläisiin turisteihin.
"Joka tapauksessa olen todella tyytyväinen, että saamme olla auki. Helatorstaina Roihuvuoren kirsikkapuutarhassa vietetään japanilaista Hanami-juhlaa, ja tänne on luvassa todella paljon suomalaisia ja ulkomaalaisia vieraita. On hyvä, että pystymme palvelemaan heitä."
Tuleekohan Hanamiin myös kansainvälisiä risteilyvieraita?
"Voi tullakin, jos jollakin risteilyvieraalla on suomalainen tuttu, joka tietää juhlasta. Onhan tämä Roihuvuoressa iso juttu."

Helsingin torikortteleiden Taiga Colors -liikkeen omistaja Jutta Kuure aikoo pitää puotinsa auki helatorstaina nimenomaan turistien takia.
” Kun tänne pamahtaa 2000—3000 risteilymatkustajaa ja heidät tuodaan turistibusseilla tuohon Senaatintorille, niin kyllä se näkyy kassassa.”
Kuuren mielestä yrittäjän tulisi itse saada päättää aukiolosta.

Myös viime vuonna vain Helsinki ja Porvoo saivat poikkeusluvat risteilyaluksen saapumisen vuoksi. Vuonna 2013 luvat irtosivat Helsingin ja Porvoon lisäksi Espooseen, Vantaalle ja Kauniaisiin. Silloin perusteena olivat Helsingissä pidetyt jääkiekon maailmanmestaruuskilpailut sekä Venäjällä vietetty voitonpäivä, joka toi paljon vapaapäivistä nauttivia venäläisiä pääkaupunkiseudulle.

Maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö Tiina Pasuri Helsingin seudun kauppakamarista harmittelee, että poikkeuslupia myönnettiin taas vain harvoille ja valituille. Kauppakamari haki poikkeuslupia koko Helsingin seudulle – tuloksetta.
"Poikkeuslupalaki aiheuttaa kilpailun kannalta hyvin hankalan tilanteen. Helsingin seutua tulisi kohdella kokonaisuutena", Pasuri sanoo.
"Poikkeuslupia myönnetään usein isojen tapahtumien perusteella, joita on luonnollisesti Helsingissä enemmän kuin pienemmissä kunnissa. On myös tärkeää, että samalla kun palvellaan kansainvälisiä asiakkaita kuten risteilymatkustajia, pitäisi pystyä palvelemaan suomalaisia asiakkaita."

Vaikka monia kauppiaita ja potentiaalisia asiakkaita pyhäaukiolojen epätasa-arvoisuus harmittaa, poikkeuslupien myöntämisperusteisiin ei näillä näkymin ole tulossa muutoksia, sanoo Lapin avin lakimies Juha Lämsä.
"Poikkeusluvan myöntämiseen vaaditaan ulkoinen tekijä, joka lisää palveluiden kysyntää. Eli peruste ei voi lähteä kaupan omasta tarpeesta pitää ovet auki. Poikkeuksena ovat esimerkiksi kauppakeskusten avajaiset, koska ne voivat luoda yleisöryntäyksen."

Lämsä muistuttaa, että kaikista pienimmät kaupat ovat poikkeuslupalain ulkopuolella.
"Alle sadan neliön kaupat saavat olla auki ihan miten haluavat", Lämsä toteaa.
"Poikkeuslupalaki siis suojelee niitä."

Myös puutarhamyymälät ovat poikkeuslupalain ulkopuolella, ja kukkia ja taimia pääsee siis ostamaan helatorstainakin. Sen sijaan esimerkiksi rautakaupat, joissa myydään muiden tarvikkeiden ohella kukkia, eivät saa olla auki.

http://www.hs.fi/kaupunki/a1431483268445
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.05.2015 17:19

Vähän Kehä kolmosen pohjoispuolella Goodman on auki ja sen vanavedessä näköjään minun lähikauppani, S-market.

Miksi Goodman saa olla helatorstaina auki, sitä en tiedä:
http://kauppakeskusgoodman.fi/fi/avoinna-helatorstaina/

17:23. Googlailemalla selvisi, että myös paikalliset Citymarketit ja Prisma ovat auki helatorstain kunniaksi.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja toope » 13.05.2015 17:25

toope
 

Re: Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.05.2015 17:38

Jep. Jään jännityksellä odottamaan huomista turistivirtaa lähikaupassani... :D
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja toope » 13.05.2015 17:43

Lapin aluevirasto päättää kaikki poikkeusluvat ja ehkä se tietää, että sinne on tulossa vaikka meitä lappalaisia ostoksille.
toope
 

Re: Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.05.2015 17:47

Kuulostaa hyvältä. Tällaisessa 'tuppukylässä' yksikään mahdollinen ostaja ei ole liikaa tai turhaa. Aivan sama vaikka tulisivat pyhäpäivänä ja poikkeuslupien turvin.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.05.2015 18:11

Miten niin "paikalliset"?

Helsingin Manskun 24h-alepa on helatorstaina auki klo 9 - 21.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.05.2015 18:24

Minun asuinpaikkani Citymarketit ja Prisma. Voivathan ne kai muuallakin olla huomenna auki.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.05.2015 20:14

Lisätietoa poikkeuspäivästä 'Helatorstai', 14.5.2015
Osa kaupoista on suljettuina. Kaupat mm. Helsingin keskustassa, Itiksessä, Hyvinkäällä, Lahdessa, Hämeenlinnassa, Porvoossa ja Tampereen keskustassa saavat kuitenkin olla auki erikseen myönnetyllä poikkeusluvalla kello 12-18. Myös kauppakeskus Jumbo on auki kello 12-21. Alko on kiinni. Postin omat myymälät ovat kiinni.

http://aukioloajat.com/poikkeukset/14-5-2015
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja toope » 13.05.2015 20:25

Rovaniemelle ei tule turisteja, kun kaikki suuret kaupat ovat kiinni.
Siwoja on kyllä auki.
toope
 

Re: Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja toope » 13.05.2015 20:31

Hohhoijaa.
toope
 

Re: Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.05.2015 21:01

Jaska kirjoitti:Tiedättekös te pakanat miksi helatorstaita vietetään?

Ketkä pakanat?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.05.2015 22:36

Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja haller » 14.05.2015 13:03

Christi Himmelfahrt eli Kristuksen taivaaseenastumisen päivä on kyseessä.
Olen germanisti ja uskossa, en pakana.
Lainaus päikystäni:
"Hehkutinkin kotona puhelimes mutsil, miten hyvä mun on T:n kans ja miten iloinen on siit, et mul on uskova miesystävä. En vaan yksinkertaisesti voisi seurustella ateistin tai ei-kristityn kans, koska uskoni on mulle niin tärkeä asia, ja sen merkitys vaan vahvistui, kun jouduin pohtimaan ns. teodikean ongelmaa sairastuttuani (siis miksi Jumala sallii pahojen asioiden tapahtua) ja, kun ymmärsin mitä Jeesus hlönä ja Jumalan Poikana mulle hlökohtaisesti merkitsee. Se merkitys on siinä, että Jeesuksen ristinkuoleman ja kärsimyksen kautta olen päässyt osalliseksi Jumalan armoa eli kelpaan Jumalalle tällaisena".
haller
 

Re: Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 14.05.2015 15:00

Kävin kuitenkin kaupassa, kun kauppa oli auki. Syntistä touhua!
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja Maaria » 14.05.2015 16:19

Hela on oikein hyvin sujunut, olen lukenut kirjaa, joka on hyvä, käynyt ulkoilemassa, saunoin juuri ja nyt on saunakaljan juonti menossa. (tapauksessani vain yksi pintti) Kissa nukkuu pienellä kerällä vierelläni ja kuuntelemme jotain klassista musaa. Hyvää helatorstaita kaikille! Ilma tosin voisi olla aurinkoisempi.
Maaria
 

Re: Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja haller » 14.05.2015 21:43

Pyhäpäivinä on yleensä vain pienet kaupat auki ja niissä työskentelee äitini tietämyksen mukaan paljon yksinhuoltajaäitejä, joilla on sit vaikeuksia saada lapsi hoitoon ym. No, eihän tollasta "herrat" ja "paremmat ihmiset" mieti, eihän ne ees kattele hintoja.
haller
 

Re: Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja toope » 14.05.2015 21:46

Minä luulen, että tuo on liiton eli Pamin ylläpitämää harhaa,koska melkein kaikki haluavat tehdä pyhätöitä, kun on kaksinkertainen palkka.
Yksinhuoltajat varmasti saavat pyhät vapaaksi, jos vaan haluavat.
toope
 

Re: Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.05.2015 09:27

Itse olen aina pitänyt viikolle sijoittuneista arkipyhistä.
Kun vielä saataisiin ko. vapaapäivät palkattomiksi.

Palkalliset vapaat eivät ole nykyaikaa.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Seuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa

cron