Helatorstain muistio

Re: Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja haller » 15.05.2015 15:10

Itte olen ammattiliittojen kannalla.
Niin, ja palkalliset vapaat on ok.
Kyl maailma on koventunu, ja harvat pitää tavallisten työläisten puolta.
Monet ei enää ees tiedä, mitä tarkoittaa punaiset ja valkoiset ym.
Niin, ja monet luulee olevansa keskiluokkaa, vaikka eivät ole, ja siksi äänestävät puolueita, jotka toimivat työläisiä vastaan. Taas se viime vaaleissakin nähtiin.
Vähän meni off topiciksi, mut tää on tärkeetä, ja ois se Jessekin (Jeesus siis) ollu varmaan tavallisten ihmisten puolella.
Eri asia on sit Marxin käsitykset uskonnosta yms., mut on muistettava, et hlökohtainen usko ja järjestäytynyt uskonto ovat eri asioita. Ihminen voi olla aivan hyvin uskossa, vaikkei kuuluisi mihinkään kirkkokuntaan.
haller
 

Re: Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.05.2015 15:23

Jos minä olisin ryöstöporvari eli kapitalisti, maksaisin (mieluusti vain) tehdystä työtä,
en työnantajan vapaa-ajasta ja sairauksista yms.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja toope » 15.05.2015 15:24

Minä kyllä luulen olevani keskiluokkaa ja sitä myös olen.
toope
 

Re: Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja Ryysy » 15.05.2015 17:15

Psykopatologia kirjoitti:Jos minä olisin ryöstöporvari eli kapitalisti, maksaisin (mieluusti vain) tehdystä työtä,
en työnantajan vapaa-ajasta ja sairauksista yms.

Vai työntekijän?
Ryysy
 

Re: Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.05.2015 18:40

Ryysy kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Jos minä olisin ryöstöporvari eli kapitalisti, maksaisin (mieluusti vain) tehdystä työtä,
en työnantajan vapaa-ajasta ja sairauksista yms.

Vai työntekijän?

Kiitos, joo työntekijän.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja toope » 15.05.2015 18:54

Tuleeko työnantajalle maksuja, jos työntekijä jää työkyvyttömyyseläkkeelle?
toope
 

Re: Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.05.2015 19:46

Ns. suurtyönantajan eläkemaksut voivat nousta työntekijän työkyvyttömyyseläkkeelle jäämisen seurauksena. Suurelle työnantajalle olisi edullisempaa saada työntekijänsä säilyttämään työkykynsä, koska työntekijän työkyvyn menetys voi aiheuttaa työnantajalle 'sanktioita' korotetun eläkemaksun muodossa.

Tällainen käsitys minulle on viime aikoina syntynyt, mutta vannomaan en mene.

Tarkennus: 'eläkemaksut' tarkoittaa työnantajan maksamaa työeläkevakuutusmaksua.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.05.2015 20:05

Haller, ammattiliittojen kannalla minäkin, niiden ehdoton puolestapuhuja. Järjestäytyminen omien etujen valvontoineen kuuluu nykyiseen(kin) työelämään; työnantajilla on omat liittonsa ja työntekijöillä omansa.
Mutta tarvitaanko yhtä vahvoja vastakkainasetteluja kuin on ollut 'punaisten' ja 'valkoisten' aikaan, sitä en tiedä. Joustavuus ja muu 'yhteen hiileen puhaltaminen' voisi olla toinen vaihtoehto, ja ehkä edeltäjäänsä rakentavampi. Puolustusasemiinsa jämähtänyt ja joustamaton voimakas ammattiliitto voi saada aikaan paljon vahinkoa, joka ei auta ketään. Pahimmillaan vahva ja suuri ammattiliitto ajaa omia etujaan suorastaan häikäilemättömästi ja polkee jalkoihinsa kaikki muut 'duunarit' työnantajan edustajien lisäksi.

Vaikka ajattelenkin näin, mielestäni suomalaiseen yleissivistykseen kuuluu, että tiedetään mistä 'punaisissa' ja 'valkoisissa' on ollut kysymys; niin tärkeää ja kauaskantoista historiaa se on.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja toope » 15.05.2015 20:11

Ammattiliitto PAM on suurin este kauppojen vapaalle aukioloajalle vaikka se lisäisi työllisyyttä.
toope
 

Re: Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.05.2015 20:23

Työllisyys kai 'lisääntyisi' niin, että yhä useampi ihminen palkattaisiin töihin mahdollisimman pienellä ja epäsäännöllisellä tuntimäärällä sekä lisäksi mieluiten ilman työaikakorvauksia. Työllisyyden 'lisääntyminen' on laiha lohtu niille, jotka eivät tule toimeen kaupan alalta saamallaan vähällä työajalla ja olemattoman pienellä palkalla. Heitä on paljon.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja toope » 16.05.2015 06:39

Korotetut eläkemaksut koskevat vain suuria yrityksiä ja pienenten yritysten maksut eivät muutu vaikka palkkaisivat työntekijän joka sitten jäisi työkyvyttömyyseläkkeelle.
toope
 

Re: Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja toope » 16.05.2015 06:41

Mirri kirjoitti:Työllisyys kai 'lisääntyisi' niin, että yhä useampi ihminen palkattaisiin töihin mahdollisimman pienellä ja epäsäännöllisellä tuntimäärällä sekä lisäksi mieluiten ilman työaikakorvauksia. Työllisyyden 'lisääntyminen' on laiha lohtu niille, jotka eivät tule toimeen kaupan alalta saamallaan vähällä työajalla ja olemattoman pienellä palkalla. Heitä on paljon.


Liitossa on vika, jos uusia työntekijöitä saa palkata lisää vaikka vanhoja osa-aikaisia voisi kokonaistaa.
toope
 

Edellinen

Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron