Homeopatiasta artikkeli

Homeopatiasta artikkeli

ViestiKirjoittaja kah » 15.06.2010 10:35

päivän Hesarissa. Hyvin kriittinen (ja mielenkiintoinen) artikkeli kaikkinensa. Niille, joita kiinnostaa.
kah
 

Re: Homeopatiasta artikkeli

ViestiKirjoittaja minätäällä » 15.06.2010 12:21

Homeopatiaan en usko, mutta akupunktiosta en tiedä. Kiinassa käyttävät leikkauksissakin anestesian sijasta. Itse kokeilin rentoutuskeinona, ja kyllä se yhdessä hiljaisuuden kanssa tehosi, joku melkein nukahtikin. Rentoutuskasetit eivät toimi minulla ollenkaan. Kuuntelen liikaa mitä ja miten sanotaan. Olisi kiva kokeilla, saadaanko minua hypnotisoitua alkuunkaan. Hypnoosihan ei kuulukaan kyllä näihin huuhaahoitoihin ja vaihtoehtojuttuihin.

Eiköhän noissa kaikissa korvakynttilöistä alkaen ole se sama plasebovaikutus taustalla kuin poppamiesten, pappien, ennustajaeukkojen ja lääkärinkin kanssa? Pitäisköhän terapeutitkin lukea samaan kastiin, ja terapian teho myös saman asian vaikutukseksi?

Ai niin, artikkelia en ainakaan vielä kyllä ole lukenut, vaikka kommentoinkin.
minätäällä
 

Re: Homeopatiasta artikkeli

ViestiKirjoittaja Maria » 16.06.2010 13:42

Kannattaa lukea artikkeli. Siitä tulin kovasti hyvälle mielelle monestakin syystä. Hyvin kirjoitettu, helposti käsitettävä ja paljon tietoa sisältävä mm. homeopatian historiasta, josta en itse tiennyt juurikaan mitään.

Oli artikkelissa hauskaakin. Kuvattiin homeopaattista ns. "farma fennica-pseudokkia" (toisella nimellä artikkelissa), jossa aineet ja vaivat, joihin ne "pseudovaikuttavat" (vai pirtäisikö ilmaista plasebovaikuttavat), on lueteltu. Esimerkkinä eräs, joka herätti hilpeyttä, oli "tunne, että hampaat ovat liian pitkät erityisesti keskiyön jälkeen" tai jotain vastaavaa. Myös pernarutto komeili listalla, mikä viitannee historiaan.
Maria
 

Re: Homeopatiasta artikkeli

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.06.2010 20:33

HS - Tiede 15.6.2010 (D1; Susanne Björkholm)

Tyhjästä on hyvä nyhjästä

Homeopaattisia valmisteita myydään pelkästään Euroopassa yli miljardilla eurolla vuodessa. Ja missä liikkuvat suuret setelit, siellä uivat suurimmat lobbarit.
. . . mekanismia, johon homeopatian vaikutusten väitetään. . .
. . . alunperin osoittavat homeopatian tehottomuuden. . . .

(digilehti; maksullinen palvelu)
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Homeopatiasta artikkeli

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 16.06.2010 21:23

"Homeopatia on lääketieteen hylkäämä oppisuunta, jonka mukaan tauteja tulisi hoitaa antamalla potilaalle pieniä määriä sellaista ainetta, joka suurina määrinä tuottaa tautia muistuttavia oireita."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Homeopatia

Huuhaatahan tuo on.
Riidankylväjä
 

Re: Homeopatiasta artikkeli

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.06.2010 22:46

minätäällä kirjoitti:Homeopatiaan en usko, mutta akupunktiosta en tiedä. Kiinassa käyttävät leikkauksissakin anestesian sijasta. Itse kokeilin rentoutuskeinona, ja kyllä se yhdessä hiljaisuuden kanssa tehosi, joku melkein nukahtikin. Rentoutuskasetit eivät toimi minulla ollenkaan. Kuuntelen liikaa mitä ja miten sanotaan. Olisi kiva kokeilla, saadaanko minua hypnotisoitua alkuunkaan. Hypnoosihan ei kuulukaan kyllä näihin huuhaahoitoihin ja vaihtoehtojuttuihin.

Eiköhän noissa kaikissa korvakynttilöistä alkaen ole se sama plasebovaikutus taustalla kuin poppamiesten, pappien, ennustajaeukkojen ja lääkärinkin kanssa? Pitäisköhän terapeutitkin lukea samaan kastiin, ja terapian teho myös saman asian vaikutukseksi?

Ai niin, artikkelia en ainakaan vielä kyllä ole lukenut, vaikka kommentoinkin.

Vaihtoehtojutut ovat hypnoosin (laajasti ottaen) apuvälineitä: kun uskot, paranet.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Homeopatiasta artikkeli

ViestiKirjoittaja minätäällä » 17.06.2010 00:01

Olisiko kyseessä suggestio, kaikissa jutuissa? Myös lääkärin määräämissä lääkkeissä osana, plasebovaikutuksena siis, sen vaikuttavan aineen lisäksi niissä tosin siis.
minätäällä
 


Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa

cron