Venäjä kieltää ajokortin hörhöiltä

Venäjä kieltää ajokortin hörhöiltä

ViestiKirjoittaja tuuve m » 09.01.2015 07:16

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1420766317018.html

"Venäjä on ilmoittanut tiukentavansa lääketieteellisiä vaatimuksia ajo-oikeuden saamiseksi, uutisoi BBC.
Määräysten tiukentamisen syyksi Venäjän hallitus on kertonut sen, että maan teillä tapahtuu liikaa onnettomuuksia. Tieliikenneturvallisuuden parantamiseksi Venäjä onkin aikeissa kieltää ajokortin saamisen mielenterveydellisistä häiriöistä kärsiviltä ihmisiltä. Mielenterveyshäiriöisiksi luokitellaan muun muassa transsukupuoliset ihmiset, patologiset uhkapelaajat sekä pakonomaiseen varasteluun taipuvaiset henkilöt. Myös fetisistit, ekshibitionistit sekä voyeristit löytyvät mielenterveyshäiriöisiksi luokiteltavien listalta.

BBC:n mukaan Venäjällä toimivat psykiatrit ja ihmisoikeusjuristit ovat tuominneet hallituksen aikeet. BBC:lle haastattelun antanut Valeri Evtushenko pelkää, että uudet rajoitukset saattavat karkottaa apua tarvitsevat ihmiset mielenterveyspalveluiden ulottumattomiin. Ajo-oikeuden menettämisen pelossa he jäävät mieluummin yksin mahdollisten huoltensa kanssa.

Venäjällä toimiva ihmisoikeuksiin erikoistuneiden asianajajien järjestö on kuvaillut uutta lakia syrjiväksi. Se aikoo hakea tukea ulkomailla toimivilta ihmisoikeusjärjestöiltä, jotta uusi laki kumottaisiin.

Venäjän autokoulunopettajien liitto sen sijaan näkee lakimuutoksen tervetulleeksi uudistukseksi.

- Teillämme tapahtuu liikaa kuolemaan johtavia onnettomuuksia ja lääketieteellisten vaatimusten tiukentaminen on täysin oikeutettua, liiton puheenjohtaja Aleksander Kotov toteaa BBC:lle.

Hän kuitenkin myöntää, ettei vaatimusten tulisi olla yhtä tiukkoja amatööriautoilijoille kuin ammattikuljettajille."

Ihan oikein ettei mt-sairaat saa ajokorttia mutta se mikä katsotaan mt- sairaudeksi, on hieman kummallinen.
Olen aina ihmetellytkin miksi mt-sairaille annetaan ajokortti, jos eivät hallitse mielensä tilaa.
Minä itse en saa ajokorttia, joten vituttaahan se kun joku hörhö sellaisen saa.
tuuve m

Re: Venäjä kieltää ajokortin hörhöiltä

ViestiKirjoittaja M.Aitoparta » 09.01.2015 10:33

Itse ajoin ajokortin ensimmäisen vaiheen psykoottisena ja nyt vähän ihmettelen sitä ettei kukaan huomannut/välittänyt. On siinä pointtia että kun mieli ei ole hallinnassa, niin tokkopa mikään muukaan on tuolloin hallinnassa.
M.Aitoparta

ViestiKirjoittaja Maaria » 09.01.2015 15:24

Minä ajoin ajokortin alituisessa lääketokkurassa. Ihmettelin, että pystyin siihen.
Jo autokoulun kirjassakin lukee, ettei pönttö sekaisin saa lähteä ajamaan.

Lääkkeeni eivät ole kolmiolääkkeitä ja ei ollut sinänsä kiellettyä minun ajaa, olin vain niin väsynyt välillä.

Sanon aina miehelleni, jos minulla on huonoa oloa, heitehuimausta ja pahoinvointia, etten aja ja silloin hän ajaa.
Maaria

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.01.2015 18:57

Ei sentään Venäjällä vielä homoseksuaaleja ole todettu ajokorttikelvottomiksi hörhöiksi... Mutta kai sekin aika vielä nähdään, että Venäjän hallitus hoksaa liikenneonnettomuuksien johtuvan paitsi transsukupuolisuudesta myös homoseksuaalisuudesta. Puhumattakaan peliriippuvuudesta ja ties mistä muista mt-ongelmista, jotka ovat liikenteessä ties miten vaarallisia uhkatekijöitä.

Nauraisin, ellei asia olisi itkettävän vakava. Ei kai mikään täysijärkinen valtio oikeasti ja tosissaan kuvittelisi parantavansa liikenneturvallisuuttaan Venäjän keinoin? Kyllä kai ainakin Suomessa tiedetään välinpitämättömyyden ja piittaamattomuuden olevan liikenteessä paljon 'hörhöyttä' vakavampi ongelma.
Eivät ihmiset aiheuta onnettomuuksia poikkeavan sukupuolisuutensa tai seksuaalisen suuntautumisensa vuoksi, eivät myöskään riippuvuuksiensa seurauksena tai muiden mt-ongelmiensa takia. Piittaamattomuus ja välinpitämättömyys toisia ihmisiä kohtaan on asia, jota ei kitketä 'hörhöjä' suitsimalla.
Mirri

ViestiKirjoittaja tuuve m » 09.01.2015 19:17

Luitko Mirri, edellisiä kirjoituksia? Eikö sinusta ole laisinkaan huolestuttavaa, että Maitoparta ajoi ajokorttiaan psykoottisena ja Jillinkään ei ole aina ajokunnossa mutta saa itse päättää millon sitä on. Entäs, jos päättää väärin joskus, kun ei ole tarpeeksi terve mieleltään.

Meiltä fyysisesti sairailta kiellettään ajokortti, miksi mt-sairas saa itse päättää asian?
tuuve m

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.01.2015 19:27

Luin. Tämänkin luin:
Mielenterveyshäiriöisiksi luokitellaan muun muassa transsukupuoliset ihmiset, patologiset uhkapelaajat sekä pakonomaiseen varasteluun taipuvaiset henkilöt. Myös fetisistit, ekshibitionistit sekä voyeristit löytyvät mielenterveyshäiriöisiksi luokiteltavien listalta.
Mirri

ViestiKirjoittaja tuuve m » 09.01.2015 20:12

Puhu yksikössä, et edusta ainakaan minua.

Minä asun Suomessa ja minä en saa ajokorttia. Jos asuisin Venäjällä, saisin ajokortin.
tuuve m

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.01.2015 20:28

Psykoosisairaudet ovat mielestäni aihe tarkistaa henkilön ajokunto tiuhaan tahtiin ja tarvittaessa myös kyseenalaistaa se. Jos saisin päättää, ainakaan oireilevat psykoosipotilaat eivät pääsisi rattiin niin vapaasti kuin Suomessa pääsevät.

Lähiomaisena olen vuosien varrella aina välillä miettinyt, että pitäisikö tehdä ilmoitus... Vai panenko silmät kiinni ja toivon parasta... Tällaisia ei maallikon tarvitsisi miettiä, jos yhteiskunta jotenkin huolehtisi siitä, että ajokortin omistava vaikeasti sairas ja oireileva psykoosipotilas ei olisi ihan noin vain oikeutettu istumaan ratin taakse. Venäläistä mallia en silti kannata; Venäjä näyttää käyttävän häikäilemättömiä keinoja tiettyjen ihmisryhmien lannistamiseksi ja nujertamiseksi.
Mirri

ViestiKirjoittaja tuuve m » 09.01.2015 20:37

En minäkään halua tänne Venäjän mallia vaan ainoastaan tasapuolista kohtelua mt-sairaiden ja fyysisesti sairaiden ajokortin saantiin.
tuuve m

ViestiKirjoittaja tuuve m » 09.01.2015 20:38

Sateentekijä kirjoitti:Hallitsemattomista psykoosi-ym. mielenterv ongelmista kärsivälle on lääkärintodistuksessa ilmoitettava, mikäli lääkäri katsoo mt. ongelman olevan ajokoulun este.
Mutta mikä este ajokortin suorittamiselle on sukupuolinen erilaisuus?

Venäjällä heitä pidetään mielisairaina.
tuuve m

ViestiKirjoittaja tuuve m » 09.01.2015 20:41

On se vaikea sanoa "olen".
tuuve m

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.01.2015 20:58

Sateentekijä kirjoitti:Hallitsemattomista psykoosi-ym. mielenterv ongelmista kärsivälle on lääkärintodistuksessa ilmoitettava, mikäli lääkäri katsoo mt. ongelman olevan ajokoulun este.

Millä estät aikuista ajokortin omistajaa pääsemästä psykoottisena ja 'sekopäisenä' rattiin?
Käsittääkseni ainoaksi mahdollisuudeksi jää ilmoittaminen joko poliisille tai lääkärille, jotta todellinen ajokunto psykoottisuuksineen ja muine 'sekopäisyyksineen' tulisi arvioiduksi ja tarkistetuksi. Sellaiset ilmoitukset ovat rankkoja keinoja esimerkiksi lähiomaisen käytettäviksi - helpommin sanottu kuin tehty vaikka miten sivusta seuraavana lähiomaisena tietäisi, että jotakin pitäisi tehdä...

Mielestäni Tuuve on oikeassa siinä, että ajo-oikeutta tulisi rajoittaa psyykkisesti sairaiden ihmisten kohdalla samaan malliin kuin sitä rajoitetaan somaattisten potilaiden kohdalla. Psyykkinen sairaus(kohtaus) voi olla vakava riski liikenteessä, jos henkilö sattuu olemaan auton ratissa sairauskohtauksen iskiessä päälle.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.01.2015 21:04

tuuve m kirjoitti:
Mutta mikä este ajokortin suorittamiselle on sukupuolinen erilaisuus?

Venäjällä heitä pidetään mielisairaina.

Niinpä. Siksi on aivan järkyttävää, että Venäjä on rajoittamassa 'mielisairaiden' ajo-oikeuksia. Lyödään tiettyjä ihmisryhmiä lyttyyn olemattomaan mielisairauteen vedoten, sitä kai se todellisuudessa on. Ihan kuin aina ennenkin Venäjän historiassa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.01.2015 21:21

Sateentekijä, kuinka kauan 'terveen papereilla' myönnetty ajokortti on voimassa ennen kuin sen omistajan ajokelpoisuus tarkistetaan?
Mirri

ViestiKirjoittaja tuuve m » 09.01.2015 21:21

Entäs, jos mt-sairailla tulisi myös sellainen sääntö, että ovat ajokiellossa tietyn ajan, kun saavat sairauskohtauksen.
tuuve m

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.01.2015 21:26

Käsittääkseni kontrollointi onnistuisi yhtä hyvin kuin somaattisen puolen sairauksissakin. Siis jos somaattisella puolella on olemassa Tuuven mainitsema ajokieltosysteemi.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.01.2015 21:27

Mirri kirjoitti:Sateentekijä, kuinka kauan 'terveen papereilla' myönnetty ajokortti on voimassa ennen kuin sen omistajan ajokelpoisuus tarkistetaan?

Tärkeä kysymykseni jäi edelliselle sivulle, joten nostan sen esiin.
Mirri

ViestiKirjoittaja tuuve m » 09.01.2015 21:44

voi paska taas meni tämäkin keskustelua googlailuksi.
tuuve m

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.01.2015 21:52

Sateentekijä kirjoitti:Mirri, käsittääkseni ns. elinikäisen ajokortin uusinta vaatii 70 vuoden iässä lääkärintarkastuksen. Ei kai sen jälkeen ole mitään estettä ajo-oikeuden säilymiseen, ellei lääkärintodistus toisin määrää.

Tietysti läheisten puolelta tapahtuva seuraaminen ja huomiointi ajokyvyn heikkenemisestä on uusitalääkärntarkastuksen aihe.

Niinpä.
Jotenkin pitäisi saada vastuu pois läheisiltä. On aivan kohtuutonta, että laki sallii ihmisen pitää ajokorttinsa ja ajo-oikeutensa vuosikymmenestä toiseen ilman mitään tarkistuksia ja uudelleenarviointeja. Vielä kohtuuttomampaa on, että läheisten pitäisi arvioida ja kytätä - peräti tehdä ilmoituksia.

Käsittääkseni lainsäädännön tiukentaminen olisi tässä asiassa yksi keino saada liikennettä vaarantavat 'hörhöt' pois maanteiltä. Ajokortin saamista ja myöntämistä tuskin tarvitsisi tiukentaa; sen sijaan tarvittaisi tiukempaa kontrollia ajokortin omaavien kohdalla.
Mirri

ViestiKirjoittaja tuuve m » 09.01.2015 21:54

Sateentekijä kirjoitti:Olisiko tuuve itse voinut muististaan kertoa ajo-oikeuteen liittyvät seikat?
Halusin vastata, koska kysyttiin. Ei tarvitse kysyjän alkaa etsimaan googlesta.

No kuule, olisin osannut vastata ilman googlea, koska ajokorttiasia on minulle henk.kohtainen asia josta olen kaikki ottanut selville.
Mutta antaa olla.
tuuve m

Seuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista