Voisinpa taas maksaa paljon veroja
ELÄMÄ 2.10.2014 13:54 http://www.hs.fi/elama/a1412135024848
KOLUMNI Elina Yrjölä Kirjoittaja on media-alan yrittäjä.
Hyväksyin tänään taas yhden ennakkoveroerän maksuun. Kyllä kirpaisi. Yrityksen tilillä olevien rahojenhan
piti olla kokonaan minun, kun olen ainut omistaja! Ja nyt tulee valtio ja vie tonneja!
Miten tässä näin kävi? Minähän olen aina rakastanut veronmaksua.
Näin toki aiemmin palkkakuitistani ennakonpidätyksen määrän. Paperille tulostetut numerot eivät kuitenkaan
oikein tuntuneet miltään, mutta se tuntuu, kun tililtä häviää muhkea summa. Siinä meni kosmetologikäynti!
Siinä auton talvihuolto! Hyvästi, Kuuban-matka! Terve, verokarhu – mitä annat minulle vastineeksi?
No, aika paljonhan se verokarhu itse asiassa antaa takaisin.
Haluaisin, että palkkakuiteissa ja yrittäjien verotilisiirtoissa olisi laskelma siitä, mitä veroilla saa: montako euroa
menee terveydenhuoltoon, montako päivähoitoon ja montako vaikka katuverkoston tai armeijan ylläpitoon.
Hienointa olisi, jos kuitissa olisi myös henkilökohtainen laskelma. Tänä vuonna olet maksanut x euroa ja saanut
verorahoitettua palvelua y eurolla. Moni voisi silloin yllättyä. Näyttää nimittäin siltä, että meissä suomalaisissa
on lopulta aika vähän maksumiehiä ja aika paljon saajia.
Veroasioita työkseen tarkasteleva tuttavani laski, että hyvätuloisin 3,5 prosenttia veronmaksajista – yli 75 000
euroa vuodessa ansaitsevat – maksaa 23 prosenttia kaikista välittömistä veroista. Pienituloisin 51 prosenttia
veronmaksajista – alle 25 000 euroa vuodessa tienaavat – maksaa 14 prosenttia veroista.
Viimeaikaisesta verokeskustelusta on saattanut syntyä sellainen käsitys, että rikkaat ovat sälyttäneet maksamisen
köyhille. Lukujen valossa näin ei näytä käyneen, vaan hyvätuloiset ovat edelleen maksumiehinä.
Varmasti verokikkailuakin on, ja siitä pitää tietysti puhua. Mutta pääosin järjestelmä toimii, niin kuin on tarkoitus:
hyvätuloiset rahoittavat pienituloistenkin yhteiskuntaa.
Itse olen entisenä suurituloisena iloinen siitä, että olen saanut olla vankasti mukana rahoittamassa Suomea.
Nykyisenä pienyrittäjänä voin verokiukutteluni lomassa salaa ihastella alhaista veroastettani ja toivoa, että
yritykseni kasvaa menestyjäksi ja saan palata maksajapuolelle.
Lisäksi voin toivoa, että mahdollisimman moni haluaa kanssani maksumieheksi. Kuka lähtee mukaan?
Kirjoittaja on media-alan yrittäjä ja synnynnäinen vastarannan kiiski, joka on vanhemmiten oppinut
arvostamaan muidenkin mielipiteitä.
Aiheet VEROTUS YRITTÄMINEN KOLUMNIT ELINA YRJÖLÄN KOLUMNIT Kommentit (22)