Kestättekö hellettä?

Kestättekö hellettä?

ViestiKirjoittaja santra » 23.07.2014 16:43

Minä kestän tämmöistä säätä hyvin huonosti. Tottahan on mukavaa kun on lämmintä niinkuin kesällä pitää olla, mutta liika on aina liikaa. Ei jaksa tehdä mitään yleishyödyllistä, kuten siivota, täyttää astianpesu- tai pyykkikonetta yms. Vaatii suunnatonta voimainponnistusta tehdä pakolliset kauppareissutkin ,lenkille menosta puhumattakaan. Lepotuolissa tuulettimen puhaltaessa täysillä on suht. siedettävää. Jos olisin mökillä järven rannalla, niinkuin lapsuudessa, siellä oleskeltiin helteillä enimmäkseen järvessä. Silloin olivat vedetkin puhtaita ja uintikelpoisia.
Yölläkin on yhtä hiostavaa... Ei pitäisi, ei niin valittaa , ajatella vain kolmenkymmenen asteen pakkasia... jee jee.
santra
 

Re: Kestättekö hellettä?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.07.2014 16:47

Kestän hyvin.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kestättekö hellettä?

ViestiKirjoittaja santra » 23.07.2014 16:47

Psykopatologia kirjoitti:Kestän hyvin.

Kadehdin.
santra
 

Re: Kestättekö hellettä?

ViestiKirjoittaja Maaria » 23.07.2014 18:48

Kestän, mutta en hirveästi pidä lämmöstä, joka hipoo lähelle 30 astetta.
Tänään oli 26 astetta meillä ja kävin lenkillä, mutta aika työlästä se oli.
Vettä täytyy olla mukana.
Maaria
 

Re: Kestättekö hellettä?

ViestiKirjoittaja Hermes » 23.07.2014 18:52

Minä kestän vielä noin kymmenen astetta enemmän, jos on sopivat vaatteet ja niin edelleen. Sen 37-38 asteen jälkeen voi alkaa rasittaa enemmän. Minulle sopisi ihan hyvin, että Suomessa olisi kesän jokaisena päivänä esimerkiksi 30-32 astetta.
Viimeksi muokannut Hermes päivämäärä 23.07.2014 18:54, muokattu yhteensä 1 kerran
Hermes
 

Re: Kestättekö hellettä?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 23.07.2014 19:07

Kestän hyvin. Nautin lämmöstä, vaikka asuntonikin lämpenee tiilikatosta johtuen kohtuullisen hyvin.
Hilppa
 

Re: Kestättekö hellettä?

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 23.07.2014 20:55

Kestän erittäin huonosti. Kitumalla.
Helmenkalastaja
 

Re: Kestättekö hellettä?

ViestiKirjoittaja Kiss » 23.07.2014 22:05

En kestä, siksi olenkin pysytellyt kerrostalon sisätiloissa, onneksi ilmanvaihto pitää asunnon viileänä. Syöksyn autoon ja ilmastointi täysille, kun välillä on haettava ruokaa. Sietämätön kuumuus ja polttava aurinko luultavasti tappaisi minut päivässä. Olo on kyllä kuin vangilla, sitä vaan seurailee säätiedotuksia ja huomaa että taas rapsahti viikko lisää kakkua kivitalon sisällä.
Kiss
 

Re: Kestättekö hellettä?

ViestiKirjoittaja santra » 23.07.2014 22:28

Onneksi täällä sisätiloissa ei ole tukahduttavaa ja tuulettimen avulla kestän. Huoneilmaa viilentää kyllä liesi-kylpyhuone- ja wc-ilmastointi sekä lattialämmitys jonka voi säätää pois

Yö pitää ilmeisesti kuitenkin taas nukkua lepotuolissa tuulettimen ulottuvissa-
santra
 

Re: Kestättekö hellettä?

ViestiKirjoittaja santra » 23.07.2014 22:30

Tulispa reilu ukkossade
santra
 

Re: Kestättekö hellettä?

ViestiKirjoittaja Kahvi » 24.07.2014 10:29

Olen helteellä vahvasti epämukavuusalueellani.
Kahvi
 

Re: Kestättekö hellettä?

ViestiKirjoittaja santra » 24.07.2014 15:26

http://yle.fi/uutiset/nama_5_vinkkia_au ... en/7369363

Helle on nostanut yölämpötiloja trooppisiksi Suomessakin, muun muassa viime yönä rannikkoseudulla. Trooppisia öitä voi olla ennusteiden mukaan mahdollisesti luvassa lisää tällä viikolla.

Nämä vinkit auttavat nukkumaan, jos yölämpötilat kohoavat trooppisiksi

1. Älä stressaa ja rehki iltaisin

Reipas urheilu nostaa kehon lämpötilaa, mikä tekee nukkumisesta vaikeampaa. Jos mahdollista, helteillä kannattaa ajoittaa liikkuminen varhaiseen aamuun ja fyysisesti kuormittavien töiden tekeminen tulisi lopettaa hyvissä ajoin ennen toivottua nukahtamisaikaa.

Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Hannu Rintamäki ei suosittele raskasta fyysistä ponnistelua ennen nukkumaan menoa. Töitä voi kuitenkin tehdä.

– Unen tarkoituksena on palauttaa ihminen henkisesti ja fyysisesti toimintakykyiseksi. Jos työ vaikeuttaa unen saantia, niin se on pahasta, mutta toisaalta jos joku asia vaivaa, niin se kannattaa tehdä ennen nukkumaan menoa, sanoo Rintamäki.

2. Vältä liikaa kahvia, tissuttelua ja voimakkaasti maustettuja ruokia

Helteellä kannattaa juoda runsaasti, mutta ei alkoholia ja kahvia.

– Alkoholi heikentää lämpötilasta huolimatta unen palauttavaa vaikutusta. Yhdestä annoksesta ei ole haittaa, mutta useampien nauttiminen juuri ennen nukahtamista ei ole suositeltavaa, linjaa Hannu Rintamäki.

Varsinkin kofeiini voi vaikuttaa helteellä tehokkaammin, jos kehon nestetasapaino vaihtelee hikoilun seurauksena.

– Ylipäätään kuuman juoman runsas juominen ei ole hyvä ajatus sänkyyn mennessä, neuvoo Rintamäki.

Myös voimakkaasti maustetut ruoat voivat hikoiluttaa, ja siksi niitä ei kannata nauttia juuri ennen nukahtamista.

3. Pyri viilentämään huone, jossa nukut

Kun ilma on helteinen, kannattaa verhot pitää kiinni päivälläkin. Näin aurinko ei lämmitä asuntoa liikaa.

– Huone, jossa nukutaan, pitäisi saada pidettyä viileänä päiväsaikaankin, ettei se lämpene liikaa. Suosittelen verhoja ja läpivetoa, sikäli kun se on mahdollista. Myös tuuletinta kannattaa harkita, jos mahdollista, vinkkaa Rintamäki.

Rintamäen mukaan kannattaa myös huomioida, ettei jätä lämpöä tuottavia laitteita kuten tietokoneita päälle makuuhuoneeseen pitkiksi ajoiksi.

4. Älä turhaan käytä peittoa tai yöpukua

Poista peitto pussilakanan sisältä ja nuku pelkkä lakana peittona.

– Pelkkä pussilakana päällä nukkuminen voi auttaa, vinkkaa Työterveyslaitoksen tutkija Jussi Virkkala.

Yölämpötilan kohotessa trooppiseksi ihminen ei terveyssyistä tarvitse peittoa tai pukineita lämmikkeeksi.

– Peitot minimaalisiksi, jos ollenkaan. Lakana käy peitosta, jos jotakin haluaa päällensä, vinkkaa tutkimusprofessori Hannu Rintamäki.

Mikäli peittojen ja pukineiden vähentäminen ei riitä, voi myös kokeilla tyynyliinan pakastamista tai viileällä vedellä täytettyä lämpöpulloa tyynyn sisällä.

5. Käy suihkussa ennen nukkumaan menoa

Tutkimusprofessori Hannu Rintamäki vinkkaa pitkän viileän suihkun helpottavan nukahtamista, jos sisälämpötila on kuuma. Suihkun ei kannata kuitenkaan olla liian kylmä. Samaan vinkkiin luottaa myös Ylen meteorologi Joonas Koskela.

– Kannattaa käydä suihkussa ennen nukkumaan menoa. Se viilentää kroppaa, hän vinkkaa.

Katso myös Työterveyslaitoksen vinkit hyvään uneen ja vireyteen.

Vinkkejä antoivat Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Hannu Rintamäen lisäksi Ylen meteorologi Joonas Koskela ja Työterveyslaitoksen tutkija Jussi Virkkala.
santra
 

Re: Kestättekö hellettä?

ViestiKirjoittaja SADE » 24.07.2014 18:27

Santra, heitit vaikean kysymyksen.

Helle vetää aika veteläksi, mutta toisaalta on ihanaa kun voi esim. uloslähtiessä vaan nopeasti työntää paljaat jalat kevyisiin sandaaleihin ja näyttää kaikille punaisia varpaankynsiä. Eikä tarvi roikottaa mitään takkia olkapäillä.
Aurinko saa iloiselle mielelle.

Helteessä on kuitenkin myös toinen puoli. Esim. on aika järkyttävää nousta työpäivän jäkeen kuumaan autoon missä lämpötila varmaan lähempänä sataa, mutta pakko on kotiin päästä. Mitään ylimääräistä ei viitsi eikä jaksa tehdä. Roikkua vaan täällä netissä.

Siltin jos täytyy valita, kova helle tai raju Pakkanen niin valitsen helteen.
SADE
 

Re: Kestättekö hellettä?

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.07.2014 18:47

Voin sanoa kestäväni hellettä, mutten nykyisin pidä siitä - toisin kuin ennen, jolloin Suomen helle tarjosi ihanan elämyksen. Ennen olin tarpeeksi laiha ja riittävän hyväkuntoinen, joten olin helteellä kuin kala vedessä. Nuorempikin tietysti olin, mutten pane heikentynyttä kestokykyäni vuosien vaan kilojen piikkiin.
Olen eräätkin kerrat viime vuosina todennut, että laihana olisi helteellä helpompaa... Taas olen tullut siihen tulokseen. Kunpa vain saisin oivallukseni jotenkin siirrettyä käytännön tasolle niin, että tulevan kesän helle olisi helpompi.

Suomen helle tarjosi vuosikaudet ihanan elämyksen, koska olen nuoruudessani asunut jonkin aikaa lämpimässä maassa, jossa suomalaisen oli pakko tottua arkielämään töineen ja toimineen kuumuuden keskellä. Tottuihan siihen ja hämmästyttävän helpostikin vielä. Mukavaakin oli toisin kuin eläminen Suomen paukkupakkasten keskellä.
Ikääntymisestäni huolimatta tahtoisin saada takaisin entisen sopeutumiskykyni helteestä nauttimisineen. Harmittaa tämä, että yksi suomalaisen sään pieni ja lyhyt poikkeusjakso upeine elämyksineen menee hukkaan omien läskien alla hikoillessa. Ei tarvittaisi muuta kuin ylimääräisten kilojen nitistäminen...
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kestättekö hellettä?

ViestiKirjoittaja Hermes » 24.07.2014 21:09

santra kirjoitti:http://yle.fi/uutiset/nama_5_vinkkia_auttavat_nukkumaan_vaikka_yolampotila_olisi_trooppinen/7369363

Helle on nostanut yölämpötiloja trooppisiksi Suomessakin, muun muassa viime yönä rannikkoseudulla. Trooppisia öitä voi olla ennusteiden mukaan mahdollisesti luvassa lisää tällä viikolla.


Ahaa. Toissa yönä heräsin teltasta hieman ennen kello 6:00. Kun menin ulos, niin siellä oli niin viileää, että laitoin päälleni vielä merinovillaisen pitkähihaisen aluspaidan. Missasin varmaan nuo trooppiset yöt yhdellä päivällä. Sen eilisen päivän sitten matkustin rinkka selässä siinä helteessä, tosin valitettavasti välillä aurinko meni pilveen. Tänään olen tehnyt "töitä", joko ruumiillisempia, tietokoneella näpyttelyä tai lenkkiä koko ajan ulkona ja aina mahdollisuuksien mukaan auringossa. Olen vain niin onnellinen auringossa tuollaisessa lämpötilassa ja auringossa. Tavallaan oloni tällaisina päivinä on kuin miedompi ja jatkuvampi olo saunassa olosta (niille jotka nauttivat saunassa olosta).
Hermes
 

Re: Kestättekö hellettä?

ViestiKirjoittaja Kiss » 24.07.2014 21:51

Mirri kirjoitti:Voin sanoa kestäväni hellettä, mutten nykyisin pidä siitä - toisin kuin ennen, jolloin Suomen helle tarjosi ihanan elämyksen. Ennen olin tarpeeksi laiha ja riittävän hyväkuntoinen, joten olin helteellä kuin kala vedessä. Nuorempikin tietysti olin, mutten pane heikentynyttä kestokykyäni vuosien vaan kilojen piikkiin.
Olen eräätkin kerrat viime vuosina todennut, että laihana olisi helteellä helpompaa... Taas olen tullut siihen tulokseen. Kunpa vain saisin oivallukseni jotenkin siirrettyä käytännön tasolle niin, että tulevan kesän helle olisi helpompi.

Suomen helle tarjosi vuosikaudet ihanan elämyksen, koska olen nuoruudessani asunut jonkin aikaa lämpimässä maassa, jossa suomalaisen oli pakko tottua arkielämään töineen ja toimineen kuumuuden keskellä. Tottuihan siihen ja hämmästyttävän helpostikin vielä. Mukavaakin oli toisin kuin eläminen Suomen paukkupakkasten keskellä.
Ikääntymisestäni huolimatta tahtoisin saada takaisin entisen sopeutumiskykyni helteestä nauttimisineen. Harmittaa tämä, että yksi suomalaisen sään pieni ja lyhyt poikkeusjakso upeine elämyksineen menee hukkaan omien läskien alla hikoillessa. Ei tarvittaisi muuta kuin ylimääräisten kilojen nitistäminen...


Näinhän se menee mullakin, nuorena ja hoikkana ei helteet haitannut. Oli vaan ihanaa aina. Ainakin näin muistaisin :? Ylipaino ja kenties joku muukin esim.vanheneminen ja säryt ja kolotukset saa helteet tuntumaan inhottavalta. Mutta sittenkun on ihan hiton vanha korppu, pitää helteelläkin pukee lujasti ettäs tarkenee, näin olen pistänyt merkille seuratessani vanhuksia. Aikas kutakin. Oi oi
Kiss
 

Re: Kestättekö hellettä?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 24.07.2014 22:01

Nautin helteestä, koska silloin ei tarvitse syödä niin paljon kuin normaalisti. Tulee toimeen vähemmällä ruokamäärällä ja on kevyempi olokin. Eikä niin helposti tule nälän tunnetta. Ainakaan jos ei tarvitse tehdä töitä. Ja koska mies on työssään, ei ole kukaan kinumassa lounasta eikä tee sitä tarpeen vaatiessa itselleen, joten voin syödä, kun haluan. Usein vasta iltapäivällä miehen tullessa kotiin.
Hilppa
 

Re: Kestättekö hellettä?

ViestiKirjoittaja Kiss » 24.07.2014 22:05

Totta, helteillä ei jostain syystä huvita syödä. Hoih, iskis talveksikin moinen vika :)
Kiss
 

Re: Kestättekö hellettä?

ViestiKirjoittaja Hermes » 24.07.2014 22:11

Minun kehoni alkaa esimerkiksi helposti hikoilla lämmössä, ja koen lämmön sekä auringon yleisesti varsin miellyttävänä. En tosin tykkää esimerkiksi kärventää ihoani rannalla, vaan käytän yleensä lämpimissä paikoissa mieluummin kevyitä, valkeita ja hengittäviä vaatteita. Silloin kun söin liikaa neurolepteja sekä muitakin lääkkeitä, niin esimerkiksi saunassa käyminen kävi lähinnä ärsyttäväksi. Tavallaan ymmärrän senkin kokemuksen kautta paremmin sitä, että miten muut ihmiset kokevat eri asioita. Esimerkiksi sellaisessa tilanteessa minä en vain saanut mitään irti helteestä tai saunasta, lähinnä sellaiset asiat ärsyttivät. Esimerkiksi saunassa tuli heti "tukahduttavan" kuumaa. Nykyään taas nimenomaan nautin lämmöstä, helteestä ja saunasta.
Hermes
 

Re: Kestättekö hellettä?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 24.07.2014 22:22

Helteillä hyvä janojuoma on laimea tee.
Hilppa
 

Seuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa

cron