UUTISET RADIO JA TV
Raa'an sodan raskas taakka http://www.hs.fi/radiotelevisio/Raaan+s ... 9592665703Draamasarja sodanajan ystävyksistä herätti keskustelua Saksassa ja vastustusta Puolassa
14.1.2014 2:00 0
Timo Peltonen
YLE
Viisi ystävää tapaa ennen kahden lähtöä rintamalle. Rooleissa nähdään Katharina Schüttler (vas.), Volker Bruch, Miriam Stein, Tom Schilling ja Ludwig Trepte.
Viisi ystävää tapaa ennen kahden lähtöä rintamalle. Rooleissa nähdään Katharina Schüttler (vas.), Volker Bruch, Miriam Stein, Tom Schilling ja Ludwig Trepte.
Minisarja
Sodan sukupolvi
Unsere Mütter, unsere Väter,
Saksa 2013
Ohjaus Philipp Kadelbach
Pääosissa Volker Bruch, Tom Schilling, Katharina Schüttler, Miriam Stein, Ludwig Trepte
TV1 klo 21.00 (K16)
"Mitä tulee kolmannen valtakunnan jälkeen?" oli Charlottelta (Miriam Stein ) kysytty sairaanhoitajakoulun loppukokeessa. Oikea vastaus kuului: "Ei enää mitään. Tuhatvuotinen valtakunta on ja pysyy."
Isänmaallista intoa puhkuva Charlotte on nuorin ystävyksistä, jotka viettävät iltaa Berliinissä kesäkuussa 1941. Greta (Katharina Schüttler ) työskentelee tarjoilijana kapakassa. Hän seurustelee juutalaisen Viktorin (Ludwig Trepte ) kanssa.
Velvollisuudentuntoinen vänrikki Wilhelm (Volker Bruch ) ja runoja lukeva sotamies Friedhelm (Tom Schilling ) ovat veljeksiä. Seuraavana päivänä heitä odottaa lähtö itärintamalle.
Kolmiosainen, yhteensä neljän ja puolen tunnin mittainen, saksalaissarja Sodan sukupolvi on tehty huolella. Se onnistuu hyvin oleellisimmassa: sodan pitkät, raa'at vuodet vaikuttavat viisikon psyykeeseen uskottavasti.
Tuottaja Nico Hoffman (s. 1959) on kertonut saaneensa idean sarjaan isänsä sota-ajan päiväkirjasta. Stefan Kolditz työsti käsikirjoitusta kuuden vuoden ajan, lopussa apunaan kolme historioitsijaa. Sarja palkittiin Saksan television parhaana minisarjana.
Sarjan laadukkuudesta huolimatta täytyy tunnustaa, että odotin jotain vielä syvemmältä natsisaksalaisen psyykeä kouraisevaa.
Viime maaliskuussa Helsingin Sanomissa kerrottiin sarjan herättäneen Saksassa laajaa keskustelua. Kriitikot olivat kehuneet natsismin syiden avautuvan historiankirjoja paremmin.
Tätä taustaa vasten muutama juonenkäänne tuntuu näppäryydessään turhan fiktiiviseltä. Lisäksi kotirintamalle jäävä Greta etäännytetään kauas natsismin todellisuudesta. Vielä vuonna 1943 hän olettaa Viktorin vanhempien asuvan entisessä asunnossaan, vaikka propagandakoneisto on julistanut Berliinin "juutalaisista vapaaksi".
Puolassa vastalauseita herätti tapa, jolla maan vastarintataistelijat kuvataan sarjassa juutalaisten vihaajina. Saksalaisten historioitsijoiden mukaan kyse on tosiasiasta.
Laajempi puolalaislehdissä esiin nostettu ongelma oli, että Sodan sukupolvi esittää saksalaiset toisen maailmansodan uhreina. Näkemys on harhaanjohtava, sillä vänrikki Winter kauhistelee pariinkin otteeseen, miten hirmutöihin ryhtyvien saksalaisten käy, jos sota hävitään.
Toisaalta näkemys on myös oikeutettu, koska julmuus syntyy muualla kuin sarjan viidessä päähenkilössä. He saattavat uskoa sotapropagandaan, mutta kenenkään heistä ei näytetä uskovan natsipropagandaan, kuten saksalaiset suurella joukolla tekivät.
Sarja ei pääse sen syvemmälle natsismin tai toisen maailmansodan syntysyiden käsittelyssä kuin jo vuonna 1946 valmistunut saksalaiselokuva Murhaaja keskuudessamme. Siinä oikeamielinen sotaveteraani haluaa tappaa lapsia teloituttaneen esimiehensä.
Laajan katseensa ansiosta Sodan sukupolvi kuitenkin puolustaa paikkaansa. Ainakin se onnistuu valaisemaan saksalaisten kollektiivista itsepetosta sekä vaiheita, joiden seurauksena samasta itsepetoksesta oli pakko luopua.
_