Kirjoittaja Mirri » 25.09.2013 17:23
Kuulumisista en tiedä, mutta halogeeni on kätevä paikkoihin, jossa tahdotaan valotehon olevan heti sytyttämisen jälkeen täysillä. Kuten hehkulampuissa oli tapana; ne eivät viivytelleet täyteen loistoonsa pääsemisessä.
Minulla on kirkas halogeenilamppu lieden yläpuolella. Jos tarvitsen pimeällä valoa vain hetkeksi, se syttyy nopeasti.
Lisäksi olen ollut huomaavinani, ettei kallis energiansäästölamppu ole hintansa väärti ainakaan minulla lieden yläpuolella; ne syttyivät turhan hitaasti, mutteivät kestäneet ollenkaan niin kauan kuin luvattiin.
Tutkailin Pirkka-energiansäästölampun pakkausta. Se ilmoittaa energialuokaksi A:n ja lämpenemisajaksi 60 prosenttiin täydestä valotehosta alle 45 sekuntia. Airamin halogeenikynttilälampun energialuokka on D, mutta se lupaa syttyä heti. Noin ainakin pakkauksessa sanotaan.
Käsittääkseni näiden uusien hienouksien vertailu on toivotonta puuhaa. Ainakin minä seison lamppuhyllyllä yhtenä kysymysmerkkinä. Mutta sillä pääsee alkuun, kun tietää onko kotioloissaan hetkinen aikaa ja malttia odotella valon kirkastumista, koska hidas syttyminen on uutta hehkulamppuihin verrattuna.