Puolet Hgissä syntyneistä pakanoita

Re: Puolet Hgissä syntyneistä pakanoita

ViestiKirjoittaja Maaria » 05.08.2014 17:18

Minun vanhempani kuuluivat kirkkoon, mutta eivät olleet erityisen uskovaisia.
Sain kasvaa valinnanvapaudessa ja rauhassa. Jos johonkin on hyvä uskoa, uskoisin
ihmisiin ja elämään. Niin kauan kuin voin tehdä niin, olen turvassa.
En tarvitse muuta.
Maaria

ViestiKirjoittaja saara » 05.08.2014 17:25

Onko tämän ketjun aiheesta kehittynyt hyväkin essee?-Entäpä muut ketjut, ovatko ne esseitä tai esseististä ilmaisua? Mielestäni kirjoitustyylin tulisi olla vapaa, mutta toki ymmärrettävä.
Ainakin varsinaisesta otsikon aiheesta on päästy tässäkin ketjussa hyvinkin pitkälle ohi varsinaisen aiheen :roll:
saara

ViestiKirjoittaja Hilppa » 05.08.2014 17:26

Hermes kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Ehdotan, että tässä ketjussa keskusteltaisiin vain tästä ketjusta.

Minusta olisi vielä parempi idea keskustella tämän ketjun aiheesta.

Johan siitä keskusteltiin. Vai oliko sinulla jotain erityistä mielessäsi?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Maaria » 05.08.2014 17:29

Herää kysymys, jos olisin todella vaikeasti sairas, mihin uskoisin.
Jos olisin kuolemansairas. Olisiko mitään. Tiedän yhden joka on.
Hän uskoo jeesukseen ja hänen ilmeensä kirkastuu aina,kun hän kertoo
uskostaan. Hänellä on mm. Skitsofrenia.

Itse järkeilen liian paljon uskoakseni taruihin. Etsin aina vastauksia.
Silti, en koskaan sano hänelle, että hän on väärässä.
Ainoa asia, mikä saa hänen silmiinsä syttymään jotain elämän kaltaista.
Maaria

ViestiKirjoittaja Hermes » 05.08.2014 17:34

Hilppa kirjoitti:
Hermes kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Ehdotan, että tässä ketjussa keskusteltaisiin vain tästä ketjusta.

Minusta olisi vielä parempi idea keskustella tämän ketjun aiheesta.

Johan siitä keskusteltiin. Vai oliko sinulla jotain erityistä mielessäsi?

No keskustellaan sitten tästä ketjusta. Ihan sama minulle. Kuka teki isoimman virheen?
Hermes

ViestiKirjoittaja saara » 05.08.2014 17:40

Jill kirjoitti:Herää kysymys, jos olisin todella vaikeasti sairas, mihin uskoisin.
Jos olisin kuolemansairas. Olisiko mitään. Tiedän yhden joka on.
Hän uskoo jeesukseen ja hänen ilmeensä kirkastuu aina,kun hän kertoo
uskostaan. Hänellä on mm. Skitsofrenia.

Itse järkeilen liian paljon uskoakseni taruihin. Etsin aina vastauksia.
Silti, en koskaan sano hänelle, että hän on väärässä.
Ainoa asia, mikä saa hänen silmiinsä syttymään jotain elämän kaltaista.

Mielestäni siinä ei ole mitään väärää jos esim vaikeasti sairas tai suuren menetyksen kohdannut löytää uskonnosta tukea ja turvaa,jokaisella on oikeus etsiä tuskaansa lievitysta omalla tavallaan. Itse en ole mitenkään erityisesti uskonnollinen. Vanhempani eivät korostaneet uskon asioita, kukin sai uskoa tai olla uskomatta.Väkisin käännyttäminen ja pakkosyöttö kumminkin on mielestäni kuvottavaa,
saara

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.08.2014 17:43

Kyllästynyt kirjoitti:Helvetissä tulee ahdasta 80 vuoden kuluttua.

Onneksi olen niin vanha, että ehtinen vallata itselleni oman yhden hengen pätsin.

Voisikohan tämän ketjun ensimmäisessä kommentissa olla aihetta pohtivaan keskusteluun?
Tuleekohan helvetissä ahdasta 80 vuoden kuluttua, ja kerkiääkö Kyllästynyt varmasti sinne niin ajoissa, että saa sieltä hyvän paikan?
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.08.2014 17:47

Mirri kirjoitti:Kasvavatko helsinkiläiset 'pakanat' arvotyhjiössä syntymästään lähtien?

Eivät kasva.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hermes » 05.08.2014 17:48

Minusta tässä ketjussa ei tullut kovinkaan monta hyvää mielipidettä vastaan. Keskustelijat palstalle tyypilliseen tapaan ja tyypillisin väittein alkoivat taas väitellä toistensa kanssa. Ketju on lisäksi mennyt taas jo 11. sivulle asti.
Hermes

ViestiKirjoittaja Hermes » 05.08.2014 17:50

Ylläpitäjä antoi ristiriitaista tietoa, koska kertoi, että pitää puhua vain tästä ketjusta. Hän itse rikkoi sääntöä.
Hermes

ViestiKirjoittaja Hermes » 05.08.2014 18:25

Ihmisillä ympäri maailmaa, Suomen sisällä, eri kaupunkien sisällä ja niin edelleen on erilaisia arvojen tauluja. Nykyisistä pakanoista, jotka ovat esimerkiksi eronneet kirkosta, hyvin monet kasvettuaan sen aikaisessa yhteiskunnassa nimenomaan ovat pohtineet arvojaan ja lopulta aktiivisesti päättäneet arvojensa perusteella esimerkiksi erota kirkosta. Eli suuri osa niistä eronneista kenties on niitä arvoja tiedostavia ihmisiä. Jos millään arvoilla tai muullakaan ei ole mitään väliä, niin juuri sellaiset eivät kenties eroa kirkosta, he vain elävät elämänsä miettimättä sellaisia asioita. En siis väittänyt, että kaikilla kirkossa olevilla ei ole arvoja. Juuri enemmän kirkon sisällä olevilla varmaan on syvät omanlaisensa arvot. Toisaalta aktiivisesti kirkosta erovillakin on syvät omanlaisensa arvot. Välimaastossa on suuri määrä massaa, joka vain elää siellä mihin onkin syntynyt, miettimättä liikaa arvoasioita.
Hermes

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.08.2014 19:07

Tämän ketjun otsikossa esitetään väite, jonka mukaan peräti puolet Helsingissä syntyneistä on pakanoita.

Aiheeseen sopinee seuraava 'uskontunnustus':
PAKANALLINEN USKONTUNNUSTUS:

1. Olen ylpeä suomalaisuudestani, kuulumisestani Väinämöisen perillisiin, Euroopan vanhimpaan kansakuntaan. Uskon, ettei ihmisyksilö voi olla onnellinen, käyttää kaikkia voimavarojaan ja olla tasapainossa itsensä ja ympäristönsä kanssa, jos hän ei tunne eikä arvosta omia juuriaan. Juureni ovat Suomessa, Euroopassa, ihmiskunnassa.

2. Uskon että jokaisella ihmisellä on yhtäläinen oikeus elää itselleen sopivalla tavalla kaltaistensa keskuudessa, omassa maassaan. Kaikki kansat ja kulttuurit ovat arvokkaita ja osa ihmiskunnan, ja jokaisen ihmisen, yhteistä perintöä. Vain henkilö, joka ei tunnista alkuperäänsä ja vihaa itseään, voi vihata muita kansallisuuksia. Päämääräni on kohdata muut kansallisuudet avoimesti, ylpeänä omastani ja kunnioittaen vierasta vertaisenani.

3. Uskon että kaikki elämä on arvokasta ja pyhää. Luonnon ikuisesti muuttuva, uuttaluova ja uudistava voima on alkuperäinen jumaluus, jota kunnioitan jokaisessa elävässä olennossa, luonnon suurenmoisuudessa ja kauneudessa. Ihmisenä olen osa elämän virtaa, joka pysähtymättä kulkee muodosta toiseen. Ikuinen liike on kuolemattomuutta, ja yksilönä jatkan olemassaoloani seuraavissa sukupolvissa.

4. Uskon, että tietomme maailmankaikkeudesta ja ajan äärettömyydestä on rajallinen, ja jokaisen tulee muodostaa käsityksensä aistein havaitsemattomasta sen perinteen ja tiedon mukaisesti, mihin hän on oman kansallisuutensa mukana kasvanut. Uskon, että maailmankaikkeus syntyi alkumunan hajotessa aikojen alussa, kuten vanhat ovat laulaneet.

5. Uskon, että ihmisyksilö ei ole täydellinen ilman kuulumista itsensä kaltaisten muodostamaan yhteisöön. Me emme ole muovautuneet sellaisiksi kuin olemme yksinäisyydessä, vaan yhteistyössä ja kanssakäymisessä toistemme kanssa. Huolehtiminen, myötäeläminen, vastuunkantaminen ja uhrautuvaisuus kuuluvat siksi tajuntamme rakenteisiin. Asettamalla itsemme muita vastaan, rikomme itseämme vastaan.

6. Olen päättänyt vapautua henkisistä kahleista, peloista ja syyllisyydestä, jotka estävät minua seuraamasta luonnon ja historian määräämää kutsumustani. En vihaa elämää, en pelkää kuolemaa, enkä tunne syyllisyyttä luonnollisista asioista.

7. Uskon tulevaisuuteen, ihmisten yhteisyyden palauttamiseen, ja oman kansani kukoistukseen vaikeudet voittaneen ihmiskunnan vahvana ja arvokkaana osana.

http://hiidenkirkko.50megs.com/uskontunnustus.htm

Tässä Hiidenkirkko -sivujen sisältö:
http://hiidenkirkko.50megs.com/sivu1.htm
Mirri

ViestiKirjoittaja Hermes » 05.08.2014 19:13

"Maalaisten" (ml. Tampere) kannattaakin varoa, kun tulee stadiin.
Hermes

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.08.2014 20:17

Mirri:
(- -)
Aiheeseen sopinee seuraava 'uskontunnustus':
(- -)
Sopii, mutta minua ihmetyttää, kun tuot uutta materiaalia etkä palaa
- saamastasi kritiikistä huolimatta - vanhoihin tuotteisiisi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.08.2014 20:51

Mielestäni tämä on verran surkea ketju otsikosta ja ensimmäisestä kommentista lähtien, ettei ole järkevää pidellä minun tuotteitani suurennuslasin alla. Joutavat samaan romukoppaan kuin ketjun otsikko ja Kyllästyneen höpinät helvettiin pääsemisestään.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 05.08.2014 21:15

Kahvi kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:..., mutta hyvä keskustelupalstakirjoittaja, erityisesti teräväkynäinen kriitikko, perustelee näkemyksensä ja mielipiteensä sekä vastaa hänelle esitettyihin kysymyksiin.

Näkemyksiensä ja mielipiteidensä perustelussa ja esitettyihin kysymyksiin vastaamisessa olisi kyllä täällä(kin) petraamisen varaa monellakin - erityisesti Kyllästyneellä ja Hilpalla, jotka ikäänkuin tuntuvat "roiskivat" näkemyksiään ja tuohtuvat tms, kun niihin kysyy perusteluita ja/tai vastausta esitettyihin kysymyksiin...

Pyrin siihen, että vastaan jokaiseen minulle esitettyyn kysymykseen, mutta viides vastaus saman kysyjän samaan kysymykseen alkaa jo olla liikaa.

Perustelisitko tämän näkemyksesi/mielipiteesi?

Otetaanpa esimerkiksi feministiketju. Vastasin sinulle lukuisia kertoja, muttet kuitenkin tivasit vastausta uudelleen ja uudelleen (ja vielä senkin jälkeen laitoit suuhuni lauseita joita en ollut sanonut).
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 05.08.2014 21:19

Mirri kirjoitti:Mielestäni tämä on verran surkea ketju otsikosta ja ensimmäisestä kommentista lähtien, ettei ole järkevää pidellä minun tuotteitani suurennuslasin alla. Joutavat samaan romukoppaan kuin ketjun otsikko ja Kyllästyneen höpinät helvettiin pääsemisestään.

Höpinät?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 05.08.2014 21:19

Kahvi kirjoitti:
trisse kirjoitti:Puhut ainoastaan Mirristä täällä...

Totta. Esim Kyllästyneen tekstien toistuviin sisäisiin ristiriitaisuuksiin en ole PP:n huomannut puuttuvan. Mm siihen, että Kyllästynyt tuo käsiteltävään teemaan suoraan liittymättömiä asioita mukaan keskusteluun, syyttää voimakkaan oloisesti toisia silloin kun hänen itse pitäisi vastata esitettyyn kysymykseen (siis vastata kysyttyyn) jne. On nähty myös mm kiroilua ja mala fide -henkisiä "one linereitä" ym.

Mutta eipä se mitään, kunhan osoitin virtaheposen olohuoneessane.

Jatkuvaa riidanhaastamista Kahvilta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 05.08.2014 21:22

Psykopatologia kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Kasvavatko helsinkiläiset 'pakanat' arvotyhjiössä syntymästään lähtien?

Eivät kasva.

Arvotyhjiö on minulle outo sana, jota en käsitä. Ruotsissa olen kuullut ihmisten puhuvan vakuumissa olemisesta, millä tarkoitetaan tilaa, jossa on rahat loppu totaalisesti.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.08.2014 21:53

Ehkä arvokasvatus on tutumpi käsite kuin arvotyhjiö.

Yksi näkemys on, että arvokasvatuksen puutteen seurauksena voi syntyä arvotyhjiö. Toisaalta voihan sekin edustaa jotakin arvomaailmaa, olla valinta tietynlaisten arvojen puolesta, että ns. arvokasvatus tietoisesti jätetään väliin.
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista