Riidankylväjä kirjoitti:Mökkinaapuri sai vuosia sitten syöpädiagnosin. Hän haki kaveriltaan pistoolin ja ampui luodin päähänsä.

Obelix kirjoitti:Mikä hitto on arvokas kuolema?
Kahvi kirjoitti:Kuutar kirjoitti:Sano nyt, mitä mieltä olet yleensä siitä, että psykiari voisi avustaa potilasta tekemään itsemurhan?
Psykiatri lienee kaikista ammattikunnista pätevin arvioimaan, että onko eutanasiaa itselleen haluava "täysissä sielun voimissa". Eli ollaan sen kysymyksen äärellä, että kuinka varmistamme kuolemaansa tahtovan ihmisen tahdon oikeaksi.
Nuo 40-luvun Saksan tapahtumat tietysti muistuttavat meitä siitä, että eutanasian yhteydessä potilaan itsensä tahtotila on merkittävässä asemassa.
Toisaalta voi miettiä sitäkin, että onko ihmisellä ylipäätään vapaa tahto päättää myös elämästään ja kuolemastaan.
Riidankylväjä kirjoitti:Kyllähän noitakin hyvillä ja ylevillä ajatuksilla perusteltiin.
Kuutar kirjoitti:Riidankylväjä kirjoitti:Kyllähän noitakin hyvillä ja ylevillä ajatuksilla perusteltiin.
Niin tehdään yhä nykyään eutanasian suhteen, Hollannin mallia on pidetty hyvänä, mutta siellä on 2000-luvulla tiettävästi laajennettu eutanasiaoikeus koskemaan myös dementikkoja ja kehitysvammaisia, mm. vastasyntyneitä kehitysvammaisia, joille voidaan omaisten pyynnöstä suorittaa eutanasia.

Kuutar kirjoitti:Jos siis tuo psykiatri oli oikeassa ja nainen oli terve, herää toinen kysymys, miksi lääkärin pitäisi avustaa terveen ihmisen surmaamisessa?
Psykopatologia kirjoitti:Hoitotahto ei ole (vastaavanlainen) eutanasia-paperi, jollaisia ei ole eikä tule.

Belgiasta kotoisin oleva kotkalainen kaupunginvaltuutettu ja perussuomalaisten eurovaaliehdokas Freddy Van Wonterghem järjesti äidilleen eutanasian eli armomurhan vuonna 2007.
Eutanasia eli armomurha on sallittua kahdessa EU-maassa, Belgiassa ja Hollannissa.
Poliitikko kirjoitti eutanasiasta eilen Helsingin Sanomien mielipidesivulla.
- Oma rakas äitini oli vakavasti sairas, eikä toivoa enää ollut. Lääkäri ei osannut arvioida jäljellä olevaa elinaikaa. Äitini oli aikaisemmin ilmoittanut, että hän haluaa kuolla kotonaan, omassa sängyssä, ja minä halusin antaa siihen mahdollisuuden, hän kertoo.
(lihavoinnit minun)Sama mahdollisuus myös Suomeen
Van Wonterghem kertoo kokemuksen olleen hänelle itselleen henkisesti rankka.
- Autoinhan kuolemaan hänet, joka kerran oli antanut minulle elämän. Toisaalta, vielä rankempaa olisi ollut elää itse täällä Suomessa tietäen, että päivä päivältä huonompaan kuntoon menevä äitini olisi maannut elävänä ruumiina jossakin laitoksessa.
Van Wonterghemin mukaan eutanasia on kaunis tapa kuolla.
- Kokemusteni valossa haluaisin saman mahdollisuuden myös suomalaisille vanhuksille.
Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini on tulistunut vihreiden eutanasialinjauksesta.
"Vihreät ottivat asiakseen leikkiä elämän ja kuoleman herraa. Eutanasiaa ensin eläkeläisille ja sitten muille?" hän kysyy blogissaan.

Mirri kirjoitti:Vastasyntyneet - kuten muutkin lapset - ovat elämänsä aikana vankan hoitotahdon ilmaisseisiin ihmisiin verrattuina aivan toinen asia.
Paluu Yleistä ja ajankohtaista
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa