Voimalassa joogasta 12.3.2012

Re: Voimalassa joogasta 12.3.2012

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.03.2012 22:48

Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Hilppa, jos joku miettisi joogaharrastuksen aloittamista ja pyörittelisi mielessään Astanga-joogaa yhtenä vaihtoehtona kaipaillen siitä tietoa, niin kumman antama tieto on luotettavampaa - sinun vai Anne Nuotion?

En tunne Anne Nuotiota, enkä ole perehtynyt hänen kirjoituksiinsa, en myöskään aio perehtyä niihin, koska eivät tällä hetkellä vaikuta mielenkiintoisilta, sillä en ole hänen palveluitaan ostamassa. Ja miksi minun pitäisikään niihin perehtyä? Sinun vuoksesiko Mirri? Ei mitään järkeä olisi minun sinulle alkaa referoida ja lukea läpi jonkun kirjoituksia, jotka sinä olet kaivanut esiin, koska ainoa motiivisi on, että ilkeästi käytät vain hyväksesi minun kokemustani, tietoja, vaivannäköä ja ajan kulua.

Ei toki sinun tarvitse perehtyä kyseisen joogaopettajan kirjoituksiin, jos et halua. Tietääkseni en ole vaatinut mitään sellaista, joten minulle suuntaamasi viesti on outo.

Sitä paitsi en ole laittanut tänne tietoja esim. Anne Nuotion sivustolta ilkeilläkseni sinulle, joten senkin puoleen viestisi on erittäin outo. Minusta kyseisen joogaopettajan sivustolla on arvokasta, tutustumisen ja miettimisen arvoista tietoa otsikon aiheesta - siksi olen tuonut sen tänne. Mielestäni hänen sivustollaan ihan oikeasti kerrotaan asiantuntevasti joogasta (tässä tapauksessa Astanga-joogasta) asioita, joista aiheesta kiinnostuneet luultavasti lukevat ihan mielellään.

Mutta sinä luulet tämän kaiken olevan vihamielistä hyökkäystä sinua vastaan, ja ilkeää sinun kokemustesi, tietosi, vaivannäkösi, ja ajankulusi hyväksikäyttöä...
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.03.2012 22:59

Beth kirjoitti:Turha Mirrin kanssa jatkaa, ajan ja voimavarojen tuhlausta

Jatkaa minkälaiseen tavoitteeseen pyrkimistä?
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.03.2012 23:00

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Hilppa, jos joku miettisi joogaharrastuksen aloittamista ja pyörittelisi mielessään Astanga-joogaa yhtenä vaihtoehtona kaipaillen siitä tietoa, niin kumman antama tieto on luotettavampaa - sinun vai Anne Nuotion?

En tunne Anne Nuotiota, enkä ole perehtynyt hänen kirjoituksiinsa, en myöskään aio perehtyä niihin, koska eivät tällä hetkellä vaikuta mielenkiintoisilta, sillä en ole hänen palveluitaan ostamassa. Ja miksi minun pitäisikään niihin perehtyä? Sinun vuoksesiko Mirri? Ei mitään järkeä olisi minun sinulle alkaa referoida ja lukea läpi jonkun kirjoituksia, jotka sinä olet kaivanut esiin, koska ainoa motiivisi on, että ilkeästi käytät vain hyväksesi minun kokemustani, tietoja, vaivannäköä ja ajan kulua.

Ei toki sinun tarvitse perehtyä kyseisen joogaopettajan kirjoituksiin, jos et halua. Tietääkseni en ole vaatinut mitään sellaista, joten minulle suuntaamasi viesti on outo.

Sitä paitsi en ole laittanut tänne tietoja esim. Anne Nuotion sivustolta ilkeilläkseni sinulle, joten senkin puoleen viestisi on erittäin outo. Minusta kyseisen joogaopettajan sivustolla on arvokasta, tutustumisen ja miettimisen arvoista tietoa otsikon aiheesta - siksi olen tuonut sen tänne. Mielestäni hänen sivustollaan ihan oikeasti kerrotaan asiantuntevasti joogasta (tässä tapauksessa Astanga-joogasta) asioita, joista aiheesta kiinnostuneet luultavasti lukevat ihan mielellään.

Mutta sinä luulet tämän kaiken olevan vihamielistä hyökkäystä sinua vastaan, ja ilkeää sinun kokemustesi, tietosi, vaivannäkösi, ja ajankulusi hyväksikäyttöä...

Sinä kaivoit ne kirjoitukset esiin osoittaaksesi joogan vaarallisuuden mielenterveysongelmaisille. Sellaisen asian osoittaminen vedenpitävästi lienee mahdotonta. Joogaa on monta koulukuntaa ja mielenterveysongelmaisia on monenlaisia. Minä en ole suositellut joogaa kenellekään.

Sinä vertailit minun ja erään joogaopettajan tietoja ja vertailit niiden luotettavuutta siis kysellyt kumpi on luotettavampi. Toistan itseäni, koska et ole kommentoinut viestiäni tältä osin:
Hilppa kirjoitti:a) Olet vertaillut minun ja erään joogaopettajan kirjoituksia toisiinsa ja tullut siihen johtopäätökseen, että hänen antamansa tieto on luotettavampaa. Mitä siihen voi sanoa, eipä mitään. Minä en ole sinun tietolähteesi vaan keskustelukumppanisi tässä ketjussa, for God's sake! Tuollainen toiminta ei ole kohteliasta eikä reilua.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.03.2012 23:09

Mirri kirjoitti:Jatkaa minkälaiseen tavoitteeseen pyrkimistä?

Sinä, kun Mirri olet kiinnostunut tuosta joogan henkisestä puolesta, miksi olet kiinnostunut tavoitteista?

Tavoitteista kiinnostuneen ei ehkä kannata valita lajikseen Astanga-joogaa. Meinaan on pitkä tie edessä, ennen kuin ensimmäisistäkään asanoista pääsee yhtään eteenpäin....
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.03.2012 23:14

Kyllästynyt kirjoitti:Tuulimyllyä vastaan taistelemista väittely Mirrin kanssa on.

Taannoin Mirri väitti, ettei pankin ( vuosikausia ammatikseen maksukorttiasioita suunnitteleva ja toteutuksistakin vastaava) ammattilainen tunne maksukorttien ominaisuuksia ja ehtoja lainkaan vaan että minä vain "suuruudenhulluudessani luulen niin" - ja jatkoi mutu-potaskan kirjoittamista aiheesta.

Joo mutta kun minä toivoin vain keskustelua enkä edes väittelyä.

Että jos olisi edes asia kerrallaan edennyt, mutta kun tekstiä tuli kuin Turusen pyssystä. :D
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.03.2012 23:25

Hilppa kirjoitti:Sinä kaivoit ne kirjoitukset esiin osoittaaksesi joogan vaarallisuuden mielenterveysongelmaisille. Sellaisen asian osoittaminen vedenpitävästi lienee mahdotonta. Joogaa on monta koulukuntaa ja mielenterveysongelmaisia on monenlaisia. Minä en ole suositellut joogaa kenellekään.

Ei pidä paikkaansa; en kaivanut esille tietoa joogasta osoittaakseni joogan vaarallisuuden mielenterveysongelmaisille. Tai osoittaakseni yhtään mitään muutakaan.

Minusta on tärkeää saada mahdollisimman monipuolista ja luotettavaa tietoa tämän otsikon aiheesta - etenkin mt-ongelmaisille tämä on tärkeä juttu heidän miettiessään esim. joogaa omalle kohdalleen. Ei minulla ole tarvetta todistella joogan vaarallisuutta psykiatrisille potilaille - muttei minulla myöskään ole tarvetta todistella sen vaarattomuutta, kuten joillakin näkyy olevan.

Mielestäni ongelma on juuri tässä; joillakin on hirmuinen tarve todistella, ettei heidän hyväksi ja hoitavaksi havaitsemansa asia mitenkään voi olla vaaraksi kenellekään. He mielestään voivat suositella itselleen hyväksi havaitsemaansa asiaa kaikille muillekin, koska heidän käsityksensä mukaan se tietysti auttaa kaikkia muitakin, koska auttaa heitäkin...

Jos ei tuollaista tarvetta olisi, tuskin olisi tarvetta myöskään todistella, että hoitavaksi havaittu asia voi olla joillekin toisille ihmisille vaarallista ja vahingollista. Erilaiset meditaatiotekniikat jooga mukaanlukien on yksi hyvä esimerkki siitä, että ihmisille markkinoidaan henkiseen kasvuun tähtääviä keinoja aivan liian heppoisin perustein ja ottamatta millään lailla huomioon niiden vaikutuksia mielenterveysongelmaisten ihmisten psyykeen. Luodaan petollista (ja markkinahenkistä?) kuvaa, etteivät ne mitenkään voi olla vahingollisia...

Markkinahenkisyys tulee kuvaan mukaan siinä, että nämä asiat useimmiten ovat aika maksullisia. Valitettavasti se on psykiatristen potilaiden kannalta yksi suoranainen loukku.
Mitä tehdään, jos esim. psykoosipotilas alkaa uskoa, että hän paranee, kunhan vain osallistuu jonkun tietyn (maksullisen) 'gurun' ohjauksessa tapahtuvaan harjoitteluun, kuten joogaamiseen, tai muuhun meditointiin?
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.03.2012 23:28

Hilppa kirjoitti:Tavoitteista kiinnostuneen ei ehkä kannata valita lajikseen Astanga-joogaa. Meinaan on pitkä tie edessä, ennen kuin ensimmäisistäkään asanoista pääsee yhtään eteenpäin....

Mikä joogalaji sinun mielestäsi on hyvä ja toimiva enemmän ja vähemmän vakavasti sairaille psykiatrisille potilaille?
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.03.2012 23:43

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Sinä kaivoit ne kirjoitukset esiin osoittaaksesi joogan vaarallisuuden mielenterveysongelmaisille. Sellaisen asian osoittaminen vedenpitävästi lienee mahdotonta. Joogaa on monta koulukuntaa ja mielenterveysongelmaisia on monenlaisia. Minä en ole suositellut joogaa kenellekään.

Ei pidä paikkaansa; en kaivanut esille tietoa joogasta osoittaakseni joogan vaarallisuuden mielenterveysongelmaisille. Tai osoittaakseni yhtään mitään muutakaan.

Minusta on tärkeää saada mahdollisimman monipuolista ja luotettavaa tietoa tämän otsikon aiheesta - etenkin mt-ongelmaisille tämä on tärkeä juttu heidän miettiessään esim. joogaa omalle kohdalleen. Ei minulla ole tarvetta todistella joogan vaarallisuutta psykiatrisille potilaille - muttei minulla myöskään ole tarvetta todistella sen vaarattomuutta, kuten joillakin näkyy olevan.

Sinä et pysty takamaan, että jakamasi tieto olisi luotettavaa juuri mielenterveysongelmaisten kannalta.
Mirri kirjoitti:Mielestäni ongelma on juuri tässä; joillakin on hirmuinen tarve todistella, ettei heidän hyväksi ja hoitavaksi havaitsemansa asia mitenkään voi olla vaaraksi kenellekään. He mielestään voivat suositella itselleen hyväksi havaitsemaansa asiaa kaikille muillekin, koska heidän käsityksensä mukaan se tietysti auttaa kaikkia muitakin, koska auttaa heitäkin...

Kenellä on hirmuinen tarve?
Mirri kirjoitti:Jos ei tuollaista tarvetta olisi, tuskin olisi tarvetta myöskään todistella, että hoitavaksi havaittu asia voi olla joillekin toisille ihmisille vaarallista ja vahingollista. Erilaiset meditaatiotekniikat jooga mukaanlukien on yksi hyvä esimerkki siitä, että ihmisille markkinoidaan henkiseen kasvuun tähtääviä keinoja aivan liian heppoisin perustein ja ottamatta millään lailla huomioon niiden vaikutuksia mielenterveysongelmaisten ihmisten psyykeen. Luodaan petollista (ja markkinahenkistä?) kuvaa, etteivät ne mitenkään voi olla vahingollisia...

Kenellä Mirri on tuo tarve? Ja miten he ovat tuon mystisen tarpeensa toteuttamisessa onnistuneet?
Mirri kirjoitti:Markkinahenkisyys tulee kuvaan mukaan siinä, että nämä asiat useimmiten ovat aika maksullisia. Valitettavasti se on psykiatristen potilaiden kannalta yksi suoranainen loukku.
Mitä tehdään, jos esim. psykoosipotilas alkaa uskoa, että hän paranee, kunhan vain osallistuu jonkun tietyn (maksullisen) 'gurun' ohjauksessa tapahtuvaan harjoitteluun, kuten joogaamiseen, tai muuhun meditointiin?

Sehän se on se maksullisuus itse paholainen. Personal trainer maksaa myös, koska se on yksilöllisesti räätälöity palvelu. Niin maksaa terapiakin.

Pidän epätodennäköisenä, että psykoosipotilas jaksaisi harjoittaa Astanga-joogaa. Minulla on tuosta asiasta jonkin verran kokemusta, siis miten psykoosialttiuden omaava on kyennyt harjoittamaan joogaa. Huomautettakoon, että omaiseni joogaharrastus alkoi vuosia viimeisen sairastetun psykoosin jälkeen.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 15.03.2012 00:13

Lakatkaa kiusaamasta Mirriä. Jooga on huuhaata.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.03.2012 00:21

Hilppa kirjoitti:Sinä et pysty takamaan, että jakamasi tieto olisi luotettavaa juuri mielenterveysongelmaisten kannalta.

Parasta kai olisi, jos mahdollisimman monet ihmiset jakaisivat niin tietojaan kuin näkemyksiään, ajatuksiaan ja kokemuksiaankin. Voitaisiin yhdessä arvioida ja ruotia niitä; hyödyttäisiin kaikki, eikä kenenkään tarvitsisi käydä kenenkään kimppuun.

Taitaa tuollaisen ajatuksen toteutuminen olla tällä foorumilla aivan mahdoton juttu.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 15.03.2012 00:21

Riidankylväjä kirjoitti:Lakatkaa kiusaamasta Mirriä. Jooga on huuhaata.

Minua kiinnostaisi tietää, onko baletti hyväksi mielenterveysongelmaiselle? Siis harrastuksena?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 15.03.2012 00:23

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Sinä et pysty takamaan, että jakamasi tieto olisi luotettavaa juuri mielenterveysongelmaisten kannalta.

Parasta kai olisi, jos mahdollisimman monet ihmiset jakaisivat niin tietojaan kuin näkemyksiään, ajatuksiaan ja kokemuksiaankin. Voitaisiin yhdessä arvioida ja ruotia niitä; hyödyttäisiin kaikki, eikä kenenkään tarvitsisi käydä kenenkään kimppuun.

Taitaa tuollaisen ajatuksen toteutuminen olla tällä foorumilla aivan mahdoton juttu.

Sinä nyt et vain tyydy jakamaan tietoa vaan suorastaan suollat sitä kuin Turusen pyssystä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 15.03.2012 00:25

Hilppa kirjoitti:
Riidankylväjä kirjoitti:Lakatkaa kiusaamasta Mirriä. Jooga on huuhaata.

Minua kiinnostaisi tietää, onko baletti hyväksi mielenterveysongelmaiselle? Siis harrastuksena?

On. Siinä ei tarvitse ottaa yhteyksiä henkiin tms.

Carmen 1: Svetlana Zakharova
http://www.youtube.com/watch?v=3Vw6bbqXm2A
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 15.03.2012 00:30

Riidankylväjä kirjoitti:On. Siinä ei tarvitse ottaa yhteyksiä henkiin tms.

Carmen 1: Svetlana Zakharova
http://www.youtube.com/watch?v=3Vw6bbqXm2A

Kokemuksesta voin kertoa, että balettitunnilla joutuu ottamaan vastaan opettajan kommentit niin omasta ryhdistä, ruumiinrakenteesta kuin osaamisestaankin. Ja vielä pohjimman kautta. Toisin tuo oli 70-lukua; voihan nykyisin olla silläkin puolella vähän erilaista. Onhan nykyisin olemassa tätibaletteja samoin kuin äijäbaletteja.

Joogassa en ole joutunut vastaanottamaan opettajan kommentteja ryhdistäni, ruumiinrakenteestani enkä myöskään osaamisestani. Tosin olen jo sen verran vanhempi, että itse maksavana asiakkaana en moiseen suostuisikaan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.03.2012 00:34

Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:

Sinä nyt et vain tyydy jakamaan tietoa vaan suorastaan suollat sitä kuin Turusen pyssystä.

Tuo on mielipide, ei muuta.
Mirri

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 15.03.2012 00:45

Hilppa kirjoitti:Kokemuksesta voin kertoa, että balettitunnilla joutuu ottamaan vastaan opettajan kommentit niin omasta ryhdistä, ruumiinrakenteesta kuin osaamisestaankin. Ja vielä pohjimman kautta. Toisin tuo oli 70-lukua; voihan nykyisin olla silläkin puolella vähän erilaista. Onhan nykyisin olemassa tätibaletteja samoin kuin äijäbaletteja.

Joogassa en ole joutunut vastaanottamaan opettajan kommentteja ryhdistäni, ruumiinrakenteestani enkä myöskään osaamisestani. Tosin olen jo sen verran vanhempi, että itse maksavana asiakkaana en moiseen suostuisikaan.

Oletan, että nuo balettitunnin ikävät kommentit johtuvat opettajan persoonasta eivätkä niinkään baletista.

Joogaan varmaankin kuuluu suvaita ihminen sellaisena kun hän on. Ongelma on siellä henkimaailman puolella, jota ei tietysti ole mikäli opettaja (guru) keskittyy pelkästään fyysisiin juttuihin. Oletan kuitenkin, että "henkimaailma" tulee mukaan jossain vaiheessa.

Meditaatiogurut sanovat, että "hoitakaa ensin psyykkiset ongelmanne ja aloittakaa meditointi vasta sitten ".
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 15.03.2012 00:57

Kyllästynyt kirjoitti:Baletti on hyvin epäterveellinen, raaka ja raadollinen taiteenlaji.

Kulumisia, nivelvaurioita, syömishäiriöitä jne.
Käy myös psyykelle; pitää olla sopivan kokoinen pää, pitkä kaula. Hartiat eivät saa olla liian leveät, mutteivat myöskään luisut, rinnat eivät saa olla isot eikä lantio leveä jne.

Tiesitkö Riidankylväjä, että erään tämän hetken nousevan primadonnan äiti istui lapsena nilkkojen päällä päivittäin saadakseen ne taipumaan (eli kaartumaan paljon yli ns. normaalin)?

Kyllä se varmaankin on äärimmäisen rankkaa varsinkin ammattilaistasolla. Varmasti on myös totta, ettei kaikkien nivelet taivu baletin vaatimusten mukaan. Myös kipu on lähes aina vieraana.

Oletan, että nykyään ollaan jo inhimillisempiä.

Mutta esimerkiksi poliiseilla on myös (ainakin ollut) fyysisiä vaatimuksia. Poliisella oli pituusraja, jota lyhyempiä ei hyväksytty poliisiopistoon.

Eli kyllä kaikkialla on erilaisia vaatimuksia. Kysymys on siitä, että löytää itselleen sopivan lajin.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.03.2012 00:58

Riidankylväjä kirjoitti:Joogaan varmaankin kuuluu suvaita ihminen sellaisena kun hän on. Ongelma on siellä henkimaailman puolella, jota ei tietysti ole mikäli opettaja (guru) keskittyy pelkästään fyysisiin juttuihin. Oletan kuitenkin, että "henkimaailma" tulee mukaan jossain vaiheessa.

Meditaatiogurut sanovat, että "hoitakaa ensin psyykkiset ongelmanne ja aloittakaa meditointi vasta sitten ".

Noin minäkin oletan; mitä pitemmälle edetään sitä varmemmin 'henkimaailma' tulee mukaan. Siitä kertonee jotakin sekin, että joogaopettajalle olisi hyvä kertoa lääkityksistä.
Jooga on yksi meditaatiotekniikka muiden joukossa; mielestäni tuon asian kiistäminen ei muuta tosiasioita miksikään. Meditoinnissa mennään 'henkimaailman puolelle'; ei sekään asia muutu, vaikka miten vakuuteltaisiin muuta.

Meditaatiogurut, jotka antavat kertomasi ohjeen psyykkisten ongelmien hoitamisesta, toimivat mielestäni vähintäänkin vastuullisesti ja oman asiantuntemuksensa todistaen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 15.03.2012 01:00

Riidankylväjä kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Kokemuksesta voin kertoa, että balettitunnilla joutuu ottamaan vastaan opettajan kommentit niin omasta ryhdistä, ruumiinrakenteesta kuin osaamisestaankin. Ja vielä pohjimman kautta. Toisin tuo oli 70-lukua; voihan nykyisin olla silläkin puolella vähän erilaista. Onhan nykyisin olemassa tätibaletteja samoin kuin äijäbaletteja.

Oletan, että nuo balettitunnin ikävät kommentit johtuvat opettajan persoonasta eivätkä niinkään baletista.

Joogaan varmaankin kuuluu suvaita ihminen sellaisena kun hän on. Ongelma on siellä henkimaailman puolella, jota ei tietysti ole mikäli opettaja (guru) keskittyy pelkästään fyysisiin juttuihin. Oletan kuitenkin, että "henkimaailma" tulee mukaan jossain vaiheessa.

Tuo on sinun epämääräisesti sanottu heristävän sormen varoittava olettama. Mitä tarkoitat henkimaailman jutuilla? Kaikkiin valmennussuhteisiin liittyy henkinen puoli. Olen elämäni aikana harjoittanut ja kokeillut monia urheilulajeja, joihin on kuulunut ammattivalmentajan ohjaus. Valmennussuhteeseen liittyvät aina valmentajan ja valmennettavan persoonallisuudet.
Riidankylväjä kirjoitti:Meditaatiogurut sanovat, että "hoitakaa ensin psyykkiset ongelmanne ja aloittakaa meditointi vasta sitten ".

Eli jooga ei ole psyykkisten sairauksien hoitomuoto, mitä täällä ei ole kukaan väittänytkään että olisi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 15.03.2012 01:07

Hilppa kirjoitti:Eli jooga ei ole psyykkisten sairauksien hoitomuoto, mitä täällä ei ole kukaan väittänytkään että olisi.

Juu. Ei varmaankaan.
Riidankylväjä

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista