Kyllästynyt kirjoitti:Aeimmin näytit olevan sangen varma siitä, että on suuri etuoikeus saada yliopistosairaalasta parasta tarjolla olevaa hoitoa ja että on potilaan oma etu olla mukana kouluttamassa tulevia lääkäreitä.
Edelleen olen sitä mieltä, että priorisoinnin aiheuttamat realiteetit huomioiden hyvinkin voi olla aikamoinen etuoikeus päästä yliopistosairaalan hoitoon; sinne eivät kaikki yliopistotasoisen sairaanhoidon tarvitsijat pääse. Sitäkin mieltä olen, että hyvin voi myös olla
potilaan oma etu olla mukana kouluttamassa tulevia lääkäreitä; mielestäni oma tapaukseni on siitä hyvä esimerkki.
Niinpä en ole ollenkaan varma, että kieltäytyisin kertomassasi esimerkissä; voi olla, että muut asiat menisivät edelle niin, että olisin valmis olemaan gynekologian opetuspotilaana. Voi hyvin olla, etten ollenkaan hätkähtäisi, vaikka porukassa saattaisikin mahdollisesti olla joku minulle puolituttu 'keskenkasvuinen' kandikundi... Nuorempana toki olisi tilanne ollut toinen; tässä kuitenkin arvelen mitä mahtaisin tehdä tämän ikäisenä. Näin vanhana järkeni sanoisi, että se kundi tuskin keskustelisi sen enempää veljensä, tyttäreni, kuin kenenkään muunkaan - ainakaan minulle kovin tutun - kanssa alapäästäni. Jos keskustelisi, niin sehän olisi hänen häpeänsä.
Sitä paitsi voisin ajatella asian niinkin päin, että sen kandin nähdessä tutun nimen potilaskansion kannessa hän fiksuna ja hienotunteisena nuorena miehenä voisikin jäävätä itsensä opetustuokiosta - ei menisi sitten kaikkien kandien oppimismahdollisuus pilalle hänen asettaessaan potilaan kiusalliseen tilanteeseen sillä seurauksella, että potilas kieltäytyy pelätessään tutun ihmisen olevan paikalla.
Onkohan opiskelijoita ohjeistettu jollakin tavoin tällaisten tilanteiden varalle; mitä he tekevät, jos intiimissä opetustilanteessa onkin tuttu ihminen? Eikö olisi luontevinta, että opiskelija ymmärtäisi silloin pysytellä poissa, jottei asettaisi opetuspotilasta hämmentävään tilanteeseen?
On varmaan sanomattakin selvää, että ikäkin tekee tehtävänsä. Luultavasti olisin ajatellut parikymppisenä tämän asian toisella tavoin kuin nyt yli viisikymppisenä. Luulen, että näissä asioissa nuoret ovat paljon haavoittuvampia.