helun palstalla ei saa olla "väärää" mieltä

Re: helun palstalla ei saa olla "väärää" mieltä

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.07.2011 18:33

Maria kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Olen samaa mieltä. Silti näen käännytystyönä myös uskonnottomuuden tarjoamisen vaihtoehtona, ratkaisuna elämän ongelmiin ja elämänarvojen perustaksi. Siitähän on kysymys esim. silloin, jos uskonto nähdään mielenterveysongelmien aiheuttajana; uskonto pyritään kitkemään pois, ja uskonnon vaihtoehdoksi tarjotaan (vai tyrkytetään?) uskonnottomuutta.

Käännytystyötä mikä käännytystyötä; se voi olla sairastuttavaa riippumatta siitä käännytetäänkö uskontoon vai uskonnottomuuteen.

Olenko esimerkiksi minä tarjonnut sinulle uskonnottomuutta vaihtoehtona, ratkaisuna elämän ongelmiin ja elämänarvojen perustaksi ja jos niin missä?

Maria, taas kummallinen kysymys; en kirjoittanut henkilöistä - en sinusta, minusta, enkä muista. Muttei tässä ilmeisesti ole tarkoituskaan keskustella asioista ja yleisellä tasolla, mieluummin tutkaillaan kanssakirjoittajia.

Sääli, koska asia on mielenkiintoinen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Maria » 15.07.2011 18:40

Mirri kirjoitti:
Maria kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Olen samaa mieltä. Silti näen käännytystyönä myös uskonnottomuuden tarjoamisen vaihtoehtona, ratkaisuna elämän ongelmiin ja elämänarvojen perustaksi. Siitähän on kysymys esim. silloin, jos uskonto nähdään mielenterveysongelmien aiheuttajana; uskonto pyritään kitkemään pois, ja uskonnon vaihtoehdoksi tarjotaan (vai tyrkytetään?) uskonnottomuutta.

Käännytystyötä mikä käännytystyötä; se voi olla sairastuttavaa riippumatta siitä käännytetäänkö uskontoon vai uskonnottomuuteen.

Olenko esimerkiksi minä tarjonnut sinulle uskonnottomuutta vaihtoehtona, ratkaisuna elämän ongelmiin ja elämänarvojen perustaksi ja jos niin missä?

Maria, taas kummallinen kysymys; en kirjoittanut henkilöistä - en sinusta, minusta, enkä muista. Muttei tässä ilmeisesti ole tarkoituskaan keskustella asioista ja yleisellä tasolla, mieluummin tutkaillaan kanssakirjoittajia.

Sääli, koska asia on mielenkiintoinen.

Yhden kysymyksen vuoksiko hylkäät koko viestin lukemisen?
Maria

ViestiKirjoittaja Maria » 15.07.2011 18:46

Kyllästynyt kirjoitti:Usko/uskonto voi aiheuttaa mielenterveyden ongelmia ns. terveelläkin, mutta pointti tässä keskustelussa (niin kuin myös helun palstalla) on se, ettei ainakaan psyykkisesti hauraassa tilassa oleville ihmisille pitäisi missään nimessä mielenterveyspalstalla tarjota ongelmien ratkaisuksi itsepetosta ja harhaluuloja koska he todellakin ovat helppoja saaliita käännyttäjille ja psyykkisesti haavoittuvia.

Olen samaa mieltä. Uskonnon tyrkyttämisen torjuminen vaatii lujaa itsetuntoa, itsevarmuutta ja usein jopa ihmistuntemustakin. Enkä usko, että aivan ongelmatonta on uskovillakaan, koska uskoa on niin monenlaista.
Maria

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.07.2011 18:51

Kyllästynyt, helppousko selittää sen, että suurin osa maailman ihmisistä edustaa jotakin uskontoa, ja vain pieni osa uskoo sinun kertomaasi 'totuuteen'; vai miksi ihmisten enemmistö on tavalla tai toisella uskonnollinen?
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.07.2011 21:31

Uskovainen, uskonnollinen, edustaa uskontoa - kaikki nuo merkitsevät eri asiaoita.
Onko jumala immanenttinen vai transsendentinen ym?

Kysymys hajoaa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 15.07.2011 21:41

Psykopatologia kirjoitti:Uskovainen, uskonnollinen, edustaa uskontoa - kaikki nuo merkitsevät eri asiaoita.
Onko jumala immanenttinen vai transsendentinen ym?

Kysymys hajoaa.

Homer tietää vastauksen.
http://www.youtube.com/watch?v=eKEv_7YPaOY
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.07.2011 22:11

Jumalan olemassaoloa ei voi todistaa; kyseessä on puhtaasti uskon asia;
ei tiedon. Mikko Juva ärsytti yliopistolla muita, kun hän totesi, että
"minä poika vaan uskon" (kaikesta vastakkaisesta huolimatta).

Empiirinen evedenssi näyttäisi olevan jumalaa vastaan (ainakin
siltä osin kuin jumala näyttäytyy kristinuskossa). Esimerkiksi vaikka
kuinka rukoiltaisiin jonkun asia puolesta, eivät rukoukset vaikuta
lopputulokseen (jumalan kautta).

Tänään opin, että Kaarle Suuri antoi paaville kiitokseksi kruunajaisistaan
hyvin arvokkaan pyhänjäännöksen, Jeesuksen esinahan. Tämän jälkeen
esinahkoja alkoi ilmaantua enemmänkin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Maria » 15.07.2011 22:22

Saako vakavasta asiasta kertoa yhden hauskan jutun?
Maria

ViestiKirjoittaja Maria » 15.07.2011 22:51

Onnellisena paistoimme makkaraa, söimme voileipää ja joimme kahvia, kunnes seuraamme liittyi perhe, jonka isällä oli tarinoinnin tarve. Hän oli selviytynyt alkoholin kiroista irti ja nyt onnellinen uskova suurperheen isä. Sehän on mukavaa, että oikein tusina, sanoin. Hän siihen, että ”Saako kysyä, mutta missäs ne teidän lapset on?”. Vastasin, että luoja ei suonut. Hän jatkoi saarnaansa ”Niin enhän minä tiedä, mitä ihmisillä on ristillään, mutta eräs meidän ystäväpariskunta oli kaikissa lapsettomuushoidoissa ja kun mikään ei auttanut, sitten rukoilimme yhdessä ja Jumala antoi heille lapsen.”

Sitten se varsinainen neronleimaus: ”Kyllä se teillekin onnistuu, kun muistatte rukoilla.” En voinut sille mitään, että siinä vaiheessa oli jo naurussa pitelemistä. Minä vanha nainen ja mieheni jo harmaapää. Molemmat kävisimme luontevimmin isovanhemmista. Niinhän se käy, toisen ihmisen johdattelu. Vaelluksella Maria kantoi puut ja Pietari sytytti tulen. Eikä kiitosta tulista, olivat varmaan tyytyväisiä luojan antamasta tulesta.
Maria

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.07.2011 23:07

Onnistui se Saarallekin.

Luulen, että kuvaamasi mies oli enkeli valepuvussa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Maria » 15.07.2011 23:16

Kömpelö imartelu oli kiitosta puista.

Olisi tietysti pitänyt olla vastuuntuntoisempi ja sanoa suoraan, että ei halunnut.
Aina ei jaksa. Joskus on helpointa mennä siitä, mistä aita on matalin, varsinkin,
jos keskustelijan vakaumus on voimakas.
Maria

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.07.2011 11:36

Kyllästynyt kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Jumalan olemassaoloa ei voi todistaa; kyseessä on puhtaasti uskon asia...
... Esimerkiksi vaikka kuinka rukoiltaisiin jonkun asia puolesta, eivät rukoukset vaikuta
lopputulokseen (jumalan kautta)...

Eivät vaikutakaan, mutta uskovat vääntävät ja kääntävät mielessään kaiken suopean johdatukseksi tai vastaukseksi heidän rukouksiinsa ja vastaavasti kaiken heidän kannaltaan negatiivisen tai huonon vain toteamalla, että tutkimattomat ovat Jumalan tiet tai että kyse on Jumalan tarkoituksella järjestämästä koettelemuksesta.

Kerran bussissa kaksi rouvashenkilöä puheli keskenään kuinka toinen oli edellisenä päivänä käynyt alennusmyynnissä ja löytänyt sieltä uimapuvun, ja kun hän oli sitten mennyt kotiinsa, oli mies ilmoittanut tilanneensa heille etelänmatkan.

Rouvien mielestä uimapuvun osto oli selvästi Jumalan johdatusta.

Taivas varjele jos sellainen Jumala tosiaankin olisi olemassa joka pitäisi tärkeämpänä jonkun naisen uimapukua ja etelänmatkaa kuin nälkään kuolevia lapsia.

Uskonnoissa on ongelmana mm. se, että miksi jumala ei näyttäydy selvästi;
hän ikään kuin lymyää. Kristinuskossa pidetään hyvänä lapsenuskoa,
vaikka moinen kaikissa muissa asioissa on pöyristyttävän naivia.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.07.2011 12:43

Merkillistä sekoilua adminiin liittyen:
http://tukiasema.org/viewtopic.php?f=17&t=68&start=100
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Crocodile Gena » 16.07.2011 16:04

Psykopatologia kirjoitti:Uskonnoissa on ongelmana mm. se, että miksi jumala ei näyttäydy selvästi;

Minusta tuo ei ole ongelma, koska voidaan ajatella niinkin, että jumala näyttäytyy kyllä, mutta me emme vain näe sitä.

*

Mielenkiintoinen aihe (lukuunottamatta helun palstaa). Itse olen uskonnoton agnostikko, mutta uskonto/uskonnot ilmiönä kiinnostaa minua suuresti.
Crocodile Gena

ViestiKirjoittaja Crocodile Gena » 16.07.2011 16:08

[quote="Maria"]En halua uskonpaatosta enkä uskonpaatokselliselle palstalle. Ahdistun uskonnon tai siihen vähääkään viittaavan tyrkyttämisestä. Jokainen päättäköön itse, mihin haluaa kuulua, muodostukoon kirkosta vain niiden yhteisö, jotka haluavat sanaa kuunnella. Siunaus on ainoa, jonka haluan, koska saattaa käydä niin, että itse kuolen hänen jälkeensä ja tuolloin olisivat jäljellä enää pöllömmät sukulaiseni, joille en tehtävää halua valtuuttaa. En käy kirkossa, siis palveluksissa. Kirkkokonserteissa sen sijaan joskus käyn, passion osaan lähes ulkoa.[quote]

Viisaasti- ja jotenkin kauniisti sanottu Marialta.
Crocodile Gena

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.07.2011 16:15

Crocodile Gena kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Uskonnoissa on ongelmana mm. se, että miksi jumala ei näyttäydy selvästi;

Minusta tuo ei ole ongelma, koska voidaan ajatella niinkin, että jumala näyttäytyy kyllä,
mutta me emme vain näe sitä.
(- -)

Käytännössähän tuo on sama asia kuin piilossa oleminen.
- Toiset ovat näkevinään, toiset eivät.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.07.2011 16:31

Psykopatologia kirjoitti:Merkillistä sekoilua adminiin liittyen:
http://tukiasema.org/viewtopic.php?f=17&t=68&start=100

"orkkis" sotkee, mutta helu - vastuullisena ylläpitäjänä - ei halua selventää.
Vastuutonta toimintaa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Crocodile Gena » 16.07.2011 16:31

^ Käytännössä, kai. Muistan, kuinka toisessa ketjussa puhuimme painovoimasta.
Crocodile Gena

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.07.2011 18:59

Kyllästynyt kirjoitti:Kiltti Psykopatologia,

Koska saamani Valvojan titteli on kovin neutraali, vaisu ja vaatimaton, voisitko sinä ystävällisesti suoda minulle jonkin kivan arvonimen kuten "Rakastettu Valvoja", "Suuri Valvoja Toveri" tai vaikka "Kunnioitettu Valvojapäällikkö"?

Täälläkö kirjoittaja ei itse pääse laittamaan omaan kuvaukseensa tuollaisia nimityksiä, vaan pitää anella ylläpitäjää antamaan niitä?
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.07.2011 19:24

Minusta sinun myöntämäsi kuulostaa oikein hienolta ja komealta.
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista