Hissi - koirien surmanloukku

Re: Hissi - koirien surmanloukku

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 13.02.2020 13:02

Mirri kirjoitti:Hilppa, osoita yleistys, jonka väität minun tehneen!
Selkokielisesti: kieltäydyn vastaamasta Kyllästyneen minulle osoittamiin ja minua provosoimaan tarkoitettuihin kysymyksiin.

Ihan vain aidosti ihmettelen, mikä siinä kellonsoittamisessa on niin hirveän vaikeaa, ettei sitä voi tehdä ihan rutiinisti.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 13.02.2020 13:11

Hilppa kirjoitti:
Katla kirjoitti:onks tää samaa rotua kuin Trasseli :) https://www.facebook.com/watch/?v=2311791588864633

204 kg!

Eihän tuo ole koira vaan jääkarhu?

Ensimmäiset kuvat taidettiin julkaista aprillipäivänä, mutta sen jälkeen tarinaan on tullut jatkoa.
Jos olen oikein ymmärtänyt, koiran isäntä on ammatiltaan valokuvaaja ja ilmeisen taitava Photoshopin käyttäjä.
Goldendoodlet saattavat olla varsin kookkaita, mutta ihan noin suuriksi ne eivät sentään kasva.

Minusta hauskinta kuvissa on se, että kyseisen koiran ilmeet sekä eleet ovat tyypillisiä goldendoodleille. Koiran kokoa on vain jonkin verran liioiteltu.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.02.2020 13:13

Kyllästynyt kirjoitti:Ihan vain aidosti ihmettelen, mikä siinä kellonsoittamisessa on niin hirveän vaikeaa, ettei sitä voi tehdä ihan rutiinisti.

Eikö autoilijoidenkin pitäisi varoittaa lähestymisestään töräyttelemällä torvea rutiinisti? Esimerkiksi pihoilta tielle ajettaessa olisi tärkeää tulla torvi soiden.

Ei kellon soittamisessa mitään vaikeaa ole. En vain käsitä, miksi liikenteessä pitäisi ikään kuin varmuuden vuoksi antaa äänimerkki - 'töräyttää torvea' - edellä kulkeville, jos he lapsineen ja koirineen kulkevat asiallisesti kulkuväylän toisessa laidassa kuten kuuluu tehdä. Pitäisin itseäni toisia tien käyttäjiä kohtaan törkeästi käyttäytyvänä pyöräilijänä, jos alkaisin rimputella soittokelloa jokaiselle edelläni kulkevalle.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 13.02.2020 13:26

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Ihan vain aidosti ihmettelen, mikä siinä kellonsoittamisessa on niin hirveän vaikeaa, ettei sitä voi tehdä ihan rutiinisti.

Eikö autoilijoidenkin pitäisi varoittaa lähestymisestään töräyttelemällä torvea rutiinisti? Esimerkiksi pihoilta tielle ajettaessa olisi tärkeää tulla torvi soiden.

Ei kellon soittamisessa mitään vaikeaa ole. En vain käsitä, miksi liikenteessä pitäisi ikään kuin varmuuden vuoksi antaa äänimerkki - 'töräyttää torvea' - edellä kulkeville, jos he lapsineen ja koirineen kulkevat asiallisesti kulkuväylän toisessa laidassa kuten kuuluu tehdä. Pitäisin itseäni toisia tien käyttäjiä kohtaan törkeästi käyttäytyvänä pyöräilijänä, jos alkaisin rimputella soittokelloa jokaiselle edelläni kulkevalle.

Rinnastus autoihin ei tässä yhteydessä ole relevantti. Autoilijan on varmistettava, kuten pyöräilijänkin, että kukaan ei jää alle. Autoilijan ei Suomessa yleensä ole tapana antaa äänimerkkejä mutkissa tai porttikongeista työntyessään jalkakäytävän yli. Suomessa turvallisuus varmistetaan katsomalla ja hiljaisemmalla tilanteeseen sopivalla nopeudella. Autoilija (eikä pyöräilijään!) ei milloinkaan saa työntyä esim porttikongista ’sokkona’ umpimähkään tielle pyörätien tai jalankulkuväylän ylitse.

Pyöräilijän antama äänimerkki on signaali jalankulkijalle, että tämä tietää varautua lähestymässä olevaan ohittavaan pyöräilijään. Tuo kellon ringautus on normaalia vuorovaikutusta. Aina kun itse kävelen pyörätiellä, olen huojentunut ohittavan pyöräilijän antamasta äänimerkistä, koska tuolloin en pelästy ohitseni suhahtavaa pöyräilijää ja olen itse tilanteen hallitsija, kun tiedän, mitä on tapahtumassa. Tuolloin pyöräilijä ei yllätä, vaan voin varautua ohitustilanteeseen.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 13.02.2020 13:29

Mirri kirjoitti:Eikö autoilijoidenkin pitäisi varoittaa lähestymisestään töräyttelemällä torvea rutiinisti? Esimerkiksi pihoilta tielle ajettaessa olisi tärkeää tulla torvi soiden...

Bensiini- ja dieselkäyttöiset autot pitävät sen verran ääntä, että niiden tulon kuulee, mutta yhä yleisimmiksi käyvät sähköautot, -mopot, -skootterit ja akkuavusteiset polkupyörät ovat niin äänettömiä sekä myös nopeita, ettei ole lainkaan hassumpi idea määrätä niitä töräyttelemään äänimerkkiä esimerkiksi tieltä pihoille ajettaessa (mieluummin niin päin).
Mirri kirjoitti:... Ei kellon soittamisessa mitään vaikeaa ole. En vain käsitä, miksi liikenteessä pitäisi ikään kuin varmuuden vuoksi antaa äänimerkki - 'töräyttää torvea' - edellä kulkeville, jos he lapsineen ja koirineen kulkevat asiallisesti kulkuväylän toisessa laidassa kuten kuuluu tehdä...

Käsitätkö sen, ettei esimerkiksi lapsen liikkumista valppainkaan vanhempi voi aina aukottomasti ohjailla tai ennakoida?
Entä ymmärrätkö sen, että polkupyörä on varsin hiljainen kapistus, ja akkuavusteiset sekä hiljaisia että myös nopeita liikkumavälineitä?

Kyseistä aihetta ja ongelmaa on puitu koirapiireissä usein, enkä itse ole koskaan kuullut ainoankaan valittavan, että pyöräilijä on soittanut kelloa turhaan - tai ettei ole hyvä asia jos kelloa soitetaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.02.2020 13:36

Kyllästynyt kirjoitti:Käsitätkö sen, ettei esimerkiksi lapsen liikkumista valppainkaan vanhempi voi aina aukottomasti ohjailla tai ennakoida?
Entä ymmärrätkö sen, että polkupyörä on varsin hiljainen kapistus, ja akkuavusteiset sekä hiljaisia että myös nopeita liikkumavälineitä?

Kyllä.

Hilppa, eivät kaikki pyöräilijät suhahtele ohitse.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 13.02.2020 13:48

Mirri kirjoitti:... Hilppa, eivät kaikki pyöräilijät suhahtele ohitse.

Eivät. Jotkut ajavat suoraan päälle.

Nimimerkki: Kahdesti jalkakäytävällä kumoon ajettu jalankulkija..
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.02.2020 15:43

Jotkut toiset taas jarruttelevat ja nousevat satulasta kävelemään, jos tarve vaatii. Oletan, etteivät he tee mitään väärin vaikka eivät käytäkään soittokelloa. Vai pitäisikö kävelyvauhtia kulkevasta pyörästäkin ilmoittaa kelloa kilisyttämällä?

Asiaa polkupyörän äänimerkinantolaitteista; Ylen artikkeli vuodelta 2016:
https://yle.fi/uutiset/3-9010351
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.02.2020 15:51

Polkupyörän torvi

Ring ring - TYLSÄÄ! Unohda pyörien tylsät kellot ja hommaa kunnon torvi pyörääsi, että kaikki varmasti tietävät, että takaa tulee tyyppi kunnon pyörällä!

Siis normaali pimputuskello ärsyttää itseäkin ja särkee korvia, niin miksi sellaista pimputella. Aivan turha keksintö! Tällainen torvi se pitää olla, että edessä olevat hypähtää ilmaan ja kiva pörähdys pistää itselläkin hymyn suulle sen törähtäessä.
Torvi on helppo kiinnittää ja käy jokaiseen pyörään, miksei vaikka Fatbikeen!
Eikä tämän välttämättä tarvitse olla pelkästään pyörän torvi, vaan voit asettaa sen vaikka lastenrattaisiin!

https://www.e-ville.com/fi/3200-kellot- ... torvi.html
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 13.02.2020 17:30

Mirrin aiemmasta linkistä:
Taajamassa soittokellon hellä pimputus on sentään hyväksyttyä, jos sillä on pyyteetön tarkoitus kiinnittää toisen liikkujan huomio. Tööttäilyä taajamissa ei sallita, joten soittokello lienee edelleen paras valinta pyörän sarveen.

Jos takaa tuleva soittaa kelloa tai nykylainsäädännön mukaan jotakin muuta äänimerkinantolaitetta, ei edellä pyörä- tai muun tien oikeaa laitaa ajavan tarvitse ryhtyä mihinkään toimenpiteisiin. Ohitus pyörätiellä on sallittu vain vasemmalta. Pelkkä äänimerkki ei anna oikeutta ohittaa ketään.

Joskus näkee noita oikealta ohittelevia, mikä on siis ehdottomasti kielletty.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 13.02.2020 19:18

Soittokellon soittaminen koirakolle on vähän kaksipiippuinen juttu. Minulle harvoin soitetaan, koska opetin jo pentuna koirani kulkemaan minun ja pientareen välissä tai pientareella. Jos koira menee edelleni, se pysyy silloinkin tien reunan vieressä tai pientareella.

Ei minua ohttavien pyöräilijöiden kellon rimputtelu sinänsä häiritse, ärsyttää joskus vähän, jos sattuu useampi rimputtelija peräkkäin. Itse rimputan kelloa, jos koira tai ihminen on keskellä tietä, muuten hiljennän vain vauhtia koiran kohdalla. En aja pyörällä muutenkaan erityisen kovaa. Soittelemaan en rutiininomaisesti ala, ellei laki vaadi.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 13.02.2020 19:36

Mirri kirjoitti:Jotkut toiset taas jarruttelevat ja nousevat satulasta kävelemään, jos tarve vaatii...

Tähän ikään mennessä en ole milloinkaan tavannut tai nähnyt ainoatakaan pyöräilijää joka olisi noussut satulasta kävelemään väistääkseen jotakuta. En koskaan, enkä missään.

Noista torventoitottajista en osaa sanoa kumpi on suurempi torvi; niitä kauppaava vai niitä ostava.
Minua ei kellonrimputtelu häiritse yhtään, mutta jos joku torvi(sta) tykkää, omapa on asiansa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.02.2020 20:53

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Jotkut toiset taas jarruttelevat ja nousevat satulasta kävelemään, jos tarve vaatii...

Tähän ikään mennessä en ole milloinkaan tavannut tai nähnyt ainoatakaan pyöräilijää joka olisi noussut satulasta kävelemään väistääkseen jotakuta. En koskaan, enkä missään.

Vaihteet ajavat saman asian: monipuolisen vaihteiston avulla pyörällä pystytään polkemaan kutakuinkin kävelyvauhtia. Minulla ei nykyisin ole niin paljon vaihteita ja pyöräkin on turhan suuri ketteräksi hallittavaksi, joten tiukan paikan tullen kävelen ja talutan ajokkiani. Kyllä käytän soittokelloakin, mutten sentään jokaisessa ohitustilanteessa vaan tarveharkinnan mukaan.

En usko, että äänimerkin käytön lisääminen toisi ratkaisua tai edes apua pyöräilijöiden liian suuriin tilannenopeuksiin. Jos oikeasti pitäisi antaa äänimerkki jokaisessa ohituksessa, kulkuväylille voisi syntyä aikamoinen äänten sekamelska. Kestäisivätkö sitä lopulta jalankulkijatkaan, jos jokainen pyöräilijä soittaisi kelloa aina ohittaessaan? Ja vielä: äänimerkin antaminen ei oikeuta ohittamaan vaan nopeus pitää joka tapauksessa sovittaa ohitustilanteen mukaisesti. Ohitse suhahtaminen tuskin on sallittua missään yhdistetyillä kevyenliikenteenväylillä, joilla liikkuu sekä pyöräilijöitä että jalankulkijoita. Ei soittokellon kilkuttaminen tee suhahtamista yhtään oikeutetummaksi.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.02.2020 20:56

Valkosiipi kirjoitti:Ei minua ohttavien pyöräilijöiden kellon rimputtelu sinänsä häiritse, ärsyttää joskus vähän, jos sattuu useampi rimputtelija peräkkäin. Itse rimputan kelloa, jos koira tai ihminen on keskellä tietä, muuten hiljennän vain vauhtia koiran kohdalla. En aja pyörällä muutenkaan erityisen kovaa. Soittelemaan en rutiininomaisesti ala, ellei laki vaadi.

Sama juttu minulla.
Mirri

ViestiKirjoittaja Katla » 13.02.2020 22:01

Itse katson noin millainen ihminen siellä flexin päässä on ja nousen kyllä pois pyörän päältä, jos on lapsi tai muuten onnettomuus riski nousee. Ainahan mua silloin tuijotetaan vihaisena ja loukkaantuneena, mut ei haittaa, enempi haittaisi jos menisin nurin, kun koira innostuu jostain.
Katla

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.02.2020 23:11

Kuulostaa järkevältä. Jotenkin noin minäkin teen. Paitsi että myös soitan kelloa, jos tuntuu tarpeelliselta. Vihaisuutta tai loukkaantuneisuutta en ole kohdannut jarrutellessani ja noustessani pois pyörän päältä, mutta kellon käyttäminen on joillekin provosoiva juttu.

Tuskin uskaltaisin tai kehtaisin rimputella soittokelloa noin rohkeasti/röyhkeästi kuin videolla nähdään:
https://www.liikenneturva.fi/fi/ajankoh ... -rohkeasti
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.02.2020 11:04

Jos nyt vielä tästä pyöräilystä keskustellaan, vaikka ollaankin koirien hissiketjussa, niin voisin mainita yhden asian. Työmatkapyöräilyä ymmärtääkseni pyritään lisäämään ja onhan se tullutkin jonkin verran suositummaksi sähköpyörien yleistymisen myötä. Tuollainen satulasta laskeutuminen etenkin tiuhaan toistuvasti ei oikein tule kyseeseen kevyen liikenteen väylillä ajellessa, kun työmatka on pitkä. Voi käydä matka aika hitaaksi edetä. Jos meille yleistyisi japanilainen kohteliaisuuskulttuuri, jolloin jokainen pyöräilijä aina kohdatessaan jalankulkijan astuisi alas satulalta, kumartaisi ja lausuisi ”arigato gozaimasu”. Eipä taida ihan sielläkään noin mennä...
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.02.2020 12:07

Soittokellon rimputtelu on huono vaihtoehto ja samoin toistuva pyörän päältä nouseminen.
Ainakin pääkaupunkiseudulla pyörällä työmatkoja kulkevia ihmisiä saattaisi auttaa se, etteivät jalankulkijat lapsineen ja koirineen pomppisi miten sattuu. Jalankulkijoiden holtittomuutta ei saisi siirtää pyöräilijöiden vastuulle. Kevyenliikenteenväylillä kai törmäykset syntyvät siitä, että ihmiset eivät noudata liikennesääntöjä - eivät jalankulkijatkaan. Lapset ja koirat ovat arvaamattomia, mutta molemmille pystytään opettamaan yhteisellä kulkuväylällä käyttäytymistä jos vain suinkin halutaan.

Kännykkä ja kuulokkeet ovat haitallinen väline jalankulkijoilla ja suorastaan vaarallinen, jos mukana on lapsia tai koiria. Kännykän jatkeena ja kuulokkeet korvilla kävelevät ihmiset eivät kuule eivätkä näe mitä heidän ympärillään tapahtuu. Pyörän kellon tilalle tarvittaisiin torvi, jotta viesti menisi perille; mikään hento kilautus ei kuulu.
Kännykkään keskittyminen on aiheuttanut koirille vaaratilanteita myös hississä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 14.02.2020 13:26

Mirri kirjoitti:Soittokellon rimputtelu on huono vaihtoehto...

Millä perusteella?
Muutaman metrin päähän kantautuva soittokellon ääni ei liene merkittävä melusaasteen lähde, eikä kellon soittamisen pitäisi pyöräilijällekään mikään ylivoimainen ponnistus olla.
Pyörän päältä nouseminen jalankulkijoiden takia on niin harvinainen tapahtuma, etten muista koko elinaikanani sellaista nähneeni.
Mirri kirjoitti:... Ainakin pääkaupunkiseudulla pyörällä työmatkoja kulkevia ihmisiä saattaisi auttaa se, etteivät jalankulkijat lapsineen ja koirineen pomppisi miten sattuu...

Niin varmaan auttaisi, mutta miten saada lapsetkin tuo ymmärtämään???
Mirri kirjoitti:... Jalankulkijoiden holtittomuutta ei saisi siirtää pyöräilijöiden vastuulle...

Niin, onhan se hirveän holtitonta, että jalankulkijat kävelevät sekä kevyen liikenteen väylillä että jalkakäytävillä aivan suotta ja ilmeisesti pelkästään pyöräilijöiden kiusaksi. Pysyisivät kotonaan.
Mirri kirjoitti:... Kevyenliikenteenväylillä kai törmäykset syntyvät siitä, että ihmiset eivät noudata liikennesääntöjä - eivät jalankulkijatkaan...

Jep, ja valitettavasti hyvin usein niitä liikennesääntöjä rikkovat pyöräilijät. Erityisesti +keski-ikäiset naiset vaikuttavat usein olevan autuaan tietämättömiä siitä, ettei jalkakäytävillä saa pyöräillä kuin alle 12-vuotiaat lapset. Ilmeisesti he joko kuvittelevat olevansa ikinuoria - tai että ikälaskuri pyörähtää takaisin alkuun 50 vuoden kohdalla. Oikeanpuoleinen liikennekin näyttää joillekin olevan tuntematon käsite.
Mirri kirjoitti:... Lapset ja koirat ovat arvaamattomia, mutta molemmille pystytään opettamaan yhteisellä kulkuväylällä käyttäytymistä jos vain suinkin halutaan...

Kerropa Mirri, millä sinä ajattelet pystyttävän varmistamaan sen, ettei esimerkiksi 5-vuotias lapsi saa yllättäen päähänsä siirtyä kevyenliikenteenväylän toiselle puolelle esimerkiksi leskenlehden poimiakseen?
Tai että rinnakkain kulkevat alakoululaiset eivät töni toisiaan?
Tai ettei koira ryntää oravan perään (olipa sitten flexissä tai kiinteässä hihnassa)?
Tai ettei mummo päätä yllättäen väistää kuralätäkköä tai koirankasaa?

Mielelläni kuulisin, millä keinolla sinä ajatellut olet tuollaiset tilanteet taottavan lasten ja koirien päähän?
Mirri kirjoitti:... Kännykkä ja kuulokkeet ovat haitallinen väline jalankulkijoilla ja suorastaan vaarallinen, jos mukana on lapsia tai koiria. Kännykän jatkeena ja kuulokkeet korvilla kävelevät ihmiset eivät kuule eivätkä näe mitä heidän ympärillään tapahtuu. Pyörän kellon tilalle tarvittaisiin torvi, jotta viesti menisi perille; mikään hento kilautus ei kuulu...

Itse en koskaan käytä kuulokkeita tai kännykkää liikkuessani koiran kanssa. Tarkemmin sanoen, en edes yksin kulkiessani. Olen kyllä nähnyt muiden liikkujien, myös pyöräilijöiden, niitä käyttävän.
Mirri kirjoitti:... Pyörän kellon tilalle tarvittaisiin torvi, jotta viesti menisi perille; mikään hento kilautus ei kuulu...

Kunpa ensin edes yrittäisivät sitä kellonsoittoa..
Mirri kirjoitti:... Kännykkään keskittyminen on aiheuttanut koirille vaaratilanteita myös hississä.

Niin aiheuttaa. Mutta siihen koiran voi kyllä opettaa, ettei ovista kuljeta sen enempää ulos kuin sisäänkään ilman lupaa (olipa taluttajalla kännykkä korvalla tai ei).
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.02.2020 13:30

Löysin viestistäsi peräti yhdeksän kysymysmerkkiä. Luojan kiitos, minulla ei ole vastaamis- eikä selitysvelvollisuutta.
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista