Corona-pandemia(-kulkutauti COVID-19).

Re: Korona-virus.

ViestiKirjoittaja Hilppa » 30.01.2020 11:42

Mirri kirjoitti:Minusta kuulostaa ihan hyvältä hoidolta. Näyttää Suomessa järki pelaavan koronan kanssa. Toisin kuin esimerkiksi Australiassa.

Aivan kuin varovaisuus olisi mielestäsi turhaa ja haluaisit vähätellä Wuhanin virusta?
Hilppa

ViestiKirjoittaja ip-banni » 30.01.2020 11:56

Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Minusta kuulostaa ihan hyvältä hoidolta. Näyttää Suomessa järki pelaavan koronan kanssa. Toisin kuin esimerkiksi Australiassa.

Aivan kuin varovaisuus olisi mielestäsi turhaa ja haluaisit vähätellä Wuhanin virusta?

Mirrille on kauhistus, jos peräpukamavoide on hetkellisesti loppu apteekista.
ip-banni

ViestiKirjoittaja ip-banni » 30.01.2020 11:59

https://yle.fi/uutiset/3-11183587
"Broaksen mukaan osaan on otettu yhteyttä jo eilen, mutta joihinkin yhteyttä otetaan vasta torstaiaamun aikana. Heidän vointiaan tullaan kyselemään päivittäin.

Oireilevat otetaan eristykseen, otetaan näytteet ja varmistetaan onko tartuntaa. Muut ohjeistetaan pysymään samoissa tiloissa, missä ovat olleet. Mitään karanteenia ei ole päätetty vielä asettaa.

Altistuneeksi katsotaan Broaksen mukaan henkilö, joka on oleskellut samassa tilassa sairastuneen kanssa yli 15 minuutin ajan."

Ohjeistetaan pysymään samoissa tiloissa missä ovat olleet. Siis, jos heille vasta tänään kerrotaan, että ovat altistuneita, ovat ehtineet olla aika monessa tilassa jo.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.01.2020 14:53

Hilppa kirjoitti:

Varovaisuus ja hätävarjelun liioittelu - hysterian lietsonnasta puhumattakaan - ovat eri asioita.

Sinun mielestäsikö Suomen viranomaiset vähättelevät eivätkä reagoi tarpeeksi voimakkaasti koronan uhkaan? Minä taas olen sitä mieltä, että täällä nimenomaan toimitaan järkevästi ja perustellusti, tosiasioiden edellyttämällä tavalla.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 30.01.2020 15:56

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:

Varovaisuus ja hätävarjelun liioittelu - hysterian lietsonnasta puhumattakaan - ovat eri asioita.

Sinun mielestäsikö Suomen viranomaiset vähättelevät eivätkä reagoi tarpeeksi voimakkaasti koronan uhkaan? Minä taas olen sitä mieltä, että täällä nimenomaan toimitaan järkevästi ja perustellusti, tosiasioiden edellyttämällä tavalla.

Ei täällä ole hysteriaa lietsottu.

Käsien pesun tähdellisyydestä ja hihaan yskimisestä tiedotettiin voimakkaammin vasta, kun Saariselän tapaus vahvistui. Tosin itsekin totesivat, että noita toimia ei tavanomaisen influenssankaan torjunnassakaan tarpeeksi painoteta. Media rummutti aluksi vain kasvosuojaimia ja unohti aluksi kädet ja hihayskinnän.

Minä taas olen sitä mieltä, että täällä nimenomaan toimitaan järkevästi ja perustellusti, tosiasioiden edellyttämällä tavalla.
Minä taas olen enempi vakuuttunut siitä, että missään ei voida vielä toimia 100 prosentin varmuudella täydellisen järkevästi ja perustellusti, koska virus on uusi ja epidemia nuori. Miten juuri suomalainen terveydenhuolto olisi tässä ylivertaisesti parempi kuin muut? THL:n edustaja itsekin A-studiossa vihjasi, että kohta tiedetään paremmin, kun Wuhanin karanteeni on ollut päällä jonkin aikaa, miten se alkaa vaikuttaa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.01.2020 16:26

Ilmeisesti mitään takarajaa oireettomien ja terveiden ihmismassojen karanteenissa pitämiseen ei ole. Kunkin maan viranomaiset saavat itse päättää kuinka kauan pitävät ihmislaboratorioitaan pystyssä. Minusta pelottava ajatus, ja olen rajattomasta karanteenimahdollisuudesta monin verroin enemmän huolissani kuin koronaviruksesta.

On jo nähty, että karanteenia voidaan käyttää pandemiapelon varjolla toinen toistaan hätkähdyttävämmillä tavoilla ilman, että kukaan tai mikään taho voi puuttua asiaan mitenkään. Australia laittaa ihmisiä karanteeniin yli tuhannen kilometrin päähän merelle, ja Italia pitää yli kuuttatuhatta ihmistä karanteenissa laivalla yhden koronavirusepäilyn vuoksi.
Jotenkin noinko Suomenkin (tai Pohjoismaiden) pitäisi toimia?
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 30.01.2020 17:21

Mirri kirjoitti:Ilmeisesti mitään takarajaa oireettomien ja terveiden ihmismassojen karanteenissa pitämiseen ei ole...

Mistä noin päättelet, että aikajakson pituus olisi rajaton? A-studiossa eilen muistaakseni lääkäri totesi, että oireettoman ihmisen kahden puhtaan näytteen jälkeen karanteeni päättyy Saariselällä. Kullakin maalla on omia tapauskohtaisen harkinnan mukaisia käytäntöjään, emmekä me maallikot kykene arvioimaan kaikkia käytäntöjen perusteita. Minusta parin viikon pituinen loman pidentyminen jossain ei ole mikään katastrofi. Yksilön on joskus uhrauduttava yhteisön vuoksi. Karanteeniin idea on suojella suurta enemmistöä, mutta tietysti sen tulisi tapahtua yhteisymmärryksessä, jolloin myös karanteeniin teho on paras ja toimii luotettavimmin.

Etkö muista sikainfluenssan aikaista karanteenia Suomessa, jolloin suomalainen matkailija joutui palattuaan kotiinsa joksikin aikaa karanteeniin?
Hilppa

ViestiKirjoittaja ip-banni » 30.01.2020 17:27

Mirri kirjoitti:On jo nähty, että karanteenia voidaan käyttää pandemiapelon varjolla toinen toistaan hätkähdyttävämmillä tavoilla ilman, että kukaan tai mikään taho voi puuttua asiaan mitenkään. Australia laittaa ihmisiä karanteeniin yli tuhannen kilometrin päähän merelle, ja Italia pitää yli kuuttatuhatta ihmistä karanteenissa laivalla yhden koronavirusepäilyn vuoksi.
Jotenkin noinko Suomenkin (tai Pohjoismaiden) pitäisi toimia?

Mitä karanteenia? Lapin keskussairalaan kiinalaisnainen lensi torstaina Wuhanista Lappiin. Jos siellä olisi karanteeni, tämä nainen sairasteli nyt Kiinassa.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.01.2020 17:39

ip-banni kirjoitti:Mitä karanteenia? Lapin keskussairalaan kiinalaisnainen lensi torstaina Wuhanista Lappiin. Jos siellä olisi karanteeni, tämä nainen sairasteli nyt Kiinassa.

Helsingin Sanomien mukaan kyseinen nainen on lentänyt Suomeen keskiviikkona 22.1. Hän taisi päästä matkaan juuri ennen Wuhanin karanteenin alkamista.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006387778.html

Hilppa, olenko käsittänyt jotakin väärin luullessani, että kunkin maan viranomaiset päättävät itse maansa karanteenien pituudesta?
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 31.01.2020 12:11

Mirri kirjoitti:- -
Hilppa, olenko käsittänyt jotakin väärin luullessani, että kunkin maan viranomaiset päättävät itse maansa karanteenien pituudesta?

Et kai, mutta ei kai ole olemassa varsinaista yhtä kiinteää karanteeniin pituutta, vaan tapauskohtaisia ennalta sovittuja toimintamalleja. Viranomaiset ja lääketieteen asiantuntijat päättävät kussakin maassa tilannekohtaisesti karanteenista. Kiinassa mahdollisesti keskushallinto (poliitikot) on päättänyt Wuhanin sulkemisesta, mutta emme tarkasti tiedä, mikä on ollut päätösten taustalla siellä. WHO on julistanut koronaviruksen kansainväliseksi terveysuhaksi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 31.01.2020 13:53

https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51314138

Italialaisen risteilyaluksen matkustajat on vapautettu karanteenistaan. Selvisivät säikähdyksellä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.02.2020 18:16

Psykopatologia kirjoitti:Tutkijat: Kiinan koronavirus saattaa olla peräisin myrkyllisistä käärmeistä
Kiinan viruksen geenirakennetta verrattiin yli 200 näytteeseen, jotka olivat peräisin eri eläimistä. Koronavirus 23.1.2020 klo 15.34. https://yle.fi/uutiset/3-11172381
(- -)

Wuhanin koronaviruksen alkuperä ei ole vieläkään selvinnyt. On tarkentunut, että virus on todennäköisesti siirtynyt lepakosta yhden tai useamman väli-isännän kautta ihmiseen. Väli-isäntä ei ole matelija. Siirtyminen ihmiseen on luultavasti melko tuore tapahtuma. Eläintorit ovat melko suurella todennäköisyydellä tartunnan alkupiste, ei kuitenkaan se yksilöity eläintori, jota ensin epäiltiin ainoana. Joko niin, että infektoitunutta lihaa on myyty useilla eläintoreilla (mukaanlukien alkuperäinen epäilty tori) tai tartuntaa on levittänyt useilla toreilla toiminut lihanvälittäjä.

Liitteessä mielenkiintoista tietoa zoonoosien evoluutiosta ja tutkimuksesta:

https://www.sciencemag.org/news/2020/01 ... -s-origins
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.02.2020 18:59

Helsingin Sanomat 1.2.2020.
Venäjä ei antanut saksalaisia Kiinan Wuhanista evakuoivan lennon laskeutua, kone teki välilaskun Helsinki-Vantaalle
Lennon oli tarkoitus tehdä välilasku Moskovassa, mutta venäläisviranomaiset kielsivät laskun viime hetkellä, kertoo saksalaismedia.
Saksalaismedioiden mukaan venäläiset viranomaiset kielsivät välilaskun lyhyellä varoitusajalla.

Saksan puolustusministeri Annegret Kramp-Karrenbauer kommentoi lehdistötilaisuudessa Die Weltin mukaan, ettei hän ole tyytyväinen Venäjän päätökseen kieltää välilasku Moskovaan.
Kramp-Karrenbauerin mukaan asia käydään vielä läpi Venäjän kanssa.

Koneen kyydissä oli 126 ihmistä, ja sen suuntana oli Frankfurt am Main. Koronavirusoireiden ilmaantumisen varalta matkustajat ovat perille päästyään noin kaksi viikkoa karanteenissa.
Saksan ilmavoimat kertoi välilaskusta Twitterissä. Twiitissä ilmavoimat toteaa lennon laskeutuneen turvallisesti Helsinkiin.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006392411.html

Valtioiden politikointi kulkutautipelon varjossa tuli lähelle; Suomi ratkaisi asian lännen hyväksi mutta Venäjää vastaan. Siltä minusta näyttää ensireaktiona Hesarin jutun luettuani.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.02.2020 19:44

Venäjä ei antanut saksalaisia Kiinan Wuhanista evakuoivan lennon laskeutua, kone teki välilaskun Helsinki-Vantaalle

Ihme temppu Venäjältä.

Lisäys 18:55:

”Koneen henkilökunta vaihtuu, ja kone tankataan ennen matkan jatkumista Frankfurtiin.”

Heräsi kysymys, tyhmä kun olen. Miten henkilökunnan vaihto onnistuu noin vain, kun välilaskupaikka muuttui uutisen mukaan viime hetkellä? Meinaan, jos pitää vaihtaa myös kyseistä konetyyppiä lentämään kykenevät lentäjät.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.02.2020 20:02

"Heräsi kysymys, tyhmä kun olen."
Hilppa, et kai tosissasi väitä kyselevän ihmisen olevan tyhmä? :shock:
Kysymääsi asiaan en osaa sanoa mitään, mutta jospa joku tietää ja osaa kertoa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.02.2020 21:14

Mirri kirjoitti:"Heräsi kysymys, tyhmä kun olen."

Enhän minä tosissani usko sitäkään, kun sinä olet minua monesti tyhmäksi vihjannut.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.02.2020 22:25

Hyvä juttu.
Mirri

ViestiKirjoittaja ip-banni » 01.02.2020 22:29

Mirri kirjoitti:"Heräsi kysymys, tyhmä kun olen."

Ehkä nyt menet taas googlaileen vaikka päivän lehdet, niin asia sulle voi selvitä ja voit sen Hilpalle kertoa.
ip-banni

ViestiKirjoittaja ip-banni » 01.02.2020 22:39

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006392818.html
Bild-sanomalehden mukaan Venäjä selitti muutoksen johtuneen lentokentän riittämättömästä kapasiteetista. Jatkolentoa varten Moskovaan lentänyt vaihtomiehistö joutui lentämään Helsinkiin ennen kuin evakuointilento pystyi jatkamaan matkaansa.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.02.2020 22:41

ip-banni kirjoitti:Ehkä nyt menet taas googlaileen vaikka päivän lehdet, niin asia sulle voi selvitä ja voit sen Hilpalle kertoa.

Tai ehkä en enää usko Hilpan esittävän kysymyksiä vilpittömästi ja vastauksia etsien. Päinvastoin tunnen itseni typerykseksi, jos uteliaisuudessani intoudun hakemaan vastauksia hänen esittämiinsä kysymyksiin.
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista